Under min första arbetsdag nämnde de något om att man skulle göra armhävningar vid vissa tillfällen – då trodde jag att det var ett skämt, säger Jennifer Mellgren.
Hon började arbeta på en av XXL:s butiker i Stockholm i början av februari i år. Efter att hon kommit några minuter för sent till ett morgonmöte på hennes andra arbetsdag insåg hon att de inte hade skojat om armhävningarna.
– Jag får då höra att jag ska göra armhävningar för att jag kommit för sent. Jag säger att det inte känns okej, och det måste jag säga inför mina nya kollegor, berättar Jennifer Mellgren.
Efteråt blir hon ombedd att träffa en chef på kontoret där hon får berättat för sig att ingen kan tvinga henne att göra armhävningar, men att det är något som de gör på alla XXL-butiker.
– Det beskrevs som att det var en del av kulturen på XXL, och jag kände redan då att jag behövde fundera om det var något för mig, berättar hon.
”Det beskrevs som att det var en del av kulturen på XXL”, säger Jennifer Mellgren.
”Det beskrevs som att det var en del av kulturen på XXL”, säger Jennifer Mellgren. Foto: Foto: Privat
Jennifer Mellgren valde senare att avsluta anställningen. I fredags skrev hon ett inlägg på Facebook där hon berättade om sin tid på arbetsplatsen:
”Det blev en kort karriär eftersom man tillämpar bestraffningar i form av armhävningar som skall utföras inför kollegorna, om man exempelvis kommer försent eller råkar säga 'kund' istället för 'gäst'.”
Hennes inlägg fick snabb spridning och många reaktioner.
– Jag hade ingen tanke att det skulle sprida sig så, jag ville bara lätta mitt hjärta inför mina vänner på Facebook, säger Jennifer Mellgren.
DN har sökt den aktuella butiken utan framgång. Men sportkedjans vd Per Sigvardsson kommenterar händelsen i ett inlägg på företagets Facebooksida. Han skriver att han blev bestört och berörd av att läsa Jennifer Mellgrens inlägg och att de omgående tog kontakt med det berörda varuhuset. Enligt inlägget har de ”agerat blixtsnabbt på detta”.
Per Sigvardsson skriver också att ”XXL har en tydlig policy för diskriminering, kränkande särbehandling och trakasserier som löpande kommunicerar internt, detta repeterade vi till samtliga varuhuschefer nu i fredags med anledning av denna händelse”.
När DN når Jennifer Mellgren har hon ingen kännedom om inlägget på XXL.
– Ingen från XXL har hört av sig till mig, men andra anställda har hört av sig med liknande upplevelser från samma arbetsgivare. Jag känner att det var rätt att skriva inlägget och göra det offentligt, säger Jennifer Mellgren.