[½ ot] ord/uttryck ni hatar?

Jag håller helt med dig tekniskt sett. Jag har alltid tänkt att det går emot logiken att skriva en komma där på nederländska. Samtidigt tycker jag att det verkar som att skrika när man använder ett utropstecken istället. På nederländska använder bara barn ett utropstecken.

Institutet för språk och folkminnen skriver att det beror på.

Själv är jag nog uppvuxen och upplärd med "Hej,", tycker att "Hej!" är att skrika.

Här hemma får jag ingen förståelse för mitt gubbgnäll. Jag vet inte om jag borde läsa vidare i den här tråden eftersom jag känner att den närmast uppmuntrar mitt gnällande. Det finns ju mycket mer språkligt att irritera sig på än jag nånsin tänkt på.

Här hemma får jag ingen förståelse för mitt gubbgnäll. Jag vet inte om jag borde läsa vidare i den här tråden eftersom jag känner att den närmast uppmuntrar mitt gnällande. Det finns ju mycket mer språkligt att irritera sig på än jag nånsin tänkt på.
Happy - Sveriges främsta utbildningsinstitution för surgubbar!

Senast ändrad:
Det är ju så att språk ständigt förändras. Jag hörde någon språkkunnig (Fredrik Lindström?) säga att språkpoliser göre sig icke besvär, eftersom det de förespråkar alltid har föregåtts av något ännu äldre.

Det betyder ju inte att man inte får gnälla. 😜

"Vi bryr oss om din integritet" = Vi vill installera spårningskakor på din dator för att kunna utsätta dig för riktad reklam, men det finns nån jäkla lag som gör att vi måste tala om det. Så vi försöker få dig att strunta i det genom att göra proceduren att neka kakorna så jobbig och komplicerad som möjligt.

Det är ju så att språk ständigt förändras. Jag hörde någon språkkunnig (Fredrik Lindström?) säga att språkpoliser göre sig icke besvär, eftersom det de förespråkar alltid har föregåtts av något ännu äldre.

Det betyder ju inte att man inte får gnälla. 😜

Fredrik Lindström, gubbarnas Nemesis.

Med reservation för att jag inte läst tråden i sin helhet (och att nedanstående givetvis bör återvinnas tidigt i den):

- Skämmigt
- Att använda han istället för honom.

Jag har även mycket svårt för personer som ger sig på att prata finare eller mer avancerat än de har förmåga till. Påfallande ofta förefaller dessa skaffat sig anställning som kommunikatörer hos Polismyndigheten.

Jag skulle säga att det är ett ganska nytt påfund som troligen tillkommmit på grund av att folk tycker att det känns konstigt att skriva "Hej!" av nån anledning. Hälsningen hör ju inte till samma mening som det man skriver sen, så att skriva kommatecken och byta stycke blir språktekniskt sett helt fel. Sen kan man förstås anse att regler ska ändras när tillräckligt många gör fel.

Tänk hur det skulle se ut om man gjorde likadant med något annat utrop:

"Bra,

Imorgon ska jag sjösätta båten."

Va? Ingen skulle få för sig att göra så, så varför gör man det med "Hej"?

---------

Brasklapp – Det finns en möjlighet att jag har fel och alla andra gör rätt. Jag ser dock ingen som helst logik i att sätta komma efter "Hej" istället för utropstecken.
Jag inleder brev etc med:

Hej,

Bla bla bla.

Att byta kommatecken mot ett utropstecken skulle inte falla mig in. (Jag kan inte på tal än komma på ett enda tillfälle då jag använder utropstecken i löpande skrift.)

Jag har en tydlig minnesbild av att börja inleda brev enligt ovan efter att läst eller hört om det i något "korrekt" sammanhang. Jag kan dock inte dra mig till minnes när, var eller hur.

Senast ändrad:
"Ett flertal" och "flertalet".

Tala ur skägget, människa.

Menar du flera (dvs. fler än en), många (ett obestämt större antal) eller de flesta (en majoritet)? Skriv då det. Färre bokstäver blir det också.

Jag inleder brev etc med:

Hej,

Bla bla bla.

Att byta kommatecken mitt ett utropstecken skulle inte falla mig in. (Jag kan inte på tal än komma på ett enda tillfälle då jag använder utropstecken i löpande skrift.)

Jag har en tydlig minnesbild av att börja inleda brev enligt ovan efter att läst eller hört om det i något "korrekt" sammanhang. Jag kan dock inte dra mig till minnes när, var eller hur.
Helt rätt. ”Hej!” känns äckligt käckt. Skulle aldrig inleda ett brev så om jag inte hade en poäng med det.

Helt rätt. ”Hej!” känns äckligt käckt. Skulle aldrig inleda ett brev så om jag inte hade en poäng med det.
Du får väl inleda:

God dag denna sorgens och lidandets dag då hoppet är försvunnet och minnena av mänsklighetens missgärningar och illdåd härskar.

Ingen risk att någon tolkar dig som käck då!

Hatar är väl att ta i men jag har svårt för semmi-final med korthugget e och betoning på final istället för det naturliga semifinal i ett ord. Finns ju ingen som säger kvartsfinal (eller åttondelsfinal) med den märkliga ordmelodin så varför ska man då göra det på semifinal.

Jag har också väldigt svårt för uttrycket "i bak" eller "i fram" när det gäller cyklar. 36T i fram och 11-42 i bak.

Aircondition

det skall vara ing på slutet för i helvete!
På Svenska heter det luftkonditionering, inte luftkonditioner....o det är samma sak på Engelska

Dessutom är det två ord på Engelska, fast jag förstår att det blir till ett på Svenska :-)

Skriver man vardagligt och vill använda Hej, så tycker jag det ska vara ett utropstecken. Helst ska det vara ett namn också, annars blir det ju liksom reklam-stil.
I ett mer formellt brev ska man inte vara så personlig, förstås. Angående cykelstölden, ref. 57cm.

Det måste ha nämnts tidigare men förtjänar ändå att hängas ut som fikonspråk:
"har landat i det" alt "ska landa det"
"leverera" i sammanhang utanför DHL och Schenkers kärnverksamhet
"resilient"

Tillbaka
Topp