[1/2 OT] Hypokondri - en ny folksjukdom?

Fegbromsaren

Ny medlem
För nästan exakt två månader sedan gjorde jag ett inlägg om att träna förkyld. I samband med det hade jag bröstsmärtor som jag sökte för och fick två olika mediciner att testa. Den ena för sura uppstötningar som kunde orska smärta i matstrupen och därmed även i bröstet, och den andra som var antiinflammatorisk och skulle hämma eventuell inflammation i revbensbrosket. Konstiga anledningar? Det tycker jag med, men eftersom EKG och stetoskopsundersökningarna inte visade några problem alls så var det de enda de kunde komma på.

Efter en kortare behandling med den Losec-liknande medicinen kunde jag känna en viss förbättring och jag fortsatte på läkarens inrådan med den antiinflammaoriska drogen. Den senare gjorde dock ingen större skillnad och nu, ytterligare några veckor senare är jag i stort sett tillbaka med samma gamla bröstsmärtor som tidigare.

Idag har jag varit hos läkaren igen, men för en helt annan sak. Jag har i och för sig varit förkyld, med lite, lite snuva, men i fredags kväll och i lördags förmiddag hade jag lite feberkänningar och i går kväll såg jag vita prickar i halsen. Aj, fanken, tänkte jag. Nu har jag åkt på halsfluss. Det är bäst att jag söker för det och får antibiotika med en gång så att jag kan börja träna igen. Sagt och gjort, jag fick en tid kl 10:00 och åkte dit. Väl där möts jag av samma läkare som förra gången och vi börjar först prata om smärtorna i bröstet. Jag säger som det är och han föreslår att han skriver ut en omgång "Losec" till. Jag rycker på axlarna och säger, okej, det blir nog bra.

Läkaren har mycket svårt att se de vita prickarna jag har i halsen och han behöver ett par försök innan han ser dem. Han frågar om jag har mycket ont och jag säger att jag har ont, men inte jättemycket. Vidare förklarar han att mandlarna ser bra ut och då jag inte har jätteont så är det inte halsfluss. Nähä, säger jag, det var ju skönt. Jag känner mig som en hypokondriker och säger det, bockar och går ut.

Usch. Nu är jag trött på det här. Jag ska vältra mig i självömkan en stund. Titta färdigt på Underworld och ta en stor mugg glögg. Kanske ska jag byta signum från Fegromsaren till Hypokondrikern. *nickar* Det låter bra.

Senast redigerad av en moderator:
Bröstsmärtor är väl inget kul och dom kan ju vara otrevliga. Har du fått göra något arbets EKG borde kunna utesluta att det är något otrevligt som du är drabbad av.

Fegbromsaren skrev:
-------------------------------------------------------
> tt inlägg om att träna förkyld. I samband med
> det hade jag bröstsmärtor som jag sökte för
> och fick två olika mediciner att testa. Den ena
> för sura uppstötningar som kunde orska smärta i
> matstrupen och därmed även i bröstet, och den
> andra som var antiinflammatorisk och skulle hämma
> eventuell inflammation i revbensbrosket. Konstiga
> anledningar? Det tycker jag med, men eftersom EKG
> och stetoskopsundersökningarna inte visade några
> problem alls så var det de enda de kunde komma
> på.
> antiinflammaoriska drogen. Den senare gjorde dock
> ingen större skillnad och nu, ytterligare några
> veckor senare är jag i stort sett tillbaka med
> samma gamla bröstsmärtor som tidigare.
> säger jag, det var ju skönt.

Jag får väl ansluta till gruppen av hypokondriska mtb-cyklister, känner
igen mig i väldigt mycket av det du beskriver.

Men enligt mig närstående källor finns det för mig inget som tyder på allvarliga
problem, flera ekg och andra prov har inte visat på något påtagligt.

Mig närstående källor = min egen husläkare, som alltså bor i samma
lägenhet som mig, hon mumlar något om hypokondriker ibland och ler.

För att vara lite allvarlig så är tydligen en del inflammationer i ex
revbrensbrosk, bröstben inte helt ovanliga och dessa kan ge obehagliga
upplevelser som får en att tro att det är något problem med hjärtat.

Tyvärr kan visst sådana inflammationer ofta sitta i rätt länge, det kan
i värsta fall röra sig om ett antal månader.

Magproblem, ex halsbränna kan också ge obehagliga symptom i brösttrakten,
inte för inte heter väl halsbränna heartburn på engelska.

/Fedde

Hmmm...
Togs det några prover, hjärtskademarkörer? Nytt EKG idag? Hur såg det ut i så fall? Tycker att det låter lite lurt, som det heter. Får du mer ont i bröstet eller har kvar det i morgon tycker jag att du borde söka läkare igen, men då en annan. Det hela låter väldigt konstigt. Myokardit (hjärtmuskel-inflammation) är dåligt. Säger inte att det är det (självklart omöjligt att säga något efter Happy-tråd :) ) men feber och ont i bröstet gör väl inte att man tror på sur mage i första hand... Träna/cykla i vart fall INTE!

Säger inte att det är så men detta hade jag: Hade ont i bröstet, från mitten och utåt vänster. Då jag tränar mycket gick jag o kollade för att vara säker på att detta inte var farligt. Dom hittatde inte nåt fel på hjärtat och jag körde på som vanligt, det hela löste sig då det visade sig att jag hade en trasig disk i nacken som då klämde på nerver som går precis dit där smärtan fanns.

Problemet med disken kom nog ifrån cykel, så det kanske inte är helt otroligt att detta har hän dig.

hypokondri tillsammans med dyslexi och särskrivning verkar vara de vanligaste folksjukdomarna..

glöm inte damp och adhd.

vad mer kan man skylla på? hmm..

Du ska självklart ta dina bröstsmärtor på allvar. Men samtidigt blir jag lite förvånad över det du säger:

"Det är bäst att jag söker för det och får antibiotika med en gång så att jag kan börja träna igen."

Du säger att du har ont i halsen och börjar fundera på att käka antibiotika så du kan börja träna igen? Nu säger jag inet att du gör fel, men jag blir fundersam om jag borde ta enstaka dagar av halsont mera på allvar. Jag trodde att dagar av halsont var något man genomled och så går det om. Så brukar det gå för mig. Antibiotika ska man väl inte börja käka i första taget, eller?

Det är helt riktigt att antibiotika inte ska missbrukas, men är det halsfluss så finns det inget annat och halsfluss ska man inte träna med. Halsfluss känns igen på stark halssmärta och vita prickar i halsen, har jag blivit sagd. Det är anledningen till mitt läkarbesök. Tydligen hade jag inte tillräcklig smärta eller tillräckligt många prickar för att det skulle klassas som halsfluss utan det är nog något virus i stället.

Träna verkligen inte med infektion i kroppen! Tränade själv ca 4 timmar om dagen (dans) oavsett hur jag mådde. Hjärtproblemen kom som ett brev på posten. Fick inte hjärtmuskelinflammation utan hjärtat avlastade det hela med extra nervbanor istället(Ganska vanligt hos idrottare idag). Detta resulterade i dubbel! puls. Blev till slut så jäkla sjuk att jag var tvungen att sluta träna. Med tiden kunde jag knappt fungera alls och 1997 var jag tvungen att genomgå en hjärtoperation. Kommer aldrig mer att bli helt 100 och gissa om jag ångrar mig?!
Så snälla stanna hemma om ni har feber eller ont i halsen. Jag vill inte att NÅGON ska behöva genomgå det jag har gjort, träningen är f-n inte värd det.
Så må gott hemma i soffan och njut av C-vitamin, varmt te och en bra film istället!

ont i bröstet?
kan det vara att bröstbenen hamnat lite knas?
Tips: gå till en kiropraktor och räta ut rygg och bröstkorg, kanske är det "tryckknapparna som måste sättas rätt? kostar en 400hundring men det är det värt om det är det.

Halsfluss, riktig halsfluss orsakas av streptokocker. då brukar symptomen vara endast halsont och feber, inga andra förkylningssymptom. Om man tar ett halsprov så ser de ju det - end of story.

Halsont, orsakas av virus - det sover/vilar man bort.
vita prickar kan ha olika orsker.

Tog de inte halsprov/snabbodling/sänka?

OBS, jag är varken läkare eller medicinsk expert....

Känner igen beskrivningen ovan, i samband med mina förkylningar brukar jag nästan alltid också få värk som kommer och går i bröstkorgen. Troligen att det ofta sätter sig något i i ngn broskhinna eller vadfasen det heter, för de gånger man vart hos kvackaren så brukar de inte hitta något.
Samt att det kan börja mola och värka då man sitter helt still för att sedan gå över igen. Pulsen normal och inga dubbelslag eller annat heller. Sen går förkylningen över och man glömmer allt. Tills nästa gång. Men man blir ju lite smått hypokondrisk och tar sig för hjärtat dom gångerna och börjar fundera på om alla livförsäkringar är ordnade som de ska etc...

Fegbromsaren: Jag är nyfiken på hur du kunde titta själv ned i din egen hals?

Är du Svensk Yogainstruktör eller vad sjutton jobbar du med?

Speglar? Åhhh fan!
Då var det lite tandkrämsstänk där du speglade dig!
Det är därför läkarna gav dig lite meducin och inkasserade en bonusresa av läkemedelsbolagen till Bali.

Till OP:
De undersökningar du beskriver kan inte med säkerhet utesluta hjärtsjukdom.
Men:
Är du under 40, tidigare hjärtfrisk, lever hyfsat sunt (ffa inte röker) och inte har någon uttalad hereditet för hjärt-kärlsjukdom så är risken att dina besvär har med hjärtat att göra mycket liten.
En annan viktig faktor är hur smärtan ter sig. Om den är tydligt ansträngningskorrelerad, alltså blir värre när du får upp pulsen lite och man samtidigt blir ordentligt andfådd bör man ta den på allvar och utreda vidare.
Med uttalad hereditet för hjärt-kärlsjukdom avses om dina föräldrar eller syskon fått stroke/hjärtinfarkt innan 50 års ålder, med viss reservation för att det var ett tag sedan jag sysslade med det här.

Nu är jag inte allmänläkare, men hade jag varit din läkare skulle jag nog gjort ungefär likadant, med ett undantag:
Antiinflammatoriska mediciner typ Voltaren eller Ipren förvärrar gastrit och sura uppstötningar, så det hade varit smartare att testa först Losec, och om det inte hjälpte sedan antiinflammatoriska.

Vad gäller halsen är det sällan streptokocktonsillit (halsfluss) om man inte har typiska symptom, dvs feber, kraftigt ont och rejäl svullnad över mandlarna, ofta med vita proppar.
Har man typiska symptom är det ändå virus i ca 50% av fallen, men man då ta ett snabbtest (strep-A) för att komma sanningen närmare. Hursomhelst, det låter som om han gjorde en vettig bedömning.
Krya på dig!

Inga problem. Jag tar och kör ner kameran i halsen, trycker av en jpeg, sen lägger jag ut det på ett forum på Internet där man kan diskutera och rösta fram vad jag har fått för livshotande, kronisk folksjukdom. Funkar på de flesta kroppsöppningar även om vissa är lite fippligare än andra. Så sparar jag 120 kronor i besöksavgift och får av likasinnade forumexperte lära mig en massa nya sjukdomar som jag kan dö av ; )

Polaren skickade en länk på en begagnad tarmsköljningsmaskin på Blocket.
Vet inte vad som skrämde mig mest, att någon ev. köper en begagnad sån för hemmabruk, eller att polaren uppenbarligen hittade den...

Edit: syftningsfel, mental vurpa.

Bröstsmärta vid ansträngning kan väl bero på alla möjliga saker. Inflammation i nacke/rygg/magmuskler (påverkar cykelställningen hur ont du har?), magsår (stress?), kärlkramp (värre när det är kallt ute?) osv. Arbetsprov på hjärtklinik är väl det bästa om det fortsätter - görs väl oftast på träningscykel också så du får tillfälle att briljera lite med ditt wattsnitt och rundtramp!

Halloj,

Jag och min husläkare jagade mystiska bröstsmärtor i över ett halvår. Strålande smärta i bröstet och vänster arm, klassiska hjärtinfarktssymptom. Till slut hittade vi två sneda kotor i ryggen, med nerver i kläm. Chiropraktor + akupunktur + sjukgymnastik löste det mesta. Mycket ångest innan dess...

Efter att ha cyklat hårt trots förkylningar har jag numera ett hjärta som slår oregelbundet och hoppar över slag. Helt ofarligt enligt husläkaren, men extremt obehagligt när man känner det.

Det här året kände jag mig andfådd och fick tryck över bröstet. Eftersom jag inte ville 'störa' min husläkare igen, så gick jag och drog på det tills det blev Axxessakuten direkt. Dom skickade mig omedelbart till Sahlgrenskas akut. Rätt obehagligt, fick ligga ett nån timme med många sladdar och slangar anslutna. Bägge ställena konstaterade början till en hjärtsäcksinflammation. Inte speciellt roligt, men tack och lov mycket lindrigare än hjärtmuskelinflammation, bara vila och Cyklofenak...

Så när någon kallar dig hypokondriker, be dom hitta orsaken till symptomen ordentligt, och att utesluta alla farliga saker först. Orsaken kan lika gärna vara farlig som ofarlig...

Lågflyga skrev:
> Efter att ha cyklat hårt trots förkylningar har jag numera ett hjärta som slår oregelbundet och
> hoppar över slag. Helt ofarligt enligt husläkaren, men extremt obehagligt när man
> känner det.

Jag hade oxå ett hjärta som hoppade över slag, ganska regelbundet var fjärde slag vid vilopuls. Funderade inte så mycket på det tills jag en dag vaknade upp på Danderyd när jag egentligen höll på att cykla hem från jobbet. Efter ett antal undersökningar så satte dom dit en pacemaker, så nu slår hjärtat som det ska igen.

Stisse skrev:
> Inga problem. Jag tar och kör ner kameran i
> halsen, trycker av en jpeg, sen lägger jag ut det
> på ett forum på Internet där man kan diskutera
> och rösta fram vad jag har fått för
> livshotande, kronisk folksjukdom. Funkar på de
> flesta kroppsöppningar även om vissa är lite
> fippligare än andra. Så sparar jag 120 kronor i
> besöksavgift och får av likasinnade forumexperte
> lära mig en massa nya sjukdomar som jag kan dö
> av ; )

Se bara till att fota halsen först och övriga kroppsöppningar sedan.

Motvind skrev:
> Se bara till att fota halsen först och övriga
> kroppsöppningar sedan.

Eeeh... Ajdå! Det förklarar ett och annat...

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=35566
Fick denna diagons för 2 år sedan. Det läkte ut av sig självt men innan jag visste vad det var kännde jag mig väldigt illa till mods. Som jag förstår det är det inte en ovanlig diagnos. Hjärtsmärtor brukar kännas i vä arm och andra delar i kroppen pga refererad smärta http://en.wikipedia.org/wiki/Referred_pain . Du har mao sannorlikt inte problem med syresättninen av ditt hjärta i alla fall.

En annan sak som jag minns att jag hade probelm med var den ökade frekvensen av SVES (supraventrikulära extraslag) http://sv.wikipedia.org/wiki/Arytmier pga rädslan jag kännde.
Tyvärr finner jag inte ngn artikel på det nu men en teori jag fick lära mig när jag läste fysiologi var att stress påverkar vagusnerven som leder den "hämmande" delen av hjärtats innervering.

Så om du även känner dubbelslag behöver du sannorlikt inte oroa dig.

Tillbaka
Topp