[1/2 OT] Dödsgrus!

[1/2 OT] Dödsgrus!
"– Vi måste planera för att kunna hålla en tidsplan, säger Erika Åkerblom, planeringsledare på trafikkontoret. Vi kan inte ändra planerna, allt efter som väderprognoserna förändras."

Jahaja, det verkar ju sunt att köra blint på tidsplanen när det gäller halkbekämpning+ANNAT

;-)

[1/2 OT] Dödsgrus!
När jag cyklade hem idag noterade jag att de faktiskt sopat cykelbanorna längs Wieselgrensgatan. Inte för att jag pendlar längs dem, korsar bara.

Att det dröjer nu tycker jag inte gör något (om de nu måste grusa cykelbanorna öht, hade föredragit att de lät bli och bara plogade och möjligtvis saltade, gruset kan de spara till gångbanorna), men att de inte kan röja undan skiten innan JUNI är fan tragiskt.

[1/2 OT] Dödsgrus!
Det är samma Trafikkontor som i vintras saltade OCH grusade på samma cykelbanor. Är inte hela poängen med salt att slippa gruset?

På vissa ställen saltades det utan att plogas först. Ännu bättre.

[1/2 OT] Dödsgrus!
Det är väl ingen som vill ha grus på cykelbanorna eller? Ofta är det ju mer grus på dem än gångbanan bredvid. Läste att 15% av singelolyckorna på cykel orsakades av grus.

[1/2 OT] Dödsgrus!
bikechimp skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är väl ingen som vill ha grus på
> cykelbanorna eller? Ofta är det ju mer grus på
> dem än gångbanan bredvid. Läste att 15% av
> singelolyckorna på cykel orsakades av grus.

Nä, men när det är väl ingen som vill ha snö och is på cykelbanorna heller? Grus kan göra mycket nytta vid rätt väderlek, men det viktiga är ju att det underhålls så att det inte ligger kvar långt efter att snön försvunnit.

[1/2 OT] Dödsgrus!
Dela ut schwalbe ice-spikers till alla cyklister, skippa salt och grus och ploga endast, problem solved! Inte realistiskt kanske men man kan ju drömma. Pensionärer ska ju få broddar.

[1/2 OT] Dödsgrus!
De hade sopat en hel del förra veckan men nu kommer de väl grusa snön igen.

Undrar om någon verkligen dött av dödsgrus? Någon har säkert dött av duschen hemma också men inta kallar man duschar för döds-duschar?

[1/2 OT] Dödsgrus!
Båda gångerna jag sökt vård för cykelskador har första frågan från vårdpersonalen varit något i stil med "Var det gruset?". Kanske bara är jag men jag tolkar det som att det bidrar en och annan skada.

Jag tycker för egen del inte att gruset gör särskilt mycket nytta men det stör mig inte heller förrän framåt april när det fortfarande ligger kvar.

Om inte annat tycker jag att det är ironiskt att kommunen sprider dammbindande medel på vägarna för att hålla nere partikelhalterna samtidigt som gruset får ligga kvar. Borde inte regelbunden sopning minska halten av de minsta partiklarna också?

[1/2 OT] Dödsgrus!
Jag är väl bara obstinat.
Men jag skulle verkligen föredra att det inte grusades alls.

Is kan jag själv skydda mig ifrån, dubbar på cykeln o bra skor, ev extra broddar, så får det vara hur isigt som helst.
Gruset kan jag inte göra så mycket åt, det behövs inga hastigheter att tala om för att det ska bli problem. Gruset som sitter i mitt knä sen ca 10 år kom till under en högst stillsam promenad.
När det sen blir vår yr det omkring, jag får ofta astmabesvär blåsiga vårdagar. Grus i ögonen är oskönt, ögoninflammationer med. Alla ögoninflammationer jag haft har orsakats av grus som yr omkring.

Sen tycker jag inte att det är ett särskilt bra skydd mot halka. Folk halkar ju uppenbarligen ändå, för att det inte var grus just där, eller gruset hade smält ner i isen. Det blir falskt skydd. Om man ger fan i o grusa inbillar jag mig att folk skulle ha bättre på fötterna.

EDIT: Man ska inte ljuga. Den gången jag kliade mig i ögat med spackel på fingret kan jag inte skylla på dödsgruset. Extremt oskönt. Testa inte hemma.

Senast ändrad:
[1/2 OT] Dödsgrus!
Min vänstra axel kommer nog aldrig att bli helt bra efter en grusvurpa för 4-5 år sen. Jag höll på att stanna till, och farten var 1-2 km/h, när framhjulet plötsligt försvann till höger och jag hamnade på gatan till vänster, med armbågen rakt i asfalten, så hela kraften från fallet gick rakt upp i axelleden.

[1/2 OT] Dödsgrus!
ratatosk skrev:
> Jag är väl bara obstinat.
> Men jag skulle verkligen föredra att det inte
> grusades alls.
>
> ....
>
> Sen tycker jag inte att det är ett särskilt bra
> skydd mot halka. Folk halkar ju uppenbarligen
> ändå, för att det inte var grus just där,
> eller gruset hade smält ner i isen. Det blir
> falskt skydd. Om man ger fan i o grusa inbillar
> jag mig att folk skulle ha bättre på fötterna.

+1

[1/2 OT] Dödsgrus!
geologen skrev:
> Min vänstra axel kommer nog aldrig att bli helt
> bra efter en grusvurpa för 4-5 år sen. Jag höll
> på att stanna till, och farten var 1-2 km/h, när
> framhjulet plötsligt försvann till höger och
> jag hamnade på gatan till vänster, med armbågen
> rakt i asfalten, så hela kraften från fallet
> gick rakt upp i axelleden.

AJ! Stackars dig. Jag föredrar att ha blålila streck o prickar i knät efter min promenadgrusvurpa än att ha ont.

[1/2 OT] Dödsgrus!
Nä, ont har jag inte längre (det försvann på en månad), men leden är inte riktigt lika välfungerande som höger axelled. Inget stort problem, men det är ändå onödigt.

[1/2 OT] Dödsgrus!
Det finns lagkrav på att man ska ha vinterdäck på bilen. Varför inte samma krav för cyklar?

Jag vill inte veta hur mycket kommunerna lägger på att grusa cykelbanorna? Först betalar de en massa pengar för att någon ska hälla ut gruset och sedan betalar de för att någon ska sopa upp det igen.

[1/2 OT] Dödsgrus!
-Andy- skrev:
> Det finns lagkrav på att man ska ha vinterdäck
> på bilen. Varför inte samma krav för cyklar?
>
> Jag vill inte veta hur mycket kommunerna lägger
> på att grusa cykelbanorna? Först betalar de en
> massa pengar för att någon ska hälla ut gruset
> och sedan betalar de för att någon ska sopa upp
> det igen.

Varför tror du dom plogar och saltar/sandar vägarna om det är lag på vinterdäck för bilar?

[1/2 OT] Dödsgrus!
Miss Lycka skrev:
> -Andy- skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns lagkrav på att man ska ha
> vinterdäck
> > på bilen. Varför inte samma krav för cyklar?
>
> >
> > Jag vill inte veta hur mycket kommunerna
> lägger
> > på att grusa cykelbanorna? Först betalar de
> en
> > massa pengar för att någon ska hälla ut
> gruset
> > och sedan betalar de för att någon ska sopa
> upp
> > det igen.
>
> Varför tror du dom plogar och saltar/sandar
> vägarna om det är lag på vinterdäck för
> bilar?

Eller 'trots att'

[1/2 OT] Dödsgrus!
Det som hjälper är ju om man sandar tycker jag. Grus är ju helt värdelöst. Greppskillnaden på en sandad väg mot en grusad är enorm, och jag intalar mig att det är mer skonsamt när det smält också. Men sand är väl dyrare än grus?

[1/2 OT] Dödsgrus!
Miss Lycka skrev:
> -Andy- skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns lagkrav på att man ska ha
> vinterdäck
> > på bilen. Varför inte samma krav för cyklar?
>
> >
> > Jag vill inte veta hur mycket kommunerna
> lägger
> > på att grusa cykelbanorna? Först betalar de
> en
> > massa pengar för att någon ska hälla ut
> gruset
> > och sedan betalar de för att någon ska sopa
> upp
> > det igen.
>
> Varför tror du dom plogar och saltar/sandar
> vägarna om det är lag på vinterdäck för
> bilar?

Precis, de plogar och saltar/sandar bilvägarna. Om de kunde hålla cykelvägarna i samma skicka som bilvägarna så skulle jag vara toknöjd. Cykelvägarna plogas knappt, i alla fall inte där jag bor, och de häller ut lite grus uppe på snön någon gång ibland och tycker att det duger.

Lagkrav om vinterdäck utesluter inte att man underhåller vägarna på ett bra sätt. Det är två separata frågor där det ena inte utesluter det andra.

Skulle bilvägarna se ut som cykelvägarna så skulle de bli ramaskri. Ingen bilägare skulle acceptera det.

Tillbaka
Topp