[1/2 OT] Espresso bryggare

bompet sa:
Mini_me sa:
Hitta ingen kokplatta/spis , fick bli den manliga varianten.

Hardcore.

Inte för att på nått sätt var tyken men bara så vi är på det klara med det så är bryggaren på bilden inte en Bialetti Brikka, utan en "vanlig" Bialetti. Och anledningen till varför man vill köra med locket öppet är för att kondensvatten inte skall droppa tillbaka i det nybryggda kaffet. Samt för att man skall se när det är dags att ta bort kokaren från värmen.

Korrekt...tror jag iaf.

Vad är skillnaden?

AX3L sa:
Kan inte såna där explodera om du tampar för hårt och värmer för snabbt? Bara ett tips i all välmening!

Ok jag måste nog förtydliga mig:

Jag har inte tampat hårt utan denna gång fyllt hela koppen med kaffe och sen "plattat" ner det. Så kaffet är fortfarande löst men det är fullt. Hajar ni?

Och jag var sjukt försiktig med svag låga på svetsen. Är ingen permanent lösning , var bara snopen att det inte fanns en spis på jobbet.

:)

Mini_me sa:

Ventilen inne bryggaren, dvs där kaffet kommer ut. Kolla på OrjanXs näst sista bild på sidan innan, där man ser kokaren rakt ovanifrån. Där syns Brikka ventilen tydligt. Och Brikka bryggare har ett hål i locket.

Rent mekansikt är skillnaden att Brikka:n kan arbeta med lite högre tryck då ventillen "håller emot".

Det är tydligen 2016 och jag råkade köpa induktionshäll redan 2014. Finns det någon vettig bryggare för det?
Har bara en wilfakvarn, maler den fint nog?
Smakskillnaden på nymalda bönor och på påse / burk är ju såpass stor.

bompet sa:
Mini_me sa:

Ventilen inne bryggaren, dvs där kaffet kommer ut. Kolla på OrjanXs näst sista bild på sidan innan, där man ser kokaren rakt ovanifrån. Där syns Brikka ventilen tydligt. Och Brikka bryggare har ett hål i locket.

Rent mekansikt är skillnaden att Brikka:n kan arbeta med lite högre tryck då ventillen "håller emot".

Se där. Jag fick iaf liiiiiite crema så jag är nöjd med mitt köp??

AX3L sa:
Alltså I'm all for att fixa kaffe på nördigast möjliga sätt. Don't get me wrong. Men du får ärligt talat ha en jäkla maskin, vara väldigt duktig och göra väldigt många koppar för att kunna konkurrera med en kapselmaskin. Inte nödvändigtvis espresso utan gärna nåt där du kan köpa kapslar på ICA då.

Du missar den dagliga terapeutiska biten med en kapselmaskin. ;-)

Här kommer en liten varning om den allra senaste Brikka 4-utgåvan. En kompis i Västerås köpte nyligen (till slut) en Brikka 4. Den fungerade si så där. Jag tog hem den för felsökning / trimmning. Jämförde med min lite äldre Brikka 4 och kan konstatera att den undre vattenhållaren är omgjord till det sämre. Betydligt tunnare i godset, 75 gram mindre vikt, vilket gör att bottnen slår sig lättare. Men grundfelet med kompisens Brikka var att avståndet kaffehållarens rör och botten på vattenhållaren var större än på min, +0.5 .. +1 mm. Detta gjorde att bryggningen blev jäkla mysko, mängden färdigt kaffe blev ofta litet och fattigt på crema, och vattnet hade en tendens att vilja smita bredvid kaffet = det blev blaskigt. Kanske en gång på fem blev det bra. Jag provkörde olika kombinationer av mina och hans delar hemma och detta är min slutsats. Vännen kommer att vidta åtgärder, förmodligen att kontakta tillverkaren, eller kanske förlänga röret. Vet ej i dagsläget.

EDIT: Stavfel.

Senast ändrad:
Aj då. Jag är precis i stånd att köpa en ny. Den gamla går fortfande men är lite svajjig sen den eldades på med kaffe men inget vatten. Avvaktar och tar gärna del av din väns åtgärder/resultat.

EDIT: En variant skulle ju iofs vara att köpa nytt men använda den gamla silen/kaffehållaren... Är det bara längden på röret som ändrats? Inga andra dimesnioner?

Senast ändrad:
Gemon sa:
bompet sa:
DanielS sa:
Bialetti Brikka verkar ju trevlig, verkar dock inte funka med induktionshäll? .

Stämmer. Brikka finns inte för induktionshäll (ännu). Bialetti har tagit fram induktions varianter (bottendelen i stål) för flera av sina mocca modeller. Jag tror iofs att gängan är standard, så man borde kunna köpa en standard Bialetti mocca bryggare och skruva på en Brikka topp. Blir dyrt dock.

Denna funkar med induktion. Har haft den i ett par veckor och är nöjd med hur kaffet smakar. http://www.monteriva.se/produkter/vev-moka-4-koppar.aspx

Edit: länk...

Hur är "creman"? Det som lät mest lockande med Bricka-bryggaren var ju den fina creman på kaffet :-)

Sunny sa:
Går att köra Al på induktion om man har en stål- eller järnplatta mellan, den värms alltså upp av induktion som sedan värmer Al-kannan.

Bra tips! Något förslag på stål/järnplatta som man inte behöver skämmas för när man lägger upp på hällen?

Sunny sa:
Går att köra Al på induktion om man har en stål- eller järnplatta mellan, den värms alltså upp av induktion som sedan värmer Al-kannan.

Bra tips! Något förslag på stål/järnplatta som man inte behöver skämmas för när man lägger upp på hällen?[/quote]

Jag vet att jag har sett det i butiker som säljer Al-bryggare, alltså speciellt framtagna till detta. Annars är det ju bara att hitta en platt stål/järn-bit och gå lös med en vinkelslip för att få önskad storlek.

OrjanX sa:
Här kommer en liten varning om den allra senaste Brikka 4-utgåvan. En kompis i Västerås köpte nyligen (till slut) en Brikka 4. Den fungerade si så där. Jag tog hem den för felsökning / trimmning. Jämförde med min lite äldre Brikka 4 och kan konstatera att den undre vattenhållaren är omgjord till det sämre. Betydligt tunnare i godset, 75 gram mindre vikt, vilket gör att bottnen slår sig lättare. Men grundfelet med kompisens Brikka var att avståndet kaffehållarens rör och botten på vattenhållaren var större än på min, +0.5 .. +1 mm. Detta gjorde att bryggningen blev jäkla mysko, mängden färdigt kaffe blev ofta litet och fattigt på crema, och vattnet hade en tendens att vilja smita bredvid kaffet = det blev blaskigt. Kanske en gång på fem blev det bra. Jag provkörde olika kombinationer av mina och hans delar hemma och detta är min slutsats. Vännen kommer att vidta åtgärder, förmodligen att kontakta tillverkaren, eller kanske förlänga röret. Vet ej i dagsläget.

Patienten har nu tillfrisknat = kokaren är nu är inkörd. Kompisen meddelade i helgen att bryggaren fungerar bra och har gett fem körningar på raken med gott resultat. Fortfarande lite grinig m.a.p. malningen (kompisen har en bra Isomac kvarn). Bäst blir det med färdigmalet Musetti 100% Arabica på Willys. Jag hade bryggaren inne hos mig för felsökning. Jag planade ut bottnen mot en smärgelduk på hårt underlag och körde den flera gånger innan jag sorgset lämnade tillbaka den. Därefter har den körts flera gånger och nu till slut då fungera. Teorin ifrån min sida är att botten har slagit sig åt rätt håll och kortat ned avståndet till silen.

Jag behöver en bryggare till att använda i husbilen på gasspisen och tänker att en mokkabryggare verkar perfekt. Som vanligt hittar man svaret på happy. En Bialetti Brikka verkar ju vara det nya svarta. Dock vill jag ha 6-koppars varianten men kan inte hitta den någonstans. Är det någon som har bättre Google skills än jag och kan peka mig till någon som säljer dem? Eller har de utgått? Jag är rädd att 4-kopparsvarianten är för liten för två kaffesugen.

/Mattias

Jag köpte vanlig old scool bialetti (ej brikka alltså) på Amazon för bra mycket billigare än vad de kostar i gängse köksdesignsbutiker.

NickPick sa:
Har du ingen lokal typ cerverabutik i närheten?

Jag kollade snabbt där idag och de hade den "vanliga" Moka Express. Jag gillar crema och Brikkan verkar vara bättre på det så jag skulle gärna hitta en sån. Jag hann inte kolla när jag var inne om de kunde ta hem. Jag får svänga förbi en annan dag.

Jag har hört att man kan få crema med en mockabryggare, om man använder vatten med kolsyra. Jag vill dock poängtera att jag inte har prövat det själv - jag har inte riktigt känt något behov av det - så jag kan inte svara för resultatet.

Några andra tips jag har fått är:

- Vatten precis upp till ventilen.
- Dra inte igång plattan på full effekt direkt, utan värm upp "mjukare". Tar ju dock längre tid, så kanske man inte är så pigg på det på morgonen.
- Håll rent, men inte för rent. Rengör med hett vatten och eventuellt torka med hushållspapper, men diska inte i onödan. (Tänk stekpanna. Fett är bra.)

mattiaswij sa:
Jag behöver en bryggare till att använda i husbilen på gasspisen och tänker att en mokkabryggare verkar perfekt. Som vanligt hittar man svaret på happy. En Bialetti Brikka verkar ju vara det nya svarta. Dock vill jag ha 6-koppars varianten men kan inte hitta den någonstans. Är det någon som har bättre Google skills än jag och kan peka mig till någon som säljer dem? Eller har de utgått? Jag är rädd att 4-kopparsvarianten är för liten för två kaffesugen.

/Mattias

6-koppars varianten har utgått, men den motsvaras av 4-koppars varianten. Vattenmängden är densamma. Jag vet inte varför Bialetti fick för sig att ändra normen för koppstorlek. Kanske nån slags internationlisering? Men det är ingen idé at försöka hitta den gamla modellen för att få mer kaffe i varje bryggning. Det är samma mängd.

Hur som så köpte jag den nya 4-koppars versionen för ett par månader sen. Det var med viss tvekan (se OrjanXs inlägg tidigare i tråden) men det var növändigt (se mina inlägg tidigare i tråden). Som OrjanX beskriver så upplevede jag att den tog lite längre tid att köra in än mina tidigare Brikkas (som var 6-koppars versionen). Jag fick också mala ett snäpp finare än jag tidigare gjort för att få det att funka. Upplever att den nya versionen har mindre toleranser. Som jag nämt tidigare är det viktigt att man tar Brikkan av värmen i precis rätt tid för att få perfekt resultat. Känns som fönstret för detta är mindre med den nya modellen. Vilket stämmer överens med att den nya modellen känns lite "tunnare". Tunnare gods och mindre överlapp mellan sil och kokare.

Men "all in all" är jag nöjd. Den gör bra kaffe. Den behöver lite kärlek och uppmärksamhet bara...

bompet sa:
mattiaswij sa:

/Mattias

6-koppars varianten har utgått, men den motsvaras av 4-koppars varianten. Vattenmängden är densamma. Jag vet inte varför Bialetti fick för sig att ändra normen för koppstorlek. Kanske nån slags internationlisering? Men det är ingen idé at försöka hitta den gamla modellen för att få mer kaffe i varje bryggning. Det är samma mängd.

Hur som så köpte jag den nya 4-koppars versionen för ett par månader sen. Det var med viss tvekan (se OrjanXs inlägg tidigare i tråden) men det var növändigt (se mina inlägg tidigare i tråden). Som OrjanX beskriver så upplevede jag att den tog lite längre tid att köra in än mina tidigare Brikkas (som var 6-koppars versionen). Jag fick också mala ett snäpp finare än jag tidigare gjort för att få det att funka. Upplever att den nya versionen har mindre toleranser. Som jag nämt tidigare är det viktigt att man tar Brikkan av värmen i precis rätt tid för att få perfekt resultat. Känns som fönstret för detta är mindre med den nya modellen. Vilket stämmer överens med att den nya modellen känns lite "tunnare". Tunnare gods och mindre överlapp mellan sil och kokare.

Men "all in all" är jag nöjd. Den gör bra kaffe. Den behöver lite kärlek och uppmärksamhet bara...

Jag beställde en 4-koppars. Skönt att veta att jag får lika mycket (eller lite) kaffe som med en 6-koppars då. Det ska bli gott med finkaffe i husbilen framöver. Vi har kört med presso hittills, vilket har funkat bra men det är väldigt klabbigt med kaffesumpen.

Stod i begrepp att köpa ny mokabryggare för ett år sedan, såg då att Lidl sålde en som veckans vara. Tror att jag gav runt 80-100 kr för en stor. Tillräckligt billigt för att våga testa, och det var ett riktigt kanonköp. Kan rekommenderas, även om det inte är en Bialetti, men jag finner ett visst nöje i att ibland vara motvalls och köra anti-hippsteriskt och märkeslöst (eller ja, märke har den ju "Ernesto").

"Den såg ju så bra ut på utsidan"

Bilagor

• goesta_kaffe_02_copyright.JPG
    goesta_kaffe_02_copyright.JPG
    382.5 KB · Besök: 40
  • goesta_kaffe_01_copyright.JPG
    goesta_kaffe_01_copyright.JPG
    379.8 KB · Besök: 38

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp