08XC - Eftersnack

08XC - Eftersnack
vadå inte regnar? Jag belv nästan lite besviken, jag var ju itne ett dugg lerig efter tävlingen, o cykeln var ju nästan helt ren... Halva nöjet är ju faktiskt o va skitig från topp till tå, för då sysns det verkligen att man gjort nånting :)

08XC - Eftersnack
Inte lerig? Var ett lerhål som folk i vanlig ordning, börjar gå runt! God sed i skogen föreskriver att man scyklar igenom, annars lir stigen bara bredare å bredare. Jag fick nog tävlingens lerigaste cykel! Så mycke lera på däcken, att det satte sig nävstora kockor i gaffeln!

08XC - Eftersnack
orienteraren skrev:
-------------------------------------------------------
> vadå inte regnar? Jag belv nästan lite besviken,
> jag var ju itne ett dugg lerig efter tävlingen, o
> cykeln var ju nästan helt ren... Halva nöjet är ju
> faktiskt o va skitig från topp till tå, för då
> sysns det verkligen att man gjort nånting :)

Kan bara säga att regn är kallt och blött, blä ;-)

Senast redigerad av en moderator:
08XC - Eftersnack
Några bilder har dykt upp på 08XC.se .
PerM med sin nya Trek.
Öijer ser ut att slita ont mitt i tät gruppen.

Hoppas på många fler bilder så småning om
från bl.a Jekyll.

/Pilen

08XC - Eftersnack
ja, en eci kommenterade mitt val av klädsel med tempodräkt. :)

Tur att man inte såg mig så mycket. Jag slet hela dagen kändes det som.
några bilder har dykt upp på www.velo.se också.

08XC - Eftersnack
just hemkommen från dagens tävling, är så trött att ja inte orkar skriva så mycket :D kul att få arbeta med tävlingen. synd att det alltid är nått ställe där någon tycker det är kul att vrida o vända på pilar :( de som var ansvariga på sista sträckan fick ägna de första timmarna (07:00) till att cykla hela sträckan o vända pilarna rätt igen. tråkigt när folk inte fattar vad som är "mitt o ditt", hoppas ingen råkade allt för illa ut pga. detta. annars tycker jag att det flöt ganska bra. en kille drog rakt ut i vattnet på ett ställe, precis som någon sa :D tror han klarade sig ganska bra ändå, får hoppas det, han togs om hand.

någon undrade om han emd tunna däck kom i mål, de som plockade av chipen vid målgång sa att de tagit emot en kille med riktigt tunna slicks, måste ju varit han :D han hade otoroligt nog bara punkat en gång fram till domarudden :P

Hoppas att det funkade med mat o allt för alla. tackar för en bra dag, förhoppningsvis så ses vi nästa år :D

08XC - Eftersnack
Öijer skrev:
> ja, en eci kommenterade mitt val av klädsel med
> tempodräkt. :)
>
> Tur att man inte såg mig så mycket. Jag slet hela
> dagen kändes det som.
> några bilder har dykt upp på www.velo.se också.
>
> -----
>
> Homesajt:
>

Jag tyckte att det såg kallt ut=)

08XC - Eftersnack
CalleB drar på liniment?

liniment.jpg

08XC - Eftersnack
Jag är lite nyfiken på en sak.

Var det någon som aldrig klev av cykeln?
Jag minns i alla fall 2 ställen där jag undrar hur någon tar sig
igenom sittande på cykeln.
1. Någon kilometer efter Domarudden kommer det en brant stenig "vägg".
2. Rötter, sten m.m i uppförsbacke på skrå. I sista skogspartiet några km
innan Väsjöbacken.

PS! Sorry Öijer för "anklagelsen" med fotot på www.08XC.se
Inte lätt för en som aldrig är med i tätgruppen att känna igen er Falu åkare.

/Pilen

08XC - Eftersnack
Tjenare Alla glada Mosterdiggare!
Bra jobbat ni som körde, både 120k och 70k. Jag har varit sjuk i snart två veckor nu, så det blev till att sälja platsen igår. :-(

Hur som helst, åkte ut till Löttinge och Väsjöbacken och hejade och fotade iställer, har precis lagt upp bilderna. Inte världens smidigaste system för att söka startnummer, men filnamnen är omdöpta. Ni fattar nog.

<http://juretic.nu/gallery/08xc_2005_pict>

Vi ses i spåren...

//Robban

08XC - Eftersnack
Jobbigt var det skrev:
>
> "Sveriges längsta terrängcykellopp", 08XC, var
> kortare än Finnmarksturen. Min cykeldator, som jag
> ställt in efter utrullningsprov, visade:
>
> FMT: 114,7 km
> 08XC: 113,1 km
>

Du kanske promenerade med cykeln på axeln för mycket :P
min dator visade 115,7 km

08XC - Eftersnack
jurassic: är det där alla bilderna? Vet att du tog ett foto på mig när jag kom glidande ner för väsjöbacken (om det var du som i svart/mörk jacka stod precis i köken i backen med en silverfärgad kamera o fotade hej vilt...) men hittade inte på mig på sidan du länkade till, hade startnr 1126 på en grön nrlapp o en röd Lottotröja. Vore kul o få tag på kortet ifall det blev något av det :)

08XC - Eftersnack
cybber skrev:
> Jobbigt var det skrev:
> --------------------------------------------------
> > "Sveriges längsta terrängcykellopp", 08XC,
> var
> > kortare än Finnmarksturen. Min cykeldator,
> som jag
> > ställt in efter utrullningsprov, visade:
> >
> > FMT: 114,7 km
> > 08XC: 113,1 km
> >
> Du kanske promenerade med cykeln på axeln för
> mycket :P
> min dator visade 115,7 km

Snarare tvärtom - jag var utanför banan och mekade cykel några gånger :) Datorn visar för mycket om man har mätt hjulet obelastat.

08XC - Eftersnack
Oooo vad roligt, när jag passerat Väsjöbacken och rundat Edsviken så lossnade pedalen.
den delade på sig så axeln satt kvar på vevarmen och pedalen satt kvar i skon. Toppentoppen.

Grattis PerM till cykeln och grattis till alla fina tider ni andra, eloge till arrangörerna för ett kanonarrangemang, jag kommer igen nästa år.

08XC - Eftersnack
Bruse: Du är DNS i startlistan.

DNS Persson,Bruse Hms Stig

Du hittar ju bara på att du cyklade. I själva verket låg du hemma och mumsade chokladmousse ;)

08XC - Eftersnack
Mattias L skrev:
> Bruse: Du är DNS i startlistan.
>
> DNS Persson,Bruse Hms Stig
>

Kanske det, men jag såg honom både ute i skogen och i resultatlistan.

// Jocke

Edit 1: ologiskt svar

08XC - Eftersnack
Jurassic

Hur många bonuspoäng till dig som helst för dina bilder! F-n du lyckades knäppa mig tre ggr och jag ser lika dan ut på alla bilder ;) , det måste bero på att jag kämpade mot kramp i låren under halva loppet...

08XC - Eftersnack
Såg det åxå, va betyder DNS? Do Not Started?

Det var rörigt, mailade å ringde för att ange namnändring för startnummer 185. Trodde jag det var, det var anmälnings-id. Nåja, en trevlig och hjälpsamm tjej ringde fredag kväll å tog min uppgifter och jag trodde allt var frid å fröjd med namnändringen.

Men vid sekretariatet vid Domarudden hittade tjejen där inget varken på Johan eller mig. Hon bara skrollade lite taffat upp å ned i sitt excellark, utan någon struktur. Jag tipsade henne om att använda sökfunktionen, men nej, det visste hon inte hur man gjorde!!!

Bra skött... not... Å jag fick förklara för henne 4 gånger om saken innan poletten trilla ned. Bra... not! Bra start på en tävling kände jag... nåra minuter senare fick man ju se eliten braka in i skogen pga undermålig skyltning. Den pekade rakt å de cyklade rakt, men spåret svängde vänster. Jisses tänkte jag: Ska det bli en sån dag idag!

Jag ska maila dom å be dom förklara min kloning...

08XC - Eftersnack
DNS = Did Not Start
DNF = Did Not Finish
DSQ = Disqualified
RET = Retired

Hur var festligheterna på Stadion? Hade tänkt att åka dit men söndagarna är fullbokade dessvärre :(

08XC - Eftersnack
Mattias L skrev:
> DNS = Did Not Start
> DNF = Did Not Finish
> DSQ = Disqualified
> RET = Retired
>
> Hur var festligheterna på Stadion? Hade tänkt att
> åka dit men söndagarna är fullbokade dessvärre :(

Vad är skullnaden mellan DNF och RET? Är inte RET reserverat för SS/Fixieåkare (RETarded)?

:)

08XC - Eftersnack
Mattias L skrev:
> DNS = Did Not Start
> DNF = Did Not Finish
> DSQ = Disqualified
> RET = Retired
>

Fest? de började plocka ned tälten när jag kom i mål. Så sen var jag väl inte? Vädrets mörka moln gjorde väl inte att det var fullsmockat på läktarna direkt. Då vare mer folk i omklädningsrummen!

Bästa på 08xc: kaffet vid Ulriskdal! Saknade kaffe vid målgång också. All personal i depåerna inklusive röda korsets personal var jättetrevliga och hjälpsamma! Att stå där hela dan å dela ut mat, saft mm till stirriga svettiga lycramänniksor skulle nog gjort de flesta lite blasé efter några timmar. Men inte depåpersonalen!

De var mest tjejer som var flaggvakter, men alla ska ha en stpor elogé! De såg verkligen utråkade ut, kan inte va kul å sitta där en hel dag. En del hejjade på å det var tacksamt. De ska alla ha en elog för dagens tråkigaste men nödvändiga jobb!

08XC - Eftersnack
Får väl skriva en rad också nybörjare som man är.
Körde 70 km, mitt första lopp någonsin. Tyckte att det var väldigt bra
organiserat.
Något som förvånade mig var att jag cyklade ifrån väldigt mycket folk
i skogen men så fort det blev barmark så flög de förbi.
Skrämde väl upp några deltagare när jag frågade hur mitt ansikte såg ut
efter en skön Face plant på en av träbroarna. :-) Blödde en del, men
inget brutet.
Det blir nog fler lopp för min del.

Tur att man kör med Biltema skärmar, de tappades under vägen. Nästa år så
plockas de av. Man lär sig med tiden.

/Jerry

08XC - Eftersnack
Mattias L skrev:
> DNS = Did Not Start
> DNF = Did Not Finish
> DSQ = Disqualified
> RET = Retired
>
>
> /Mattias
>
> - mtb för äventyrare
>
> M+(M--) x++ s++ f c fs++ H+ S+ Ba+++ Bd Bo V++++
> ww-- Mt Mu Pt--->----

Jättekul att en (full?) 12-årig tjej sjöng (skrek) karaoke när jag kom in på stadion. Jag hade lust att vända när jag kom in! "Jag vill vara din, Margareta" i fel tonart är kanske inte det man är mest sugen på att höra efter att ha cyklat i 12 mil!
Men å andra sidan är det kul att de anordnade något, vädret var väl tyvärr inte det allra bästa, men det var ju i alla fall uppehåll.

08XC - Eftersnack
Ytterligare spörsmål/reflektioner:

Vilka däck körde ni på? Jag la på twisters och det rullade utav helvete. Dock punkterade jag 5 km efter domarudden - så blir det med liten luftkammare.

Maten i mål: Jag tycker att bulgur och tomat/basilikasås var bra mycket bättre än mosbricka eller pastasallad.

Blåsten innan start gick verkligen genom märg och ben. Trodde fan jag skulle avlida. Som tur var tog jag av mig vindjackan strax innan start - det blev varmt i skogen sen.

08XC - Eftersnack
Tja, vad kan man säga så här efteråt... jag tog mig runt :)
Nä, jag visste att jag hade inte tränat tillräckligt innan 08XC, för mycket bil och lite för lite cykel. Men jag ska inte vara ledsen för jag klarade back fanskapet ända upp och jag kom in i mål. Nästa år blir det säkert bättre.
Just nu ligger jag hemma och rätta ut min kropp ;)

Personligen så tycker jag att de inte var för mycket grus och asfaltsvägar, tänk på alla de motionärer som bara vill ha lite kul och cykla, det är ändå jobbigt att köra 120km. Om det var mycket mer tekniskt så skulle vi nog få se mycket mer DNF i listan. Och vi vill ändå att alla ska ha roligt, eller?

/Piotr

08XC - Eftersnack
JLarsson skrev:
> Mattias L skrev:
> -----
> > DNS = Did Not Start
> > DNF = Did Not Finish
> > DSQ = Disqualified
> > RET = Retired
> >
> > Hur var festligheterna på Stadion? Hade tänkt
> att
> > åka dit men söndagarna är fullbokade
> dessvärre :(
>
> Vad är skullnaden mellan DNF och RET? Är inte RET
> reserverat för SS/Fixieåkare (RETarded)?
>
> :)

RET: Du och Mollo sitter fulla i ett dike efter vinkontrollen och sjunger. Ni blir upp-plockade av kvastbilen. Schacka lack!
DNF: Du inser att du inte kommer kunna komma ikapp och ger upp.

Seriöst dock. Har för mig att RET används vid varvtävlingar medans DNF är att man brutit. Kommer faktiskt inte ihåg. Kanske finns någon som är mer insyltad i SCF/UCI som kan dom exakta kriterierna?

08XC - Eftersnack
Jag var en av några som genomförde loppet på cyclocross. Verkligen kul särskilt som banan var ganska torr och lättrullad. Efter Domarudden var det mycket smärta i händer och rygg samt kramp i benen. Tack vare saltgurkan i Löttinge och kaffet i Ulriksdal tog jag mig iallafall i mål på 6.29 enligt min klocka.

Det bli nog 08cx igen!

/Ola

08XC - Eftersnack
DBS skrev:
> Jag var en av några som genomförde loppet på
> cyclocross.

Var det Du som stod och lättade på trycket bakom ett träd när det var ca 17 km kvar till mål. Jag frågade hur det gick att köra på "en sån där".

Ser onekligent tufft ut att köra på en CX-hoj. Lite back to basic.

// Jocke

08XC - Eftersnack
Är liksom Piotr nöjd med att ha tagit mig runt.
Speciellt då det var mitt första "lopp" och jag egentligen bara cyklat den här sommaren på senare år.
6:40 vart det tja, inte mycket mer att säga. Jag var slut helt enkelt! ;)

08XC - Eftersnack
Som mitt första lopp så tycker jag att det gick grymt bra, kom in som 32:a (05:32). Kan inte komma på något som var dåligt med loppet. Men jag kände ju att man skulle ha tränat mer rot/skogs körning.

08XC - Eftersnack
jansson99 skrev:
> DBS skrev:
> -----
> > Jag var en av några som genomförde loppet på
> > cyclocross.
>
> Var det Du som stod och lättade på trycket bakom
> ett träd när det var ca 17 km kvar till mål. Jag
> frågade hur det gick att köra på "en sån där".
>
> Ser onekligent tufft ut att köra på en CX-hoj.
> Lite back to basic.
>
> // Jocke

Jo, det var jag. Sportdryck rinner igenom snabbt!

/Ola

08XC - Eftersnack
> Jo, det var jag. Sportdryck rinner igenom snabbt!
>
> /Ola

Just ja, glömde att kommentera den detaljen i hela 08XC som irritera mig som mest.
Sportdrycken och saften!
Nu är det så att inte alla människor här i världen som tål aspartan och andra sötningsmedel, så själv blev man tvungen att endast dricka vatten. Den andra är att drycken inte var markerad på vissa ställen och när man kör och är törstig så frågar man inte alltid vad det är för dryck. Men sen börjar det brännas i halsen och då vet man...

/Piotr

08XC - Eftersnack
Aaaah vad det är skönt med långlopp..!

Bra bana, körbar hela vägen till skillnad från förra årets geggsörja. Bra variation också. Twister-däcken fungerade bra även om jag inte kände mig säker i en del tvära grussvängar i hög fart. Bra depåer, hög servicefaktor, många bra och glada funktionärer och en del bra men trötta. Skyltningen kunde varit bättre, utan andra cyklister och röda pilar kändes det ganska vilset emellanåt. Årets uppgradering av bakväxel från Deore till x.0 var en bra investering som fungerade klockrent.

Bra avslutning på en säsong som bestod av tre träningspass! Till nästa år ska jag minst dubbla träningsdosen..

/per

Tillbaka
Topp