1 1/8" star nut insertion tool, köpa i sverige?

Trasselplanta

Aktiv medlem
Hej där.

Jag köpte en ny framgaffel tillsammans med tillbehör från bike-discount. Allt kom fram igår, men påsen med star-nutverktyget var tomt. Jag har ingen ingen lust att vänta på att de behandlar ärendet och skickar en ny. Jag vill sätta fast min nya gaffel inför helgen. Vet någon om man kan köpa en sådan någonstans i Sverige? Eller om ni vet någon affär i Stockholm vore det ännu bättre.

Har byggt ihop mina egna cyklar senaste 17 åren och aldrig behövt använda ett speficikt verktyg för det, även om det underlättar.

Skulle tro att ifall du svänger förbi valfri mek så kommer dom att ha kunna hjälpa dig knacka ner den för några kronor, eller så köper du en expander istället. (Typ Hope head doctor)

Har inte fått med något starnutverktyg när jag köpt ny gaffel.
Brukar ta en längre hylsa ur hylsnyckelsatsen och dra en vagnskruv genom den och in i starnut:en för att banka fast.

Hej där.

Jag köpte en ny framgaffel tillsammans med tillbehör från bike-discount. Allt kom fram igår, men påsen med star-nutverktyget var tomt. Jag har ingen ingen lust att vänta på att de behandlar ärendet och skickar en ny. Jag vill sätta fast min nya gaffel inför helgen. Vet någon om man kan köpa en sådan någonstans i Sverige? Eller om ni vet någon affär i Stockholm vore det ännu bättre.
Jag blir lite osäker. Vad köpte du för gaffel? Var starnut med? Något verktyg för att montera starnut har jag aldrig sett följa med en gaffel. Men det kanske är något nytt.

Jag blir lite osäker. Vad köpte du för gaffel? Var starnut med? Något verktyg för att montera starnut har jag aldrig sett följa med en gaffel. Men det kanske är något nytt.
Jaha, nej alltså, starnuts och verktyg och liknande kom inte med gaffeln som standard. Jag beställde det i samma order men som separata produkter. Alt kom fram men påsen som det skulle ligga ett verktyg i var tomt. Bara en tom plastpåse med lite papper, zipties och en logga där.

Bilagor

• emptytool.jpg
    emptytool.jpg
    288.2 KB · Besök: 115
Så ni tror att man klarar sig utan ett sådant verktyg? Jag har inte fixat en gaffel förut, men har meckat lite annat innan. Jag tänkte att starnuten var det enda kluriga och att det verktyg för 5 euro som gjorde saken enkel var en värd investering.

Verkar ju drygt att kapa röret, springa förbi en cykelmeck, och sen dra hem igen och mecka ihop alltsammans.

Ah, då har jag tyvärr inte vägarna förbi.

Men det ska definitivt gå att montera utan specialverktyg. Trixet är att få den rakt. Sen är det bara att banka.

Är det möjligt att dra ut den om man råkar få den snett? Jag har inte råd att köpa en ny gaffel för att jag sätter den fel liksom.

Det finns några filmer på youtube om hur man kan göra sitt eget tool. Om jag minns rätt är de åt hållet weldion beskriver.

Som nån skrev ovan, ta och hylsa eller liknande som precis passar i gaffelröret, bult genom och bricka som vilar på hylsan. Gänga i nuten och banka ner en bit, sen är det bara att ta nått längre och fortsätta. Bör inte vrida sig när den väl kommit ner rakt från början.

Jag gillar att folk bah "ta en hylsa och svets och bygg ett verktyg". Jag bor i en etta på södermalm. Jag får knappt plats med ett kylskåp, ännu mindre en verkstad. :D

Jodå, det är en RockShox-gaffel, så den ska väl hålla tänker jag.

Men om den allmänna uppfattningen är att det bara är att banka dit den med en hammare så provar jag det. Jag var faktiskt förutseende nog att köpa två starnuts ifall jag skulla göra fel.

Om du har vägarna förbi Bromma så har jag ett verktyg du kan låna. Det är kanske mitt minst använda cykelspecifika verktyg (även om det är bra när man väl använder det) så det är bra om det kommer till användning så att jag fick valuta för pengarna.

Jag gillar att folk bah "ta en hylsa och svets och bygg ett verktyg". Jag bor i en etta på södermalm. Jag får knappt plats med ett kylskåp, ännu mindre en verkstad. :D

Jodå, det är en RockShox-gaffel, så den ska väl hålla tänker jag.

Men om den allmänna uppfattningen är att det bara är att banka dit den med en hammare så provar jag det. Jag var faktiskt förutseende nog att köpa två starnuts ifall jag skulla göra fel.

kapa styrröret och sväng förbi typ 116/urban bikeshop eller liknande om du är orolig. Kan inte vara så långt ifall du bor på söder ;)

Like he said ☝️
Eller cykelcity på Folkungagatan, eller Bonne mecanique i skatteskrapan, men inte butiken på Hornsgatan i backen ner mot Hornstull, de är värdelösa. (Anedotisk bevisföring: jag fick inte låna en pump, men de hänvisade mig till de offentliga pumparna på Långholmsgatan, som inte har passning för prestaventil som jag har)

Även jag har ett sådant verktyg någorlunda nära i Järla Sjö om du vill låna. Tror jag använt det en gång typ…

Går att rikta till starnuten om den går snett. Sätt en platt mejsel mot den högsta armen precis där den nuddar röret och knacka lite försiktigt. Går hur bra som helst.

Jag visste inte att det fanns ett verktyg för detta. Jag brukar bara banke ner den med en skruvmejsel genom hålet eller vad som helst som ligger i närheten. Har gjort så 10 gånger utan att det någonsin har varit ett problem.

Starnutverktyg är smutt och jag ångrar inte en sekund att jag köpte mitt. Underlättar å här processen snabb men det går som sagts ovan bra utan, se bara till att få den rak. Går det åt helvetet är det ju bara att ta en nu starnut å börja om så du riskerar inget förutom att behöva flera starnuts ifall du fuckar upp det ?

Det gick alldeles utmärkt att få dit starnuten utan det där verktyget. Det var typ den lättaste delen.

Lyckades dock paja en fjäder i bromshandtaget, så bromshandtager är alldeles sladdrigt. Så nu har jag något nytt att klura på.

Tillbaka
Topp