[½OT] Radikalslöjd och gammal bensin

Kung Stalle

Aktiv medlem
Fick en motorsåg av farzan så nu kan man ut å radikalslöjda lite och till den så fick jag en halv dunk med soppa. Dels så vet jag inte om den är oljeblandad men det är ju inte hela världen om det blir 4% istället för 2% blandning, det lär väl ryka lite mer men det är ju inte så farligt.
Men... När man googlar på det där med soppa och oljeblandning och just problemet med att "ärva" gammal soppa så är det massor med snack om att det är gammal soppa och att det är inte bra att använda gammal soppa.

Vad är grejen med gammal soppa och på vilket sätt förändras den?

Stalle

Har ingen aning, men jag brukade (har sålt både skog och motorsåg) köpa färdigblandad alkylatbensin. Den åldras inte och man slipper slabba med att blanda manuellt. 125 spänn för fem liter, luktar inte apa när man sågar heller.

Ja bensin kommer jag ju få köpa förr eller senare ändå men jag vill gärna använda den gamla sås jag har, inte för att det kostar pengar utan mer för att slippa slänga det lixom. Om jag nu ändå skall förgifta världen med tvåtakts avgaser så behöver jag ju inte slänga bensin i onödan heller.

Stalle

Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick en motorsåg av farzan så nu kan man ut å
> radikalslöjda lite och till den så fick jag en
> halv dunk med soppa. Dels så vet jag inte om den
> är oljeblandad men det är ju inte hela världen
> om det blir 4% istället för 2% blandning, det
> lär väl ryka lite mer men det är ju inte så
> farligt.
> Men... När man googlar på det där med soppa och
> oljeblandning och just problemet med att "ärva"
> gammal soppa så är det massor med snack om att
> det är gammal soppa och att det är inte bra att
> använda gammal soppa.
>
> Vad är grejen med gammal soppa och på vilket
> sätt förändras den?
>
> Stalle

Har en kollega som fick hela sin båtsommar förstörd pga. gammal bensin. Hans motor vägrade starta så han gav sig på att reparera allt som kunde tänkas vara fel men skiten startade ändå inte. Tills han bytte ut det gamla bränslet i tanken... Som jag fick det förklarat så är det så att det är kolvätet oktan, dvs. det göttaste/brinnigaste i bensinen, som dunstar om bensinen får stå orörd i en behållare som inte är gastät. Men det är ju inte värre än att du får byta ut bensinen om sågen vägrar starta. Det är alltså inte som med vissa typer av miljödiesel som kan få mikrobakteriellt skit i sig om det står.

Kan du bara få sågen att starta med den gamla bensinen lär det väl inte vara någon större fara. Kanske blir lite jäkligt dock med för fet oljeblandning (2->4%), lägre oktantal (än ny) och möjligen kondens i tank och bränsle ledningar.

Roy Mance skrev:
> Har en kollega som fick hela sin båtsommar
> förstörd pga. gammal bensin. Hans motor vägrade
> starta så han gav sig på att reparera allt som
> kunde tänkas vara fel men skiten startade ändå
> inte. Tills han bytte ut det gamla bränslet i
> tanken... Som jag fick det förklarat så är det
> så att det är kolvätet oktan, dvs. det
> göttaste/brinnigaste i bensinen, som dunstar om
> bensinen får stå orörd i en behållare som inte
> är gastät. Men det är ju inte värre än att du
> får byta ut bensinen om sågen vägrar starta.

Ok, ja startproblem hade jag inte igår iaf. Den gick igång, visserligen efter några försök och 10-20 ryck men det kan jag ta när den har stått i över två år. Det tycker jag är inom acceptabel nivå för en budgetsåg och så lång ståtid.

Stalle

Kung Stalle skrev:

> Ok, ja startproblem hade jag inte igår iaf. Den
> gick igång, visserligen efter några försök och
> 10-20 ryck men det kan jag ta när den har stått
> i över två år. Det tycker jag är inom
> acceptabel nivå för en budgetsåg och så lång
> ståtid.
>
> Stalle

Dåså, kör så det ryker! (borde inte vara några problem om du kör med 4% olja)

Kung Stalle skrev:
> :-)
>
> Nä, det är bara några träd som har lagt sig
> över stigen.
>
> Stalle

...och det är ju såklart på din mark. Eller så har du markägarens tillstånd att kapa. För annars vore det ju inte tillåtet. Bara en tanke. Det viktigaste är att du inte sågar i kött och ben. Hoppas du har koll på handhavandet, kastrisk och såna grejer.

Vad är det för såg? Har du gnistfångargaller på ljuddämparen så får du hålla lite koll på det, det kan sätta igen sig. Bara att borsta med stålborste i såna fall. Skadar inte att sätta dit ett nytt stift sen när du skaffat rätt bränsle.

Fila kedjan. Det spar tid och material. Kedjeolja fyller man på vid varje tankning.

Om inte soppan är väldigt många år är det inga problem.

För mycket olja, och då pratar vi mycket mer än fyra procent får minst följande effekt:

- risk för överhettad kolv pga att oljan gör att värmen inte leds bort
- igenslammad ljuddämpare
- sämre effekt

1,5-2 procent olja är lagom om man använder modern tvåtaktsolja.

Verkar som han tänkt ha sågen mer som bruksföremål än leksak. Lättaste sättet att höja prestandan är att fila kedjan.

åberg skrev:
> Verkar som han tänkt ha sågen mer som
> bruksföremål än leksak. Lättaste sättet att
> höja prestandan är att fila kedjan.

Enl farzan så är kedjan ny.

(och om du undrar om tillstånd så har vi det)

Stalle

Hur ser det ut med skyddsutrustning, skyddsglasögon/visir, hörselskydd, sågskyddsbyxor, stövlar/kängor?

Kung Stalle skrev:
>
> Enl farzan så är kedjan ny.

Det är bra det, då får du en referensnivå på hur bra det ska skära. Efter en eller ett par körda tankar är det dags att fila. Eller så får man pressa hårdare och hårdare för att såga igenom. Det är kostsamt i tid och material.

Sjöboda[host]backen[host]?

Varför häller (hällde) du inte surbensinen i bilen (egen/annans)? Eller spädde på den med finbensin?

Äldre bensin riskerar sätta igen förgasaren, använd tratt med sil. Sätter förgasaren igen kan den bli kraftlös och svår att få och gå på tomgång.

Eh det var ju en kille som åkte runt i Norge då såg han två norrmän som stog vid ett träd med en motorsåg och killen fråga va görni vi försöker såga ner de här trädet men det är ju så kjempejobbigt vi har stått hela dagen och det skjer jo ingenting når vi saver konstigt tyckte killen låt mig testa jajo grejt tyckte norrbaggarna svensken kan jo gjöre jobbet då drog killen igång motorsågen och norrmännen hoppade till hjelp va är det som låter hahahaha den var ny va.

Misstänker att Stalle ska ut och skapa nya fina stigar till framtida SBR! ;-)

chainsaw-powered-russian-bicycle-537x443.jpg

Det ända som har hänt med bensinen är att butanet har ångat av, vilket kan göra sågen lite svårstartad. Går den så går den, råoljan där bensinen kommer ifrån är ju några år gammal så bensinen blir inte dålig p.g.a. ålder. Är tanken i plast så är det ju lugnt, är den i metall så kan det ju ha blivit rostavlagringar i botten av tanken!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp