[1/2 OT] Espresso bryggare

Mini_me

Aktiv medlem
Innan vi börjar , jag sökte , hittade inte på 2 sec = ny tråd.

Jag H A T A R kaffet på mitt jobb. Jag vill ha Espresso. Men jag orkar inte fixa stans största maskin.

Så , såna här:

m01_30011_1.jpg

Nåt att ha? Nåt man ska tänka på?

Kan man köpa en billig och ändå få en ok kopp?

Jobbar i / runt verkstads miljö så värmekälla kan antingen vara kokplatta eller gassvets..dom med el platta såg dyra ut..gillar inte dyra.

Eller ska man köpa svarv mm och göra så här? (Ja , jag glodde igenom hela klippet)

Det där är mokabryggare, inte riktigt espresso. Men kanske tillräckligt nära?

Finns något som heter handpresso om man vill ha portabel espresso. Har inte testat den själv.

Annars är ju en av standardrekommendationerna Aeropress. Fast det är inte heller espresso.

Mokabryggare är najs men det kräver lite tillvänjning innan man lärt sig att inte bränna kaffet. Vår lilla köpte vi på loppis för 30 kr. Den stora köpte vi också på loppis men den kostade 20 kr och var aldrig använd (kom inplastad). Bra skit.

Jo jo jag vet att det inte är en Espresso bryggare på det "korrekta" sättet. Men dom benämns så iaf så då kör vi på arbetsnamnet.
Hur är smaken då? Som vanligt brygg eller närmare riktig Espresso?

Jag kan bara fixa en vanlig bryggare men hur kul är det? :)

Hade en Gaggia Classic innan , bra maskin (Självklart ombyggd med Silva rör). Men det är för mekigt. Såldes för att den aldrig användes.

Köpte en Rancilio. Enda negativa är väl att när man kommer på att man vill ha kaffe måste man slå på den och vänta 15... Mockabryggare gör i jämförelse med på-jobbet-maskiner fantastiskt kaffe.

Jag behöver kaffe typ 5:30 till 6:00. Vad jag inte behöver är sambons vrede över att hon blir väckt kl 5:30 av att barista Lars bullrar igång:)

Så den är inte svår att använda utan det låter och är annars många steg som jag ledsna på. Så den såldes :)

Men nu pratar vi jobb Kaffe och undvika det frystorkade skiten och samtidigt prova nåt nytt.

Liten Nespresso-maskin gör faktiskt riktigt bra kaffe jämfört med vanligt jobb-skräp. Sedan kan man tycka att Nespresso överlag är skit (vilket jag gör, av många skäl) men på jobbet eller som tyst nöd-alternativ hemma så är det rätt svårslaget då det går fort och inte låter mycket alls.

Sök på Bialetti Brikka. Det är en mokabryggare med tryckventil som presterar liite mer smakrikt kaffe än de vanliga mokabryggarna.

trailbiker sa:
Vafan, reclaim the house och få upp tanten 05:20 så hon fixar kaffe.

Obs. Ironi.

Jag är i stort sett dubbelt så stor som min sambo...men jag gillar att leva , så här reclaimas ingenting. ;)

bring sa:
Sök på Bialetti Brikka. Det är en mokabryggare med tryckventil som presterar liite mer smakrikt kaffe än de vanliga mokabryggarna.

Ok will do.

+1 på Brikka. Kört det som huvudkafffemakaren hemma i 10 år. (Inne på Brikka 6 koppars nummer tre nu) När man fått in snittsen gör den bättre kaffe än de flesta hemma-espressomaskiner. Man får inte riktig crema, men något som påminner och själva kaffet kan bli riktigt bra. Jag kan dela med mig av mina erfarenheter hur man brygger bra kaffe med den om nån är intresserad.

bompet sa:
+1 på Brikka. Kört det som huvudkafffemakaren hemma i 10 år. (Inne på Brikka 6 koppars nummer tre nu) När man fått in snittsen gör den bättre kaffe än de flesta hemma-espressomaskiner. Man får inte riktig crema, men något som påminner och själva kaffet kan bli riktigt bra. Jag kan dela med mig av mina erfarenheter hur man brygger bra kaffe med den om nån är intresserad.

Gärna!

Jag kollade och hitta några Bialetti Brikka på Tradera , ska man satsa på en 6 eller 3 koppars?

Mini_me sa:
Jag kollade och hitta några Bialetti Brikka på Tradera , ska man satsa på en 6 eller 3 koppars?

Om det är bara du som skall ha kaffe så kanske du kan köra på 2 koppars varianten (3 koppar finns inte, bara 2 och 4), men den antagna koppstoleken är väldigt italiensk (sket-små alltså). 4 koppars variandet ger motsvande 2 små (med svensk kaféstandard) dubbla espresso. Helgmorgnar blir det två omgångar, vardagsmorgnar räcker 4 koppars varianten precis för att fylla mitt och sambons minimibehov.

(Jag ser att jag skrev "6 koppar" ovan. Jag har för mej att det var benämningen på den första Brikka:n jag köpte. Samma storlek kallar nu Bialetti för 4 koppar)

Då siktar jag in mig på en 6koppars.

Vad kör man för kaffe i en sån? Några bönor som gör sig extra bra?

Senast ändrad:
Det är enklare att lyckas bra med "traditionell" espressorostning, typ mörkt, kraftfullt, italienskt. Men det går att få till det bra med blommiga, syrliga rostningar också. Mal lite finare och packa lite hårdare (Inte "espresso-med-stamp-hårt", utan trycka till lite extra med handen)

Jag har kollat på mocca-bryggare ett tag. Bialetti Brikka verkar ju trevlig, verkar dock inte funka med induktionshäll?

Finns det någon mocka-bryggare som funkar med induktion? Jag köpte en på Citygross för ett tag sedan som det stod på att den skulle funka, dock gjorde den inte det när jag kom hem, var tvungen att lämna tillbaka.

DanielS sa:
Bialetti Brikka verkar ju trevlig, verkar dock inte funka med induktionshäll? .

Stämmer. Brikka finns inte för induktionshäll (ännu). Bialetti har tagit fram induktions varianter (bottendelen i stål) för flera av sina mocca modeller. Jag tror iofs att gängan är standard, så man borde kunna köpa en standard Bialetti mocca bryggare och skruva på en Brikka topp. Blir dyrt dock.

Mocka bryggare är bra skit.
Mycket smäll för pengarna.
Tar liten plats och kan köras på svetslåga.
Jag gillar de små varianterna (2kopp)
Men om du vill dela med dig så är 6 kopp bra.
Jag tycker man ska köra Fiatverkstads stuket hela vägen.
Dvs. Mokkabryggare + italenskt malet espresso i plåtburk med plastlock.

41Il6bicK8L.jpg

Går att köra Al på induktion om man har en stål- eller järnplatta mellan, den värms alltså upp av induktion som sedan värmer Al-kannan.

Efter att jag skaffade en aero-press har espressomaskin, mocamaster och mockabryggare fått stå i princip oanvända.

Aeropress gör bra kaffe! Inte esspresso förvisso men för snabba på-jobbet-muggar är den fantastisk.

Betänk att koppangivelserna verkligen är mikroskopiska (jag har en storlek 2-koppar i stål, den ger en storlek som en dubbel espresso men det räcker inte för en normal fix för mig då det är lite svagare än en normal espresso, en för 4 koppar är rätt lagom för en kaffekopp för mitt bruk). Jag har bland annat en GAT: http://www.kaffegrossisten.se/mokabryggare/gat/ och tycker den funkar fint, tror det är lämpligare med en i stål än alu om man ska använda den ofta.

bompet sa:

Har någon större variant av brikkan som jag använt ett antal gånger utan att riktigt fastna för det. Om det är jag som gör fel eller att det inte riktigt passar mig låter jag vara osagt men jag tar gärna del av din expertis när det kommer till hur man ska få brikkan att prestera.

Är också stort fan av mokabryggare (bra kvarn gör underverk), MEN på jobbet när man vill ha en god kopp kaffe utan alltför mycket pill så tycker jag man kommer långt med en Fransk press, en påse Arvid Nordquist pressokaffe och en vattenkokare.

Kanske inte exakt lika bra som mokabryggare med nymalda bönor av god kvalitet, men fortfarande ljusår bättre än Selecta-helvetet på jobbet.

Vilken Mokka som helst slår bryggkaffe!
Köp gott färdigmalet kaffe efter din smak.
Kör!
Vill du ha latte? Micra 3% mjölk i 1 min. Vispa med IKEA-vispen för 10 kr eller TGR för 30 kr.

Gott nog.
Det finns alltid bättre men det är sällan värt mecket om man inte är hemma.

Hmm en aero kanske är bättre till jobbet?

Mina Tradera fynd skenar i pris. :/

Kvarn kommer jag nog hoppa , kör på malet i påse (Gillar det jag körde i Gaggian , Johan Nyström kaffe blev det sista tiden men även Lavazza smakade "ok".

Är ingen super smakare så jag kan nog komma undan med färdigpaketerat.

Åkerström sa:
Har någon större variant av brikkan som jag använt ett antal gånger utan att riktigt fastna för det. Om det är jag som gör fel eller att det inte riktigt passar mig låter jag vara osagt men jag tar gärna del av din expertis när det kommer till hur man ska få brikkan att prestera.

Ett par tips:
- Mal bönorna något finare än "standard" moka malning. Jämför med färdigmalt moka kaffe i burk. Dock inte espresso finmalning. Man får exprimentera lite med vilka bönor och vilken kvarn man har.
- Se till att kaffetratten är fylld ända till brädden med kaffe och tryck till det något med handen eller en sked. (Varsamt, inte espresso stampning)
- Allt vatten ska inte koka igenom. Det ska vara lite kvar i kokardelen. Det gäller att lyfta bort bryggaren från värmen i precis rätt tid, helst precis när det börjar strömma fint, men innan det börjar spotta och fräsa
- Kaffet i bryggaren kommer att vara skiktat, så om du inte ska ha allt själv, rör om med en sked i sjäva bryggaren innan du häller upp.
- Upphällningen bör ske så fort som möjligt. Kaffet tappar smak fort om det får stå i bryggaren. Vi snackar sekunder här.
- Och sen det vanliga. Se till att hålla grejorna rena. Spola ur bryggardelen direkt efter upphällning (Kokar delen är lite svårare då den behöver kylas innan man får loss den). Nån gång emellanåt skruvar du isär själva Brikka filtret och gör rent.
- Man kan också ställa in själva Brikka filtret genom att gänga upp och ner det. Jag tycker dok att det funkar bäst när gängan är åtdragen så långt det går.

feeblesmith sa:
Efter att jag skaffade en aero-press har espressomaskin, mocamaster och mockabryggare fått stå i princip oanvända.

Aeropress gör bra kaffe! Inte esspresso förvisso men för snabba på-jobbet-muggar är den fantastisk.

+1, grym på jobbet. Skönt att slippa slabbet som en presskanna för med sig, bara skjuta pucken rätt ner i soppåsen.
Har en bialetti för induktion hemma, funkar helt ok. Används dock uteslutande av min italienska mamma när hon är på besök. Själv fördrar jag espressomaskinen.

bompet sa:
DanielS sa:
Bialetti Brikka verkar ju trevlig, verkar dock inte funka med induktionshäll? .

Stämmer. Brikka finns inte för induktionshäll (ännu). Bialetti har tagit fram induktions varianter (bottendelen i stål) för flera av sina mocca modeller. Jag tror iofs att gängan är standard, så man borde kunna köpa en standard Bialetti mocca bryggare och skruva på en Brikka topp. Blir dyrt dock.

Denna funkar med induktion. Har haft den i ett par veckor och är nöjd med hur kaffet smakar. http://www.monteriva.se/produkter/vev-moka-4-koppar.aspx

Edit: länk...

Senast ändrad:
Har mokabryggare men inte lagt tid på den, kör med en dalla corte mini och är så jäkla nöjd. Aeropress för brygg, med en orphan espresso pharos kvarn.

Hur hög temp ska man dra på mokan? Så hög det går, ta av i tid? Eller moderera lite?

Första koppen: Med brist på erfarenhet av denna sorts kaffe så måste jag ändå säga att det smaka bra!

Det spottar och fräser en del så lock öppet gick bort.

Jag maxa och tog av den efter en stund. Rätt??

bompet sa:
Åkerström sa:

Ett par tips:
- Mal bönorna något finare än "standard" moka malning. Jämför med färdigmalt moka kaffe i burk. Dock inte espresso finmalning. Man får exprimentera lite med vilka bönor och vilken kvarn man har.
- Se till att kaffetratten är fylld ända till brädden med kaffe och tryck till det något med handen eller en sked. (Varsamt, inte espresso stampning)
- Allt vatten ska inte koka igenom. Det ska vara lite kvar i kokardelen. Det gäller att lyfta bort bryggaren från värmen i precis rätt tid, helst precis när det börjar strömma fint, men innan det börjar spotta och fräsa
- Kaffet i bryggaren kommer att vara skiktat, så om du inte ska ha allt själv, rör om med en sked i sjäva bryggaren innan du häller upp.
- Upphällningen bör ske så fort som möjligt. Kaffet tappar smak fort om det får stå i bryggaren. Vi snackar sekunder här.
- Och sen det vanliga. Se till att hålla grejorna rena. Spola ur bryggardelen direkt efter upphällning (Kokar delen är lite svårare då den behöver kylas innan man får loss den). Nån gång emellanåt skruvar du isär själva Brikka filtret och gör rent.
- Man kan också ställa in själva Brikka filtret genom att gänga upp och ner det. Jag tycker dok att det funkar bäst när gängan är åtdragen så långt det går.

Instämmer i stort, men skippar omrörningen. Om jag delar på flera koppar duttar jag i lite i varje omvartannat så det blir lika. Jag kör både Brikka 4 och 2 dagligen och på diverse utflykter (t.ex. paddling Ålands skärgård), och 4:an är helt klart mer förlåtande i hanteringen för perfekt crema och jämnheten i malningen. Beroende på malningsgrad får man trycka/sätta kaffet olika mjukt. Jag maler på finaste och knackar försiktigt med skeden underifrån på kaffehållaren. Rakar av det sista överskjutande kaffet för en exakt yta, och inga korn på kanten.

I övrigt gällande hantering av kaffet efter malningen. Jag maler en rejäl omgång i en gammal plåtburk och tätar med både plastlocket och ett specialtillverkat lock i kärnkraftsklassat stål med en assymtriskt placerad knopp. Stållocket ligger direkt emot kaffet nere i burken och förhindrar oxidering / sulfidering / avdunstning / kontaminering / magnetisering / blablabla.

För färdigmalet kaffe på burk för Brikka kan jag varmt rekommendera Musetti 100% Arabica på Willys. Mycket finmalet och ger en härlig crema och kraftig nötig smak. Lycka till!

Burkmedlock.jpg

lock.jpg

musetti.jpg

brikka.jpg

kaffekopp.jpg

Lustigt med såna här trådar.. de är fascinerande även för en icke-kaffedrickar. Det där med nördig matlagning är tydligen intressant även om slutprodukten är ganska ointressant annat än i bakverk i det här fallet.. :p

Alltså I'm all for att fixa kaffe på nördigast möjliga sätt. Don't get me wrong. Men du får ärligt talat ha en jäkla maskin, vara väldigt duktig och göra väldigt många koppar för att kunna konkurrera med en kapselmaskin. Inte nödvändigtvis espresso utan gärna nåt där du kan köpa kapslar på ICA då.

Ok då kan jag konstatera att jag packade detta för lätt och fyllde inte upp tillräckligt. Bra tips på kaffe från Willys , där är man ju titt som tätt.

Blir nytt test imorgon på jobbet ?

OrjanX sa:
Instämmer i stort, men skippar omrörningen. Om jag delar på flera koppar duttar jag i lite i varje omvartannat så det blir lika. Jag kör både Brikka 4 och 2 dagligen och på diverse utflykter (t.ex. paddling Ålands skärgård), och 4:an är helt klart mer förlåtande i hanteringen för perfekt crema och jämnheten i malningen. Beroende på malningsgrad får man trycka/sätta kaffet olika mjukt. Jag maler på finaste och knackar försiktigt med skeden underifrån på kaffehållaren. Rakar av det sista överskjutande kaffet för en exakt yta, och inga korn på kanten.

I övrigt gällande hantering av kaffet efter malningen. Jag maler en rejäl omgång i en gammal plåtburk och tätar med både plastlocket och ett specialtillverkat lock i kärnkraftsklassat stål med en assymtriskt placerad knopp. Stållocket ligger direkt emot kaffet nere i burken och förhindrar oxidering / sulfidering / avdunstning / kontaminering / magnetisering / blablabla.

För färdigmalet kaffe på burk för Brikka kan jag varmt rekommendera Musetti 100% Arabica på Willys. Mycket finmalet och ger en härlig crema och kraftig nötig smak. Lycka till!

Du prickade precis det jag missat; Från inga korn på kanten till skedknackningen! Till och med Musetti rekemendationen kunde ha kommit från mej. Dock kan jag inte matcha kärkraftslocket. Snyggt! Vidare kan jag tilllägga att även Musetti Biologico funkar väldigt bra. Har blivit standard hemma från att förut varit Musetti 100% Arabica. Sen får man se till att ha nåt fin/kul kaffe hemma för att spica till tillvaron emellanåt.

Mini_me sa:
Hitta ingen kokplatta/spis , fick bli den manliga varianten.

Hardcore.

Inte för att på nått sätt var tyken men bara så vi är på det klara med det så är bryggaren på bilden inte en Bialetti Brikka, utan en "vanlig" Bialetti. Och anledningen till varför man vill köra med locket öppet är för att kondensvatten inte skall droppa tillbaka i det nybryggda kaffet. Samt för att man skall se när det är dags att ta bort kokaren från värmen.

Tillbaka
Topp