(1/2 OT) Andrabil - hur tänker ni?

Edarion

Aktiv medlem
Jag är eventuellt på gång att köpa en andrabil. Jag har i dagsläget en bil i mellanklassen (honda civic). På den har jag naturligtvis drag och det används ganska flitigt till både min och fruns cykel.

Nu funderar vi i flera olika banor...

1. Köpa en rejält liten (ny)bil som bara är supersnål och superbillig = svårt att frakta cykel(?)
2. Köpa en begagnad bil av valfri storlek och använda den till korta sträckor samt räkna med att ha den på verkstad då och då.
3. Leasa en bil av typ samma storlek som civicen och då se till att det sitter krok på den.
4. Andra förslag?

Använder ni båda bilarna till cykeltransport? Jag känner att livet skulle bli flexiblare med den möjligheten, men jag vet egentligen inte hur mycket jag kommer använda det. Gissningsvis är det dock jag som kommer få dra runt i den lilla bilen.

Har någon ett konkret förslag på en riktigt bra andrabil och kan motivera valet vore det också spännande. Kommer användas till pendlande på 90-väg ca 6-10 mil totalt varje vardag. I princip ingen stadskörning, ingen motorväg, men möjligen en del mindre asfaltsvägar och grusväg då och då...

Jag vet att jag kommer att få skit för det här men: Ford Focus.

Anses av många vara en trist bil men

Billig att köpa
Billig att äga
Hyfsad att köra

Alla på jobbet dissar Ford men alla med sina Bmw, Volvo och allt möjligt spenderar myckrt mer tid och pengar på reparationer än jag gör. Och min Focus är billigare att reparera och köpa än deras. Enda problemet hsr varit rosten.

Kört Focus i ca 220 000 km senaste åren. Bara underhållsreparationer (olja, bromsar, däck osv)

Det beror ju på, är enda kravet att den ska fungera som cykeltransport? Cykeln har väl egna hjul? Det finns ju bildbevis på att man kan köra cyklar i både Aygo och Lupo här i någon tråd, så det behöver ju inte vara där det stuper. Även om jag anser att Sprinter/Crafter ev Vito/Caravelle är optimala cykelbilar... :)

Jag gick i samma tankar under hösten och vintern, en pendlarbil för 4,5mil x 2 per dag istället för att köra taxibussen. Tankarna började vid en Smart, så litet som möjligt, men sen funderade vi kring vinterväglag och hamnade på en C3a... Då gick det fler turer kring att det är ju bra om både hund och dotter får plats i den också och landade till slut på en Kia Ceed GT Line SW (kombin). Den går att köra (frun kan iaf) på 0.4.... Har pulat in MTBn i den men tänker sätta på räcke för smidigare transporter.

Eller så låter du (ts) sätta dragkrok på din inköpta 'kei-car'.
Själv har jag cykeln på ett bakluckeställ på min veteran-coupe.
Med transportstyrelsens app mina fordon är det en baggis att ställa på/ställa av en bil så en större bil med dyrare skatt kan stå avställd om den inte används och ställas på samma dag som den behövs.

Kul att Ford fokus och Kia ceed kommer upp som alternativ till småbil... Vi tittade på båda dessa innan vi bestämde oss för civicen vi har idag.

Jag har snurrat på alla möjliga alternativ... Elbil (renault zoe) ? Sportbilshybrid (Honda cr-z) ? Ännu en civic?
+alla småbilar då...

Kraven är ju egentligen :
-Få med hela familjen 2 vuxna+2 barn
-Klara pendling 8 mil på en dag även vintertid (krav på elbil).
-Frakta cykel
-Någon form av vill-ha-faktor
-Rimlig budget/miljöbelastning
-Få verkstadsbesök = hyfsat ny

Inga otroliga, drömmande, ouppnåliga mål med andra ord...

Kommer du använder den mest då och då, inte 8h varje dag? Bor du i någon slags stad där det finns bilpool hyfsat nära? Då borde det väl kunna vara en lösning? På köpet att du kan få lite olika storlek efter behov.

Bor i glesbygd och pendlar österut när din pendlar väster... Idag åker jag buss, men ändrade arbetsuppgifter tar bort den möjligheten. Vilken kommer därför användas dagligen.

Jag har kört 8 mil om dagen i 10år. Har avverkat en del andrabilar för att skona familjekombin. Min erfarenhet är att billigt är bäst. Allt sjunker i värde snabbare än man vill. Senaste andrabilen blev en C3 1.6 HDI 110 med krok från -06 som inte gått allt för långt. Är nöjd just nu för att; Den går hyfsat snålt, den var billig och det är inte helt omöjligt svag att vardagspendla i..

Ska jag bara iväg själv funkar ett Thuleställ utmärkt på kroken till C3an. Ska hela familjen iväg o cykla blir det takställ + cyklar på kroken på kombin..

Senast ändrad:
Även om du planerar med få verkstadsbesök så är ju ett råd att ha ett märke med en bra verkstad hyfsat nära till. För min del går tex Subaru och Citroën bort bara för att märkesverkstaden är en tomteverkstad utan dess like.

Allt går sönder förr eller senare och då är det bra om det fungerar smidigt. Visst det finns ju märkesoberoende verkstäder, men efter att ha kört nästan en hel sommar utan AC med taxin för att Mekonomenverkstaden och den auktoriserade (samma som har C/S ovan) inte kunde enas om vilket rör som var trasigt (trots att bussen visades upp på båda ställena) så håller jag mig till riktiga fungerade auktoriserade verkstäder, även om de är 12 mil bort.

Jag skulle vilja ha en elbil som andrabil, men de är så hiskeligt dyra än så länge.
En Zbee tror jag skulle räcka långt. Kan man beställa en med dragkrok, eller skruva fast en hållare direkt i plasten, så är man hemma.

Stumpy sa:
Jag skulle vilja ha en elbil som andrabil, men de är så hiskeligt dyra än så länge.
En Zbee tror jag skulle räcka långt. Kan man beställa en med dragkrok, eller skruva fast en hållare direkt i plasten, så är man hemma.

Fast samtidigt, ska man pendla 10 mil om dagen så är billiga elbilar gränsfall i nuläget. Jag skulle mer än gärna köra elbil. Så länge laddning funkar OK och det inte är vinter funkar det på papperet. Men med allt som händer IRL (vinter/laddstolpe på jobbet/ev extratur) så känns det som en chansning att lägga slantar på nått sådant. Billiga elbilar har dessutom förmåga att sjunka ännu snabbare i andrahandsvärde än snittet..

Jag skulle gärna haft en citronen berlingo för cykeltransporter, men min fru har förbjudigt mig att köpa en.
För några år sedan hade vi en citroen c1. Det var inga problem att få in två cyklar i skuffen om man fällde baksätet.
Rymligare än man kan tro! :-)

Varför måste cyklarna vara utanpå bilen? Det går ju utan problem att få in en cykel eller två även i en ganska liten bil som en VW Polo eller Opel Corsa.

Jag har under de senaste 3,5 åren jobbpendlat 23 mil/dag. Under den tiden har jag slitit ut två bilar men det var inte det jag ville säga.

Under samma tid har jag praktiskt varje dag passerat en gammal gul Ford KA som pendlar till samma ort som jag. Sliten och rostig. Ser ut som skit rent ut sagt men den rullar fortfarande. Imponerande!

Med den sträckan fixar du t.o.r utan laddning med en Nissan Leaf i allt utom det värsta vintervädret. Såg en med 5000 mil under bältet gå för 140 000 kr nyligen. Slå ut det på tre år med 2500 mil om året (ca 250 jobbdagar a 10 mil) så är det 18 kr milen, om du får skrota den sen. Och då har du haft en elkostnad på ca 1:50 / mil, så säg 20 spänn milen då för värdeminskning och drivmedel. Slå det..

Har man ändå en "förstabil" för långkörningar så är det en nobrainer tycker jag.

Köpte en begagnad skoda fabia kombi från 2007 (lågmilare)
billig, hyfsat bensinsnål, förvånansvärt bra lastutrymme (p.g.a total avsaknad av ljudisolering) och dragkrok.

Ingen rost och rullar bra...

cyklar till jobbet så används bara på helgerna

Jag tänker lite såhär.. varför bara vara snabbast och snyggast på cykel? M5 Touring med den überbrutala V10an (och självklart tillhörande avgassystem så man hör den ljuva V10an) gör en snabbast och snyggast även på 4 hjul. Man får såklart även plats med cykel, familj och hund om man så önskar. Den perfekta familjebilen mao.

Ligger bra i pris numera också, bara 5800 i skatt så lite soppa på det.

http://www.blocket.se/blekinge/BMW_M5_V10_Touring_E61_V_Max_66657537.htm?ca=11&w=3

bmw-m5-touring-10.jpg

Senast ändrad:
Många intressanta tankar!
Ford Ka kan absolut bli en kandidat... Inte mycket pengar, drar inte mycket...
Nissan Leaf finns med i tankarna, men det är helt klart frestande att köpa en billig bil helt kontant istället.
Lupo är lite småintressant bara för att den är så galet billig i både inköp och drift.

En verkstad jag kan lite på är helt klart optimalt, men den jag använder är en Honda-verkstad och Honda har inga attraktiva småbilar. Har tittat lite på en cr-z, men baksätena är verkligen helt bedrövliga! Av bilderna att döma verkar de knappt stora nog att sätta en barnstol med en 5-åring i. I USA har man tydligen valt att ta bort baksätet helt.
Alternativet är en Honda Jazz, men vill-ha-faktorn är ju negativ och den har snarare en vill-inte-ha-faktor... Kan en bil se mer intetsägande ut?

big_n sa:
Jag hade "allt ingår" privatleasat en ny bil - typ seat eller annat lågprismärke som andra bil.

Tyvärr räcker inte milen till på dem, och övermilenbrukar vara dyra. Annars kostar ju en VW Up! knappt något att privatleasa..

Med samma premisser hade jag hoppat på chansen att få köra elbil bara för att.

Har Leaf etanoltank för värme eller är det dramatiskt försämrad räckvidd som gäller i kyla?

Man kan förvärma bilen utan att det kostar så mkt batteri om man har kabeln i, men räckvidden försämras definitivt när det är sträng kyla.

Utgå från amerikanska NEDC-siffrorna som realistiska siffror vid normala förhållanden, sen kan man dra av 30% om det krisar. Men det märker man och då går det att köra långsammare för att kompensera till viss del.

Europeiska EPA-siffrorna är ren hittepå.

jomper sa:
big_n sa:
Jag hade "allt ingår" privatleasat en ny bil - typ seat eller annat lågprismärke som andra bil.

Tyvärr räcker inte milen till på dem, och övermilenbrukar vara dyra. Annars kostar ju en VW Up! knappt något att privatleasa..

Läste inte tillräckligt noga att ts skulle pendla varje dag (6-10mil) tolkade "andra bil" i rubriken så som jag använder min andra bil - ibland :)
Så blir precis som du skriver - dyrt med över km på dessa upplägg!

Tjena!

Pendlar sex mil om dagen, skulle aldrig få för mig att sätta mig i t.ex. en Lupo eller annan bullrig småbil. Kör man såpass mycket så är det fasiken värt att köpa en hyfsat ny bil. Har funderat på en Leaf men är tyvärr i behov av stor kombi så många tillfällen per år att hyrbil hade ätit upp mellanskillnaden..

Störst vill-ha-faktor hittar jag dock hos hondas cr-z... Vet dock inte om det är en realistisk tanke :)

Det är iaf både en hybrid och den vore ett roligt komplement till Civicien jag nu har. Om än det kanske inte är den billigaste och jag vet inte heller hur smidigt det är att få med en cykel :S

Skoda Octavia combi 2005-2008 med 1,6 liters motorn på 102 hk. Drar ca 0,6 lastar som en V70 och de flesta delarna finns på biltema. Hade en i tre år och var aldrig några problem. Kamrem bytes vid 12K mil så en strax efter där är en mkt bra bil.
Sen är den ingen jätterolig bil att köra men hyfsat bekväm och lastar flertalet cyklar :-)

Senast ändrad:
castrello sa:
Jag vet att jag kommer att få skit för det här men: Ford Focus.

Anses av många vara en trist bil men

Billig att köpa
Billig att äga
Hyfsad att köra

Alla på jobbet dissar Ford men alla med sina Bmw, Volvo och allt möjligt spenderar myckrt mer tid och pengar på reparationer än jag gör. Och min Focus är billigare att reparera och köpa än deras. Enda problemet hsr varit rosten.

Kört Focus i ca 220 000 km senaste åren. Bara underhållsreparationer (olja, bromsar, däck osv)

Det tar emot, men jag håller med lite grann :)

Jag har avverkat tre tjänstebilar samtidigt som jag haft min gamla Mondeo -02 som andrabil, den har helt klart strulat minst. Nu är det förstås en lite enklare bil, men samtidigt är det inte de avancerade sakerna som gått sönder på de nyare bilarna.

Vi var inne på att sälja den och skaffa något mindre som andrabil, men kom fram till att det var bättre att ha den kvar istället. Tyvärr har den inte krok, men takräcke och plockar man loss ett hjul eller två kan man alltid fälla baksätet och slänga in ett par cyklar.

Edarion sa:
Många intressanta tankar!
Ford Ka kan absolut bli en kandidat... Inte mycket pengar, drar inte mycket...

Fast 4 personer i en Ka är inte lätt, finns bara som 2 dörrars.
Annars är jag nöjd med min 2011, dryga 11000mil på knappt 5 år. Pendlar 10 mil/dag
utan problem. En spindelled är allt som behövts reparerats. Bra pris på kamremsbytet
på märkesverkstad.
Har lite problem att hitta ett cykelställ bara, ett takräcke kostar 2500kr.

Jag skulle tänka lite på säkerheten också, utan att ha så bra koll så antar jag att säkerheten är bättre i en Octavia Kombi är en Ford Ka. Så jag hade hellre letat en begagnad mellanklassbil än åka runt i någon minibil.

Jag pendlar 12 mil/dag med en Hyundai i20 crdi -09. Hyfsat rymlig för sin storlek och billig i inköp som begagnad. Skapligt motorstark turbodiesel på 115 hk gör att den blir pigg och orkar med ett högt tempo på motorvägen om andan faller på.

För mig är pendlarbilen slit och släng och jag tycker därför att en begagnad lågmilare är det självklara valet.

Senast ändrad:
Såg detta nyss och tänkte direkt på den här tråden...

Hyundai SantaFe av äldre modell verkar fungera utmärkt för transport av två cyklar....behöver inte ens något Thuletjafs... :)

_20160510_140958.JPG

Arnesson sa:
Jag skulle tänka lite på säkerheten också, utan att ha så bra koll så antar jag att säkerheten är bättre i en Octavia Kombi är en Ford Ka. Så jag hade hellre letat en begagnad mellanklassbil än åka runt i någon minibil.

Jag tror att säkerheten har mycket mer att göra med bilens ålder än storlek. På senare tid har man blivit väldigt bra på att designa små bilar så att de kan ta upp mycket energi vid krock.

Om du planterar bilen i diket så spelar det nog ingen större roll om bilen är lite eller stor. Om du däremot krockar med en annan bil så tar den levande massan i den tyngre bilen obönhärligt ut sin rätt på den lättare.

NON sa:
Om du planterar bilen i diket så spelar det nog ingen större roll om bilen är lite eller stor. Om du däremot krockar med en annan bil så tar den levande massan i den tyngre bilen obönhärligt ut sin rätt på den lättare.

Det intressanta är ju var energin tar vägen i kollisionen. En modern bil har bra krockzoner och skyddar föraren, något som inte nödvändigtvis behöver bero på storleken.

Nu skall ju du ha den nästan varje dag så då är vår lösning dyr.
Vi har behov av en andra bil 4-5 ggr per år. Så vi kör taxi som andrabil. Förra året la vi 1200 kr på taxi.

Tillbaka
Topp