[ 1/2 OT] Bo & Cykla i Holland

Hollands största skog heter Mastbosch och ligger i Breda. Den är ungefär lika stor och tekniskt utmanande som Kungsträdgården i Stockholm.

OK, jag kan ha fel, men sådana är mina minnen av Holland. ;-)

Pendelcykling är stort i Holland, och jag antar att landsvägscykling också är det. Landet saknar backar men det kompenseras med ordentliga vindar. Det finns gott om cykelbanor och småvägar att cykla på, däremot såg jag ingen "riktig" skog när jag pluggade där men det finns kanske nere vid gränsen mot belgien/luxemburg där även högsta berget (Vallserberg, 321 meter) ligger.

Har en holländare på jobbet som cyklar mtb, han hävdar att det faktiskt finns en hel del kuliga skogsstigar i Holland. Och som han själv cyklar tror jag honom...
Ska försöka ta reda på närmare var han brukar hålla till nånstans

Nu har jag fått lite info från Remko, min holländske kollega.

Tips nr 1.
Han cyklar själv mest mtb i området mellan de 3 städerna Zeist, Amersfoort och Venendaal (se t.ex. Google maps). Där finns det skog och berg/kullar med många bra stigar att cykla på. På helgerna finns ibland organiserade turer som man kan åka med på, kostar 2-3 Euro. Kan va bra innan man lärt sig hitta själv i skogen kanske... Info på holländska kan finnas på www.dtcnet.nl
Tips nr 2.
I närheten av Maastricht finns bra vägar för racercykel och ser ut att finnas bra möjligheter även för mtb. Förmodligen även skyltade mtb-stigar.
Tips nr 3.
Vid havet i närheten av Schrool (osäker på stavningen) finns en fin skyltad cykelroute, men hur området i övrigt är att cykla i vet han ej.
Tips nr 4.
Inte i Holland men i Belgien, i närheten av La Roche kan man också cykla bra med racerhoj och enligt cykeltidningar är området även bra för skogscykling.

Hoppas detta kan var till hjälp!
Hälsningar Cajsa

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp