[1/2 OT?] Tejpa en fot?

Kerberos

Aktiv medlem
[1/2 OT?] Tejpa en fot?
Är en ivrig lvg-åkande motionär med en bra och en dålig fotled.
Oftast funkar det ändå, men ibland gör det förjävligt ont att
cykla. Elastisk linda är inte riktigt ett alternativ, då det blir
rejält trångt i cykelskorna, så jag har funderat på tejp-alternativet.
Frågan alltså till någon som vet - Vilken tejp skall man använda och
hur tejpar man bäst en fotled? Ska man börja med en remsa under foten
och sedan dra ett par varv runt leden?

...och nej, att låta bli cykeln är inte ett alternativ. ;)

[1/2 OT?] Tejpa en fot?
Coachtejp fungerar bra.

Att börja med en remsa under foten är en bra start. Sedan får du bygga upp å bygga upp. Du kanske ska börja med två remsor under foten. Sedan får du tejpa i små etapper. Det är hemligheten istället för att vrida flera varv över foten.

annars kan man tejpa ovanpå foten å inte ha remsa beroende på vilken rörlighet du ska ha...svårt det där. prova dig fram och som sagt little by little så blir det bra

[1/2 OT?] Tejpa en fot?
Ok! Tackar för tipset. Lösa remsor snarare än flera varv då. Antar också att det är ett starkt incitament till att raka åtminstone en bit av ena benet...fast å andra sidan löser det sig nog automagiskt när man river bort tejpen sen!

[1/2 OT?] Tejpa en fot?
Jag tejpade fötterna regelbundet tidigare (fotboll) och coachtejp var det som användes. Det viktiga är att ta reda på vilken rörlighet du så att säga vill stadga/stabilisera i foten innan du sätter igång. Det kan behövas mycket eller lite tejpning. Försök att hitta information på nätet om tejpning, generellt kan man nog säga att man försöker följa ledbandens funktion och stärka dessa med tejp.

[1/2 OT?] Tejpa en fot?
jag brukade tejpa ena foten när jag körde motocross jag tog och la en remsa utanpå och en innan på foten och sedan en på varje sida av ankeln dvs på varje sida av hälsenan och sen var det bara att lägga på fler remsår till jag fick det stöd i sidled som jag behövde,Fördelarna med detta sätt är att man kan röra foten upp och ner förutsatt att det inte är den rörelsen som man vill stödja.

[1/2 OT?] Tejpa en fot?
Kan vara bra att ta reda på var trasigheten i foten sitter också, misstänker att det är ett eller flera ledband som är kass alt (som i mitt fall) saknas helt.

I mitt fall har jag inga problem att cykla, men vid annan belastning när det begav sej såsom fotboll/innebandy/tennis, tejpade jag. Och då med hänsyn till min avsaknad av ledband på yttersida fötterna.

Finns olika varianter, personligen gjorde jag ganska rejäla/tjocka helpaket av foten. Bra att tänka på är att där du lägger tejpremsorna för det primära stödet skall du lägga ankare i ändarna. MEd ankare menar jag att ändarna på remsorna läggs på tidigare påförd tejp, ej direkt på huden.

/John P

[1/2 OT?] Tejpa en fot?
JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan vara bra att ta reda på var trasigheten i
> foten sitter också, misstänker att det är ett
> eller flera ledband som är kass alt (som i mitt
> fall) saknas helt.

Jag var otydlig på den punkten... Problemet i mitt fall sitter i själva leden. Underkanten på smalbenet (tibia alltså) tar i ovansidan av språngbenet vid lite för ivrig böjning i leden. Inte mysigt, och resulterar emellanåt i någon sorts inflammation i leden. Bara att leva med, men eftersom cykling är den form av motion jag vill/kan ägna mig åt vill jag inte avstå om jag inte måste. Tror att tejp och Voltarenkräm är lösningen. Tackar för tipsen så långt! Nu ska jag försöka hitta nåt ställe som säljer coachtejp, sen är det bara att experimentera! :)

Tillbaka
Topp