[1/2OT] Jennys styrketräningstråd.
Troligen är det massor kunskap här på happy om styrketräning, så ös på med tips på bra övningar till gymmet så jag har lite att byta med.
Idag kör jag:
uppvärmning på löpbandet sen
1. Utfallsteg 10 kg - 3x12 reps
2. Crunch. Ben 90' - 3x30 sek
3. Sidplanka med höftböj - 3 x12 reps
4. Enbent balansboll (på halv-boll)- 3x45 sek
5. Power push (typ som halva armhävningar. Jobbigt för axlarna) - 3x12 reps
6. Cuff stuff (samma som sälen fast med liten vikt som flyttas) 1,25 kg - 3x10 reps
7. Excentrisk vadpress 8 kg 3x12 reps
Stretch och foam roller på vaderna.
Kriterier som ska uppfyllas är att jag vill ha övningar som är...
…bra för simmuskler (axlar och övre ryggmuskler)
…förbyggande mot löpskador som stärker vrister, hälsenor, vader och stabiliserande muskler runt knä.
…upprätthålla cykelmuskler, alltså lår, ljumskar (höftböjaren?), bålmuskler dvs mage, sidor och nedre delen av ryggen.
…fokus på bålstyrka.
Jag har tillgång till gym. Kan inte köra plankan eller armhävningar pga krigsskador i axlarna. Vill inte ha några cirkusövingar på stor boll tack!
Tänker mig periodisering över en månad. Kör alltså hårdare första veckan i månaden och lätt sista veckan i månaden. 8-12 reps, 3 set. 2-3 pass i veckan beroende på hur mycket tid jag har och när det är i perioden.
Det får helst bara vara 6 övningar, max sju stycken. Tidsåtgång max 45 min inklusive uppvärmning och stretch.
Jag tänkte mig kanske byta ut crunch och sidplanka till nästa månad och köra raka rygglyft och marklyft istället.
Kom gärna med förslag. Bu eller bä?
Idag kör jag:
uppvärmning på löpbandet sen
1. Utfallsteg 10 kg - 3x12 reps
2. Crunch. Ben 90' - 3x30 sek
3. Sidplanka med höftböj - 3 x12 reps
4. Enbent balansboll (på halv-boll)- 3x45 sek
5. Power push (typ som halva armhävningar. Jobbigt för axlarna) - 3x12 reps
6. Cuff stuff (samma som sälen fast med liten vikt som flyttas) 1,25 kg - 3x10 reps
7. Excentrisk vadpress 8 kg 3x12 reps
Stretch och foam roller på vaderna.
Kriterier som ska uppfyllas är att jag vill ha övningar som är...
…bra för simmuskler (axlar och övre ryggmuskler)
…förbyggande mot löpskador som stärker vrister, hälsenor, vader och stabiliserande muskler runt knä.
…upprätthålla cykelmuskler, alltså lår, ljumskar (höftböjaren?), bålmuskler dvs mage, sidor och nedre delen av ryggen.
…fokus på bålstyrka.
Jag har tillgång till gym. Kan inte köra plankan eller armhävningar pga krigsskador i axlarna. Vill inte ha några cirkusövingar på stor boll tack!
Tänker mig periodisering över en månad. Kör alltså hårdare första veckan i månaden och lätt sista veckan i månaden. 8-12 reps, 3 set. 2-3 pass i veckan beroende på hur mycket tid jag har och när det är i perioden.
Det får helst bara vara 6 övningar, max sju stycken. Tidsåtgång max 45 min inklusive uppvärmning och stretch.
Jag tänkte mig kanske byta ut crunch och sidplanka till nästa månad och köra raka rygglyft och marklyft istället.
Kom gärna med förslag. Bu eller bä?
Senast ändrad: