[½ ot] ord/uttryck ni hatar?

"Nej men" som rutinmässig inledning av svar på frågor. Finns en del idrottare som knappast verkar kunna svara på en fråga utan att börja med "Nej men". Det värsta är att jag till min förskräckelse kommit på mig med att själva göra det.
Henke Larsson är mästaren.

- Henke, du har vunnit Guldbollen för 23:e året i rad, valts till världens bästa fotbollsspelare och nu står du här som kapten för laget som vann Champions League. I dag måste det kännas helt fantastiskt?!
- Naäää, det kinns brrra..

Henke Larsson är mästaren.

- Henke, du har vunnit Guldbollen för 23:e året i rad, valts till världens bästa fotbollsspelare och nu står du här som kapten för laget som vann Champions League. I dag måste det kännas helt fantastiskt?!
- Naäää, det kinns brrra..
Just Henke var nog skälet till att "Näjj, men..." kallades "Skånskt ja" i min bekantskapskrets runt millennieskiftet.

När någon inleder ett mail med:

"Hej,

Blablabla..."

Alltså kommatecken istället för utropstecken, trots att det påbörjas en ny mening efter hejandet.
Att inleda säljesannonser med "Hej" är också ett oskick av rang.

När någon inleder ett mail med:

"Hej,

Blablabla..."

Alltså kommatecken istället för utropstecken, trots att det påbörjas en ny mening efter hejandet.
Att inleda säljesannonser med "Hej" är också ett oskick av rang.

Är en komma efter Hej fel? I nederländska språket måste det vara en komma efter "Hallo" ner man skriver ett brev, trots att det strider mot grammatikens reglar.

Om det vore så väl!

Tänker mer på situationer när en chef eller kommunikatör på ett företag eller myndighet får besvärliga frågor från t.ex. en journalist om en situation där ett uppenbart fel begåtts men där de inte har lust att rakt av erkänna det utan istället vill ge ett till intet förpliktigande svar i hopp om att slippa ytterligare frågor i ämnet.

Om det vore så väl!

Tänker mer på situationer när en chef eller kommunikatör på ett företag eller myndighet får besvärliga frågor från t.ex. en journalist om en situation där ett uppenbart fel begåtts men där de inte har lust att rakt av erkänna det utan istället vill ge ett till intet förpliktigande svar i hopp om att slippa ytterligare frågor i ämnet.

Skojade (jag förstod precis vad du menade).

På första plats: när folk ska säga hej men säger hezzz. Tror framförallt att det är Stockholms-brudar som våldför sig på språket på det sättet. På andra plats: sammanblandning av varpå, varför, varav etc.

Diskurs.

Kanske inte så att jag hatar ordet i sig, men i vissa sammanhang får jag nästan känslan att den som skrivit det anser ett stycke utan ordet diskurs som felaktigt.

När den absoluta världstoppen tävlar, någon eller båda gör något bra och reportern utropar "det är världsklass"
Kan man säga något mer onödigt ?

Är en komma efter Hej fel? I nederländska språket måste det vara en komma efter "Hallo" ner man skriver ett brev, trots att det strider mot grammatikens reglar.
Jag skulle säga att det är ett ganska nytt påfund som troligen tillkommmit på grund av att folk tycker att det känns konstigt att skriva "Hej!" av nån anledning. Hälsningen hör ju inte till samma mening som det man skriver sen, så att skriva kommatecken och byta stycke blir språktekniskt sett helt fel. Sen kan man förstås anse att regler ska ändras när tillräckligt många gör fel.

Tänk hur det skulle se ut om man gjorde likadant med något annat utrop:

"Bra,

Imorgon ska jag sjösätta båten."

Va? Ingen skulle få för sig att göra så, så varför gör man det med "Hej"?

---------

Brasklapp – Det finns en möjlighet att jag har fel och alla andra gör rätt. Jag ser dock ingen som helst logik i att sätta komma efter "Hej" istället för utropstecken.

Jag skulle säga att det är ett ganska nytt påfund som troligen tillkommmit på grund av att folk tycker att det känns konstigt att skriva "Hej!" av nån anledning. Hälsningen hör ju inte till samma mening som det man skriver sen, så att skriva kommatecken och byta stycke blir språktekniskt sett helt fel. Sen kan man förstås anse att regler ska ändras när tillräckligt många gör fel.

Tänk hur det skulle se ut om man gjorde likadant med något annat utrop:

"Bra,

Imorgon ska jag sjösätta båten."

Va? Ingen skulle få för sig att göra så, så varför gör man det med "Hej"?

---------

Brasklapp – Det finns en möjlighet att jag har fel och alla andra gör rätt. Jag ser dock ingen som helst logik i att sätta komma efter "Hej" istället för utropstecken.

Jag håller helt med dig tekniskt sett. Jag har alltid tänkt att det går emot logiken att skriva en komma där på nederländska. Samtidigt tycker jag att det verkar som att skrika när man använder ett utropstecken istället. På nederländska använder bara barn ett utropstecken.

Tillbaka
Topp