1/2 [OT] bästa kaffet?

JariT

Aktiv medlem
1/2 [OT] bästa kaffet?
Hejsan,
Det har funnits några kaffetrådar tidigare men jag har en fråga till den samlade expertisen. Vad är det som gäller om man vill ha en riktigt god kopp vanligt kaffe, dvs ingen espresso, caffe latte eller liknande utan snarare en caffe americano? Min nuvarande setup består av en Moccamaster till vilken jag mal olika slags bönor i en Wilfa kaffekvarn. Hur tar jag det hela till nästa nivå? Ska jag ha en aerpress eller vad är det som gäller?

/Jari

1/2 [OT] bästa kaffet?
Bor du i Sthlm så besök Johan Nyströms kaffe/koncept café/butik vid Mariatorget på söndagar, då kör de bara brygg i alla möjliga och omöjliga former, så kan du testa dig fram. Själv föredrar jag pressokanna, men har inte mkt till övers för det som mest liknar té som kommer ur en aerpress. Föredrar faktiskt pressokanna framför fin-moccamastern jag gav kontoret på jobbet i julklapp :)

1/2 [OT] bästa kaffet?
Aeropress hetere. Vad är det för klåpare som gör teliknande bryggd i den? Den är grym. Annars är det ju bra nyrostade bönor som mals i bra kvarn rätt inställd och sedan bryggs i kaffebryggare, aeropress, hario eller perkulator som gäller.
Viktigt med bra kaffe och cykelpryttlar!

1/2 [OT] bästa kaffet?
Presso-bryggare eller Melitta-tratt i porslin använder jag. Det förstnämnda är nog favoriten, rent smakmässigt, men Melitta-brygg är fint som omväxling.

1/2 [OT] bästa kaffet?
Tyckte också de bryggde aero-kaffet svagt på JN. Jag gillar deras vanliga "brygg" i Hario-filter bättre. Hemma brygger jag dock starkare.

Du måste ju testa en vanlig espresso hos JN. Vansinnigt gott, referensnivå. Sen kan du ta din brygg och smutta loss :)

1/2 [OT] bästa kaffet?
En av grejerna med aeropress är ju att det krävs ungefär dubbelt så mycket kaffepulver per kopp jämfört med brygg/espresso.

Annars blir det för svagt.

1/2 [OT] bästa kaffet?
Aeropress är bland det bästa jag köpt, perfekt kopp kaffe varje gång, att det skulle bli svagt känner jag inte igen, däremot slipper man ju beskan trots att det är mycket smak! Man får se till att använda välrostade bönor.

1/2 [OT] bästa kaffet?
Kör med pressobryggare och kaffekvarn, godast med nymalet kaffe.
Brukar variera med kaffe från Johan&Nyström(Sthlm) och da Matteo(Göteborg), enda gemensamma är att bönorna är ifrån centralamerika. Helst ifrån Guatemala eller El Salvador.

1/2 [OT] bästa kaffet?
Jag gör två rågade mått pulvermalet kaffe till en kopp vatten i en hög och smal kastrull/kaffekanna på fyran i en 12-15 minuter så får det stiga 2-3 gånger och vila någon minut.
Brukar ställa en äggtimer på 10 min och göra annat.

Stor skillnad på nymalet vs färdigmalet, tycker att vissa arabiska kaffen kan smaka lite kemikaliskt när man köper det färdigmalet.

1/2 [OT] bästa kaffet?
Moderskapet var på besök och krävde att bli serverad bryggkaffe.
Jag försökte hitta en lös Melitta hållare men gick bet.
Köpte en Hario filterhållare + filter.
Upptäckte en ny aromatisk kaffe värld.

Du behöver:
Filterhållare.
Filter.

Bra att ha:
Våg
Vattenkokare
Anpassad glaskanna

1/2 [OT] bästa kaffet?
Wilfakvarn - är det en CGR-1? I mitt hushåll finns en Rancilio Rocky och jag är väldigt nöjd med den. Det bästa kaffet börjar med goda bönor (Zoega's Mollbergs Blandning är en god och vanlig sort) som mals strax innan kaffet tillagas. Jag kör presskanna eller melittafilter och vatten som precis kokat.

1/2 [OT] bästa kaffet?
Aeropress här hemma, pharos kaffekvarn med stoooora "skär", bönor från koppi och haugaard, de är de enda som lyckas bra just nu tycker jag.

De som säger att kaffet blir "svagt" i aeropressen måste ha fått tag i uselt kaffe eller vatten? Det smakar ju så mycket mer. Men, bittert och bränt smakar det inte, men jag kan göra en kopp som "nyper" i tungan utan problem, som ändå är god. :)

Sen, vattnet, vattnet. My god, jag hade en stor kaffekris här hemma. Mitt kranvatten går inte att göra kaffe på, får en äcklig bismak. Så, köpevatten it is. I alla fall hade jag bilskjuts när jag skulle köpa vatten för ett tag sen, och köpte 18 liter. När drygt hälften konsumerats gick kaffet åt helvete, det smakade ingenting. Fick panik, provade fyra olika bönor, smakade ingenting, provade tre olika kvarnar, smakade ingenting. Köpte nytt vatten, tillbaks till himlen. Så, nu blir det bara 3 liter vatten när jag shoppar kaffevatten.

Aeropressen är grym. Den blir klart mycket bättre än min moccamaster med guldfilter. Sen så går det åt 3 gram mindre bönor per kopp, sparar pengar. Lite mer än en krona per kopp sparad. :)

Pharosen är riktigt bra och billig som kvarn, om du orkar veva själv:

3413_pharos_1.jpg

1/2 [OT] bästa kaffet?
Hejsan,
Tack för alla tipsen. Japp, det är en wilfa CGR-1 som jag har. Om jag ska försöka summera tråden så gäller:

En aeropress alternativt en presso
En filterhållare (ex. Hario)

Sen ska jag göra ett besök hos Johan Nyströms kaffe/konceptbutik vid Mariatorget.

Tack ännu en gång för alla tipsen

/jari

1/2 [OT] bästa kaffet?
Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
Mitt kranvatten går inte
> att göra kaffe på, får en äcklig bismak. Så,
> köpevatten it is.
Sen så går det åt 3 gram mindre bönor per kopp,
> sparar pengar. Lite mer än en krona per kopp
> sparad. :)

Å vad kostar vattnet måntro...? ;)

1/2 [OT] bästa kaffet?
Panos skrev:
> Zoegas Skånerost rinner det här hemma =)
> Och ska precis hälla upp en fin kopp.
>
> //Panos

Plus ett.
Det enda "vanliga" kaffet som är värt att dricka. Rivigt och med en touch av asfalt.

1/2 [OT] bästa kaffet?
Singular skrev:
> Kaffe är aldrig off topic.
>
> Borde ta mig själv en kopp till. Måste hinna
> fika innan lunch, frilansdilemma...

Det kan ju vara gott även om jag personligen fööredrar ett glas vin.

1/2 [OT] bästa kaffet?
snoogans skrev:
> För oss som inte är totalt nerkörda i
> kaffeträsket så är Mollbergs blandning kalas!!

Mollbergs blandning är strålande, så även blue java, om man skall dricka Zoegas iaf. Skånerost är en styggelse inför herren, kanske funkar i hårt vatten som den är tänkt att användas till...

Det bästa kaffet jag druckit heter Serrano och kommer från Kuba, vetefan om det går att hitta i landet dock (till något halvrimligt pris)

1/2 [OT] bästa kaffet?
Jag trodde ju inte den här diskussionen skulle komma upp här när jag registrerade mig men inte mig emot. Som någon sa tidigare så är kaffe aldrig OT ;).

Jag vet inte om jag skulle säga att det är att ta saker till nästa nivå att gå över till presskanna eller Aeropress men du lär få en lite annan upplevelse. Det går dock inte att jämföra de två tycker jag. Smaken är väldigt olika och båda har sin tjusning. personligen föredrar jag presskanna men många har lite svårt för att filtret släpper igenom lite kaffepulver så det blir lite sump på botten.

På frågan vad nästa nivå skulle vara är att skaffa nyrostat kaffe eller rosta själv. Kaffe ska ju helst inte vara mer än max några veckor gammalt om man ska vara petig och det är en rejäl skillnad på smak. Så endera hittar du ett mikrorosteri någonstans eller rostar själv i ugnen :)

<< Urban

1/2 [OT] bästa kaffet?
Ibland kommer det upp gamla kafferostare på tradera, ser ut som en gryta med en vev i locket som vispar omkring bönorna och är tänkt att användas på spisen. En sådan har jag funtat på att skaffa ett par gånger.
Kafferostning är ett hantverk, vuxenpoäng ftw. =)

1/2 [OT] bästa kaffet?
Ja det kanske är en sådan jag borde skaffa nu när mion rost är på väg att ge upp :). Men jag gillar att ha lite automatik faktiskt. Den får gärna göra det mesta jobbet själv efter man har lagt i kaffet ;)

1/2 [OT] bästa kaffet?
Zoegas Forza gillar jag.
Men en dag när vattnet var avstängt hemma och jag fick besök som krävde kaffe handlade jag mig en 2-litersflaska imsdal att brygga på. Wow.

Experimentera lite med vattnet. Det gör enormt mycket större skillnad än man kan tro.

1/2 [OT] bästa kaffet?
Kanske inte det godaste men om man inte är kaffe connaisseur kan jag rekommendera ICA Java. Billigt och gott. Skippa mjölken och gör det starkt. Det finns inte för starkt kaffe, bara svaga män.

1/2 [OT] bästa kaffet?
http://www.rostakaffe.se/
En mellanrostad, lagrad böna av Arabica från indonesien, helst från Java. Bättre än så kan det aldrig bli.
Det finns en anledning till varför man kallar en god kopp kaffe för en kopp java.

Aged Sumatra är också riktigt bra men inte riktigt lika bra som Old Brown Java som Kahls hade förut

Tillbaka
Topp