[½ OT] MC-olycka på Södertörn

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag illustrerar lite nedan med diagram och några
> överslagsräkningar

Kan du göra samma räkneövning med två ton bil?

Om poängen inte gick fram så är jag av åsikten att det inte går att jämföra cykelåkarhobby med motorcykelåkahobby vad gäller risker för andra trafikanters liv.

mytomspunnen skrev:
> Jag illustrerar lite nedan med diagram och några
> överslagsräkningar

nu vet jag vad du doktorerade i! :) har du roastats och fått hatten ännu?

Beeblebronx skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag illustrerar lite nedan med diagram och
> några
> > överslagsräkningar
>
>
> Kan du göra samma räkneövning med två ton bil?

Det är väldigt enkelt. Byt ut siffran 300 mot 2000 i räkningarna. Eftersom det är hastigheten som är tagen i kvadrat så är det höga hastigheter som är den riktiga boven och inte hög massa. Därför borde väl egentligen alla trafikregistrerade fordon strypas till typ 150 eller nåt.

Notera att jag inte heller förespråkar sportbilskörning på allmän väg. Det går alldeles utmärkt att köra alldeles för fort med min passat från -88. Fast det är betydligt vanligare att se en ny m5:a komma brännandes i 200 än att se en gammal 240 göra detsamma.

mattel skrev:
> nu vet jag vad du doktorerade i! :) har du
> roastats och fått hatten ännu?

Nä, nu på onsdag. Borde nog jobba på en presentation. Tjillevippen!

Det är viss skillnad på att bara köra för fort jämfört med att köra för fort + argumentera för att man alltid ska ha rätt till det + klaga sig hes när man får böter.
Det är viss skillnad på att cykla utan lysen i mörker jämfört med att cykla utan lysen i mörker som om man hade lysen.
Det är viss skillnad på att skjuta med gevär från köksfönstret endast sålänge ingen har något emot det/ber dig att sluta, jämfört med att skjuta med gevär från köksfönstret och samtidigt hävda din rätt till att fortsätta göra det för att det är ditt intresse.
osv..

Ingen av de som nu verkar stå på "Sporthoj"-sidan i denna debatt (däribland mig själv) har sagt att vi har någon laglig rätt att köra för fort (ungefär lika patetiskt som dagens tjat om respekt bland vissa). Däremot kommer folk köra för fort, oavsett hur många hästkrafter en MC eller Bil har, så har det varit sedan motorfordon uppfanns. Antingen kan vi köra jantelag och förbjuda allt utom fegisboll, golf och husvagnssemester eller så kan vi hitta konstruktiva lösningar. Inom motorsportskretsar slits det hårt med att få till mer motorbanor men motståndet är hårt och det tar lång tid.

Ingen här som jag sett tycker att staten skall ordna allt eller att det finns någon outtalad rättighet att slippa straff om man åker dit, däremot kan inte politiker å ena sidan sätta käppar i hjulet på all satsning på motorsport och sedan bli förvånade om folk kör för fort på vägarna.

Jag fattar fortfarande inte vad vårdslöshet, fortkörning och andra brott mot lagar och regler har med banor för motorsport att göra? På allmän väg ska man följa de regler som finns. Om man inte gillar reglerna så får man försöka ändra dom på demokratisk väg (ordvitsen var helt ofrivillig).

Det är av ren självbevarelsedrift som jag inte har tagit MC-kort. Om jag hade det skulle jag aldrig skaffa en sporthoj.

mytomspunnen skrev:
> I den sista kan man bla läsa att "fler än
> hälften av de omkomna mc-förarna körde
> Supersport".

Det kan vara värt att nämna att det finns massor av hojmodeller som verkligen inte kan betecknas som Supersporthojar men som ändå är mer accelerationssnabba än nästan vilken bil som helst. Hondas VFR-modeller kan t.ex. absolut inte kallas Supersporthojar, men klarar säkert 0-100 på 4 sekunder och toppar runt 250. Poängen är ungefär att de flesta motorcyklar har potential att gå jättemycket för fort på allmän väg, och att de allra "supersportigaste" är överrepresenterade beror knappast på hojens alldeles extrema prestanda utan på klientelet som kör dem. Ta ifrån dem (oss) hojarna så skaffar dom andra som har 130 hk istället för 180 och kör lika fort i alla fall. Förbud mot extrema hojar skulle med andra ord inte lösa något problem. I så fall får man förbjuda alla motorcyklar.

För övrigt är det mycket intressant att höra vad folk utanför Sporthoj.com-forumet tycker om sånt här. :)

jomper skrev:
> Det är av ren självbevarelsedrift som jag inte
> har tagit MC-kort. Om jag hade det skulle jag
> aldrig skaffa en sporthoj.

+1

Det är möjligt att du har rätt Eriq. Men det svider ju lite mer i ögonen om folk lagligt skulle få gå omkring på stan med en bazooka än om de lagligt fick gå omkring med på stan med ett salongsgevär.

För övrigt har du rätt vad gäller hästkrafterna. Mer än 15 hästar lär man väl knappast behöva på en hoj som skall gå i trafik...

Eriq skrev:
> Det kan vara värt att nämna att...

Jag förstår att i princip alla dagens motorcyklar kan gå snabbare än de maximala hastighetsbegränsningarna och att de i de flesta fall accelererar snabbare än en vanligt personbil. Men det är ju inte det som är problemet här. Problemet är för mycket testosteron iklätt skinnbrallor, luvtröja och svart hjälm med tonat visir maxkör på vägar som betecknas som trafikfarliga redan vid gällande hastighetsbegränsningar. Just på den vägen befinner mig även jag iklädd spandex (kanske inte, men nästan) på trampcykel med lite placebofrigolit på huvudet och känner hur min frihet begränsas från medtrafikanter som tar sig sin. Det är mitt problem. Om det sedan ska byggas en motorbana hör liksom inte hit, man kan bara inte riskera andra människors liv så lättvindligt.

Beeblebronx skrev:
> Sporthojjar måste inte färdas i 300 bara för
> att dom kan. Ska alla problem lösas med förbud?

Kan hålla med där!
Visst kan det tyckas onödigt att ha en motorcykel som går så fort.. Men hur många bilar som finns i sverige har ett topphastighet på det dubbla tillåtna i Sverige. Många!
Dessutom måste bilarna ha däck som anpassas till sin maxfart trots att vi inte kör i den hastigheten i sverige..

Sedan så är det självrensning bland idioter som kör så fort och över sin förmåga att de går åt! Tänk possitivt, de är mycket bra organdonatorer. För få dödsolyckor kommer skapa problem för de som vill ha nya organ. Lite krasst att tänka så.. men det är lite så verkligheten är. En död i trafiken räddar ett annat liv.

Sedan kan jag bara säga att det är jäkligt trist när en mc-åkare drar med sig någon annan som inte är med och buskör. Vet ej hurvida den äldre mannen buskörde eller ej.

Björn72 skrev:
> Eriq skrev:
> > Det kan vara värt att nämna att...
>
> Jag förstår att i princip alla dagens
> motorcyklar kan gå snabbare än de maximala
> hastighetsbegränsningarna och att de i de flesta
> fall accelererar snabbare än en vanligt
> personbil. Men det är ju inte det som är
> problemet här. Problemet är för mycket
> testosteron iklätt skinnbrallor, luvtröja och
> svart hjälm med tonat visir maxkör på vägar
> som betecknas som trafikfarliga redan vid
> gällande hastighetsbegränsningar. Just på den
> vägen befinner mig även jag iklädd spandex
> (kanske inte, men nästan) på trampcykel med lite
> placebofrigolit på huvudet och känner hur min
> frihet begränsas från medtrafikanter som tar sig
> sin. Det är mitt problem. Om det sedan ska byggas
> en motorbana hör liksom inte hit, man kan bara
> inte riskera andra människors liv så
> lättvindligt.

Det har jag full förståelse för, och personligen backar jag alltid av ordentligt på gasen och håller ut en bra bit när det är cyklister på vägen, speciellt sedan jag själv blev en. Tipset till andra cyklister skulle kanske vara att ha helt galet grälla färger på spandexet. Ingen motorcyklist har ju för avsikt att köra på cyklister och det är aldrig dåligt att synas.

mytomspunnen skrev:
> Det är möjligt att du har rätt Eriq. Men det
> svider ju lite mer i ögonen om folk lagligt
> skulle få gå omkring på stan med en bazooka än
> om de lagligt fick gå omkring med på stan med
> ett salongsgevär.
>
> För övrigt har du rätt vad gäller
> hästkrafterna. Mer än 15 hästar lär man väl
> knappast behöva på en hoj som skall gå i
> trafik...

Jag skulle vara mycke mycke oroligare om du gick omkring med ett salongsgevär än om ething gick omkring med Bazooka...

Så det kanske är dig vi ska förbjuda?

Eriq skrev:

> Ingen motorcyklist har ju för avsikt
> att köra på cyklister

Åfan.

När man har lärt sej att köra riktigt fort på bana så inser man hur otroligt kass man var på att köra tidigare. Och vilken trafikfara man var, främst för sig själv. Dessutom, efter att ha klotat några gånger på bana i hög fart så får man lite större förståelse vilka krafter som är i rörelse. Jag skulle inte vilja rekommendera någon att köra sporthoj på gata. Däremot kan jag varmt rekommendera bankörning, du behöver inte ha något körkort brar lösa en licens för ca 2000:-. En begagnad banhoj kostar som en hyfsad MTB.

Eriq skrev:
> ... och kanske ladda på lite mer när man är helt ensam på någon skogsväg utan att riskera någons
> liv och hälsa...

Hur vet man att man är helt ensam?

Björn72 skrev:
> och känner hur min frihet begränsas
> från medtrafikanter som tar sig sin.

+1.

Den enes frihet blir lätt den andres ofrihet. Men "frihet" idag betyder alltför ofta "att ta sig friheter (på någon annans bekostnad)".

Inga banor att köra på? Trist. Kanske beror på att ingen vill ha det i närheten av där de bor?
Men då får man väl skaffa sig en annan hobby. Att skaffa båt utan båtplats funkar dåligt. Att skjuta gevär funkar dåligt utan skjutbana. Att köra fort och aggressivt funkar dåligt utan en bana att köra på.

Fikasvettot skrev:
> Inga banor att köra på? Trist. Kanske beror på
> att ingen vill ha det i närheten av där de bor?
> Men då får man väl skaffa sig en annan hobby.
> Att skaffa båt utan båtplats funkar dåligt. Att
> skjuta gevär funkar dåligt utan skjutbana. Att
> köra fort och aggressivt funkar dåligt utan en
> bana att köra på.

Men vi cyklister tar ju gärna vägarna i anspråk för vår hobby, och vi är ofta ivägen för annan trafik.
Cyklister får väl hålla sig på en velodrom om man nu ska hårddra resonemanget.

Vill man cykla utan att hålla sig till trafikreglerna, så ja; då får man bygga velodromer och köra på. Att framföra fordon på allmän väg och hålla sig till de lagar och regler som finns har jag inte anmärkt på.

JLarsson skrev:
> Men vi cyklister tar ju gärna vägarna i anspråk
> för vår hobby, och vi är ofta ivägen för
> annan trafik.
> Cyklister får väl hålla sig på en velodrom om
> man nu ska hårddra resonemanget.

+1

Tack!

Jag tror att vägarna räcker till oss alla. Utan att man ska önska bort den andra parten.
Det är bara missunsamt, ogint och egoistiskt.

Oj oj, det frodas åsikter här av människor som inget vet. jag blir nästan förbannad.

Jag kör mc för NYTTA, det är ett TRANSPORTMEDEL för mig. Capice?
Jag har inte ens bilkort.

jag kör en hoj som inte är en supersporthoj, det är en sportouring hoj, men den går fort nog ändå att köra ihjäl sig på med lätthet. 1100cc, 0-100 på 4 sekunder och toppar 240.

Motorcykeln är mer än en leksak. Jag ska hälsa på en polare i Söderköping, bara stanna över dagen. Det är runt 20 mil dit. Lite drygt fram och tillbaka på en cykel. Jag åker MOTORcykel.
Förvisso på småvägar så mycket det går, njuter av kurvor. Kör över hastighetsgränsen på somliga ställen. Kör under hastighetsgränsen vid korsningar och hus.

jag ska från björkhagen till rissne, jag åker MOTORcykel, bland bilister och annat utan att skrämma ihjäl någon. Däremot så byter en bil fil, rakt på mig, ett par gånger i veckan. Vad fan handlar det om? Jag ligger rakt bredvid.

Om det är att det går att köra för fort som är problemet ja då ryker ju varenda jäkla bil med.
Sluta gnöla om fordonet, det är människorna som ställer till det syvende och sist. En långsammar mc dör du på med. En vurpa i 130, så fort måste ju hojjen kunna gå vi har ju motorvägar med den farten, slutar med döden om du vurpar i "trafik" mer eller mindre.

Motorcyklister är den gruppen som MINSKAR sina olyckor allra mest, så var lite nyanserade.

Men visst, jag spyr också när jag ser en dåre som drar upp hojjen på bakslangen i trafik eller i bebott område.

Så, förbud är nog inte rätt väg att gå. Utbildning och info är nog det enda rätta.

Eriq skrev:

> Det har jag full förståelse för, och
> personligen backar jag alltid av ordentligt på
> gasen och håller ut en bra bit när det är
> cyklister på vägen, speciellt sedan jag själv
> blev en. Tipset till andra cyklister skulle kanske
> vara att ha helt galet grälla färger på
> spandexet. Ingen motorcyklist har ju för avsikt
> att köra på cyklister och det är aldrig dåligt
> att synas.

Har vi nämnt backkrön och kurvor med skymt sikt tidigare i denna tråd? Ja, jag tror det. Men för alla knuttars skull ska jag hänga ut en sån där ful vimpel från sadelstopen som det står "förläng livet med en halvmeter" på. Grällt nog?

För att haka på jämförelsen med vapen. Om jägarförbundets ungdomssektion skulle få för sig att köra en spontan jaktstigsskjutning i motionsspåret i Hellas, skulle det på något sätt vara acceptabelt om bara för att de uppmanade alla motionärer att ha grälla kläder på sig?

Allt kokar till slut ned till omdöme, något som i detta fall saknas allt för ofta.

Hur många cyklister har blivit ihjälkörda av motorcyklister i Sverige? Hur många har blivit ihjälkörda av bilar. Ni siktar ganska snett här, tror jag, baserat på att jag inte har läst om en enda olycka där en mc kör ihjäl en cyklist.

Fikasvettot...Hur många kör med tokgrälla färger idag, hur många blir ihjälkörda av en mc idag? Jag hjälper dig lite på traven så kan vi parkera det här. Lång från alla kör i tokgrälla färger, ingen? eller i alla fall otroligt få blir ihjälkörda av mc.

Hur många blir ihjälkörda av bil? Lite fler, ge dig på en annan trafikgrupp än mc när det gäller cyklisters säkerhet.

Av trygghansas, tror jag det var, statistik så är bilen vållande i 55% av alla dödliga olyckor med mc. Då har buskörning tagits med i bilden och sorterats bort. Så, motorcyklister är den mest utsatta gruppen, ÄVEN om du inte buskör.

Senast redigerad av en moderator:
Fikasvettot skrev:
> Om man måste ha kläder i grälla färger för
> att inte bli påkörd av en mc kanske det ger
> intrycket att cykling är farligt.

Motorcyklister har ofta också grälla färger, för att slippa bli överkörd av bilarna då. "Jag såg dig inte" är väl nästan en klassisk replik i samband med fordonsolyckor.

Stervelo skrev:
> Fikasvettot...Hur många kör med tokgrälla
> färger idag, hur många blir ihjälkörda av en
> mc idag? Jag hjälper dig lite på traven så kan
> vi parkera det här. Lång från alla kör i
> tokgrälla färger, ingen? eller i alla fall
> otroligt få blir ihjälkörda av mc.
>
> Hur många blir ihjälkörda av bil? Lite fler, ge
> dig på en annan trafikgrupp än mc när det
> gäller cyklisters säkerhet.
>
> Av trygghansas, tror jag det var, statistik så
> är bilen vållande i 55% av alla dödliga olyckor
> med mc. Då har buskörning tagits med i bilden
> och sorterats bort. Så, motorcyklister är den
> mest utsatta gruppen, ÄVEN om du inte buskör.

Det var en parodi. Läs inlägget om lastbilarna i början på den här tråden. ;)

Jag har alltid kört med ursäkten när jag kört fort med hojen att det bara drabbar mig själv (jaja, och min familj och dem som ska torka upp mig). Motorcyklister tar dock väldigt sällan med sig "oskyldiga" trafikanter. Lite "positivt".

Ledsen om jag blir lite relativistisk här men ska vi verkligen jämföra "att inte sätta ned foten vid stoppskylt" med "en motorcykels omkörning av cyklist med en decimeters lucka i 150 km/h". Fan, lite perspektiv nu.

En rolig sak man kan ha sin sporthoj till är att åka till Nürburgring och bränna runt. Alltid lika kul att med bra nerlägg i 200 köra förbi skrämda svenskar i V70 på autobahn på nervägen :)

allvarligt talat så väljer man var man kör fortare, aldrig där det är folk, vet ingen av mina gamla motorcykelkompisar som inte valde så. Men det är förstås lätt att fördöma sånt man inte vet ngt om, förbannade fixies!!!

Autobahn är ju lugnt där kan man snigla sig fram i högerfältet relativt ostört så passerar de som har lite bråttom i de yttre tills det blir stau.... då går det fortare att gå....

Lite skillnad på de stora autobahnsträckorna och Bogesundsvägen eller? ;)

Tillbaka
Topp