[½OT] Halsont och cykling, botemedel?

"- An apple a day keeps the doctor away". Gammalt ordsspråk.

Faktum är att jag har på senare år blivit mindre benägen att bli förkyld. Jag har cykelpendlat i 1½ utan uppehåll och i vintras var jag inte hemma för jukdom en enda dag. (Förutom vab).
Jag tror att man bli frisk av att träna. Att cykla jätte mycket håller baskiluskerna i schack.

Om du har problem med luftrör så kan det vara av asmatisk karaktär. Kolla med din läkare om du kanske behöver lite medikamenter i form av Bricanyl eller Pulmicort för att stärka dina rör. Det finns många som har vuxen asma "utan att veta om det".

All frukt är nog ett fantastiskt komplement. Tyvärr är jag själv allsergisk mot mången frukt. Nyplockade och skalade äpplen funkar iofs. Nu skall jag ta mig ett från mitt egna äppelträd på tomten. Jag vabbar idag. :o)

//Skogling

FAN ! Några ungjävlar har snott våra superfina, mogna, röda äpplen i vårt äppelträd i natt !
Det är bergis Stalle. Bara ett år kvar till nya skörd. :o(

//SKogling

Snart ska jag mumsa på mina nypallade äpplen. Knyckte dem från en torsk uppe på kullen.
Äh jag orkar inte äta alla, tror jag slänger dem istället.

Jag har inte varit sjuk sen februari då jag hade influensan. Oerhört lycklig för det och träningen går som på en dans! Själv har jag inga problem med kyla men min brorsa har, så han har en sån här star wars växelvärmare som jag mobbar honom rikligt för. Det kanske kan vara nåt?

Ja jag är ytterst sällan sjuk så jag måste ställa in nåt. Men lite lätt ont i halsen och från å till en andedräkt som kan döda en ko på ett par hundra meters håll.

Sån där värmeväxlare har jag funtat på till pendlingen.

Frågan är hur mycket quercetin som behövs. Ett piller innehåller ungefär 250mg och ett äpple 100mg. Om man skulle käka hundra äpplen om dan, skall man då käka 25 piller om dan? Blir lite äckligt och dyrt... (och hur många käkade stackarna i testet?)

Stalle

Testa att gurgla halsen med Listerine. Det brukar hjälpa mot halsont, och dålig andedräkt. Seriöst alltså. :)
/J

Tillbaka
Topp