Trasig kolfiberram?

Jnyberg

Medlem
Trasig kolfiberram?
Hej!

Min kolfiberram är paj. Verkar vara en del som lossnat, ett litet fäste för att hålla vajerhöljen på plats. Jag upptäckte det för en månad sen. Hur bör jag hantera det? Jag har försökt knacka lite men det är uppenbart att det är lösa fibrer så ljudet blir annorlunda. Är nybörjare på att bedöma skador på kolfiberramar.

Cykeln är köpt begagnad och jag har cyklat på den sen 2022. Tänkte först att det var en skada som blev till i höstas när kedjan hoppade fast så ordentligt att den böjdes men när jag tänker efter borde det sitta kvar strips kring vajern. Jag har inte hittat något sånt så eventuellt att det kan ha blivit innan jag köpte den.
IMG_2026.webp

IMG_2027.webp
IMG_2028.webp
IMG_2029.webp

Vad tror ni?

Bonusfråga. Jag behöver nytt vevlager. På ena sidan står det pressfit men andra sidan har ”tighten” med en pil. Vad är det för vevlager jag har?
IMG_2031.webp
IMG_2032.webp
IMG_2033.webp
IMG_2030.webp

Tack på förhand!
/Johan

Trasig kolfiberram?
Det ser ut som en chain-suck-platta satts där för att skydda ramen när kedjan hämnar emellan framdrevet och kedjeatagen. Det har då mycket sannolikt hänt när du tappade kedjan.

Jag är ingen expert, så jag kan inte säga om det kan ser ut sådär under plattan eller om kolfiber har retats bort tillsammans med plattan. Jag gissar på det sista. Bor vara lagningsbar i så fall.

Trasig kolfiberram?
Tack för svar! Ja du har säkert rätt. Min tanke var att göra rent ordentligt och fylla igen med epoxy. Blir det tillräckligt starkt eller bör man lägga på kolfiber också?

Trasig kolfiberram?
Nja, är det skadad kolfiber bör det lagas med en ny laminering av kolfiber. Låter det "matt" när du knackar är den med 98% sannolikhet trasig (Obs högklassig killgissning). Mkt möjligt att ramen håller forever med att kleta på epoxi (eller i befintligt tillstånd), men ramen ser ut att vara trasig. Skador framför vevlagret orsakar vid brott att ansiktet träffar marken. Kollapsar bakänden är chansen att behålla tänderna lite större. Undersida kedjestag utsätts rimligen för en del böj-krafter (särskilt mtb) så lagning är att rekommendera. Beroende på ålder och kvalitet på ramen får du värdera om du vill lämna till proffs (3000-5000 kr (killgissning igen)) eller köra Youtube + kladda själv om du är händig ( med osäkert utfall). Hur som - låt en cykelverkstad kolla det.

Trasig kolfiberram?
Bonusfråga. Jag behöver nytt vevlager. På ena sidan står det pressfit men andra sidan har ”tighten” med en pil. Vad är det för vevlager jag har?
Ser ut som ett Praxis Thread Together-lager. Det monteras i pressfit-skålar och skruvas ihop höger och vänstersida. Används ofta om lagerskålarna är lite glappa.

Det ser ut som om cykeln inte har fått så mycket kärlek genom åren. Fundera på hur mycket du är beredd att lägga på den.

Trasig kolfiberram?
Den där kolfibern är trasig och bör lagas. Det positiva är väl att om det görs ordentligt (alltså av ett proffs, eller om du är tillräckligt händig själv och har grejor för det) så
Blir det lika starkt som innan skadan.

Trasig kolfiberram?
Ser ut som lacken och lite fibrer ur yttersta lagret slitits av med chainsuck skyddet. Laminatet är väldigt tjockt där, så det är möjligt att det räcker att pensla på lite epoxy. Vill du vara på säkra sidan klipper du till ett par bitar väv och plastar på. Superenkel 10-minuters lagning efterom du knappast behöver bry dig om finnishen där.

Trasig kolfiberram?
fotot säger en del, tycker det ser ut som kolfibret fått sig en knäck på ett ställe.

ta en trasa med mkt vatten å torka rent området en gång till, nytt foto.

det räcker med en epoxy, det kommer aldrig gå att återskapa den bärighet som ramen har från fabrik. förhoppningsvis är den tillräckligt stark nu. Velomek kan fixa det men som första gångslagare tycker jag det är lönlöst

knacka runt med knogen för å få känn på vad det är för skada.

ibland är det bra å börja om på en helt ny cykel som någon skrev

Trasig kolfiberram?
Ser ut som lacken och lite fibrer ur yttersta lagret slitits av med chainsuck skyddet. Laminatet är väldigt tjockt där, så det är möjligt att det räcker att pensla på lite epoxy. Vill du vara på säkra sidan klipper du till ett par bitar väv och plastar på. Superenkel 10-minuters lagning efterom du knappast behöver bry dig om finnishen där.

Det här svaret passade mig bäst känner jag. Vad är det för väv jag bör köpa? Läst lite om ”unidirectional” väv som fibrerna ligger i samma riktning eller är det bättre med väv där fibrer går i olika riktning? Tror som du säger att det är väldigt tjockt där. Jag har tryckt hårt med skruvmejsel och kommer inte igenom så någon form av struktur finns kvar.

Ska jag gå på båda dessa två eller blir det tillräckligt bra med bara den nedre?

Trasig kolfiberram?
Ser ut som ett Praxis Thread Together-lager. Det monteras i pressfit-skålar och skruvas ihop höger och vänstersida. Används ofta om lagerskålarna är lite glappa.

Det ser ut som om cykeln inte har fått så mycket kärlek genom åren. Fundera på hur mycket du är beredd att lägga på den.
Tack! Då får den gå till verkstan för byte av vevlagret. Du har helt rätt i att den inte fått överdrivet mycket kärlek genom åren men jag tror nog att den går att rädda.

Trasig kolfiberram?
Min kolfiberram är paj.
Är nybörjare på att bedöma skador på kolfiberramar.
Varför inte prova att kontakta @Kid1000 /Experimental Prototype i Insjön
han har mångårig erfarenhet av kofiberreparationer av cyklar

Trasig kolfiberram?
Det här svaret passade mig bäst känner jag. Vad är det för väv jag bör köpa? Läst lite om ”unidirectional” väv som fibrerna ligger i samma riktning eller är det bättre med väv där fibrer går i olika riktning? Tror som du säger att det är väldigt tjockt där. Jag har tryckt hårt med skruvmejsel och kommer inte igenom så någon form av struktur finns kvar.

Ska jag gå på båda dessa två eller blir det tillräckligt bra med bara den nedre?

Jag har lagat ett par mtb ramar i mycket värre skick än din med den undre, fast på rulle. Lamineringsepoxy kan du köpa på biltema.
Tryck hårt med tummen på skadan och känn så att det inte flexar något. Den delen av ramen har det kraftigaste laminatet med minst 20 lager kolfiberväv. Om det flexar det minsta är laminatet skadat och det krävs en lite mer avancerad operation. 😄

Senast ändrad:
Trasig kolfiberram?
Jag har lagat ett par mtb ramar i mycket värre skick än din med den undre, fast på rulle. Lamineringsepoxy kan du köpa på biltema.
Tryck hårt med tummen på skadan och känn så att det inte flexar något. Den delen av ramen har det kraftigaste laminatet med minst 20 lager kolfiberväv. Om det flexar det minsta är laminatet skadat och det krävs en lite mer avancerad operation. 😄
Det är ett lager som flexar lite, en del ytterst precis innanför lacken men annars händer inget när jag trycker. Behöver väl slipa bort det som sitter löst och sen fylla på med några lager kolfiber. Det blir ett kul projekt. Kolfiber beställt. Tack för hjälpen!

Trasig kolfiberram?
Kul ändå att du lagar kofiber själv, men inte kan byta vevlagret?

Jag tror på dig och röstar för att du även ger dig på att byta vevlager själv.
Ja det är helt klart en bra tanke! Det grundar sig nog i att jag inte har verktyg för vevlagret och att det verkar bökigt och dyrt med verktyg att få dit ett pressfit vevlager. Blev lite rätt för det när jag såg vad jag hade. Är det ett svårt vevlager jag har? Ska nog ändå lägga en beställning på diverse grejer så det kan nog slinka med ett vevlager och verktyg.

Tillbaka
Topp