[½OT] Spårskyltar för slinga i spenaten

Kung Stalle

Aktiv medlem
Tänkte märka upp lite slingor här bara för att hitta dom åter lite lättare. Måste hitta nåt lätt att märka med. Sprayfärg är jävligt kladdigt och sprayar man på trä så får man ofta spraya två ggr för det suger så mycket.

Så nåt plastmaterial som man bara tar å plonkar upp med häftpickan skulle sitta som en smäck! Gärna i pilform och gärna flourserande.

Nån som vet nåt ställe med lite urval?

Stalle

Köp färgglatt papper klipp till pilar köp sedan lamineringsmaskin art 24-840 + lamineringsfickor på biltema & gör själv

Finns väl sånt här färgat plastband, lätt töjbart och ca 20 mm brett..
Men var man kan köpa det har jag ingen aning om. :)

fredrik168 skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp färgglatt papper klipp till pilar köp sedan
> lamineringsmaskin art 24-840 + lamineringsfickor
> på biltema & gör själv

Smidigt! Verkligen.

Stalle: Köp även järntråd, städ, hammare och en rejäl ugn så att du kan göra egen spik.

Senast redigerad av en moderator:
1. Prata med en reflextillverkare
2. Prata med något av de stra försäkringsbolagen om du inte kan få "snäppreflexer" från dem
(klipp upp i bitar. häfta fast på träd, håller hur bra som helst) Har mankerat en "moonshine special" slinga på 12 km på det sättet.
3. Prata med någon som gör trafikskyltar
4. Prata med 3M eller liknande

Annars har säkert kommunen skyltar som de markerar spår med, men du kanske inte vill komma upp på deras radar?

Prata med enduroklubb i din närhet och kolla om du kan få pilskyltar som de använder till att skylta banor med (alt. kolla var de köper dem).

Nu ville jag gärna vet var man skaffar dylika skyltar. Kommuner, enduroklubbar med mera köper ju sina grejjer nånstans ifrån. Men var?

Stalle

Jag googlade lite kvickt "reflexskyltar" och första sponsrade länken gav http://www.seton-sakerhet.se. Men det verkar dyrt... Även lastbilstillbehör och liknande säljer reflexer, men de verkar kosta mellan 50 och 400 kr styck.

Jag tycker naturen/skogen är en fin plats, det vore synd att förvandla den till något pörskans shoppingcentra i neon för att du har dåligt minne... Så min lösning på ditt problem. Öva in spåren i huvudet istället och lär dig uppskatta skogens skönhet för vad den är.

Hela idén med flourocerande neonpilar på var tionde träd känns så jävla tacky, billig och på något vis amerikansk att jag faktiskt får lite smak av spya i gommen...

Niko/Pulver... du bara inte verkar helt dum i huvvet. Du verkligen ÄR det åxå!

Förövrigt så hittade Pelle nåt som verkar vara fina fisken. Sök på reflexdekaler på Biltemas hemsida så får man upp några trevlig ark som både går å klistra och häfta fast.

Stalle

Varför skall du kladda i skogen? Skall du dra slinga åt andra än dig själv? Annars är det ju bara galet. Och om det är oficiellt så borde ju hjälp finnas på komunen.

Att köra upp prylar på träden kanske inte är som socker på relationen med promenerare?

Kung Stalle, försök att tänka på någon annan än dig själv någon gång... Visst, är det din egen mark och dina egna ägor så kan du väl bete dig hur smaklöst som helst. Men talar vi allmän egendom, naturreservat eller liknande där även andra människor njuter av naturen - så inser du väl själv hur jävla egoistisk din idé är?´

Om jag skulle gå in i ditt hus och sätta upp självlysande dekaler med mitt namn på, i varje rum du har. Skulle jag då ha rätt att tycka du är en idiot som tycker det vore fel av mig?

Väx upp, skogen tillhör inte dig.

Håller med Niko, spårmarkeringar i skogen ser bara tattigt ut, speciellt efter nått år då hälften av markeringarna ligger och skräpar på marken.

Jag har för mig att det finns någon slags "hammare" med en filtdyna i änden. Man fyller skaftet med märkfärg och bonkar trädet så får man en färgglad liten plupp. Detta är för att markera träd inom skogsbruket. Nu kommer det att kosta lite pengar förstås.

en form av diskret märkning:

reflexark 3M, gärna vit.
hålslag
häftstift.

gå loss med hålslaget på reflexarket. klistra fast konfettin på häftstiften och sätt upp dem en bit upp på de träd du vill märka ut.

skonsamt, enkelt, diskret och väldigt lätt att se med pannlampa.

Kung Stalle, jag måste nog hålla med Niko/Frost, det där blir det bara skit av i slutändan :( Förstår om det låter lockande att märka upp turer man inte kör så ofta eller som är svåra att komma ihåg. Men, det blir i förlängningen en jäkla massa plastskyltar i festliga färger i skogen (som alla kommer att glömma vad de betyder) och det är iaf inte jag så sugen på att se när man skumpar runt. System som liknar detta har använts inom klättring sedan 30-tal och har sällan/aldrig blitt bra... Använd GPS'en i hövvet istället änna ;)

Jasså den. Nej det är ju inte jag som har byggt den. Men den är ju helt sjukt stor! Men det finns ju redan en traktorväg upp till den.

Nej du vet jag hittade en stig som var utmärkt med blåa snittslar häromdagen. Den var lite klent utmärkt så jag tänkte bättra på lite. Typ 2km så Billy och de andra utan lokalsinne hittar. Det var rätt mycket stigbyten.

Stigen ligger inte så långt från de illgala endurospåren som finns öster om Arningelden. Jag körde förbi där idag... de är ganska grisiga nu när det regnat. Så då vet du ungefär var stigen ligger.

Dom kör ju hårt här ute i V-tuna. Men de verkar ju ha fått bukt med den illegala crossbanan nu. Du vet den vid Gävsjövägen. Men nu har det flyttat in massa nasistiska paintbollare som har byggt massor med fort i skogen och målar hakkors och skriver KKK åt höger å vänster.

På tal om Nazister så har inte hinderkvinnan byggt några hinder den här veckan. Eller så har Ecke varit där å rensat. Eller så är hon tillbaks på dårkistan för tillfället.

Annars så var vi ute en runda idag. Nu har de byggt staket på norrortsleden som knyckte gamla stigen. Men nu kan vi inte ta oss över på den nyfunna stigen heller. Om vi inte vill stå där som där som älgar förståss... Så vi får väl ut å leta igen.

Men de där klåparMTBearna som byggde stenramper upp på hindrena längs Roslagsleden har slutat bygga å lärt sig hojja verkar det som. Det är ju bra det. Undra vad nästa steg från dom hade varit... att asfaltera?

Jorå... hittade en ny stig på kalahygget häromdagen. Du vet det där kalhygget som bonden högg ner i protest mot att Vallentuna kommun inte hade detaljplanerat hans mark. Det blev ju snyggt! Kalhyggen är så fina... Sådär va... Men nu är stigen där återuppstånden igen. Det är ju bra.

Ingen blev jagad av hundar idag iallafall. Det är ju possitivt! Hundägarna som brukar svärma kring gamla hemvärnsgården verkar ha tagit semester. Men där kör ju fyrhjulingsgökarna åxå. De kanske störde varandra. Vad vet jag?

För övrigt har det varit skogsbrand kring stigen ner mot Villes dike. Det va visst nån inte hajjade att man inte skulle elda nu... Det kanske var skogsbonden själv som lyckades fjutta på med sin skogstraktor, han håller på å gallrar där nu så det är traktorspår och ris över stora delar av stigen som gör det ocyklingsbart i princip. Hittade en ytterligare en kabelbrännarglänta längs Gävsjövägen för övrigt. Hur mycket kan man tjäna på att sälja lite koppar?

Men nu när det regnar så ser väl Roslagsleden ut som skit igen när hästar och endurotjommar har kört skiten ur leden. De verkar verkligen älska lera de där. Det är iallafal tur att 08XC inte körs nå längre för maken till slitage har man ju inte varit med om.

Nere i hinderkvinnans skog så har nån vandringsförening märkt upp en inoficiell led med stor gulblå markeringband. Men det är väl gamla skumögda pensionärer som måste ha meterlånga fanor för att se. De där små reflexerna som går att köra på biltema är ju bara 25x25mm, lite mindre än en femkrona. En smula diskretare.

Du vet i Bällstaberghooden så har det ju funnits några hobbymarkeringar rätt många år nu? En blå och en röd slinga. Men nu är det nån som har sprayat med neonorange, halvmeterstora hålkors på träden. Först trodde jag att det var för avverkingen inför nya bygget men sen fattade jag att det var nån form av slinga. Bygget drar för övrigt igån med etapp fem här så snart är det inte mycket kvar av dina barndomsskogar här.

Nåja... man får vara glad att det inte är älgjakt iallafall och halva skogen är "avspärrad" och drevkarlarna jagar ner vettskrämda älgar i bostadsområdet. De e skickliga de där...

Annars då... Gesunda var bra?

Stalle

Egentligen borde ha räckt med att jag skrev "Vallentuna" i mitt inlägg ovan. Men jag tyckte att det var på plats att vara lite övertydlig.

Stalle

Jag är helt på din sida Stalle. På tiden att nån märker upp lite spår.
GPS i all ära, men inte f-n funkar det å navigera med när du hojjar på en skogsstig.

Jag tycker vi tar lite miljövänlig bensin å brännmärker alla träd, så har skogmullarna ingen farlig plast å anmärka på....

PS. Gesunda var riktigt trevligt. Ordentligt uppmärkta spår var det oxå. DS

bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> GPS i all ära, men inte f-n funkar det å
> navigera med när du hojjar på en skogsstig.

det funkar faktiskt bättre än man skulle kunna tro. så länge det inte är ett spindelnät av stigar med korsningar varje meter så kan man köra på utan problem och bara kika ner på GPSen när man närmar sig en stigkorsning. om man har GPSen monterad på styret dvs.

Såna skogstigar du beskriver behöver man ju inte ens en GPS till.. Tyst å sitt ner i båten ;)

Tillbaka
Topp