½ [OT] Recept på krispiga goda våfflor?

Behövs bara ett recept..... och måste bakas i gjutjärnslagg annars kan vad som helst hända.....

Bilagor

• 7D579DF1-4B12-4646-9399-1C94B265D987.jpeg
    7D579DF1-4B12-4646-9399-1C94B265D987.jpeg
    224.5 KB · Besök: 169
Jag har provat diverse recept och tycker alla blir bra bara laggen är varm nog. Kör en gammal i gjutjärn ovanpå spisen. Som nån ovan fast på vanlig tråkig elspis.

Rattnalle sa:
Jag har provat diverse recept och tycker alla blir bra bara laggen är varm nog. Kör en gammal i gjutjärn ovanpå spisen. Som nån ovan fast på vanlig tråkig elspis.

+42

Gjutjärn och hög värme och brynt smör (eller i nödfall Bregott) is da shit, som ungdomarna säger, eller sa 2005... ?

Örjan Lax sa:
Rattnalle sa:

+42

Gjutjärn och hög värme och brynt smör (eller i nödfall Bregott) is da shit, som ungdomarna säger, eller sa 2005... ?
Margarin funkar också bra. Det är kombinationen fett och vatten som gör det, därför olja inte blir lika bra.

Rattnalle sa:
Helt rätt. Ett riktigt våffeljärn är gjort av gjutjärn. Bara gjutjärn. Funkar lika bra på induktionshällen som på vedspisen.

-****- sa:
Rattnalle sa:
Helt rätt. Ett riktigt våffeljärn är gjort av gjutjärn. Bara gjutjärn. Funkar lika bra på induktionshällen som på vedspisen.
Vid en snabb googling hittar jag inte ens andra varianter att köpa i gjutjärn än just de som läggs på spisen. 4 kg väger det från Skeppshult. Det gamla från Husqvarna jag använder väger något snarlikt. Inte undra på att det inte tappar värmen när smeten hälls i.

Funderar på det från Wilfa längre upp i tråden. Borde inte högt wattal kompensera för icke-gjutjärn, iaf lite?

Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Funderar på det från Wilfa längre upp i tråden. Borde inte högt wattal kompensera för icke-gjutjärn, iaf lite?
Tvivlar starkt på det. Det funkar ju inte med stekpannor..

Tvivlar också, men hoppas. Fördelen med gjutjärn är väl att dom inte tappar värme så mycket när smeten hälls på? Om man då har en superduperkänslig sensor och värmeelement med mycket watt nära ytan så kanske... Det är tanken iaf.

Och den vann ett test 2017 i Expressen, men då kanske inte farmors gamla gjutjärnslagg var med.

me.I.am sa:
Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Tvivlar starkt på det. Det funkar ju inte med stekpannor..

Tvivlar också, men hoppas. Fördelen med gjutjärn är väl att dom inte tappar värme så mycket när smeten hälls på? Om man då har en superduperkänslig sensor och värmeelement med mycket watt nära ytan så kanske... Det är tanken iaf.

Och den vann ett test 2017 i Expressen, men då kanske inte farmors gamla gjutjärnslagg var med.
Jag har läst något gammalt test där de hade med någons privata gamla järn. Ojordad 50-talspryl. Den utklassade resten av järnen utan att det ens var en tävling.

Ett löst järn på spisen är lite mer jobb vid gräddning eftersom det ska vändas ungefär halvvägs genom varje våffla för jämn gräddning men det är rätt smidigt att förvara något som är platt och bara ett par centimeter tjockt.

Rattnalle sa:
Jag har läst något gammalt test där de hade med någons privata gamla järn. Ojordad 50-talspryl. Den utklassade resten av järnen utan att det ens var en tävling.
Min mamma hade ett kromat våffeljärn modell 50-tal med häll av gjutjärn. Fungerade bra under rätt förutsättningar, dvs rätt smet och rätt smörjning. Problemet var dock att det saknade termostat och järnet kunde bli för varmt och våfflorna fastnade. Bränt smör fungerar inget vidare.

Jag har ett Wifla våffeljärn och det ger bra resultat. Det har termostat och en klocka som indikerar när våfflan är färdig. Olika smet behöver olika lång tillagning. Våffeljärnet är lätt koniskt vilket gör att smeten hamnar i mitten och trycks ut i kanterna. Det är "anti-stick" och våfflorna lossnar lätt och inget behov av att rensa järnet på fastbrända rester.

ejma sa:
Jag har precis bytt från två olika våffeljärn, vara det ena ett gammalt i gjutjärn, till ett modernt dubbelvåffeljärn
Åviken 906 http://www.dafra.se/produkter/aviken/vaffeljarn-svart-matt-dubbel/
Kostar 479 SEK här: https://www.netonnet.se/art/hem-hus...feljarn/aviken-vaffeljarn-906-6/1006877.9429/

Nu har jag endast använt det en enda gång, men jag är redan mer nöjd med det än jag var med de gamla, inkl det i gjutjärn.

/Håkan

Minns en Dansk kollega som menade att man måste skvätta i pilsner i smeten. Tuborg vill jag minnas. Den som man ju endå höll i handen medans man rörde i smeten. Det har väl blivit Carlsberg nu så jag gissar att tiden för frasiga våfflor är över?

HåkanC sa:
Jag har precis bytt från två olika våffeljärn, vara det ena ett gammalt i gjutjärn, till ett modernt dubbelvåffeljärn
Kostar 479 SEK här: https://www.netonnet.se/art/hem-hus...feljarn/aviken-vaffeljarn-906-6/1006877.9429/

Nu har jag endast använt det en enda gång, men jag är redan mer nöjd med det än jag var med de gamla, inkl det i gjutjärn.
Åhå, snyggt, ett med fyrdelat. Det hade vi när jag var liten, tycker det är bättre än de femdelade. Blir så små bitar :)

heklamama sa:
Minns en Dansk kollega som menade att man måste skvätta i pilsner i smeten. Tuborg vill jag minnas. Den som man ju endå höll i handen medans man rörde i smeten. Det har väl blivit Carlsberg nu så jag gissar att tiden för frasiga våfflor är över?
Mitt recept är ju med 2dl vatten, man kunde ta 2dl Tuborg istället kanske :)

Allroad sa:
Har de flesta missat teflondokumentären?
Har missat den, men risken är sedan tidigare ganska väldokumenterad. Jag ser risken med teflon i ett våffeljärn som liten pga:
-Termostatstyrd värmereglering. Våffeljärnet når aldrig 250 grader som sägs vara lägsta gräns för att teflon skall avge giftiga gaser. Rykpunkten för smör ligger på 177 grader. Vid 250 grader bränns smöret.
-Jag gräddar våfflor max 4-6 ggr per år.
-Skrapar aldrig den belagda ytan.

Använder inga stekpannor med teflon vid matlagning.

Sambal Oelek sa:
Åhå, snyggt, ett med fyrdelat. Det hade vi när jag var liten, tycker det är bättre än de femdelade. Blir så små bitar :)
Enklare om man även vill vika ihop bitarna två-och-två.
Men den stora fördelen är att det är ett dubbeljärn, åtminstone om man är flera som vill äta samtidigt

Åviken 906 är dessutom bäst i test av dubbeljärnen
AvikenDouble906.jpg

Åtminstone enl http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/vaffeljarn.html#BiT

/Håkan

Sambal Oelek sa:
HåkanC sa:

Man kanske inte orkar med fem bitar? ;-)

Tillbaka
Topp