[1/2 OT Kaffe] Vilken helautomatisk espressomaskin?

mike_s

Ny medlem
Vilken helautomatisk espressomaskin ska man ha. Om man nu ska ha en... Inte mer än ca 8k får den kosta, gärna mindre. Men kaffet måste bli mumma!
Eller är det mycket bättre med en semiautomtisk o en bra kvarn?
Det är bekvämligheten som tilltalar med en helautomatisk, i med bönor, trycka o knappen... mums.

Muäää ge mig en! ;)

Sitter här med en gammal-skola kaffebryggare, kaffet blir iofs ganska gott så länge man kör på en av Zoega's mörkroster men en riktig espresso eller latte på morgonen vore riktigt fint.

Vill du ha toppkvaltiet så är det nog handarbete som gäller. Helautomatiska som man fyller på bönor i är inte gastäta plus den höga temperaturen, vilket gör att kaffet åldras väldigt fort i maskinen.

Själv förvarar jag kaffet i en tät glass burk och mal bara vad jag behöver för stunden. Kör med en Francis X3 och kvarn från isomac. Espresson håller toppklass, men X3:an och andra maskiner som saknar separat kokare för ånga är ju lite besvärliga om man vill skumma mjölk till cappucino. Men va fan är det kaffe eller mjölkdrinkar du skall ha :-)

Tycker att det är en ganska trevlig procedur att mala och brygga min espresso för hand. Har gjort så i över två år nu. Efter lite träning går det blixtsnabbt, espresso heter ju inte espresso för intet om man så säger. Regöringen är ju också så otroligt mycket enklare på en manuell maskin. Ingen risk för gamla kafferester som surnar och förpestar kaffet.

Bästa länken:
http://www.coffeegeek.com/

Raka benen och drick espresso, viva Italia!

Ok S, jag förstår... Egentligen vet jag ju att genvägar aldrig är bra! Hmm får kanske hantverka ändå.
Men är det ngt speciellt man ska tänka på med en semiautomatisk bryggare? Och vad ska kvarnen ha för "malverk"?

Tänk på att det blir inte bättre än vad man gör det.
Har man inte tid, lust och ork att lära sig så blir det nog trots allt ett bättre resultat med en bra helautomat.
Är själv nöjd med min Silvia/rocky combo:)

Det viktigaste hos bryggaren är att den har en bra pump och kokare förståss. Jämn temperatur är ett måste för att få ett bra resultat.
För kvarnen gäller att den måste ha ett riktigt malverk (ej knivar) och inställningsmöjligheter för grovleken. Nyckeln ligger i att kunna anpassa grovleken efter kaffet och espressomaskinen och att få repeterbarhet, så att man kan brygga mer än en perfekt kopp. När jag rekade för två år sedan var isomac:en den billigaste kvarnen som uppfyller kraven. Hittade den faktist på SIBA, till bra pris.
Det finns nog lite vassare maskiner än min X3:a, men det var den snyggaste maskinen som faktiskt kan producera ett riktigt gott kaffe, http://www.coffeegeek.com/proreviews/detailed/francisfrancisx3.

Något många glömmer är att man skall pressa ihop kaffet i grupphandtaget med en tamper (svenskt ord?). Det är ett måste för att få tillräckligt med kaffe i grupphandtaget. Utan blir det lätt för tunt.

http://www.coffeegeek.com Har grymt bra tester och användarrecensioner.

Hej, jag "fuskar" och använder helautomat, väldigt nöjd med den, maskinen är en DeLonghi Magnifica 3000, köpt i Tuskland för 390 Euro, nästan samma maskin i Sverige (3200 istf 3000) kostar knappt 5000. Kaffet blir säkert inte lika bra som om man gör det enligt konstens alla regler, men det är tillräckligt bra och det är himla enkelt. Jag gör mest espressoshots och kidsen fixar sina Latte och Cappucino själva.

Bra med maskinen är att du kan justera kaffemängd och vattenmängd separat (och naturligtvis även malningsgraden). Familjefavoriten hittils av kaffebönor är Lavazza Crema e Aroma.

/Peter

I ett fåfängt försök att framstå som kaffesnobb ;-) så vill jag nog hävda att om man kör med Lavazza, så har man ändå en bit kvar till en riktigt god espresso. Om man dessutom gör mjölkdrinkar, så är ju inte kaffet särskilt kritiskt eftersom mjölken tar udden av eventuella bismaker.
Men visst, skall man hålla på med mjölk så blir det ju rätt slabbigt att göra det för hand. Då förstår jag om man låter det praktiska överväga.

Vill passa på att slå ett slag för Caffè Mauro de Lux, http://www.caffemauro.com/, ett kvalitetskaffe som är hyffsat lätt att få tag på i Sverige. Det går säkert att gräva fram något superlyxigt i någon liten kaffebod eller på Internet, men risken är stor att det man får är gammalt eller inte särskilt gott ändå.

Hmmm nu har man fått en del bra tips, tack S! Ska tänka på det här med det praktiska kontra kvaliten.

När vi ändå är inne på själva kaffet, ingen som vet något gott kaffe som även är ekologiskt?

Kommer man undan med en handjagad kvarn? Är det hemskt jobbigt, och framför allt, blir det bra?

Använder moca-kanna några gånger i veckan så en fin elektrisk kvarn känns lite saftigt.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Körmed en Francis X3
<snip>
> brygga min espresso för hand.
<snip>
> manuell maskin.

Hörru "kaffesnobben", det här är en manuell maskin.
Du har en ju nån form av semi-automatpryl. :-)

La Pavoni Europiccola
lapvonieuro.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Jag har aldrig druckit espresso. Förmodligen blir jag besviken den dagen jag gör det, eftersom jag har målat upp en bild av hur det ska vara genom allt man har läst om "riktigt kaffe".

Måste man tycka om vanligt svart kaffe för att uppskatta en espresso, och vart serveras den bästa espresson i Stockholm?

s skrev:
>
> Något många glömmer är att man skall pressa
> ihop kaffet i grupphandtaget med en tamper
> (svenskt ord?). Det är ett måste för att få
> tillräckligt med kaffe i grupphandtaget. Utan
> blir det lätt för tunt.
>

Det är väl inte för att få plats med kaffet som man pressar ihop det. Anledningen är att man skall få rätt tryck på vattnet. Man fyller handtaget full med kaffe sedan pressar man ihop det så hårt att det tar ca 25 sekunder för att göra en espresso. Även hur fint man maler kaffet påverkar tiden. Har man gjort rätt så får man en smarrig espresso med en god tjock crema.

/mvh Niclas

Vic skrev:
...
>
> Hörru "kaffesnobben", det här är en manuell
> maskin.
> Du har en ju nån form av semi-automatpryl. :-)
>
> La Pavoni Europiccola
> http://www.coffeegeek.com/images/5603/200x200/lapv
> onieuro.jpg

Ja, jo hadde den under övervägande. Är man skicklig kan man göra ett underbart kaffe med en sådan maskin, men för en nybörjare som inte har koll på malningsgrad och packningsgrad så blir det liksom en variabel för mycket om inte trycket heller är konstant. Det är min uppfattning om att man måste veta hur kaffet skall smaka och vara beredd på att lägga massor av tid för att hitta dit. Min nästa maskin kanske blir en Pavoni. Men då skall det var modellen i koppar och mässing...

Manuell och manuell. Vattenet värms ju för tusan automatiskt. Alltså är Pavonin också semi-automatisk...

NiclasC: Du har rätt, det är för att kaffet skall ge rätt motstånd mot vattenflödet så att ett lämpligt tryck byggs upp som man packar kaffet. Jag satt på ett solvarmt tåg och yrade helt enkelt :-)

Buddha skrev:
> Måste man tycka om vanligt svart kaffe för att
> uppskatta en espresso?

Nej, det är ganska stor skillnad. Jag avskyr svart kaffe men tycker espresso är helt OK.

> och vart serveras den
> bästa espresson i Stockholm?

Ingen aning, jag håller mig till s.k. mjölkdrinkar! ;-)

Ah! Jag får plöja lite kaffetrådar och se vart man ska gå. Man vill ju inte fälla sin dom baserat på nå't fulkaffe...

Sådär ja! Då var oskulden väck!

Det bidde en kruka espresso på Café Frankfurt idag, och fler gånger lär det bli. Det var gott, till skillnad från vanligt svart kaffe som smakar skit å svavel!

En fråga; Alla dessa espressomaskiner för tusen, tusen kronor, gör dom så stor skillnad eller är det bara prylbögeri?
Kan man inte göra en anständig kopp espresso i typ en så'n där aluminiumkanna som man ställer direkt på plattan, eller någon annan enklare/billigare manick?

Nej det kan man inte:)

Klippt från Riktigtkaffe.se

Moka - Den lilla kannan som man ställer direkt på spisplattan och som finns i de flesta italienska hem. ("Geniale invencione di Renato Bialetti nel 1933". från den lilla norditalienska staden Omegna - min mormors hemstad (1896-1976).

Aluminiumkannorna som man ställer direkt på spisen är moka-bryggare. Man kan inte göra espresso i en sån, men väl ett mycket gott moka-kaffe.

Det du får i en dyrare espressomaskin är en bra högtryckspump, en kokare som håller jämn och bra temperatur och ett precisionsfilter i grupphandtaget. En riktigt fin maskin har dessutom en separat kokare för generera ånga att skumma mjölk med.

Maskiner under tusenlappen jobbar oftast med ångtryck och håller inte den precision som behövs om man vill brygga en perfekt espresso. Det blir lite olika från gång till gång. Kan bli bra men det är oftast mer tur än skicklighet.

Jag kanske ska säga att jag är väldigt nöjd med den men den känns kanske lite plastig...

Det finns bara en maskin i mina våta drömmar, en Bugatti Diva.

bugatti-espresso-machine-diva.jpg ht=463

Den är dock inte helautomatisk och kostar mellan 6 och 8 kkr har jag för mig. Vacker som få!

Nu har jag övergett spåret med helautomatisk! Verkar alldeles för trevligt att mala o fixa o trixa själv för att avstå. Sen kan man ju få en så mycket snyggare kombo med bryggare och kvarn än ett plastigt åbäke, som de flesta helautomatiska är. Tack för all input och bra länktips, nu har jag dreglat ordentligt över alla vackra maskiner...

Just nu har jag två heta kanditer i "Rancilio Silva" eller "Gaggia classic" (gillar den där lite industriella designen). Kvarnar finns ju oxå en del att välja på... suck vilka problem ;-)

Ledsen om vi drog ner dig i ännu ett prylträsk. He, he.

Rancilio Silva lär vara en superbra "liten" maskin. Är helnöjd med min isomac kvarn. Enda klagomålet är att det är lite väl stora steg i grovleksinställningen, men jag kompenserar genom att pressa olika hårt.

Jag har en Silvia. Helnöjd. Nu efter två års daglig användning börjar den tappa trycket lite, kanske dags för service/avkalkning. Har läst om s k "blindfilter", är det bra eller dåligt om man vill blåsa rent själv?

Oj, efter var 50:e kopp. Jag har gjort minst 500 koppar. Troligtvis det dubbla med tanke på att maskinen var i Götelaborg (i Pålen) på cykelmässa också.

Det är nog mest tiden som har betydelse. Kaffe som blir kvar blir med tiden ett satyg som påverkar samken. Gör du 1000 koppar på raken så behvöer du förmodligen inte rengöra maksinen, men brygger du en kopp i kvartalet så måste du regöra efter varje.

Tillbaka
Topp