1/2 OT: Hur beräkna feet till cm?

pewe

Aktiv medlem
Ja, ni som vet...

Hur beräknar man sin längd om man vill konvertera den till amerikanska feet och inches? Jag är 174 cm lång, vad bli det i amerikanska mått?

Tackar för hjälpen!

och om du akut behöver veta det när du är på stan så finns det en converter i de flesta nokiatelefoner.. =)

Ca. 5ft 9"

Dela 174 med 30, heltalet ger antalet fot (174/30 = 5, 24 cm kvar)

Ta antalet överblivna centimeter genom 2,54 (24/2,54 = 9") vilket ger 9 tum.

Jag är "på väg" till garaget för dagens övning som består i att skruva bort växellådan, byta en packning och skruva dit den igen så jag sölar lite..

pewe: njä, den ger resultatet i fot, alltså är du fem komma sju fot, men noll komma sju fot är inte samma som sju tum eftersom det går tolv tum på en fot.
Alltså:
174 cm = 5,7 fot = ca 5 fot 9 tum
1 fot = 12 tum

Hoppas det klarna :)

Okej, då hänger jag med. Tror jag...

Men om en amerikan frågar hur lång jag är skall jag då svara "5 feet 7" eller "5 feet 9 inches". Detta är ju ett ganska vanligt samtalsämne när man snackar storlekar på cyklar ex.vis...

Ah, tackar mytis, hade helt förbisett att det var skillnad på fot och foot. Det jag syftade på i mitt tidigare inlägg var "foot" då.

E-beth Skrev:
-------------------------------------------------------
> hur långt är en aln då?

Det beror på hur stor du är. :) Men det är längden från armbågen till fingerspetsarna..

Aln... Glöm inte bort skålpund, famn, ar m.fl. "det var bättre förr" eller? =) Att amerikanska och engelska vikt och volymmått skiljer på sig gör det inte bättre.. US gallon och Imp. Gallon ex... Rörigt var ordet sa Bull.

Ett lagom värde brukar vara
1 Fot = 30cm
1 tUM = 2,54cm

SÅ dina 174 cm blir just som Tobe skrev 5 fot och 10 tum eller 5´10".

Om du behöver mer exakt omvandling så använd google länken ovan.

E-Beth skrev:
hur långt är en aln då?

1 Aln = 2 Fot !!

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
Jag är oxå intresserad av svaret på pewe´s fråga:
>Men om en amerikan frågar hur lång jag är skall jag då svara "5 feet 7" eller "5 feet 9 inches"?

GuggaG

=David skrev:
Nej nej nej.. 5 feet 8,5 inches. Lagom värden på fötter funkar möjligtvis på båtar. ;)

Mvh David

Jo men är man yrkesskadad så är man och jag har ju ganka mycket båt i blodet så jag klarar mig med den nogrannheten ;-)

Förresten hur många anger fortfarande virke i tum och inte mm som är nya standarden?

Bosse, 5´10"

Tillbaka
Topp