1/2 OT Bila till Italien

bollen

Ny medlem
1/2 OT Bila till Italien
Tja ba!
Behöver tips och info kring sommarens semestertrip.
Jag och familjen (2 vuxna och tre barn) ska ner till Toscana och hälsa på vänner i juni/juli. Vi har åkt dit många ggr dock blir detta första gången med bil.
Tanken är att komma ner så fort som möjligt och sedan åka hemmåt i sakta gemak första veckan i juli och göra alperna eller dolomiterna på hemvägen. Cykeln ska självklart med.

Behöver egentligen massa tips:
1 Behöver jag förbereda bilen på ngt sätt?
2. Försäkringar och pappersjidder?
3. Bästa sättet att ta sig ner på? Biltåget från hamburg verkar riktigt dyrt, men kanske är värt det? Kan man ha cykeln på taket? Polferries från sthlm till gdansk? Köra hela vägen, med 3 barn (14,12 och 4)? Köra via gtb och ta färjan till Kiel?
4. Bar platser att stanna på? sjyssta men billiga hotell? Vad bör man undvika?

tacksam för hjälp

1/2 OT Bila till Italien
Härligt!
Det viktigaste att tänka på när ni åker långt är väl just hur långt ni kan tänka er att åka per dag. Eftersom ni åker med barnen så kan det vara kul att stanna på nåt ställe som de uppskattar på vägen. Södra Tyskland upptäckte jag i somras. Vilken pärla!
När jag åkte till Toscana för några år sen så flög sambon med barnen och jag bilade ner och plockade upp dem i Milano. Det funkade riktigt bra.

Bilen behöver du bara kolla över så den är i bra skick. Nyservad, påfylld kylarvätska, spolarvätska och fräscha däck och vindrutetorkare.

Kolla försäkringarna innan. Ibland har man mobilitetsgaranti från stället där man gör service. Se till att ha ALLA papper med i bilen. Ägarbevis, servicebok och försäkringspapper.

Jag har alltid kört Malmöbron men om man har ungar så kan det nog vara skönt att få ett längre stopp på Ystadfärgan eller de två stoppen som det blir om man kör över Helsingborg.
/J

1/2 OT Bila till Italien
Alltså det beror lite på hur ni vill göra. Med tanke på att ni bara är två chaufförer så hade jag tagit en övernattning på vägen. DVS köra 15h, sova, köra 15h så bör ni vara framme. Det tar ju alltid lite längre tid när man har barn än om man bara är vuxna.

Jag har med sällskap kört ner till franska alperna mer eller mindre nonstop tre somrar i rad, på tre chaufförer och det går utmärkt(ca 210-220mil). Med utgång från Bromma.

Vi kör Stockholm-Malmö, tar bron och sen färjan från Rödby. Sen A1/A2 ner till Schweiz(Bassel). Jag antar att er väg blir liknande ner dit.
Vilket pass/tunnel har ni planerat att åka genom?

Jag hade siktat på att ta en övernattning runt Kassel.

1/2 OT Bila till Italien
Jag har inte bilat längre än till södra Tyskland men några råd kan jag ge.

En service innan resan är inte fel om den gått långt sen förra servicen, pumpa däcken. I Tyskland är det krav på att ha reflexväst i bilen.

Försäkringsbolagen brukar inte ha något att invända mot bilsemester så länge man håller sig i "civiliserade" europeiska länder. Den blåa delen av registreringsbeviset kan vara bra att ha i handskfacket. Om ni ska stanna till i tyska städer på hemvägen så kan det krävas en Umweltplakette för att få köra in i de centrala delarna av staden. En siffra man sätter i vindrutan som visar hur miljövänlig bilen är. Kan beställas här http://www.miljoeplakett.se/se/miljoeplakett.html

Att ta cykeln på taket på färjor brukar fungera bra. Man kan dock få stå ihop med husbilar pga höjden. Kostar lite mer än personbilsavgiften.

Stressa inte för mycket på vägen ner. Ta hellre än paus extra för att hålla koncentrationen uppe. Autobahn genom Tyskland går ofta snabbt men kräver fokus.

1/2 OT Bila till Italien
Jag har tagit biltåget tidigare och hade gjort det igen, kostnaden blir densamma som att ta in på motell & köra hela vägen ner (iaf när jag räknade på det). Skillnaden blir att man kommer fram fortare & är utvilad.

1/2 OT Bila till Italien
Biltåg med egen kupe är mysigt för barnen.Eftersom man sover på tåget behöver man inte bo på hotell.
Det är dyrt men räknar in hotell,drivmedel, fikastopp osv så är det inte så farligt.

Kolla bara upp att det inte är något cykellopp i centrala hamburg den dagen ni skall åka, det var det en gång jag skulle åka.
De två timmarna i god tid som vi skulle använda till att handla snacks och äta innan avgång förvandlades till 10 minuter snabbhandling.
Det var svårt att förklara för barnen vilken konstig gata det var som vi åkte på en bit( Reperbahn )

//Ulf

1/2 OT Bila till Italien
Kör på natten på autobahn så kan du köra allt i ett svep.
Se upp för stau och ligg till höger när någon vill köra om.
Tyskland hsr ingetastt erbjuda i jämförelse med alperna eller rivieran.

1/2 OT Bila till Italien
Cykel på taket på biltåget är inte möjligt. De är jäkligt noga med fordonshöjden.

Vi åkte ner till Italien (Alessandria) för att cykla lite. Vi hade cyklarna inne i Cittran

DSCN0087.jpg

Edit: Men, även om kostnaden inte går att räkna hem så är biltåget så jävla skönt. På eftermiddagen är man i Hamburg, nästa morgon klockan sju är man i närheten av Turin. Och då har man ätit currywurst och weissbier på vägen.

Senast ändrad:
1/2 OT Bila till Italien
Jag har kört minibuss till södra Italien ett flertal gånger och alltid åkt nattfärjan Trelleborg-Sassnitz, rullat av färjan utvilad runt 6-draget, vidare söderut på autobahn ungf Berlin-Leipzig-Nürnberg-München-strax före gränsen Tyskland-Österrike.
Lunch i nån by några kilometer från autobahn, undvik mackrestaurangerna i anslutning till autobahn. Övernattning på nåt gasthaus, billigt.
Dag två via Innsbruck-Brennerpasset-Bolzano-vidare i Italien.
Nån gång har jag känt mig pigg och kört ända till Bolzano i norra Italien innan jag nattat.

När du kör bil i Österrike på motorled eller motorväg måste du betala vägavgift, vignette. Fixa en dekal på nån bensinmack i Tyskland nära gränsen. Jag har torskat en gång och tror jag fick böta 100€. Varselväst är ett krav även i Österrike och Italien.

"Grönt kort" är inte obligatoriskt men underlättar, om inte ta med original försäkringshandlingar.

1/2 OT Bila till Italien
tackar för all info, trelleborg låter ju riktigt bra men ska kolla runt lite

var ska man stanna och köpa vin?

på hemvägen tänkte vi stanna några dagar i antingen alperna/schweiz eller dolomiterna, några tips på bra familjeplatser, vandringar m.m. men också backar att cykla (uppför)?

1/2 OT Bila till Italien
GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> När du kör bil i Österrike på motorled eller
> motorväg måste du betala vägavgift, vignette.
> Fixa en dekal på nån bensinmack i Tyskland nära
> gränsen. Jag har torskat en gång och tror jag
> fick böta 100€.

Samma sak gäller om man åker genom Schweiz.

Jag och frugan har delat på körningen och kört hela vägen utan att övernatta vid flera tillfällen. Dock utan barn och jag misstänker att de har svårare att koppla av i bilen.
En relativt lågtrafikerad väg genom Tyskland är A7. Då kan man nere i Memmingen välja att köra genom Schweiz eller Österrike.
Annars är Rostock - Berlin - München också en bra "genomfartsväg".
Vill man ha minsta möjliga trafikintensitet så försök att komma till Tyskland på en fredagkväll (eller sent lördag em) och kör hela natten så är du igenom på morgonen. Det är heller inte lika varmt i bilen då.

Om du väljer att ha en cykelhållare bak på dragkroken, tänk på att nummerplåten måste synas i sin helhet. Höga böter i Tyskland på det annars.

1/2 OT Bila till Italien
Om du ska räkna på biltåget så tänk på att det med en ny bil egentligen kostar 30-40 spänn mil att köra om du räknar in allt, sparar man några hundra mil så är det ju en slant det med..

Det här med nyservad är ju lite bökigt. Bilade i Europa i en månad 2005 tror jag det var och då körde vi nog 600 mil iaf. Om man har en bil med lite längre serviceintervall kan det ju bli lite ur fas med servicen helt klart.. jag hade tur lånade en bil från jobbet, en tillbakalämnad tjänstebil. Betalade förmånsvärde för den månaden bara, grymt lyxigt :)

1/2 OT Bila till Italien
Jag har provat i stort sett alla varianter ovan och det enda jag vill flagga för är Gdanskalternativet. Gjorde det sist och sträckkörde Gdansk-Milano och det var segt. Det som gör den vägen som ett mindre bra alternativ är att motorvägen går in i "varje" liten håla i Polen och man har 30-60 minuters köande i varje håla. Annars som ovan, tåg eller färja för att få en natts sömn och gärna köra genom Tüskland på natten. Prata inte i mobilen, dyyyrt i stort sett i hela Europa.

1/2 OT Bila till Italien
bollen skrev:
> tackar för all info, trelleborg låter ju riktigt
> bra men ska kolla runt lite
>
> var ska man stanna och köpa vin?
>
>
> på hemvägen tänkte vi stanna några dagar i
> antingen alperna/schweiz eller dolomiterna, några
> tips på bra familjeplatser, vandringar m.m. men
> också backar att cykla (uppför)?

Hotelltips i Dolomiterna. Ustaria Posta i Badia i närheten av Corvara/Sellamassivet.

http://www.ustariaposta.it/html/index_eng.html

Familjen som driver det lilla hotellet är gedigna cyklister. Sonen tävlade på nationell nivå i CX och pappan var med och startade Maratona delle Dolomiti.

1/2 OT Bila till Italien
1/2 OT Bila till Italien
Du har redan fått många bra tips. Här själv provat många alternativ genom åren och brukar numera köra via Malmö-Kph och sedan Hamurg-Kassel-Munchen- Saltzburg. Men då skall jag inte till Toscanan utan snarare Trieste och sedan Slovenien.
Har man lugnet att står och glo några timmar i ett färjeläge så testa Trelleborg Rostock. Start inorra tyskland kl 6 ca och sedan tom väg ända ner till Berlin är väldigt trevligt. Har man större barn hinner man ända ner till norra Italien på den dagen.

Runt München är det alltid kö. Konstigt men så är det.

Hur gamla är barnen? ÄR de små, dvs under 5 år så går det knappt att stressa. Bättre då med inställningen att det helt enkelt kommer ta tid.

Skall man snabbt fram så gäller bara en sak. Stanna inte. Bara toalettstopp m tankning och sedan handla mcakor eller liknande som äts i bilen. Då rullar milen på.

Glöm inte vignette och varselväst. Österrike ( eller var det Italien?) kräver en väst per vuxen i sällskapet.

Om det går så undvik att köra i tyskland på fredagar. Många veckopendlar i det landet och det blir mycket lätt kö.

Vi bokar aldrig hotell utan svänger av på vinst och förlust och stannar i ngn dorf eller by som ser trevlig ut. För det mesta blir det bra. DEt kan dock ta up till en timme att hitta boende i värsta fall. JObbigt med hungriga barn...

Autobahn raststätte i Tyskland är rätt trista men vi använder de ändå. I Österrike är de ok. Autogrill (en speciell kedja) i Italien är superba!

Till barnen kan det var bra med DVD och tex spel Nintendo DS eller liknande.

1/2 OT Bila till Italien
bigmollo skrev:

>
> Fan för dig Bollen, nu kan jag inte tänka på
> annat än alpcykling och reseplaner!

haha
kanske en riktigt elak trollning

1/2 OT Bila till Italien
LilleNo skrev:
> Ahh Stilfser Joch, dit vill jag igen
>
>

ser ju ut som orsabacken vid nybohovsbron

1/2 OT Bila till Italien
zodah skrev:
> KOm på ett tips till. Om ni stöter på en kedja
> vid rastställena somn heter Marché
> http://www.marche-restaurants.com/en
>
> Så stanna direkt :-) Världsklass.

Kan bara hålla med. Vi stannade på ett sånt i Schweitz eller Österrike när vi körde mellan Milano och Lindau i södra Tyskland. Nästan onödigt fräscht.

1/2 OT Bila till Italien
Åker till Dolomiterna varje år (nästan) för att åka skidor. Biltåget må vara en extra kostnad, men ack så skönt, så om man har de extra pengerna, så lägg dom på detta. Skönt att slippa köra hela distansen, gjorde det en gång, inget jag har lust att återuppleva.

1/2 OT Bila till Italien
Har bilat med barn ner till Kroatien/Italien/Schweiz varje sommar de senaste åren. Bästa sättet enlig mej att snabbt komma ner är att ta allt på ett bräde utan färjor. Kör storabältbron. Tyskland skall man ta på natten! Ungarna sover och trafiken är minimal. Nu vet jag inte var du bor, men om man startar på morgonen från Sthlm så är det lagom med kvällsmat i Flensburg. Sedan är det läggdags fur barnen och när de vaknar så är man i norra Italien. Vad gäller kostnader så spelar det stor roll om du har privat eller tjänstebil och om arbetsgivaren betalar ditt drivmedel.

1/2 OT Bila till Italien
Planerar också att bila ner, fast att ha cykeln på taket låter bökigt. Kanske får jag in den där bak. Eller hyra på plats. Inte så kräsen... Cykel på taket bör ju dra mer soppa också.

Hur är det med hansfree telefon och är det ok att pilla på GPS:en?

1/2 OT Bila till Italien
Nu ligger det ju inte på vägen men får man för sig att ta en omväg så får man passa sig för Frankrike, där får man inte ha GPS-baserad fartkameravarnare. Kostar multum om man blir tagen. Dessutom måste man ha med sig två engångsalkotester.

1/2 OT Bila till Italien
JLarsson skrev:
> Frankrike
> [...]
> Dessutom måste man ha med sig två
> engångsalkotester.

Hehe, de här olika specialreglerna som finns i varje land är onekligen lite charmiga. Kanske ett område för EU-byråkratin att gå in och harmonisera? :-)

1/2 OT Bila till Italien
DT skrev:
> Hehe, de här olika specialreglerna som finns i
> varje land är onekligen lite charmiga. Kanske ett
> område för EU-byråkratin att gå in och
> harmonisera? :-)

Va? Menar du att EU ska behöva gå in och förenkla trafikregler i Euoropa? Tror du inte att de har viktigare saker för sig? Tex bygga snygga kontor och signera varandras reseräkningar. Va va va!!

1/2 OT Bila till Italien
+Första hjälpen-kit
+Varselväst (varningsväst) en till varje person i bilen (lättillgänglig)
+Reservlampor
+Böter på att få tom tank på autobahn i Tyskland. Brukar själv tanka senast när mätaren når 1/4 så slipper man stå med tom tank om det blir långa köer. Det händer ju då och då.
+Ha varningstriangeln lättillgänglig i bagaget

1/2 OT Bila till Italien
Jag provade alternativet med färja Nynäshamn-Gdansk i somras.
Ganska sunkig färja men skönt att slippa köra.
E75 söderut från Gdansk lämnar bitvis en hel del övrigt att önska. Men de bygger för fullt och vissa bitar hade högre standard än Autobahn. Men ska man mot Italien skulle jag inte välja Gdansk-alternativet.

1/2 OT Bila till Italien
Har velat om jag ska bila ner till Garmisch-Partenkirchen i sommar och hälsa på vänner. Med barn på 8 och 4 är det inte bara att rulla på non stop. Men efter denna tråd och lite eget sökande har jag kommit fram till att det är klart jag måste packa in de mina och åka. Tänk så mycket energi man tankar under tiden man cyklar om utsiken är som på bilden...

Bilagor

• Fotolia_biken_01.jpg
    Fotolia_biken_01.jpg
    44.6 KB · Besök: 62
1/2 OT Bila till Italien
Hej!

Har bilat ner till italien och kroatsien några gånger! Vi åker på sön. för då är det inga lastbilar i tyskland. Brukar åka via insbruck för det är så vackert! Kör på natten och ta bron över till danmark och rödby-portgarden färjan vid 20-2100 så har ni lite trafik och 95 mil till österikes gräns! Ca 7-8 timmar Glöm inte skattemärket i österike. Eller om ni kör via slovenien... Kostar med böter! Jag vet:-) om ni orkar så tälta det gjorde vi... Campingarna är underbart bra och billiga! 20-30 euro per natt. Vi bodde på agriturismo en natt och betalade 120 euro... Men har man stor reskassa så är det ju skönt med hotel:-)

1/2 OT Bila till Italien
Puffar upp den här tråden eftersom vi nu bara har ca två veckor till avfärd med bil, cyklar, barn, husvagn :)
Mot Kroatien (Umag) och sedan Italien (Venedig, Gardasjön m.m.) och hem över Österrike.

Ser ut som att bränslepriserna är betydligt trevligare nedåt Europa än här i Sverige. Italien kanske är undantaget, för där verkar det ganska dyrt...
Har bokat färja Trelleborg - Rostock och kör till Berlin för att stanna ett par nätter där och gå på Berlin Zoo. Sedan är det ned över Munchen - Salzburg och hem över Garda - Insbruck och broarna i DK.

Ska printa ut försäkringsbrev och komma ihåg att köpa vignette för österrike m.m.
Varselvästar var ett bra tips jag inte tänkt på. Annars har jag laddat in första-hjälpen-kit, brandsläckare, massor med barnfilmer m.m.

Fler tips?

1/2 OT Bila till Italien
Tack för att denna tråden lyftes upp när familjerådet precis röstat ner årets Italienresa. (Demokrati är överskattat!).

Soppa-priserna i Italien är enligt min erfarenhet lite varierande beroende på var man är och vilken typ av mack. I någon stad utefter Liguriska kusten (minns inte vilken) stannade jag och tankade för ett par år sedan, och då var det bemannad service på ena sidan vägen och automat på andra sidan. Samma bensinbolag men det skiljde nästan en krona i pris. I fjol var vi vid Garda,och minnebsilden är att det är dyrare än här hemma men inte så stor skillnad att semesterbudgeten havererar.

Tror att den enda missräkningen som jag hajjat till ordentligt på var nog för ett par år sedan då vi bilade genom schweiz och stannade till på Donken för budget-lunch. Undviker i regel inköpsstopp av alla varianter när vi passerar schweiz, även om jag inte har koll på tex soppa-priserna där.

Med anledning av diskussioner längre upp i tråden angående cykel på taket vid biltåg:
Jag slängde på dragkroken. Fick anmäla via blankett utökad längd, har för mej att det gick loss på ca 200 kr enkel resa, dvs 400 kr extra tur o retur.

biltag1.JPG

1/2 OT Bila till Italien
JPL skrev:
> Tack för att denna tråden lyftes upp när
> familjerådet precis röstat ner årets
> Italienresa. (Demokrati är överskattat!).
>
>

JPL, du får lägga fram Kroatien eller Österrike åt familjerådet som "prisvärda" alternativ istället då :)

Kollade aktuella bränslepriser på nätet nu och Tyskland, Österrike och Kroatien verkar ha minst 20% billigare diesel än Sverige. Italien är dyrt som du skriver så man får fylla upp tanken innan.

Funderar nu på om jag ska switcha till mina NobbyNic 2,35" istället för de tunga ChunkyMonkey jag kör på i skogarna för tillfället.... heldämpad Radon Slide AM cykel, och det verkar ju vara torra leder jämfört med svensk höst/vår.

1/2 OT Bila till Italien
Skall man ta med sig lvg eller mtb (29er ht) om man skall ner till Italien och hälsa på sin husbilande familj och man inte vet riktigt vart dem är när man anländer?
Har bara plats för en cykel då jag kör en liten bil.

Eller skall man låta bli egen cykel och hyra cykel de dagar suget faller på, ca 3-5 pass per vecka i 2 v är min tanke.

Jag kommer alltså inte kunna planera vilket sorts område som semestern kommer att äga rum i. :)

Låter flummigt, men sant är det.

1/2 OT Bila till Italien
fredrick skrev:
> Skall man ta med sig lvg eller mtb (29er ht) om
> man skall ner till Italien och hälsa på sin
> husbilande familj och man inte vet riktigt vart
> dem är när man anländer?
> Har bara plats för en cykel då jag kör en liten
> bil.
>
> Eller skall man låta bli egen cykel och hyra
> cykel de dagar suget faller på, ca 3-5 pass per
> vecka i 2 v är min tanke.
>
> Jag kommer alltså inte kunna planera vilket sorts
> område som semestern kommer att äga rum i. :)
>
> Låter flummigt, men sant är det.

kul att tråden fortsätter
åker ner i år igen med bil till italien sön 15/6 och blir borta tre v

i år tar vi vägen ner genom moseldalen och cochem och sen vidare till vitra designmuseum i basel och Sarnen sen till maremma toscana italia, till vin mat bad cykling och fantastisk glass :D

jag skulle ta med mig racern
tycker att man inte behöver ha så mkt koll på vart man ska med racer, bara trampa runt så hittar man till slut
lite svårare med mtb då man bör veta var stigar och områden finns
men det är ju iofs inte så svårt att ta reda på innan man åker

runt garda finns det ju också grym mtb men säkert mkt större utbud av att hyra mtb än racer

1/2 OT Bila till Italien
JPL skrev:
> Soppa-priserna i Italien är enligt min erfarenhet
> lite varierande beroende på var man är och
> vilken typ av mack. I någon stad utefter
> Liguriska kusten (minns inte vilken) stannade jag
> och tankade för ett par år sedan, och då var
> det bemannad service på ena sidan vägen och
> automat på andra sidan. Samma bensinbolag men det
> skiljde nästan en krona i pris.

En annan sak med de italienska mackarna (de som inte ligger längs Autostradan):
Många av stationerna tar bara sin egen kedjas kort. VISA och MasterCard fungerar bra när stationerna är bemannade (några timmar på förmiddagen och några timmar på eftermiddagen).

1/2 OT Bila till Italien
bigmollo skrev:
> Var i Maremma ska ni bo?

Vi har italienska vänner som äger en vingård/agriturismo söder om Grosseto, nära Porto santo stefano

åker dit varje år

åkte inte du och familj dit förra sommaren fast norr om grosseto?

1/2 OT Bila till Italien
inte jag heller..
man blir ju marinerad därnere
årets mål är att se till att jag inte ser ut som en lila vindruva

sjysst, det är ju nära, när ska ni dit?
om du har cykel med dig så finns det ju fantastik cykling inåt landet
scansano, här finns flera stora vingårdar
saturnia, svavelkällor
monte amiata, ska jag cykla till i år och se hur brant det är

Tillbaka
Topp