[1/2 OT] En diktator redan i på sid 1. DN och träning.

Fliken

Ny medlem
DN fortsätter sin kamp emot träning. Idag genom att uppmärksamma en bok i ämnet.

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/fitness-snart-viktigare-an-bildning

Och, det är stora släggan som används. Redan i ingressen görs koppling mellan fitness och nazismens ideal. Det är ord och inga visor det. Härskarteknik i argumentationen som heter duga.

"Är vi på väg mot en framtid där företag och staten kontrollerar och övervakar de anställdas hälsa in i minsta detalj? Risken är uppenbar, menar den tyska författaren Juli Zeh. Hon drar paralleller till nazismen som delade in människor i ”bra och dåliga” utifrån fysiska kännetecken. "

Jag skummade artikeln till frukost men kunde inte för mitt liv ta den på allvar. Kändes som en dåligt skriven satir. Vilket är tragiskt eftersom jag förutsätter att den är seriöst menad.

Träning är bra, men är det bra att människor tvingas till att träna? För att få tex jobb osv. "Invandrare" har ju svårt att ens komma till intervju för att de har fel namn (trots rätt kompetens). Ska en människas fysiska utseende bli en avgörande faktor också? Är allt bra, så länge man får folk att träna?

BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> Träning är bra, men är det bra att människor
> tvingas till att träna? För att få tex jobb
> osv. "Invandrare" har ju svårt att ens komma till
> intervju för att de har fel namn (trots rätt
> kompetens). Ska en människas fysiska utseende bli
> en avgörande faktor också? Är allt bra, så
> länge man får folk att träna?

Självklart inte. Men jag har aldrig hört någon uttrycka att de kommit i kontakt med en träningshets av den kalibern tidigare. Förekommer det verkligen mer än möjligtvis i isolerade fall?

Vore mer intressant om de gjorde en kritisk granskning av dumheterna man matas med på TV och i pressen. Ett ökat medvetande om fördelarna med att sköta hälsan skadar nog inte.

Ja, det verkar vara populärt med anti-träningspropaganda för tillfället. Läste en artikel i wsj igår där man lyfte fram en studie som visade att hård träning för gubbar inte är bra.
Om man springer mer än 4 mil i veckan eller snabbare än 5 min tempo så förlorar man alla positiva hälsoeffekter och riskerar istället en för tidig död.
http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323330604578145462264024472.html

Kanske känner sig en del personer med hemvist inom humaniora (Juli Zeh är ju förf.) lite hotade när det antisportiga idealet, som man väl kan säga varit förhärskande inom deras område några decennier, plötsligt inte längre är självklart. Det är inte längre coolt att kokettera med sitt ointresse då det gäller den egna kroppens skötsel och välmående. Kaffe och cigaretter kanske inte är allt man behöver.

Å andra sidan är jag inte den som vill hylla någon slags antiintellektuell sportnörd som skryter med att den enda litteraturen han/hon läser är Fantomen. Tycker mig ha hört liknande dumheter då man intervjuat en del sportutövare, särskilt sådana som är verksamma inom utpräglade lagsporter.

Artikeln är tillspetsad men det är väl underbart att läsa om motsatsen till det man annars brukar läsa överallt annars, nämligen olika hälso- och träningstips. Tänk om DN och annan dagspress vore lika allsidig då det gällde allvarligare saker också.

Rattnalle skrev:
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Träning är bra, men är det bra att
> människor
> > tvingas till att träna? För att få tex jobb
> > osv. "Invandrare" har ju svårt att ens komma
> till
> > intervju för att de har fel namn (trots rätt
> > kompetens). Ska en människas fysiska utseende
> bli
> > en avgörande faktor också? Är allt bra, så
> > länge man får folk att träna?
>
> Självklart inte. Men jag har aldrig hört någon
> uttrycka att de kommit i kontakt med en
> träningshets av den kalibern tidigare.
> Förekommer det verkligen mer än möjligtvis i
> isolerade fall?

Det börjar med en nål och slutar med en silverskål. Författarinnan spånar väl och vill väcka tankar och diskussion. Det som händer idag och det som händer om 25 år är i allra högsta grad sammankopplat.

BFS skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > BFS skrev:
> >
>
> > -----
> > > Träning är bra, men är det bra att
> > människor
> > > tvingas till att träna? För att få tex
> jobb
> > > osv. "Invandrare" har ju svårt att ens komma
> > till
> > > intervju för att de har fel namn (trots
> rätt
> > > kompetens). Ska en människas fysiska
> utseende
> > bli
> > > en avgörande faktor också? Är allt bra,
> så
> > > länge man får folk att träna?
> >
> > Självklart inte. Men jag har aldrig hört
> någon
> > uttrycka att de kommit i kontakt med en
> > träningshets av den kalibern tidigare.
> > Förekommer det verkligen mer än möjligtvis i
> > isolerade fall?
>
> Det börjar med en nål och slutar med en
> silverskål. Författarinnan spånar väl och vill
> väcka tankar och diskussion. Det som händer idag
> och det som händer om 25 år är i allra högsta
> grad sammankopplat.

Absolut. Min känsla av just den här artikeln är dock fortfarande den av en dåligt skriven satir. Den känns varken sakligt spekulativ eller öppet skriven utan snarare som om författaren vill leda någon tes till bevis.

Rattnalle skrev:

> Absolut. Min känsla av just den här artikeln är
> dock fortfarande den av en dåligt skriven satir.
> Den känns varken sakligt spekulativ eller öppet
> skriven utan snarare som om författaren vill leda
> någon tes till bevis.

Jag fick mer intrycket av ett tankeexperiment. Det går ju inte att bevisa att sd följer nazisternas spår, även om tillvägagångssättet är detsamma. Sånt får ju tyvärr tiden utvisa.

erik h skrev:
> Well: "Det är fler toppchefer som säger att de
> imponeras av egenskaper som att vara duktig på
> att mingla, klä sig moderiktigt, ha många
> vänner och vara vältränad och snygg"

Nu förstår man varför de får så stora bonusar. De ÄR värda pengarna.

erik h skrev:
> Bara om de är snygga och har många vänner!

Det ska löna sig att vara snygg!

Fikasvettot skrev:
> "Dagens" nyheter uppmärksammar en bok från 2009.

PR-person på förlag uppmärksammar DNs teman runt hälsa, kontaktar lat journalist för enkelt knäck, klart.

De flesta arbetsplatser har väl idag något slags poängsystem, gratis gymkort eller liknande stöd för den som väljer att träna. Man kan få kläder, presentkort eller klubbavgiften till valfri sportklubb betald så man kan väl säga att de som tränar gynnas av arbetsgivaren. I reda pengar kan det handla om tusentals kronor årligen som kompenseras. Det bästa system som jag vart med om var hos en arbetsgivare som gav alla 3000 kr/år i hälsopeng. Dessa pengar kunde disponeras fritt hos t.ex. massör, gym, badhus eller sportutrustning mot uppvisat kvitto. (Tyvärr var det några sabotörer som missbrukade detta så klart). Ser man det som en del av lönen så kan man faktiskt säga att den som tränar har högre lön än den som inte tränar. Om man ska dra det så långt som träningshets - att de som väljer att inte träna missgynnas?? Inte vet jag. Kanske är det så.
Sen har vi en annan aspekt av det här med hälsohets från arbetsgivaren, som säkert i all välvilja vill ha en rökfri arbetsplats. Jag lider med de rökare som jobbar på de arbetsplatserna som har en rökfri profil. Jag känner till arbetsplatser där man riskerar sparken om man röker på arbetstid och där det finns rökruta med kameraövervakning. Jag har tom hört talas om arbetsgivare som gör löneavdrag för dem som röker.
Alla vet ju att det är bra att träna och dåligt att röka. Konstigt nog finns det nog ingen bransch där det jobbar fler rökare än inom vården. Jag tror inte att alla bara kan lägga om sin livsstil i en handvändning. Fråga mig. Jag vet...

Jenny W skrev:
> De flesta arbetsplatser har väl idag något slags
> poängsystem, gratis gymkort eller liknande stöd
> för den som väljer att träna. Man kan få
> kläder, presentkort eller klubbavgiften till
> valfri sportklubb betald så man kan väl säga
> att de som tränar gynnas av arbetsgivaren. I reda
> pengar kan det handla om tusentals kronor årligen
> som kompenseras. Det bästa system som jag vart
> med om var hos en arbetsgivare som gav alla 3000
> kr/år i hälsopeng. Dessa pengar kunde disponeras
> fritt hos t.ex. massör, gym, badhus eller
> sportutrustning mot uppvisat kvitto. (Tyvärr var
> det några sabotörer som missbrukade detta så
> klart). Ser man det som en del av lönen så kan
> man faktiskt säga att den som tränar har högre
> lön än den som inte tränar. Om man ska dra det
> så långt som träningshets - att de som väljer
> att inte träna missgynnas?? Inte vet jag. Kanske
> är det så.
> Sen har vi en annan aspekt av det här med
> hälsohets från arbetsgivaren, som säkert i all
> välvilja vill ha en rökfri arbetsplats. Jag
> lider med de rökare som jobbar på de
> arbetsplatserna som har en rökfri profil. Jag
> känner till arbetsplatser där man riskerar
> sparken om man röker på arbetstid och där det
> finns rökruta med kameraövervakning. Jag har tom
> hört talas om arbetsgivare som gör löneavdrag
> för dem som röker.
> Alla vet ju att det är bra att träna och dåligt
> att röka. Konstigt nog finns det nog ingen
> bransch där det jobbar fler rökare än inom
> vården. Jag tror inte att alla bara kan lägga om
> sin livsstil i en handvändning. Fråga mig. Jag
> vet...

Mitt företag subventionerar gymkort eller dyl. med 3000. Frågan är vad man skulle vinna på att inte ha den typen av förmån. Kanske är det så att en person, som inte har råd med ett gymkort, verkligen kommer iväg. Det tycker jag är positivt. Företaget erbjuder, alla. Du gör ett eget val.

Senast ändrad:
Dom skrev "I sverige pågår en debatt", när dom menade "På Dagens Ursäkter har vi kört en artikelserie där alla håller med varandra".

ttfh skrev:
> Dom skrev "I sverige pågår en debatt", när dom
> menade "På Dagens Ursäkter har vi kört en
> artikelserie där alla håller med varandra".

"Jag är "kritisk", så jag är emot etablissemanget och pk-media, även om de hävdar att jorden är rund."

Vi får gymkort (SATS) på jobbet. Andra tar ut det i massage. Sammantaget får folk själva välja sponrat välbefinnande. Det gör min arbetsgivare till en attraktiv sådan, så det är nog en smart ionvestering av dem.

Det finns ju ett statistiskt samband mellan träning och att inte vara sjukskriven. Frågan är väl om det är ett entydigt kausalt samband, eller om det finns andra förklarande faktorer, typ att det är bara friska människor som kan träna och inte tvärtom.

Men, i brist på rena motbevis, så vore det ju dumt att inte gå på den mest sannolika förklaringen (eller, den som kräver minst antaganden), nämligen att träning skapar hälsoeffekter.

Om det stämmer, så är det ju ett symbiosförhållande att arbetsgivare sponsrar träningsmöjligheter, om man ser sjuktid som förlorat värde för arbetsgivaren.

Ngn skrev "Ser man det som en del av lönen så kan man faktiskt säga att den som tränar har högre lön än den som inte tränar". Det stämmer men måste nyanseras till att man får högre lön i kronor om man tränar, eftersom man då kan jobba fler timmar och vara sjuk färre timmar. Kanske är det så att lönen i per timme är oförändrad. (Obs, arbetsgivaren betalar sjukersättning för de kortare sjukskrivningarna).

Det är väl rätt uppenbart att det är ett litet kotteri av old school ciggrökande DN-journalister (antagligen med ledarsidans Erik Helmersson i spetsen) som har upptäckt att deras murvel-livsstil inte är lika inne som den var på 70-talet, och fyllda av harm över detta beslutar sig för att gå till motattack. Låt dem hållas.

DT skrev:
> Det är väl rätt uppenbart att det är ett litet
> kotteri av old school ciggrökande DN-journalister
> (antagligen med ledarsidans Erik Helmersson i
> spetsen) som har upptäckt att deras
> murvel-livsstil inte är lika inne som den var på
> 70-talet, och fyllda av harm över detta beslutar
> sig för att gå till motattack. Låt dem hållas.

Från en artikel:

"– När jag var ung på 1960–70-talen var attityden mer avslappnad. Märkeskläder fanns inte i min värld, det var viktigare vilken musik man lyssnade på och vad man gjorde än hur man såg ut. Det var möjligt att vara litet ”sunkig” men ändå vara en bra person."

Serenyeti skrev:
> Det var otroligt viktigt hur man såg ut på 70
> talet.

Hur hän såg ut menar du?

Reportern tar ju bara upp en bok som en tyska har skrivit...

Men å andra sidan orkar man mer om man är frisk. En bra arbetsgivare uppmuntrar sin personal på olika sätt, tex:
- friskvårds- eller träningsbidrag
- frukt på jobbet
- massage på jobbet
- olika ersättningar vid läkarbesök

Det pågår en annan diskussion i detta forum som handlar om alkohol...förutom all pajkastning på varandra som är synonymt med happy, så kan det vara lite läsvärt om hälsa och jobb.

Träna och orka mer. Ät bra och var friskare.

Kram på er där ute...

/Thomas

Nej det var definitivt inte bättre förr på 70-talet!!! Övertro på politiska lösningar och statliga regleringar, politiskt hyckleri i form av revolutions romantik,strejker och urkass musik!
Varför kan inte de där 70-tals romantikerna starta en kollektiv tidning där alla har samma lön, kallar varandra kamrat och går omkring i blåställ?

vingelstyret skrev:
> Varför kan inte de där 70-tals romantikerna
> starta en kollektiv tidning där alla har samma
> lön, kallar varandra kamrat och går omkring i
> blåställ?

Onepiece!

vingelstyret skrev:
> Nej det var definitivt inte bättre förr på
> 70-talet!!! Övertro på politiska lösningar och
> statliga regleringar, politiskt hyckleri i form av
> revolutions romantik,strejker och urkass musik!
> blåställ?

Du menar typ: http://www.fria.nu/

Sökte jobb där en gång, som tur var fick jag det inte. En organisation där alla har samma lön oavsett arbetsuppgifter och erfarenhet. Sjukt motiverande.

vingelstyret skrev:
> Nej det var definitivt inte bättre förr på
> 70-talet!!! Övertro på politiska lösningar och
> statliga regleringar, politiskt hyckleri i form av
> revolutions romantik,strejker och urkass musik!
> blåställ?

Jaja. om 30-40 år kommer man att säga nåt liknande om 2012.

Jag vet inte om jag läste detta som "emot träning" även om vinklingen är lite naiv. I takt med att vi blir allt mer integrerade så finns ett behov av styrning och kontroll.

Vi har redan nu så att arbetsgivaren kontrollerar varför du är hemma mer än ett visst antal sjukdagar och vi har haft tvång på bälten och hjälm i trafiken länge för att hålla ner antalet dödsfall.

I samband med Obamas sjukvårdsreform så påtalade många det absurda i att USA inför en "allmän" sjukvårdsreform när andelen sjukdagar som kommer från "guds hand" minskar medan livsstilsorienterade sjukdomar ökar.

Alltså det du kan göra något åt ska alla betala och det retar vissa. Så artikeln har nog rätt, hälsa kommer vara en sk. differentierade faktor framöver då flera länder, inte minst Sverige, har en lagstiftning som för oss ditåt.

Tja, eftersom folk när deras kroppar såklart säger ifrån efersom de inte sköter om dem, då kommer till staten å gnäller å kräver att staten ska fixa deras defekta kroppar o ge dem förtidspension, färdtjänst mm, så är det väl högst naturligt att staten kräver av medborgarna att de sköter sina kroppar. - Eller egentligens statens kroppar.

- Det verkar ju vara så allt fler vill ha det, eller? - Eller hur kan man annars tycka det är statens ansvar när kroppen kopplar ner...

Om alla tränar och blir Armstrong så orkar vi mer på jobbet och kan göra fler personals jobb. Företagarna kommer producera mer med lägre lönekostnad och färre sjukskrivningar.

Juli Zeh om rökning:

"Om jag skulle vilja sluta, så kan jag inte det, för då skulle jag få känslan av att jag gav efter (för systemets påtryckningar)"

Serenyeti skrev:
> Om alla tränar och blir Armstrong så orkar vi
> mer på jobbet och kan göra fler personals jobb.
> Företagarna kommer producera mer med lägre
> lönekostnad och färre sjukskrivningar.

Det finns ju vissa tecken som tyder på att så är fallet, bortsett från den ngt märkliga Armstrongkopplingen. Och, om man kan jobba istället för att vara sjukskriven produceras mer välfärd som kan konsumeras av alla. Vad bra va?

Mr. Scott skrev:
> Jag vet inte om jag läste detta som "emot
> träning"

Har du läst den pågående serien där DN argumenterar för att det finns en "hälsohets"? Sett som en del av den blir det en lite annan bild än om man läser artikeln ensam.

Det är klart att det finns viktiga saker att problematisera innan man kan ta itu med ett väldigt underutnyttjat win-win-win mellan individ, företag och samhälle. I synnerhet om man säljer annonser.

Senast ändrad:
Fikasvettot skrev:
> Mr. Scott skrev:
> -----
> > Jag vet inte om jag läste detta som "emot
> > träning"
>
> Har du läst den pågående serien där DN
> argumenterar för att det finns en "hälsohets"?
> Sett som en del av den blir det en lite annan bild
> än om man läser artikeln ensam.

Ok.

grautr skrev:
> Juli Zeh om rökning:
>
> "Om jag skulle vilja sluta, så kan jag inte det,
> för då skulle jag få känslan av att jag gav
> efter (för systemets påtryckningar)"

"Ingen ska berätta för mig vad jag ska göra! "The man" kan skita på sig. Jag gör tvärt om!"

Det går att skapa hälsohets på jobbet. En stegtävling, lite stegräknare och ett system att hålla reda på statistiken så är det igång. Sen några galningar av Happykaliber så får man psykosociala följder hos de andra som anser att nivån hos vissa är orimlig och omöjlig att uppnå. Det måste vara fusk mumlar de. :-)

Sen måste jag i ärlighetens namn säga att det är väldigt många omkring mig som sätter igång och tränar och drar på sig allehanda skador som leder till sjukskrivningar som inte hänt annars. Inte i det korta perspektivet i alla fall. Vet inte varför jag själv inte hittills varit särskilt skadebenägen, kanske är det mina kassa bihålor som automatspärrar vansinnesförsöken?

Det är jäkligt svårt att peppa folk utifrån sin egen nivå om man tränar mycket. Bättre ge dem lite tips och förmaningar och be dem skynda långsamt.

Tillbaka
Topp