[1/2-ot]Vattentät plastask, var hitta?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Jag vill ha tag på en plastask som ska hålla vattentätt och rymma en hållare för fyra AA-batterier, något liknande den här:

http://www.kjell.com/content/t...em=39780&path=2500000,10000000

Storleken ska vara så liten som möjligt. Det enda jag behöver plats för är batterihållaren och lite utrymme där kablarna ska gå ut där jag ska täta med silikon. Anledningen till att det ska vara så litet som möjligt är att man ska kunna ha lådan fastsatt på smalbenet mha kardborre under en våtdräkt. Batteripacket ska driva en värmesula.

Har du kollat på Conrad <http://www.conrad.se/> . Eller någon affär som har radiostyrda prylar . När jag höll på med det fanns det såna batteriaskar med oring som tätning . Eller trä en ballong över alltihopa .

Jag har en påse (aquapack?) som håller mobilen torr och flytande om man tappar den överbord. Borde funka även för ett batteripack. Fast något hål för sladd är det ju förståss inte.

Saken är den att jag vill inte ha några kontakter utanför asken då saltvatten ärgar dem. Därför har jag tänkt mig ask som man kan torka av och öppna, vilket också gör att man lätt kan byta batterier när som helst.

Jag har redan gjort två batteripack tidigare ala happy med fyra batterier ihoplödda i bit cykelslang, den är ju tät och så men då kommer man inte undan kontaktproblemen om man vill kunna ladda batteripacken.

Mycketvillhamer skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill ha tag på en plastask som ska hålla
> vattentätt och rymma en hållare för fyra
> AA-batterier,

Ta en tipp på en kopplingsdosa IP 65 från classe, jula el. liknande. Antagligen större än vad du önskar, men hyggligt täta. Finns högre IP-klasser också, de är ännu tätare. Annars rekommenderar jag ett besök hos elfa, med lite läsning om "tryckvattentäta kontaktdon". De är inte gratis precis, men med såna på batteripaketet och matchande på förbrukaren så behöver du inte längre oroa dig för vatteninträngning. Då kan du fortsätta använda lödda batteripaket utan att tätningen i den änden behöver vara så märkvärdig.

Jo, jag har kollat på ip-klassade kontakter men det är inte bara ärgandet som ställer till det. Kontaktern tar lite plats och har en tendens att ligga och skava under våtdräkten. Det är inte tal om några högre tryck, det är inte till dykning jag ska ha dem, det är vågsurfing. Skulle antagligen funka fint att bara stoppa ner batterihållaren i en cykelslang (för att skydda dräkten från vassa kanter) och sedan ner med paketet i en plastpåse. Man kanske ska satsa på en sån där aquapack, ta ett litet hål för sladden och täta det med liquisole.

Tillbaka
Topp