1/2 OT:Mobil telefon.

paramedic

Medlem
Vad ska man ha för bra mobil när man är ute och hojjar? jag har haft en nokia 3330 och försokt med diverse metoder men den gav till slut upp mot fukten,håller nu på att kika runt på ericsson r310s och
r250s pro,båda dessa ska hålla för lite misshandel.Vad har ni förslag på mobiler som håller emot lite fukt/kondens utan att banga ur? Vad har ni för erfarenheter av mobiler och lite friluftsliv?

Har det här inlägget flutit omkring i seg gröt innnan det tillslut hittade fram till ett forum? r250 och r310 slutades det väl med för.. Jag vet inte hur länge sedan.. Kanske i ett helt annat sekel.. Eller letar du begagnade?

jadu.. 3 nokiatelefoner på 1 månad utan regn eller lera...

nu kör jag med min hederliga odödliga ericsson t39.. inga problem.. däremot så brukar jag ha den i en plastpåse för fukten.

dessa två enorma lurar går itne att ha i ryggfickan.. alldeles för tunga.

Senast redigerad av en moderator:
Har en Nokia 5110, tegelsten, som verkar vara omöjlig att döda. Haft den sedan -98... ;-) Ska man inte ha den till mer än ringa med så är den bra. Annars är väl nya Nokia 5140 skyddad mot det mesta, samt Siemens S65?

/Leo

Efter att ha avverkat mobiltelefoner i samma takt som andra byter kalsonger och försökt mig på alla olika sorter dyra, tåliga och billiga... Så kan jag inte säga annat än att jag är nöjd med min senaste nalle, en Siemens m65.

Min förra strategi, efter ett tiotal snabbt avverkade telefoner, var billiga tellefoner. Går den sönder så gör det inte så mycket... Men även denna strategi visade sig bli dyr ganska snabbt...
ajajaj tänkte jag och då kom Siemens ut med sin nya m65 mycket lägligt. Så efter en mobillös månad och efter att ha läst det här roliga lilla testet http://tinyurl.com/6xpkp så tänkte jag wtf varför inte...
Dessutom har den ett utomordentligt onödigt tillbehör som man sätter på cykeln och sedan har man sig en cykeldator i mobilen... !!!

Ssm: Jag är nöjd, och nu efter 6 månaders misshandel ser den fortfarande ut som ny. Kanske inte lika tuff som den senaste nokian hos kiddsen, men wtf den håller. Jag säger som Dr Alban: Den e stabil, Stabil som fan

Haha... ja, den där M65:an såg rätt tålig ut.

Jag har en av de största tegelstenarna sen NMT-telefonerna, en Nokia 7650. Trevlig lur
med mycket bra funktioner, första luren med kamera och bluetooth från Nokia tror jag.
Hur som helst är den för stor, men de e praktiskt för då följer den aldrig med.
Blir billligast så. ;)

Jag kör med en Nokia 5140 sedan i höstas och den har skött sig kanonbra, premiärturen (i ruskväder alltså) skedde i okteober drygt två timmars regn från dugg upp till konstant och den hängde hela tiden i D-ringen på vänstra axelbandet på camelbaken alltså helt oskyddad och det har inte varit några problem. Turen bjöd även på tre vurpor varav en ganska ordentlig men inga problem med det heller.

Den har även klarat vinterkylan och råkylan utmärkt men då inte på cykeln då jag haft körförbud i vinter :-(

Så jag kan varmt rekomendera den till alla som söker en tålig mobil, både lampan och kompassen är användbara kameran är nog mest en kul grej men den funkar ju men får inte jämföras med en "riktig" digitalkamera så klart.

Bosse

Har en r310 (hajfenan) som funkar bra. Den tål mycket stryk. Den har ju inte mms och såna funktioner.
Har tappat den i backen flera gånger, deomstrerat för kompisar att den visst häller för att tappas i ett betonggolv och att den tål att spolas av under en vattenkran, har inte testat den under vatten men ericsson lovar ju inte heller att den skall tåla det.
Vi har en r250 på jobbet som tål ännu mer än 310:an men den tycker jag blir för klumpig, bredd och höjd är ok, nja lite stor är den, men den är alldeles för tjock, inget man stoppar ner i bakfickan precis.

/Anders

xra Skrev:
-------------------------------------------------------
> Har en r310 (hajfenan) som funkar bra. Den tål
> mycket stryk. Den har ju inte mms och såna
> funktioner.
> Har tappat den i backen flera gånger, deomstrerat
> för kompisar att den visst häller för att tappas i
> ett betonggolv och att den tål att spolas av under
> en vattenkran, har inte testat den under vatten
> men ericsson lovar ju inte heller att den skall
> tåla det.
> Vi har en r250 på jobbet som tål ännu mer än
> 310:an men den tycker jag blir för klumpig, bredd
> och höjd är ok, nja lite stor är den, men den är
> alldeles för tjock, inget man stoppar ner i
> bakfickan precis.
>
> /Anders

tester har faktiskt visat ayy R310 är stryktåligare än r250 :D:D dock har båda slutats tillverkas.men kan säga att R310 inte är helt vattentät :D kompis jobbar på elgiganten, kom in en kille me en fuktskadad sådan, min kompis frågade va han gjort o svaret blev "den tålde inte 2 meter på fyrishov" (lokala badhuset :D)
men nån lika tålig som R310 var kommer det nog inte mer, dock finns det ju nallar som är tåligare än andra mobiler, så som nämnts nokia 5140 o siemens M65. de skulle jag nog kolla upp om jag var ute efter en sådan nalle. en R310 skulle ja nog inte köpa idag, även om den såldes, möjligen köpa för att bara ha under cykelturer, beställa 2 sim-kort o bara slå på den när ja ska hojja. men inte annars, inte som vardags mobil, då är de andra bättre.

Får bara säga att R310 kanske tål ganska mycket stryck men de är inte tåliga i övriga. Hade en R310 under ett år och under de året så hade den varit inne på service 4 ggr. När jag tröttnade på att telefonen gick sönder hela tiden så bytte jag ner mig i storlek (R310:an är trots allt lika stor som GH388). Då hade den slutat att tillverkas och då kunde jag sälja den till mer än inköpspriset. Har dock ingen erfarenhet av de nyare stötåliga telefonerna men just nu har jag en T100 och den tålde ett fal på en våning ner i ett betonggolv så den får ett ganska bra betyg av mig i stöttålighet och dessutom är den ganska billig (ca 400 kr med operatörslåst) men den tål ju inte vatten. Skulle jag i dagsläget köpa en ny stöttålig telefon skulle det vara siemens M65.

/Johan

Har en kompis som hade en R310. Han misshandlar sina mobiltelefoner ganska bra, både medvetet och omedvetet.
En gång hade han tydligen råkat köra över mobilen med bilen och den klara sig...

Vet inte om det finns någon mobil i marknaden idag som är särskilt stryktålig överhuvudtaget.

Jag vet inte vad ni har era mobiler ?!?!?! Jag har mobilen i armband på ena överarmen och andra överarmen sitter en mp3 spelare. Sitter under jackan. Jag andvänder headset som man om möjligt behöver byta då och då. Skall man ringa då får man stanna och ta av sig jackan för att komma åt telefonen, men ringer aldrig. MAn skall inte ringa utan cykla är det tänkt :) Nokia 5140 och en Creative MUVO utan LCD. LCD andvänder jag aldrig och glor på när jag cyklar ändå + att LCD på min gamla spelare för 2 år sedan pajade just av vädret. Det var nog när jag var ute och gick i -20 den gick paj hehe

Har haft en 310 i många år och den har fått stå ut med mycket stryk. Har aldrig haft några problem med den. Så ska du ha en stryktålig telefon så är hajfenan ett bra val men som sagt den är lite klumpig och inte helt modern. Å hitta en mer stryktålig telefon än 310:an får man söka efter.
Bytte till en M65 som också fungerar rätt bra. Har fått sig ett par smällar den med utan skadan.

mass:
det var garanterat inte tempen den gick sönder av, det kan jag lova dig.
det är fukt och stötar.

att ha det på överarmen är inte särskillt smart måste jag säga.. eftersom man brukar ramla på sidan när man väl ramlar... bättre att ha i ryggfickorna tycker jag.

Cykelmobil gör man av en gammal telefon som man stoppar i dubbla plastpåsar med ett kontantkort i, sen ser man till att batteriet är laddat och telefonen avslagen. Ger den upp så har man inte haft dubbla plastpåsar. ;)

Var det inte Roadrunner som rammade bakluckan på en van när han skulle svara i telefon? :/

Burner Skrev:
-------------------------------------------------------
> lundatok: tror att han läste ett sms??

Så kanske det var, det så ordentligt elakt ut iallafall!

Tillbaka
Topp