[½OT] : Posten och Tull

Westman

Aktiv medlem
Min DX-lampa fastnade i tullen, jag blev tvungen att skicka in kvitton på betalningen till dom. Numera innebär det att jag skickar det till posten, då deras utrikesterminal verkar ha hand om tullärenden. Gjorde det och nu har jag fått hem en faktura på tullen. Samt 60kr i frakt från arlanda hem till mig. Detta trots att jag redan betalt för frakt från hong kong hem till mig.

Får posten göra så? Varför ska jag betala för den frakten igen?

ring o fråga. låter ju väldigt märkligt. de brukar vilja ha en avgift för att de tullar (som om du har bett om det :D), en betala för frakt igen, näää, känns ju fel.

Fråga posten vad det är dom tagit betalt för. Jag har aldrig behövt betala för någon extra "frakt" när posten tullat grejer. Däremot lägger dom på div avgifter för att hantera förtullningen, är det inte det du får betala extra för?

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Min DX-lampa fastnade i tullen, jag blev tvungen
> att skicka in kvitton på betalningen till dom.
> Numera innebär det att jag skickar det till
> posten, då deras utrikesterminal verkar ha hand
> om tullärenden. Gjorde det och nu har jag fått
> hem en faktura på tullen. Samt 60kr i frakt från
> arlanda hem till mig. Detta trots att jag redan
> betalt för frakt från hong kong hem till mig.
>
> Får posten göra så? Varför ska jag betala för
> den frakten igen?

Lika frågande själv, ett sätt att ta betalt en gång till för pakethanteringen av Posten...

JT skrev:
> Fråga posten vad det är dom tagit betalt för.
> Jag har aldrig behövt betala för någon extra
> "frakt" när posten tullat grejer. Däremot
> lägger dom på div avgifter för att hantera
> förtullningen, är det inte det du får betala
> extra för?

Hmm, det kanske det är. Det står

"Postens avgifter:
Speditionsavgift, typ 1 50,40
Moms på Postens avgifter 12,60"

Jag tolkade det som att speditionsavgift = frakt, men det kanske är hanteringskostnaden då. Om den inte är inbakad i

"Tullverkets avgifter:
Tull-ID: XXXXXXXXXX 136
Mervärdesskatt"

är nog avgiften för att de varit snälla o tullat den åt dig. om det inte står nått om det nån annanstans. det brukar stå separat från tull o moms avgiften, så finns det ingen sådan avgift nån annanstans så äre nog den du fått betalt. samtidigt så undrar man ju, för avgiften brukar vara 100 kr.

lite komiskt att sist jag betalade tull, så betalade jag 300 kr i tull/moms/postens avgifter, alltså slog posten på 50% på tullen o momsen :D det är lixom inte proportioneligt me va man tullar :D måste vara en jäkla inkomstkälla för posten, vad kan det ta för dem att tulla ett normalt paket, för normalt så går det nog rätt fort. säg att varje person på postens tull avdelning gör en 30 ärenden per dag, vilket nog är väldigt i underkant, springer det iväg rätt snabbt.

Bra att posten tar hand om förtullningen annars hade ni fått åka iväg, hämta paketet och sedan förtulla det hos tullen.
Omständigt och väldigt tidskrävande.

absolut, jag ställer mig bara frågande till att nått som kanske tar dem 2 minuter ska kosta 100 kr, oavsett vad varans värde ä o hur lång tid det tagit dem att tulla :D

Den måste utvärderas och det fodrar mer än två minuter. Sedan ska pappersarbete och hantering av pappersarbetet genomföras.
De kan ta en hundring till så att statens finanser förbättras. Det är väldigt många som inte vill betala men som ska ha en massa.

Miss Lycka skrev:
> Bra att posten tar hand om förtullningen annars
> hade ni fått åka iväg, hämta paketet och sedan
> förtulla det hos tullen.
> Omständigt och väldigt tidskrävande.

Förutom att inte vemsomhelst får sköta förtullningen. Posten & de olika speditionsföretagen (DHL, Schenker UPS osv) får göra det. Privatpersoner får det icke.

Det riktigt sura är om man köper nåt för 50 spänn, speditionsavgiften blir så stor andel av totalsumman. En hundring om man köper nåt för flera tusen känns inte lika illa.

Miss Lycka skrev:
> I detta fallet vet Posten om att paketen från
> Dealextreame har fel värde på följesedeln så
> då blir det till att betala tull&moms.

o hur vet de det? jag menar, paketets innehåll kan ju vara vilken av deras produkter som helst

Det är några paket som har fastnat så de klarar av att gissa på hur upplägget är.
De kan vara en ledtråd att de frågar efter betalningsordern numera.

Miss Lycka skrev:
> Det är några paket som har fastnat så de klarar
> av att gissa på hur upplägget är.
> De kan vara en ledtråd att de frågar efter
> betalningsordern numera.

De frågade efter kvitto eller annan betalningshandling.

Alla såna här saker borde vara procentsatser, inte fasta belopp. Det blir naturligtvis lite mer på de dyraste sakerna, men det blir inte så löjligt dålig ekonomisk affär som om man beställer nåt skitbilligt (men som kanske inte finns att få tag på inom EU).

Tillbaka
Topp