[½OT] Hur f-n skall jag rendera GoPro-filmen

Kung Stalle

Aktiv medlem
Jag klippte ihop fem minuter GoPro-film från vårens resa men inte f-n får jag till renderingen. Nu är inte min GoPro av senaste snittet men det ser väl ok när man tittar direkt på filmerna. Jag provade lite olika varianter men inget såg ut ens att duga. Nånstans vid 500Mb Mov-fil så såg det skapligt ut på datorn. Slangade upp till Tuben men mon diue! Otittbart! Sen testade jag lite inställningar och råkade skapa en Mov-fil på 8GigaB som såg så bra ut som man kan förvänta sig av min gamla GoPro. Slangar upp till Tuben (som tydligen inte har nån egentlig storleksbegränsning). Och ändå... inte bra.

Jag använder Adobe Premiere Elements och har installerat QT för att få med codecen för mov. Är det någon har ett bra recept för att få en duglig film upp på Tuben? Även till Happy eller till Vimeo.

Tack på förhand!

Stalle

I Sony vegas finns det någon funktion för "smart resampling" som är helt värdelös och gör videon helt kass. Den måste man stänga av. Kolla om det är något sånt. Och tänk på att använda samma framerate i det du rendrerar som det är filmat i. Eller jämnt delbart.

Är inte .mov ett sånt där antikt format man fick installera Quicktime för att spela upp i slutet av 90-talet? Används det fortfarande? :p

Du är inte för snabb med att kolla på tuben då? Initialt så servar de bara en lågkvalitetsversion tills de hunnit transcoda till alla upplösningar och codecar.

toshiba skrev:
-------------------------------------------------------
> Du är inte för snabb med att kolla på tuben
> då? Initialt så servar de bara en
> lågkvalitetsversion tills de hunnit transcoda
> till alla upplösningar och codecar.

Tänkbar anledning faktiskt.

1. Skrota Youtube.
2. Använd iMovie (har du PC kan jag inte hjälpa dig tyvärr :)
3. Ladda upp på Vimeo
4. Presto.

Jag har stångat mig blodig med att försöka dela videos på nätet där man ser vad det är för sport som utövas, men alla tjänsterna drar ner kvaliteten på videorna till en enda stor pixelfest. Verkar också vara något med just GoPro-POV-filmer som gör sig dåligt i komprimerat format (vilket iofs inte är så konstigt då alla komprimeringsmetoder bygger på att återvinna innehåll i frames vilket funkar dåligt om bildinnehållet ändras snabbt hela tiden). Så efter testande av alla video-tjänster jag känner till har jag kommit fram till att Vimeo är den enda som tillåter acceptabel kvalitetsnivå vid uppladdning. Nu pratar vi alltså tjänsterna på gratisnivå. Slantar man upp för pro-konton på någon av tjänsterna så är nog problemet ett minne blott.

Har nyligen kommit dock på att den riktiga lösningen troligen sitter mitt framför näsan på mig: Happys video-uppladdningsfunktion. Av videorna jag sett så ser det ut att tillåtas mycket högre kvalitet där, men jag har ännu inte testat, och sen är det ju si och så med delningsfunktionerna och annat troligen.

Tuben och renderingstiden = Nej, det har jag inte missat att det tar tid för renderingen av olika format.

Vimeo. Har varit där förut men senaste produktionen strulade faktiskt där så jag bytte till Tuben. Kanske dax att prova där igen.

Fortsätter testa. Kom gärna med fler tips.

Stalle

Om jagbara ska köra jutub brukar jag köra h.264 i 720p. Det brukar funka, youtubes algoritm brukar ändå inte orka spela upp 1080 när man kör någon skakig gopro, ju mer det skakar ju jobbigare för youtube i hög upplösning.

Jag brukar exportera i maxupplösning och sedan komprimera i externt program, jag använder Handbrake. Tycker det ger bättre kontroll och slutresultat.

Tillbaka
Topp