[½ OT] Batteridriven belysning till man-cave

Olmo

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag flyttat till en ny lägenhet och har en större källare/mancave/cykelverkstad :D

Jag saknar dock el-uttag och undrar om någon känner till någon bra lösning med batteridriven belysning. Idéen är att jag installerar någon sorts egen belysning inne i min källare och så slipper gå utanför källaren och vinka till den allmänna förrådsbelysningen varje gång tiden går ut.

Har varit på Bauhaus men säljaren själv så att de batteridrivna belysningar de har är inte bra.

Tacksam om ni kan tipsa om några bra lösningar och var man få tag i de!

Jag hade skaffat ett enklare blybatteri (förbrukningsbatteri, inte startbatteri - kallas oftast marinbatteri eller fritidsbatteri) och sen en 12 V diodarbetslampa med möjlighet att hänga på krok.

Skaffar du ett batteri på ca 75 Ah kan du driva 50 W lampa i ungefär 5-8 timmar, lite beroende på hur länge du vill att batteriet ska hålla (djupare urladdning sliter mycket mer).

Jag skulle dragit in en förlängningskabel och använt riktiga lampor, finns det eluttag utanför? blir ju helt klart bäst då du slipper tänka på batterier och annat.

Annars en diodlampa och ett 12v batteri http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...g/Arbetsbelysning/Arbetsbelysning-2000030800/

lampan drar 12volt 12w, batteriet är på 12volt 12w, man kan dra ut ett batteri till 50-60%, detta ger då en lystid på 4-6h om jag nu kan räkna rätt. Sen blir det alltid lite diff.
Tänk dock på att du ska ha nånstans att ladda det, kan bildas knallgas och andra otrevligheter som kan leda till explosion och annat.

Tack för alla svar än så länge. Jag nästan beställt en automatiskt handvinkare från Bengaluru :D

Ska kolla på såna batterier.

Förlängningskabel är ju lättaste. Kommer jag dock att råka ut för grannar som inte gillar att jag förbrukar föreningens el?? Någon som vet reglarna runt detta?

dman sa:
Tack för alla svar än så länge. Jag nästan beställt en automatiskt handvinkare från Bengaluru :D

Ska kolla på såna batterier.

Förlängningskabel är ju lättaste. Kommer jag dock att råka ut för grannar som inte gillar att jag förbrukar föreningens el?? Någon som vet reglarna runt detta?

Kör du med LED så blir det inte många kilowattimmar, men sen finns det ju principer...

dman sa:
Jag antar ingen annan här bor i samma förening, så det borde vara du som har bäst koll på stadgarna i den förening du är medlem i. Men troligtvis så är det sunt förnuft och vanligt folkvett som gäller; håller du det hela inom rimliga gränser (dvs nån gång ibland) borde ingen gnälla, men sitter du där flera timmar varje kväll med stora halogenstrålkastare börjar nog folk undra varför de ska betala din el...

En pannlampa är bra om övrigt ljus är dåligt. Även i hyffsat bra belysta utrymmen kan pannlampa vara ett bra komplement.

Förmodar att det sitter en rörelsevakt någonstans ute i någon gång eller liknande. Fråga någon i styrelsen om det skulle vara ok att montera en timer som kopplar förbi vakten typ 1h. Du kan ju ta på dej kostnaden för det själv så är ju saken biff. Som jag förstår så finns det en armatur som lyser upp inne i din mancave redan så grejen är bara att få den att lysa konstant.

Tillbaka
Topp