Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, om folket röstar "fel" kan man ju ta ett varv
> till med folkomröstningar och liknande charader.
Nej, vad jag menar är att en folkomröstnings resultat inte för all framtid ska låsa fast en åsikt, som bara reflekterade samhällsklimatet just då. Nu fem år senare har mycket förändrats. Om ytterligare fem år kan det mycket väl vara så att Sverige och Storbritannien står ensamma som EU-medlemmar utanför eurozonen. Då har vi alltså ett EU där vi är med på marginalen, och där vi inte kan dra nytta av en stor valuta.
Tror nån att USA hade varit lika framgångsrikt om varje delstat hade haft egna valutor, med obundna växelkurser mot varandra? Visst, det finns andra saker som skiljer, men inte fasen hade det blivit lättare...
Jag ska villigt erkänna att jag är stor EU-vän och också det som brukar kallas federalist. Jag vill se en större enighet inom Europa och EU. Nackdelar med EU finns det gott om, men jag anser personligen att fördelarna överväger. Det kan ändras i framtiden, men jag tvivlar på det. Skulle det ändras omvärderar jag min ståndpunkt därefter. Jag var stark EU-motståndare på 90-talet, men ändrade åsikt, av olika skäl. Åsikter och ståndpunkter mår inte bra av att vara statiska och oföränderliga. Inte heller ett samhälle byggt på dem.