1½ månad gamla Calderan stulen...

• Trådstartare Trådstartare sri
  • Start datum Start datum

sri

Ny medlem
Så nu börjar jakten på cykel igen...

Har iofs inte hunnit fixa försäkring etc. än då cykeln stals ikväll. Men säg gärna till om ni hittar något prisvärt, lär inte få ut mer än 5-6000 för cykeln så där i kring ligger väl budgeten...

Mvh Stefan

Fasen va trist men de är eftertraktade de hojjarna. Finns kanske Scott hojjar i den prisklassen

Lycka till

Hur försvann den? var den låst? utomhus?

Man kan va smart och lära sig av sina masstag..
Men mycket att man kan vara smartare och lära sig av andras misstag!

Beklagar :/

Tog den till jobbet (aningen dumt men den är ju så attans go att cykla på!) och låste fast den i cykelstället med mitt klass 8-vajerlås från Abus. Går in på jobbet vid halv 9, en lång arbetsdag senare går jag ut vid halv tio på kvällen och låset ligger uppklippt på backen. Bör ha hänt någon gång mellan fem och halv tio på kvällen då det rör sig rätt mycket folk vid det cykelstället under dagen, en kiosk ligger där och det är en massa kontorsbyggnader runt omkring, likt ett torg eller så. ( Platsen är lilla bommen, vid läppstiftet i Göteborg )

Så det blev att ta mitt uppklippta lås och min hjälm och ta spårvagnen hem...

Får dock ut en ny 2007:a på försäkringen av If, får tyvärr betala 1500 i mellanskillnad men 2006:an finns ju inte att få tag på längre så det är väl bara att bita i det sura äpplet..

Får ju en ny cykel men det kostar ju ändå, behöver skärmar och lås igen... =(

Nåväl, det verkar ju lösa sig ändå. Hade väntat mig att jag skulle få ut mindre pengar så det är ju lite positivt.

Så ett råd till alla: Har ni en skaplig cykel, det går fan i mig folk och letar efter snygga cyklar så köp MC-lås alt. ta med cykeln in om möjligheten finns...

sri skrev:
-------------------------------------------------------
> Så ett råd till alla: Har ni en skaplig cykel, det går fan i mig folk och letar efter snygga
> cyklar så köp MC-lås alt. ta med cykeln in om möjligheten finns...

Med risk för att verka okänslig, men det där är gammal skåpmat för de flesta happyiter, i alla fall de som varit med ett tag - Kan inte komma på någon som jag känner till namnet som skulle lämna en så pass dyr cykel (med "dyr" menar jag att den antingen är dyr, ser ut att vara dyr, eller av ett någorlunda känt märke) låst i ett cykelställ en hel dag. Frågan är inte OM den blir stulen, utan NÄR.

För det ändamålet har man istället en gammal och sliten häck som inte är så stöldbegärlig, och som man har råd att bli av med. Annars blir den förr eller senare stulen, eftersom det precis som du skriver finns folk som letar efter dyra cyklar som lämnats låsta. Och det finns inget lås på marknaden som står pall för en professionell cykeltjuvs alla verktyg och knep.

Om jag vore du skulle jag hålla utkik på Blocket, eftersom cyklar som stjäls brukar dyka upp där.

Och kolla om det inte finns någon garanti på låset, vissa tillverkare täcker självrisken när låset blir uppbrutet. Du kanske kan få en slant även där.

Det ligger några Caldera ute på blocket, den senaste är från i förrgår (tisdag 29/5).. Säkert ingen av dom, men det är bra att hålla koll som smurfrox nämnde.

Jo det är nog sant att det är gammal skåpmat för de flesta, har liksom haft det lite på känn själv oxå under tiden men ville ogärna byta den nya-goa-Konan mot en gammal sunkig Nakamura som knappt går framåt...

Tack för tipset om låset! Det var verkligen intressant, ska kolla upp det! =)

Angående blocket så var det det första jag gjorde när jag kom hem i går =)

skit i blocket vad ska du göra? leka polis? öhh glöm det

Låset får du rabatt på om de klippt upp det och 07:ans Caldera e svart å cool.

Se det som en "billig" läxa

Lycka till Calderan e en mysig cykel!

> Med risk för att verka okänslig, men det där
> är gammal skåpmat för de flesta happyiter, i
> alla fall de som varit med ett tag - Kan inte
> komma på någon som jag känner till namnet som
> skulle lämna en så pass dyr cykel (med "dyr"
> menar jag att den antingen är dyr, ser ut att
> vara dyr, eller av ett någorlunda känt märke)
> låst i ett cykelställ en hel dag. Frågan är
> inte OM den blir stulen, utan NÄR.

Eller så accepterar man risken. Jag har en dyr pendlingshoj (inte med happymått men som "vanlig" pendlingscykel) som jag låser fast med ett "vanligt" lås (Abus Futura) + vajer för hjulen och lod i skruvhuvudet på sadelstolpen. Blir jag av med den får jag iallafall ut lite pengar på försäkringen, och tycker det är värt risken. Däremot kanske jag skulle ändra mig och skaffa billigast tänkabara efter en sån upplevelse. Baserat på mina rätt begränsade erfarenheter verkar det ganska ovanligt att cyklar låsta med liknande lås blir stulna (men givetvis förekommer det). Sri: trist med hojen!

Frorre skrev:
> Min pendlarhoj är så ful att ingen vill ha den.
> Det är en gammal DBS med 2-växlat nav och
> trumbroms. Helt kung =)

Min är ännu fulare. Eller den var det tills någon gång nu i veckan, då en eker i bakhjulet gick åt fanders. Och eftersom jag inte lyckats hitta någon ny sådan i rätt längd så sitter det nu ett crossland i bak, vilket förmodligen tredubblat cykelns värde. Att man aldrig ska få ha en sunkig cykel att vara nöjd med...

Jag pendlade hela förra sommaren på min finMTB (dock kostade den 9000 när den köptes för ca 3 år sedan). Den stod alltid låst inne på industriområdet (1000 personer till jobbar där) så jag kände mig ganska trygg. I år har jag köpt racer som jag också tar till jobbet när vädret tillåter. Nu jobbar jag med försäljning från bil så den delar garage med 17 bilar och ca 20 anställda. Den står alltid låst (dock ej fastlåst). Känns som att risken inte är allt för stor att den skulle bli stulen (peppar peppar ta i trä).

/Johan

leviao skrev:
> Någon som känner till ett lås med inbyggd larm?

Jula har eller hade..., men jag har ingen aning om kvaliteten

/putte

Tillbaka till västern regler.
Hängning på plats vid häst stöld!
(Jag vill behålla min caldera)

/H

Senast redigerad av en moderator:
Får du ut på försäkringen så är det ju kalas, för jag är osäker om ditt lås ens är ett godkännt lås. Tror inte Abus gör några vajerlås som är klassade som godkända utom Steel-o-flex, som har klass 12. Hade du ett sånt så är det ju kalas, för då betalar abus 2000kr till dig för att täcka självrisken.

Några andra godkännda vajerlås från Abus tror jag inte säljs i Sverige.

Polisen borde ställa ut fina cyklar med klena lås som lockbete, sen är det bara att vänta och håva in tjyvarna.

Jag kör med pitlocks på framhjul och sadelstolpe samt lod i skruvarna på styre och stam.
Tyvärr gick jag på en nit när det gäller låset. Abus Steel-O-Flex 1000 verkade vara det smidigaste godkända låset att ta med sig. Efter lite efterforskningar hittade jag storebror Steel-O-Flex 1025 på abus hemsida. När jag köpte låset stod även den svenska ögonmärkningen med bland certifieringsloggorna, dock med en asterisk i ena hörnet då de bara ansökt om certifieringen. Klarar lillebror 1000 testerna kan det väl inte vara någon konst för 1025 tänkte jag men nu är loggan borta och jag sitter här med ett mer eller mindre värdelöst lås.

Inhämtade en styck ny Caldera idag =D

Summa summarum sparade jag väl runt en tusenlapp på en ny Caldera '07, på hela historien.. men den fick jag ju lägga på nytt lås ( Steel-o-flex med tjuv-återbäring ) samt nya skärmar, plus lite till.. =(

Men men, skönt att ha en riktig cykel igen ;). Verkar som om de uppgraderat gaffeln åtminstone till årets modell. Även vevlagerpartiet har ändrats från TruVativ till något annat, vet ej om det är bättre dock.. Det förra knarrade lite, får se hur detta artar sig.

Yxskaft: Gillar din idé! Att "locka till brott" borde tveklöst vara godkänt för polisen i sverige..

Albion: Nej mitt lås var inte godkänt, trodde det var rejälare än det tydligen var.. detta lås däremot lär ju ta ett tag att bryta upp eller isär ;)

Johan_: verkar inte vara så öppna miljöer du jobbat på, så skönt för dig att kunna ta pärlan till jobbet och ändå vara lugn =)

Smorre och smurfrox: Hehe, funderar på att putsa till min Nakamura '92:a för att ev. pendla till jobbet på. Kommer troligen bli illamående bara med tanke på skillnaden mot Calderan =)

sri skrev:
> Inhämtade en styck ny Caldera idag =D
>
> Summa summarum sparade jag väl runt en tusenlapp
> på en ny Caldera '07, på hela historien.. men
> den fick jag ju lägga på nytt lås (
> Steel-o-flex med tjuv-återbäring ) samt nya
> skärmar, plus lite till.. =(
>
> Men men, skönt att ha en riktig cykel igen ;).
> Verkar som om de uppgraderat gaffeln åtminstone
> till årets modell. Även vevlagerpartiet har
> ändrats från TruVativ till något annat, vet ej
> om det är bättre dock.. Det förra knarrade
> lite, får se hur detta artar sig.
>
> Yxskaft: Gillar din idé! Att "locka till brott"
> borde tveklöst vara godkänt för polisen i
> sverige..
>
> Albion: Nej mitt lås var inte godkänt, trodde
> det var rejälare än det tydligen var.. detta
> lås däremot lär ju ta ett tag att bryta upp
> eller isär ;)
>
> Johan_: verkar inte vara så öppna miljöer du
> jobbat på, så skönt för dig att kunna ta
> pärlan till jobbet och ändå vara lugn =)
>
> Smorre och smurfrox: Hehe, funderar på att putsa
> till min Nakamura '92:a för att ev. pendla till
> jobbet på. Kommer troligen bli illamående bara
> med tanke på skillnaden mot Calderan =)

vad fick du för ersättning i procent mot nypris?

Jag har If och hade ingen extraförsäkring på cykeln men fick ut 8 000. Kollade med dem när jag köpte den och deras krav var att man skulle ha ett någorlunda rejält lås, inga konstiga krav m.a.o. De var tveklöst kulsnabba med att åtgärda allt så det ska de verkligen ha en eloge för! Polisanmälde via internet dagen efter kl 9 eller så och ringde direkt efter till If, han tog numret jag fick vid polisanmälan och lite allmän info, t.ex. vad för cykel jag hade och så.. Därefter tackade han för sig en timme eller så, ringde upp och berättade att Sportson på Vasagatan hade en Caldera åt mig och att jag skulle faxa in kvitto och kopia på polisanmälan. Dagen efter fick jag en rekvisition och kunde hämta en ny cykel...

Gick klart över förväntan!

Just ja, nypris var ju 9 500 så vad blir det... 84% ( ej räknat i huvudet ;) )

Men överväger att skaffa extraförsäkring på cykeln nu..

FYI om plis och riggning. Ett antal stöldligor på HD (harley Davidson) härjade i stockhom för ca. 10 år sedan. Polisen tröttnade och parkerade en HD med korrekta lås på en gata en kväll och satte sig och väntade. Mycket riktigt kom ligan med en skåpbil och de togs på bar gärning. Dessvärre fick försvarsadvokaterna reda på detta och tjuvarna släpptes då det ansågs vara brottsprovokation. Enligt försvarsadvokater provocerar vi alltså de stackare som vill sno saker enbart genom att äga och parkera dem???

Det skjuts alldeles för lite (tjuvar och advokater) i detta land...

TigerMale: Det var mer åt det sista.. valde jag inte en Caldera skulle jag endast få 70% av beloppet, t.ex. om jag bytte hoj eller ville ha ut pengarna.

ething: Är helt på din linje, fattar inte varför brottsprovokation är olagligt.. Jag menar är man ingen brottsling så har man väl för f*n inget att oroa sig över, då hade man väl aldrig tänkt sno cykeln/HD'n/whatever ändå?

humm.... Talesättet "tillfället gör tjuven" har tagits på alldeles för stort allvar inom rättsväsendet. I Bodströmsamhället utgår i.o.f.s Staten från att alla är brottslingar och skall därför övervakas i förebyggande syfte ifall någon gör något olagligt, men då är det väl bara att bura in alla? Och vill man inte bura in alla måste man väl kunna inse att inte alla är brottslingar och att det därmed skulle vara ok med brottsprovokation?
Men det klart.... Det är politiker som stiftar lagarna och ger en första fingervisning om hur lagen är tänkt att fungera och tolkas. Politiker har ju som bekant vissa svårigheter att se logik i ett resonemang och tyvärr drabbar denna talangbrist även rättsväsendet.

Hur fan kan man kalla det för brottsprovokation när man håller ögonen på ett par HD?
Utgår ifrån att dom vara ordentligt låsta. Brottsprovokation skulle i så fall vara om motorcyklarna skulle vara olåsta.

Nu ligger en Caldera till salu på happys köp & sälj, i Gbg. Finns väl fler än din stulna i Gbg iofs...

Tz: Tack för tipset men det var (som tur var) inte min, den var 18" plus att färgen såg lite blek ut. Min var guldfärgad och 17"...

Med tur menar jag att jag blivit riktigt irriterad om det var en sådan cykel uppe, även om det inte var min =(

Tillbaka till saltgruvan...

sri skrev:
> TigerMale: Det var mer åt det sista.. valde jag
> inte en Caldera skulle jag endast få 70% av
> beloppet, t.ex. om jag bytte hoj eller ville ha ut
> pengarna.

aja, men då var det tur i oturen att det var en caldera då,som man gärna väljer 2 gånger. ja menar om det varit en kass hoj, som de lixom kunde ha kvittat med, o du ville ha haft en ny av bättre fason o bara fått 70% hade det varit lite trist..-

TigerMale: Jo precis! Och en liten tröst är ju såklart det nya (och förhoppningsvis bättre) vevlagret som ej börjat knarra än och den nya gaffeln med ställbar hårdhet och låsfunktion. =D

Tillbaka
Topp