[ 1/2 OT ] Linserna trillar ut...

jthuress

Ny medlem
Använder kanske 30 - 50 par linser / år. Ha varit hos optiker och provat ut linser som passade någorlunda. Tydligen fanns det inga som passade till 100% vad jag förstod som. Efter optiker besöket har jag köpt lite då o då lisner från bl.a lensway, och då så klart endagslinser.

Problemet är att de under senare tiden inte suttit kvar särskilt länge. Ibland trillar båda ut, ibland "bara" den ena. De känns inte så bra direkt när jag satt in dem heller. När jag blinkar känns det som om redan då i början vill åka ut.... Kan det vara så att jag sätter in dem på fel håll. Eller märker man det väldigt tydligt genom krafigt obehag ? Vet inte riktigt hur de ska se ut när man slänger in dem... *pinsamt detta*.

Har beställt samma linser ( samma storlek, styrka, märke ) som jag fick från optikern, så jag har ej mixtrat där...

Det kan mycket väl vara så att du sätter i dom "ut och in". Rättvänd ska linsen ha rund profil.
När dom är felvända så får den sas platt botten och raka sidor.

Annars kan det helt enkelt vara så att du ska byta linser, hos mig ändrar dom något med 2-3 års intervaller. Jag vet inte varför, men helt plötslig kan en lins som suttit klockrent i flera år vara fel...

Det låter som att du ska konsultera ett proffs. Dvs en linsoptiker. Då blir det bra sen.

Det finns ju både olika storlekar och olika kupning, talar du om att det du har nu inte sitter kvar så kan ni ju prova med något annat optikern tror på.

Senast redigerad av en moderator:
Kan vara så att dom är felvända. Då vill dom ploppa ut.
Det är ganska liten synlig skillnad på dom då dom är rättvänd och felvänd. Då den är felvänd viker den ut sig lite mer vid kanten, ungefär som en talrik kan man väl säga. En som är rättvänd får dock inte den sista kanten utan fortsätter i samma form som den är. Svårt att förklara men förhoppningsvis förstår du. Jag gjorde en grov skiss så förstår du.
lins.jpg ht=300

Om du kontrollerar detta och linsen är rättvänd men fortfarande har problemet bör du gå till en optiker och fundera med dom vad som är fel. Det kan vara så att du fått en infektion i ögat så ögonlockena nyper fast linsen istället för själva ögat.

Senast redigerad av en moderator:
Dedär med rätt och felvänd borde du ju fått lära dig när du provade ut linserna första gången. Att det inte finns linser som passar dig låter konstigt då de finns så många storlekar. Vad gick du till för optiker? Om du behöver en udda storlek så kan det ju vara idé att gå till nån större optiker typ synsam då de har större utbud än vad internetbutikerna kan erbjuda. Gå och kolla upp ögonen så du inte åkt på nån infektion eller liknande.

mvh.

Jo, jag fick lära mig hur de skulle se ut...men glömt.. :-)

Ska dock kolla näst innan jag slänger in dem så de har den form ÖMicke så fint ritat.. hehe

Tillbaka
Topp