sri skrev:
-------------------------------------------------------
> Så ett råd till alla: Har ni en skaplig cykel, det går fan i mig folk och letar efter snygga
> cyklar så köp MC-lås alt. ta med cykeln in om möjligheten finns...
Med risk för att verka okänslig, men det där är gammal skåpmat för de flesta happyiter, i alla fall de som varit med ett tag - Kan inte komma på någon som jag känner till namnet som skulle lämna en så pass dyr cykel (med "dyr" menar jag att den antingen är dyr, ser ut att vara dyr, eller av ett någorlunda känt märke) låst i ett cykelställ en hel dag. Frågan är inte OM den blir stulen, utan NÄR.
För det ändamålet har man istället en gammal och sliten häck som inte är så stöldbegärlig, och som man har råd att bli av med. Annars blir den förr eller senare stulen, eftersom det precis som du skriver finns folk som letar efter dyra cyklar som lämnats låsta. Och det finns inget lås på marknaden som står pall för en professionell cykeltjuvs alla verktyg och knep.
Om jag vore du skulle jag hålla utkik på Blocket, eftersom cyklar som stjäls brukar dyka upp där.
Och kolla om det inte finns någon garanti på låset, vissa tillverkare täcker självrisken när låset blir uppbrutet. Du kanske kan få en slant även där.