[1/2 OT]Fultyskar blir dyrare

Flykt till säkra hamnar. Var glad att du inte bor på Island.

eursek.png ht=150

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjoho! Nu är det plötsligt lönsamt att ha en
> skuld i euro att inkassera.

Den skulden ska vara ganska stor för att du ska få nån större utväxling på den iofs. :)

DI har en liten diagnos över valutatillståndet i landet.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\10\16\306335&sectionid=Ettan

Det är lite intressant att se att så länge som konjunkturen är ok så går SEK bra, men när det viker så står vi där med brallorna nere och en nedåtriktad pil på ryggen "insert here". Euro-motståndarna har ju länge kunnat säga "se så bra vi klarar oss utan Euro". Dock är det bra för svensk exportindustri, dvs de delar vi inte redan flyttat till euro eller dollarländer.

oxr skrev:

Jag visste det. Under din mysiga humanistiska yta så gömmer det sig en finanspsykopat som inte drar sig för att idka hänsynslöst valutaarbitrage mot sina medmänniskor.

Jag har samma läge... Jag har en skuld i kazakiska tengi att dra in. Känns härligt att se hur den växer för varje dag :)

/Stellan

oxr skrev:

På Island minska antalet EU-motståndare... Kan det oxå ha men konjunkturen att göra?

/Stellan

JLarsson skrev:
> Det är lite intressant att se att så länge som
> konjunkturen är ok så går SEK bra, men när det
> viker så står vi där med brallorna nere och en
> nedåtriktad pil på ryggen "insert here".
> Euro-motståndarna har ju länge kunnat säga "se
> så bra vi klarar oss utan Euro". Dock är det
> bra för svensk exportindustri, dvs de delar vi
> inte redan flyttat till euro eller dollarländer.

Satan, min justeringsplastgrej för Shimano HTII á €1.50 får jag nog avbeställa nu. Skit!! Jag som verkligen behövde det...

Bara att handla lokalt istället

Stellan skrev:
> På Island minska antalet EU-motståndare... Kan
> det oxå ha men konjunkturen att göra?

Det kanske handlar om överlevnad - vad vet jag. Islänningarna är dock stolta och verkade hellre gå till ryssarna än till IMF med mössan i hand. Vilket kan medföra säkerhetspolitiska konsekvenser såsom varande NATO-land. Vad jag vet är att danskarna helt plötsligt är positiva(re) till euron och kommer att ha en ny EMU-omröstning innevarande mandatperiod. En slump? Don't think so.

Johan A skrev:

> Bara att handla lokalt istället

Och din lokala handlare betalar Shimano Europe i SEK?

Johan A skrev:
> Satan, min justeringsplastgrej för Shimano HTII
> á €1.50 får jag nog avbeställa nu. Skit!! Jag
> som verkligen behövde det...
>
> Bara att handla lokalt istället

Du får göra som de stora företagen. Gör en beräkning på hur stor extrakostnad det blir på ordern och sedan får du avgöra om du kan ta den. Det finns även försäkringar som man kan ta för att skydda mot förändringarna på valutakurserna. Vet för all del inte om det finns för privatpersoner men det är värt att kolla upp om du ska beställa fler gånger.

Att handla lokalt hjälper den svenska ekonomin...

/Stellan

JLarsson skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Bara att handla lokalt istället
>
> Och din lokala handlare betalar Shimano Europe i
> SEK?

Nope, i Yen!

Sprockets skrev:
> Man skall låna ut pengar till japaner, de betalar
> alltid iyen.

Välkommen till Göteborg Sprocket... ;-)

thompa skrev:
> Sprockets skrev:
> -----
> > Man skall låna ut pengar till japaner, de
> betalar
> > alltid iyen.
>
> Välkommen till Göteborg Sprocket... ;-)

...och typ 1962 eller när det skämtet kändes "nytt".

JLarsson skrev:

>
> Det är lite intressant att se att så länge som
> konjunkturen är ok så går SEK bra, men när det
> viker så står vi där med brallorna nere och en
> nedåtriktad pil på ryggen "insert here".

Är det nu man ska leta fram sin gamla tisha med "ja till euron"?

I allafall, en av dom sakerna som gjorde mig till övertygad EMU-förespråkare är att ett litet lands valuta i princip bara är användbart som dasspapper vid internationella finanskriser.

Röstade inte 'Sverige' ja till EU? Märkligt att vi fortfarande har kronan.. Fast jag är glad att slippa alla superjobbiga mynt som följer med Euro-valutan! =)

42Hz skrev:
> Röstade inte 'Sverige' ja till EU? Märkligt att
> vi fortfarande har kronan.. Fast jag är glad att
> slippa alla superjobbiga mynt som följer med
> Euro-valutan! =)

Det var ett JA till EU men ett NEJ till EMU... Var i Kina när ett var folkomröstning om EMU.

/Stellan

Alla småvalutor går ner i orostiden, har inget att göra med något annat. I själva verket borde ju kronan gå upp, det är mindre panik här med bankerna och konjunkturen än i dyskland och grodland till exempel.

Stellan skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Röstade inte 'Sverige' ja till EU? Märkligt
> att
> > vi fortfarande har kronan.. Fast jag är glad
> att
> > slippa alla superjobbiga mynt som följer med
> > Euro-valutan! =)
>
> Det var ett JA till EU men ett NEJ till EMU... Var
> i Kina när ett var folkomröstning om EMU.

Jo, men antingen är man ju med eller inte, hålla på att 'dutta' verkar löjligt, trots att jag röstade nej...

Stellan skrev:
> Det var ett JA till EU men ett NEJ till EMU...

Närå, det var nej till euron. Vi är (och var redan när omröstningen ägde rum) redan med i emu...

Senast redigerad av en moderator:
Jag röstade för att fullt ut införa euron som valuta och sörjer ofta att det inte blev så. Jag bodde på Irland när euron infördes där, och det gick väldigt smidigt på det vardagliga planet.

Hoppas rikspolitikerna låter folk få en chans att ändra sig, och därmed beslutet, inom en snar framtid.

Sprockets skrev:
> Ja, om folket röstar "fel" kan man ju ta ett varv
> till med folkomröstningar och liknande charader.

Nej, vad jag menar är att en folkomröstnings resultat inte för all framtid ska låsa fast en åsikt, som bara reflekterade samhällsklimatet just då. Nu fem år senare har mycket förändrats. Om ytterligare fem år kan det mycket väl vara så att Sverige och Storbritannien står ensamma som EU-medlemmar utanför eurozonen. Då har vi alltså ett EU där vi är med på marginalen, och där vi inte kan dra nytta av en stor valuta.

Tror nån att USA hade varit lika framgångsrikt om varje delstat hade haft egna valutor, med obundna växelkurser mot varandra? Visst, det finns andra saker som skiljer, men inte fasen hade det blivit lättare...

Jag ska villigt erkänna att jag är stor EU-vän och också det som brukar kallas federalist. Jag vill se en större enighet inom Europa och EU. Nackdelar med EU finns det gott om, men jag anser personligen att fördelarna överväger. Det kan ändras i framtiden, men jag tvivlar på det. Skulle det ändras omvärderar jag min ståndpunkt därefter. Jag var stark EU-motståndare på 90-talet, men ändrade åsikt, av olika skäl. Åsikter och ståndpunkter mår inte bra av att vara statiska och oföränderliga. Inte heller ett samhälle byggt på dem.

När man sänker räntan för att rädda ekonomin så får någon annan mekanism ta smällen. Hade vi haft euro så hade det blivit fler varsel istället.

Visst. En folkomröstning är ju bara rådgivande för den sittande riksdagen. Så direkt efter nästa riksdagsval kan de visa sin förmåga til obeslutsamhet och fråga folket om råd igen. Eller så kan det gå som med högertrafikomläggningen som folket röstade ett rungande "NEJ!" till.

Trams. Skall vi ha frågestund tills tillräckligt många är nöjda med resultatet? Eller tills vi röstar ja bara för att slippa cirkusen? Eller så kan vi ha ett "kanske"-alternativ, det passar ju bra i mellanmjölkens förlovade land.

Sen är ju en intressant fråga hur länge man skall "respektera resultatet" som det så vackert heter. En del saker blir ju lite jobbigga att hatta fram och tillbaka med så fort man byter majoritet i riksdagen. Byta valuta t.ex.

Robert Mundell har skrivit en del om optimala valutaområden. Intressant läsning om inte annat, och det tar upp för- och nackdelar med en gemensam valuta. Han kom - inte helt oväntat - fram till att ett område borde gå över till gemensam valuta om fördelarna övervägde nackdelarna.

Jag tittade i Metro idag på valutor, dollarn stog i 7,40 tror jag. Den verkar ha stigit ganska kraftigt sen i början av sommaren. Jag som trodde att den skulle sjunka nu när dom har ekonomiska bekymmer.

Sprockets skrev:
> Eller så kan det gå som med
> högertrafikomläggningen som folket röstade ett
> rungande "NEJ!" till.

Intressant att du tog upp det...

Hur kul tror du det hade varit i dag med vänstertrafik kombinerat med vänsterstyrda fordon?

Just den omröstningen visar tydligt att det viktigaste för människor oftast är att saker förblir som de alltid varit, i alla fall om det berör dem på det personliga/privata planet.

Jag förknippar också EU/EMU-motstånd med nåt som liknar rasism och främlingsfientlighet, eller i alla fall bygger på samma bakomliggande mekanismer. En känsla av att man själv/Sverige är bäst, eller i alla fall bättre än "de andra", och att man till varje pris måste hindra inflytande från omvärlden, för att inte förorena den svenska identiteten och den svenska modellen.

Visst, all makt utgår från folket och allt det där, men folk i allmänhet är sällan insatta i detaljer, utan styrs av känslomässiga argument och tabloidpropaganda, eller så har de helt enkelt inte tid eller intresse av att sätta sig in i frågorna det gäller.

Vi har ett politiskt system där vi väljer representanter som på heltid ska sätta sig in i olika mer eller mindre komplicerade frågor, för att sen fatta beslut som man anser är goda. Vi har normalt inte ett samråd om detaljerna när vi ska få bilen reparerad, eller hur djupt det ska borras i tanden när vi sitter i tandläkarstolen. Vi delegerar till olika grupper att skaffa sig och tillhandahålla kompetens och sakkunskap för att vi ska slippa vara helt insatta i alla olika frågor. Jämför med hur vi inte längre producerar all vår mat på egen hand. Samhället skulle inte bli särskilt produktivt om nästan alla skulle vara egna jordbrukare.

Alternativet är att ha folkomröstning i varje fråga. Gissa hur länge samhället skulle fungera då...

Markus F skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
>
> >
> > Det är lite intressant att se att så länge
> som
> > konjunkturen är ok så går SEK bra, men när
> det
> > viker så står vi där med brallorna nere och
> en
> > nedåtriktad pil på ryggen "insert here".
>
> Är det nu man ska leta fram sin gamla tisha med
> "ja till euron"?
>
> I allafall, en av dom sakerna som gjorde mig till
> övertygad EMU-förespråkare är att ett litet
> lands valuta i princip bara är användbart som
> dasspapper vid internationella finanskriser.

Jag trodde du ville återinföra riksdalern.

Tillbaka
Topp