(1/2 OT) Världsmästarränder, färger

Singular skrev:
-------------------------------------------------------
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast det var väl Crescent som kallades
> > "Världsmästarcykel"?
>
> Visst är det så.
>
> Jag vill veta vem som
> > byggde Crescentcyklarna som rullade på VM
> 1948,
> > 1967-1969 och 1974?
>
> Hör av dig till Crescent och fråga...?

Det är väl ganska troligt att dom använde sin egen helracer, modell "200" som kom 1939 ?

http://www.cykelhobby.com/cre41.htm

Ja, men singulariteten tycks tro att det gjordes massor av andra lösningar till landslagscyklisterna till VM. Det var ett antal som fick Crescentcyklar och det var "standardcyklar". Inget utöver det vanliga.
Det var först när Carl-Erik kom in som det gjordes andra lösningar.

Det har jag inte sagt - däremot att frågan "varför skulle dom köpa in ramar när dom själva klarade av att löda ramsatser?" inte är så jävla självklar som den verkar vilket du naturligtvis är medveten om, vilket föranledde min (uppenbart helt korrekta) fråga huruvida du spelade dum.

Det är mycket möjligt att de hade märkets egna cyklar såväl på 40-, 60- och 70-talet, men det är också mycket möjligt (och kanske till och med ganska sannolikt) att så inte alltid var fallet.

Finns det inte några bilder från -48? Det skulle vara ganska enkelt att se, även på ett dåligt foto om det är en svensktillverkad "riktig" Crescent. Många detaljer på cyklarna är väldigt typiska, b.l.a den lödda ramen utan muffar, vevpariet, kedjehjul, formen och böjen på gaffeln m.m.

Tillbaka
Topp