[1/2 OT] Köpa outdoor GPS

Frolicc

Aktiv medlem
Har spanat runt i GPS jungeln och blir verkligen inte klok på vad som skiljer olika enheter åt trots att det skiljer flera tusenlappar i pris.

Jag har sedan tidigare en Garmin Forerunner 305 som jag tycker funkar bra men skulle vilja ha en GPS för navigering. Det skulle ge en helt annan möjlighet till utforskande av nya vägar, speciellt grusvägar om man visste vart man hamnade.

Jag har ju sen tidigare Garmin och de verkar vanliga så vi kör på det märket.

Användningspmråde är främst cykling för att våga leta sig utanför det kända området. Har hittils kört med utskrifter av Gröna Kartan men det är helt omöjligt att gissa sig till vart man är ibland. Den skall sekundärt kunna användas till MC och i tredje hand till bil.

1. Den bör gå på vanliga batterier så man kan stoppa i vad som helst i nödfall.
2. Den skall kunna hantera friluftkartan samt garmin city navigation från "tvivelaktiga" källor vid behov. Ryktet säger att vissa garmins är spärrade för sådant bruk.
3. Helst finnas något opensourceprogram för att ladda in rutter i GPS från datorn om detta inte följer med enheten. (Plus är ju om kartan funkar här enl. punkt 2)
4. Den skall kosta så lite som möjligt =)

Jag struntar i funktioner som automatisk uppkoppling mot nätet för att hämta geocahing mojs.

Jag fick hem min Oregon 450 i förrgår och har en del att lära. Dock vet jag en del ändå. Bättre eller sämre än andra vet jag inte men den har iaf lite bättre upplösning än många och så gör Garmin ingen grymmare vad jag förstått. 550 skiljer sig på så sätt att den har kamera...

1. 2 vanliga AA yes, alk, Li, NiMh välj själv
2. har inte fått det att funka som installation under mapsource men det fungerar som gmapsupp.img på sd. Trist bara då att man inte kan ha båda på kortet samtidigt. Det SKA gå att installera via mapsource (ladda installen istället för .imgn) MEN det går inte på normalt guidat (haklabs) sätt och jag har ej ännu fått till det. Precis som för andra som ser det ut att gå bra men enheten klagar om att kartan inte går att unlocka eller vad där nu stod.
3. återkommer då jag lär mig...
4. 3,3 k på Misco.
5. styrfäste finns givetvis

http://garminoregon.wikispaces.com/

Senast redigerad av en moderator:
Oregon har "Custom maps" och en orsak till att jag funderar på den.
Snyggt att kunna få in orienteringskartor i en GPS.
Friluftskartan (Pro) är lite för grov för stigcyklingen tycker jag.

Efter att ha jämfört Garmin Oregon mot Garmin Colorado i solsken (på tottoaren utanför en butik) så säger jag Colorado.
Displayen i Coloradon är större och mer detaljerad (fler pixlar) än i eTrex-serien. Dessutom var displayen alldeles för ljussvag på Oregonen för att det skulle funka att se den i snett solsken mot displayen, inte ens med bakgrundsljuset på max.

http://www.marinaman.se/colorado-300-p-5011.aspx

Men det är jag det.
I vilket fall så tycker jag att du bör jämföra de du är intresserad av i verkligheten, dvs utomhus, och inte enbart på bilder på en datorskärm.

/Håkan

Oregonen har ingen strålkastare till display men det är synd att coloradon är såpass stor som den är tyvärr. Hjulet har jag dock inte provat.

Vi har Coloradon, Legend HCx samt 60 CSx:en, har även haft Oregon 300 på lån.

Men rekomendation är 60CSx, dess efterföljare vet jag inget om. Oregon och Coloradon skulle jag gå omvägar kring (särskillt Coloradon)

Jag tror att 62:an och 78:an kan vara värda att kika på, förutsatt att dom verkligen är ersättare till 60:an.

Frolicc skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är programvarorna som följer med till
> ovanstående GPSer?

Kartprogranvara ingår inte bortsett från base map, men med tanke på din kravspec i trådstarten så är garmin enda alternativet, 60 eller Etrex.

Här är några dagsljusbidler:
IMG_0558.jpg ht=384

Hej, oregon och colorado och liknande modeller är tyvärr inte utrustade med funktionen "stänga av automatisk ruttberäkning" vilket gör att dom går bort. Gpsmap60 har funktionen (hur det är med uppföljaren gpsmap62 vet jag inte än) och är därför mer lämplig.

Alltså, när du har ruttat den väg du ska cykla i mapsource så kommer gpsmap60 att behålla rutten när du cyklar fel väg tills dess att du manuellt räknar om den. Gör du samma sak i coloradon eller oregon så kommer gpsen automatiskt räkna om din rutt till en (kanske) annan väg en den du hade planerat.

Men är man ingen gpsnörd så kan man kanske leva med det...

Att kartan inte ingår är jag med på men hur är det med programvaror, går det på ett lätt sätt att lägga upp rutter utifrån en karta i datorn som man sedan kan följa i "verkligheten" på GPSen. Garmin Trainingcenter är exempelvis helt värdelöst på ovanstående och Sporttracks inte mkt bättre.

Är inte ruttomräkning en bra egenskap?

Senast redigerad av en moderator:
Frolicc skrev:

>
> Är inte ruttomräkning en bra egenskap?

Jo det är det... bara man får bestämma över den själv. Säg att du har lagt en god stund på att planera in en exakt väg som du ska köra... sen råkar du missa att svänga in på en väg... på 60an kommer det inte hända något alls (om du har den rätt inställd), du kommer upptäcka på gpsn att du är utanför rutten, vända och köra rätt. En colorado kommer automatiskt att räkna ut en annan väg åt dig (snabbaste eller kortaste beroende på vad du har den inställd på) och paja din rutt.

Obs, detta gäller ju bara om man har tänkt att rutta med gpsn... om man bara har tänkt att köra efter spår så är det strunt sammma. :)

Haha, kom precis på att det är för sent för att tänka just för tillfället =) Självklart skall den inte hålla på att ändra rutter utan att fråga.

Vad jag rent fysiskt vill göra.
1. Sitta framför databurken och klicka runt på en karta och markera waypoints i varje korsning.
2. Ladda över hela skiten i gps'en och dra ut i skogen. GPS'en skall guida mig utan problem.
3. Upptäcka att en skogsväg är sönderkörd av en skogsmaskin. Navigera runt i menyerna och revidera min rutt och lägga till nya waypoints med klickmetoden i GPSen.
4. Forsätta köra enl. den reviderade rutten.

Frolicc skrev:
> Haha, kom precis på att det är för sent för
> att tänka just för tillfället =) Självklart
> skall den inte hålla på att ändra rutter utan
> att fråga.
>
>
> Vad jag rent fysiskt vill göra.
> 1. Sitta framför databurken och klicka runt på
> en karta och markera waypoints i varje korsning.
> 2. Ladda över hela skiten i gps'en och dra ut i
> skogen. GPS'en skall guida mig utan problem.
> 3. Upptäcka att en skogsväg är sönderkörd av
> en skogsmaskin. Navigera runt i menyerna och
> revidera min rutt och lägga till nya waypoints
> med klickmetoden i GPSen.
> 4. Forsätta köra enl. den reviderade rutten.

Då är gpsmap60 din grej... och eventuellt 62an. Kollade i bruksanvisningen men det stod inget om att stänga av ruttberäkningen. Men jag är rätt trött också!

Frolicc skrev:
> Då kommer vi till frågan...
>
> Har gpsmap60 något emot hrmm... "lånade" kartor,
> exempelvis city navigation och friluftskartan?

det funkar, kartor och instruktioner finns på tpb...

Om man då har "lånat" kartan och stoppat in den i enheten. Hur sköter man plottningen av rutten? Utgår man från enirokartor(al la sprottracks) eller hur funkar det rent praktiskt?

Det är alltså en sådan som rekomenderas
http://www.dustinhome.se/pd_5010091638.aspx

Om den jämförs med tusenlappen billigare
http://www.dustinhome.se/pd_5010116659.aspx

Som också nämnst i tråden, vad är mervärdet i den som kostar tusingen mer?

Frolicc skrev:
> Vad jag rent fysiskt vill göra.
> 1. Sitta framför databurken och klicka runt på
> en karta och markera waypoints i varje korsning.
> 2. Ladda över hela skiten i gps'en och dra ut i
> skogen. GPS'en skall guida mig utan problem.
> 3. Upptäcka att en skogsväg är sönderkörd av
> en skogsmaskin. Navigera runt i menyerna och
> revidera min rutt och lägga till nya waypoints
> med klickmetoden i GPSen.
> 4. Forsätta köra enl. den reviderade rutten.

Då tycker jag att du skall kolla en gång till på Edge 705 (eller kanske tom 605)
Jag har en sådan och använder den (ungefär) på det sätt du beskriver ovan.

Att den endast har inbyggda batterier är inte en så stor begränsning som det först verkar,
fördelen är att den får ett VÄLDIGT smidigt format.
Jmf sida mot sida med ngn av friluftsGPSerna så förstår du vad jag menar.
Cykelfästet för en Edge är dessutom MKT bättre än cykelfästet för friluftsGPSer
Edge 705/605 är även lika väderskyddade som friluftsGPSDerna (IPx7)
Eftersom 'allt' numer laddas via USB, finns det massor med olika USB-batterier att välja på.
Även sådana som tar vanliga R6(AA)-batterier tex denna
31779.jpg

99:- från http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=31779
(Det finns som sagt måånga andra att välja på)

Att planera rutter vid datorn går bra med en av alla onlinetjänster som finns, kolla tex
http://www.bikeroutetoaster.com

Förutom att 'hitta' kartor i Piratbukten finns fenomenet OSM http://www.openstreetmap.org
Introduktion till OSM på svenska http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Introduktion_på_svenska
Garmin OSM-karta för Sverige finns här: http://josefsson.org/osm/garmin/
För lvg-cykel/pendling (dvs bla ruttning på cykelbanor) http://www.velomap.org/
För MTB http://openmtbmap.org/

Happytråd om OpenTrailMap http://happymtb.org/forum/read.php/1/1419473/1420315

Dessutom går det snabbt från uppdatering av OSM till färdiga IMG-filer, ändringar jag gjorde i OSM i början av en vecka fanns inlagda i IMG-filen hos VeloMap redan i slutet av veckan!
ftp://ftp5.gwdg.de/pub/misc/openstreetmap/download.openstreetmap.de/aio/velomap/gps_ready/

/Håkan

Beeblebronx, nyfiken på varför GPSMap60:an är att föredra framför eTrex? Som friluftsapparat då tänker jag på.

eTrex Vista HCx som jag har gör samma saker men har ett lite mindre format (skärmen är dock inte mindre men lite annat höjd/bredd-förhållande) och bättre batteritid - men det är skillnader på pappret endast.

En 60Csx är på väg hem till brevlådan. Kartor är lånade sedan tidigare för att rutta i datorn. Skall bli spännande att se om det funkar så bra som jag hoppas.

jomper skrev:
> Beeblebronx, nyfiken på varför GPSMap60:an är
> att föredra framför eTrex? Som friluftsapparat
> då tänker jag på.

Skillnaderna mellan Etrex och 60:an är små, tycker jag.

Användargränssnittet är väldigt lika och är trevliga.

Fördelarna med 60an mot Etrexen ligger i att läsbarheten på 60ans skärm är bättre, samt att fluxgate kompassen är mer stabil (kompassen är bra för att från stillastående få rätt kurs till nästa waypoint)

sen gillar jag de fler direktvalsknapparna i 60an och kan känna Etrexen som lite ovan, men det är just ovana vid etrexen, då jag använder 60an mest.

Men Etrexen ligger bättre i fickan än 60an.
bateritiden skiljer inte sig signifikant.

Etrexen och 60an är dock mina handapparatsfavoriter, och skillnaderna mellan dom är små.

angående styrfäste till apparaterna så tycker jag inte att 60ans fäste är sämmre än min Edge 500, dock låter det sig inte styrstamsmonteras.

Även Coloradon och Dakotan och Oregon har väl fungerande fästen, denna kan monteras på styre och styrstam.
IMG_1010.jpg ht=544

Dom börjar bli larvigt många

jomper skrev:
> Tack, då behöver jag inte ligga sömnlös. Min
> eTrex Vista HCx får hänga med ett tag till!

Nä, det bytet är inte livsviktigt :-)

andematt skrev:
> Synd att det inte verkar finnas puls och kadens
> på en 60 e.dyl modeller.

Man får ta med bägge :-) Edge 500:an är liten som en vanlig cykeldator.

Det fins sån funktionalitet i Coloradon men det funkar dåligt.

eTrex Legend HCx

1. 2 AA av valfri typ (exvis laddningsbara)
2. Funkar utmärkt att använda helt fri, gratis karta från OpenStreetMap.org
3. Programmet MapSource följer med och kan hantera OSM-kartan, du kan lägga till waypoints, skapa rutter etc. Även hämta spår och waypoints från gpsen
4. 1895:- på Clasohlson

Beeblebronx skrev:

>
> Här är några dagsljusbidler:
>

Är etrex att jämföra med 60 dvs ljusförhållanden?

Var köper ni styrfäste till etrexen.

Och är det värt att lägga ca 500 kr extra på vista istället för legenden?

Styrfäste finns från Garmin, jag har kört en hel del med det utan några problem.

Har en Vista men har varken barometrisk kompass eller elektronisk kompass påslagen så jag kunde lika gärna köpt en Legend.

En till fråga:

Som jag förstår det har man tre licenser per karta (fril.kartan). Kan man dela det mellan olika ägare eller är det bara om man har flera enheter?
Tex om jag skulle ladda över svärfars mellannorrlandskarta, som han bara använder till sin astro-gps.

alarix skrev:
> ok. Legend it is. /Tack

Du kan få tjacka min Oregon 400i inkl styrfäste. Allvarligt.

alarix skrev:
> Är etrex att jämföra med 60 dvs
> ljusförhållanden?
>
>
> Var köper ni styrfäste till etrexen.
>
> Och är det värt att lägga ca 500 kr extra på
> vista istället för legenden?

Etrex och 60:an är lika bra ljusmässigt (dock tycker jag att storleken på displayen är klart märkbar)

Barometrisk höjdmätning är kul och så, men fluxgate-kompassen vill jag inte vara utan. Annars får man inte bäring till nästa waypoint från stillastående.

Man vet alltså inte åt vilket håll nästa ruttpunkt ligger när man står still om man har GPS utan kompass.

Om man inte navigerar med waypoints så kvittar kompass.

Men 500 spänn tycker jag att det är värt.

Det beror väl på hur man ställer in det hela? Jag har inte upplevt det som ett problem, uppåt = framåt så länge man rör på sig. Stannar man och roterar vid varje waypoint kanske det blir annorlunda :-P

jomper skrev:
> Det beror väl på hur man ställer in det hela?
> Jag har inte upplevt det som ett problem, uppåt =
> framåt så länge man rör på sig. Stannar man
> och roterar vid varje waypoint kanske det blir
> annorlunda :-P

Japp, det är först när man står still och ska vidare som det är någon skillnad.

Jag står för det mesta still ;-)

OdenXT skrev:
> alarix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ok. Legend it is. /Tack
>
>
> Du kan få tjacka min Oregon 400i inkl styrfäste.
> Allvarligt.

Ja men det var ju det där med ljuset på displayen, utomhus...

Varför säljer du?
400i - usa köpt?
Give me an offer I cant refuse. (PM)

Colorado 300 är såvitt jag vet en utgående modell så den skulle jag nog inte köpa. Jag har personligen haft en 60 CS tidigare och den har funkat utmärkt. Jag köpte till ett cykelfäste och en friluftskarta och jag har då använt den till både cykling och svampplockning. Den är ju dock lite gammal så nu har jag införskaffat en ny 62s. Såvitt jag vet så ska det vara uppföljaren. Jag köpte den för 3375 kr på http://www.outdoorexperten.se/

Gällande " lånade kartor " så skulle det vara intressant att veta hur det funkar för jag är lite intresserade av att ha sjökort också.

Tillbaka
Topp