1/2OT. Norwegians bagagregler

Oggler

Aktiv medlem
På norwegians hemsida står följande:

Max 250x112x79cm. Maximal största omkrets 300cm. Hur ska jag tolka det? Ett emballage med. Omkrets 300cm kan ju inte vara längre än 150cm som längst. Varför har de då 250cm som längsta tillåtna längd?

Mitt emballage innehållande en ram hamnar väl inom 250x112x79cm. Men omkretsen blir precis över 300cm.

Oggler sa:
På norwegians hemsida står följande:

Max 250x112x79cm. Maximal största omkrets 300cm. Hur ska jag tolka det? Ett emballage med. Omkrets 300cm kan ju inte vara längre än 150cm som längst. Varför har de då 250cm som längsta tillåtna längd?

Mitt emballage innehållande en ram hamnar väl inom 250x112x79cm. Men omkretsen blir precis över 300cm.
De menar säker omkretsen på "midjan" alltså tvärs över runt på bredden. Tror jag.

Senast ändrad:
Beror lite på hur man tolkar omkrets. Om man tänker sig ett rätblocksformat paket som är 250 cm x 10 cm x 5 cm skulle man kunna räkan omkretsen som 2x10 cm + 2x5 cm = 30 cm. D.v.s. man skulle kunna tolka omkretsen som "minsta omkretsen".

Tyvärr är även "minsta omkretsen"-tolkningen skum. Om bagaget är 79 cm i den riktningen det är minst i så kan "minsta omkretsen" aldrig bli mindre än 4*79 cm = 316 cm, d.v.s. omkretskravet skulle de facto begränsa 79 cm-värdet till 75 cm.

Låter nästan enklast att kontakta Norwegian och se vad de säger om ingen här lyckas reda ut begreppen.

Normalt menas omkrets på paket 2x(bredd+höjd), dvs "midjemåttet". Men som sagt, bäst att kolla med företaget i fråga.

Om man tolkar omkrets som just omkrets kring den längsta axeln på föremålet (den som kan vara 250 cm), så kan man föreställa sig att måtten (112 och 79) är två axlar i en ellips. Omkretsen av en sån ellips blir ungefär 302 cm, vilket är väldigt nära de 300 som anges.

Det står den den "största omkretsen"

Norwegian svarar ej på telefon. Mejlledes svarar de bara samma som på hemsidan.

Flyget går imorgon. Och det är kväll där jag är nu(USA). Man blir ju gaaalen.

geologen sa:
Om man tolkar omkrets som just omkrets kring den längsta axeln på föremålet (den som kan vara 250 cm), så kan man föreställa sig att måtten (112 och 79) är två axlar i en ellips. Omkretsen av en sån ellips blir ungefär 302 cm, vilket är väldigt nära de 300 som anges.
Kul övning, men jag skulle bli förvånad om de beaktat elliptiska tvärsnitt på bagaget när de tagit fram regeln. Om så vore fallet vore ju dessutom alltid minst en av 112- och 79-cm-reglerna begränsande i fall där omkretsvillkoret begränsar, d.v.s. omkretsvillkoret skulle inte tillföra något.

Skulle det kunna vara en regel där omkrets (felaktigt) definieras som summan av längd, bredd och höjd?. Om man kikar på Lufthansa har de t.ex. en skrivning om "158 cm (bredd + höjd + djup) är maxmått för incheckat bagage oavsett klass". I det aktuella fallet skulle då åtminstone omkretsvillkoret inte vara redundant.

Senast ändrad:
Oavsett hur märkliga Norwegians bagageregler är så kom ramen hem utan problem. Jag checkade in den som vanligt bagage i en pappkartong. Inga frågor als vid incheckning.

Frågan är om man inte borde kunna flyga med en hel hoj som incheckat bagage på norwegian. Troligtvis ska man tolka deras regler som att max dimensioner på incheckat bagage är 250x112x79cm, och att bredd+höjd+djup inte får överstiga 300cm. I så fall borde det ju gå att checka in en hel cykelväska som vanligt bagage? Eller?

Hur Norwegian får omkrets=D+H+B begrioper jag inte. En geomterilektion kanske är på sin plats?

Skönt att du fick hem ramen utan strul.

Man hoppas ju att det inte är samma gäng som sköter instruktionerna kring bagageregler som sköter riktigt viktiga sak, såsom beräkning av bränslemängd. ;-)

Tillbaka
Topp