[1/2OT?]Impregnera kläder

flog

Aktiv medlem
Införskaffade mig en flaska Eco-proofer för ett tag sedan. Har aldrig använt något impregnering tidigare och det står inte så tydligt hur man skall göra med sprayen.

Eftersom jag inte vill stå inomhus och spraya för lukt och för att inte kladda ner i badrummet med sprayen så ställde jag mig på balkongen och sprayade. Det enda som står på burken är att man skall spraya 20cm ifrån plagget och i omgångar men ingenting om hur resurtatet skall se ut eller vilken lägsta temp man kan använda sprayen i.

Vissa ställen så blev tyget fuktigt fast för det mesta bara lite glittrigt. Det var väl kring noll grader ute.

Var det bara slöseri på impregneringen eller funkar det som jag gjort?

Jag vet inte vad det är för plagg du försöker impregnera. Om det är GoreTex eller annat "andasmaterial", så rekommenderar jag sådan impregnering som man tvättar in i plagget. Jag tycker att NikWax WashIn funkar bra, men Herdins Impregnex funkar bättre. Det brukar dessutom vara billigare.

Det var en jacka som jag impregnerade, ingen gore-tex men motsvarande billigare variant.
Stod att det var nafta i, men jag trodde inte att den skulle stinka utav naftan 30min efter vädringen.

Mitt tips är att gå ner i källaren där lukten inte gör något och där du kan hänga upp plaggen vindfritt så sprayningen blir så jämn som möjligt :-) T

Tillbaka
Topp