[1/2 OT] Antibiotika i spanien

• Trådstartare Trådstartare Johnasson Tord
  • Start datum Start datum
J

Johnasson Tord

Guest
Ska ner till spanien i februari och har hört att det går hur bra som helst att köpa antibiotika i apotenken, kan det vara möjligt att köpa på sig ett litet hemapotek? Känner till recistensproblematiken m.m. Men det jag undrar är om det är tämligen fritt att inhandla?

Om du känner dig kompetent nog att medicinera dig själv med receptbelagda läkemedel så köp allt du kommer över. Ta hem lite speed åt mig, det är det enda jag vågar testa utan doktorns order.

Johnasson Tord skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det jag undrar är
> om det är tämligen fritt att inhandla?
Jo det är tämligen fritt. Det är också enkelt att handla knark i Stockholm. Men att något är lätt att få tag på behöver ju inte betyda att det är smart att köpa det....

Hur jag än tänker kan jag inte komma på någon som helst anledning till att köpa upp sig på ett lager av antibiotika. Skulle vara kul att höra vad du har tänkt att använda det till. Starta eget när apoteksmonopolet faller kanske?

Johnasson Tord skrev:
> Ska ner till spanien i februari och har hört att
> det går hur bra som helst att köpa antibiotika i
> apotenken, kan det vara möjligt att köpa på sig
> ett litet hemapotek? Känner till
> recistensproblematiken m.m. Men det jag undrar är
> om det är tämligen fritt att inhandla?

Hur ofta äter du antibiotika egentligen. Finns ju en hel del olika också men du kanske har en o samma sjukdom som återkommer?
Och utan recept betalar du ju vad det faktiskt kostar? Det är inte speciellt billigt i Spanien.
Även läkemedel har ju ett "bäst före".

- skrev:
> Johnasson Tord skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men det jag undrar är
> > om det är tämligen fritt att inhandla?
> Jo det är tämligen fritt. Det är också enkelt
> att handla knark i Stockholm. Men att något är
> lätt att få tag på behöver ju inte betyda att
> det är smart att köpa det....
>
> Hur jag än tänker kan jag inte komma på någon
> som helst anledning till att köpa upp sig på ett
> lager av antibiotika. Skulle vara kul att höra
> vad du har tänkt att använda det till. Starta
> eget när apoteksmonopolet faller kanske?

Köpa knark och antibiotika är väl intehelt jämnförbart?

Men visst skulle det inte varahelt fel att ha lite Kåvepenin mot en och annan halsåkomma och lite starkare smärtstillande än Alvedon. Prismässigt ligger nog de spanska priserna lite lägre än de svenska.

Kan kanske bli som att köpa en fulcykel i tyskland? Köper fulantibiotika i spanien?

Chrille77 skrev:

> Köpa knark och antibiotika är väl intehelt
> jämnförbart?

Nej. Kan väl byta till detta då: Man kan väldigt enkelt få tag på korv på Konsum. Är det då smart att köpa på sig ett par hundra kilo, utifall man kanske blir sugen nån gång? Kanske det men det är nog inget för mig. Denna liknelse är ju också helt värdelös, men det är väl delvis det som är min poäng. Själva värdelösheten i liknelsen passar i sammanhanget rätt bra:-)

> Men visst skulle det inte varahelt fel att ha lite
> Kåvepenin mot en och annan halsåkomma
Men hur avgör du när det kommer att hjälpa? Känner du lätt skillnad på bakterier och virus? Kan du kanske berätta hur man gör? Det skulle nog gå att tjäna pengar på.

Jag kan fortfarande inte förstå poängen. Om man har konstant behov av antibiotika så är det nog dels rätt bra att se till att få rätt sort, dessutom så lär det väl vara mycket billigare i Sverige. Om man som en normal person har behov av antibiotika, gissningsvis kanske någonstans mellan vart annat och vart 50:de år, så verkar det också lite onödigt med ett lager med kanske helt fel antibiotika som dessutom är för gammalt.

Märks det att jag har tråkigt på jobbet?

En antibiotika kur hjälper ju mot vilken förkylning som helst. Spelar ingen som hellst roll vilken sorts antibiotika av de runt 60st som finns i sverige. Att olika antibiotika fungerar mot vissa specifika bakterier är nog bara bluff. Det är väl ingen skillnad på virus och bakterier. Läkarna hittar på så mycket och ska vara så märvärdiga att skriva ut antibiotika när villken stolle som hellst fattar att det är antibiotika som fixar lite ont i halsen.
...
...
...

Not!

Senast redigerad av en moderator:
alltså, varför är antibiotika receptbelagt? finns ju en anlending, ta o fundera på det. ska jag vara ärlig vetefan om ja skulle vilja peta i mig nått som jag hittat utomlands o som jag inte blivit rådd till av läkare :D

Har en läkarvän som förskriver anitbiotika till mig vid halsinfektioner så själv har jag inget behov av ett eget lager. För det mesta så förskriver han på de kliniska symptomen. Så görs ju generellt även för kvinnors urinvägsinfektioner, det är ju ganska sällan man först tar en odling och avvaktar svaret innan insättande av antibiotika. Generellt förskrivs antibiotikan utan odlingar. Det man gör är att ju att ta ensnabb analys för att konstatera ev bakterier och även om den är negativ sätts ju ganska ofta antibiotika in.

Visst är det "oroande" med en ökande recistens hos div bakterier. Det tråkiga är att om vi i Sverige är koncervativa i vårt utskrivande är det ju som en droppe i havet då många andra länder runt om i världen sprider antibiotika runt om sig.

Jag vill bara föra till protokollet att jag är oskyldig! Har inte ätit någon antibiotika själv, tänk på det när ni sitter där med era mördarbakterier och resistenta sjukdomar om några år.

jo du det är inte lite oroande heller.....

var mkt sparsam med antibiotika, endast då det verkligen behövs...

visst skrivs AB ut på kliniska symtom, alltid svagast/smalast möjliga och fungerar denna ej eller prov/odlings svar visar ngt så byts preparatet..

Tillbaka
Topp