(1/2OT) Thule squarebar eller wingbar?

Snuten

Aktiv medlem
Sitter och spanar efter takbågar till Toyota Aygo (äldre modellen, 2009:a). På mekster hittar jag Thulemodeller som skall passa.

Jag kan välja billigaste squarebar för 1895:-, lite dyrare wingbar för 2649:- eller dyrast slidebar för 3895:-.

Den dyraste går nog bort direkt om det inte finns jättestarka skäl för slidebar. Bilen är ju 10 år gammal om det är knappast säkert att man skaffar en ny som passar takräcket när den är slut. Alltså inte för stora investeringar.

Det direkta behovet gäller transport av lite plankor och andra byggrejer som man kan behöva akut, men naturligtvis är det ju intressant att köpa till ett par cykelhållare framöver. Funkar squrebar lika bra som wingbar till cykelhållare?

Sålde min wingbar för 1500kr precis. Med det menar jag att andrahandsvärdet är rätt ok om man får för sig att byta bil. Dessutom kan man ev byta fäste om man byter bil. Men om man bara kör korta sträckor och sällan vet jag inte om det är värt det.

Wingbar, du har ju både vanliga och edge...vanliga blir ju lite billigare. Skaffade edge sist, nackdelen med edge är att man behöver insexnyckel för att montera av och på....

Annars är faktiskt Slidebar smidigt tex när man ska lyfta upp cykeln. Har en uppsättning kvar från förra bilen med riktig reling.

Mina wingbar är helt tysta med 3 cykelställ med eller utan cyklar efter lite tejpjustering .
Irriterande pip från ngn springa innan .

M

Senast ändrad:
Som många säger, det går att byta fötter/fästen när man byter bil, och då går det ju att återanvända själva "baren" givet att nya bilen inte är mycket smalare/bredare. Å andra sidan kanske det är lättare att sälja allt som en enhet (ett par fötter/fästen utan bars är kanske inte så gångbart på Blocket).
Kör du mycket och ofta (typ har räcket på hela sommaren) skulle jag gå på wingbar. Men kör man bara nån gång ibland skulle jag nöja mig med fyrkantsrör. Jag använder mina i princip 1-2 ggr per år (transport till/från Siljan runt, samt till/från sommarstuga på semestern) och då duger det gott med fyrkantsrör. Visst, det blir lite vindbrus (men har man bra bil hörs det inte mycket), och för min del slapp jag då även bygga om fästena på själva cykelhållarna :-)

Ska du bara fästa grejer ovanpå är wingbar klockrent. Vill du faktiskt kunna köra grejer på taket är fyrkant med utstick för surrning oslagbart. Bara en så enkel sak som att de faktiskt är raka gör att det går att lägga saker på dem..

Tror inte Edge finns till den bilen. Jag slår ett slag för Mont Blanc. Valde deras före wingbar edge till nya bilen. Mer användarvänligt än Thule plus i kanten för att dom passade rakt av på den gamla bilen också.

Har Thule fyrkant, precis köpt en cykelhållare (Thule Proride 591). Montering och så funkar bra men nog blir det en del vind-ljud i motorvägsfart. Beror väl på bilen också. För mig blir det att plocka av takräcket om jag ska göra långkörning utan cykeln. Valde fyrkant främst för att jag kom över dom 1000kr billigare.

Handen på hjärtat ärligt om du kommer orka ta av dem mellan gångerna eller det blir så att de sitter kvar hela tiden?

Jag pallar inte ta av mitt och gick från fyrkant till wingbar vid senaste bilbytet, stor skillnad i ljud. Hade jag bara haft det på när jag körde grejer hade jag nöjt mig med fyrkant. Men med cykel på taket 4 av 7 dagar så får det sitta alltid.

Jag har square. De har suttit på ett tag och nu får jag inte loss dem. Utan box väsnas de ordentligt.
Thules lås är värdelösa, funkar inte i utomhusmiljö.

Om jag skulle köpa nya lastbärare så skulle jag smörja upp både lås och skruvar ordentligt om de skulle sitta på ett tag.

Jag använde thule fyrkanströr hela förra sommaren, då jag bytte till bil utan dragkrok. Sedan påsk i år sitter det wingbar evo på istället. Jag bytte för att jag tycker det väsnades för mycket med fyrkanströr, för att ev minska bränsleförbrukningen (något) och det ser snyggare ut (viktigt när man har dom monterade konstant).

Resultatet är att det är snyggare och väsnas mindre men ingen skillnad i bränsleförbrukning.

Övriga tips, jag har använt samma fotsats till fyra olika bilar och bara tidigare bytt "kittet" själva gummikuddarna för taket. Om du har takräcken som monteras direkt på taket se till att du sätter någon form av skyddsplast under för att spara på lacken.

Sist jag kollade på takräcke till en toyota, dock avensis, så var toyotas egna takräcke som såldes via toyotahandlaren billigaste alternativet, ett tips, kolla upp det.

Har ingen kommentar om sjäöva takräcket, däremot så råder jag dig att tänka till en gång extra innan du handlar nåt ifrån Mekster, riktig skitfirma som inte håller vad dom lovar eller skickar saker som dom påstår att dom har på lager. I stort sett omöjligt att få tag på kundtjänst också, och får man det så får man ingen hjälp, fick be Klarna om hjälp till slut för att få loss mina pengar som dom hade spärrat på mitt kort för varor som inte skickades, höll på i 2-3 månader innan denna soppa var löst. Rekommenderar att läsa besökarnas inlägg på deras facebooksida innan köp...

Belse sa:
Har ingen kommentar om sjäöva takräcket, däremot så råder jag dig att tänka till en gång extra innan du handlar nåt ifrån Mekster, riktig skitfirma som inte håller vad dom lovar eller skickar saker som dom påstår att dom har på lager. I stort sett omöjligt att få tag på kundtjänst också, och får man det så får man ingen hjälp, fick be Klarna om hjälp till slut för att få loss mina pengar som dom hade spärrat på mitt kort för varor som inte skickades, höll på i 2-3 månader innan denna soppa var löst. Rekommenderar att läsa besökarnas inlägg på deras facebooksida innan köp...

Intressant! Satt och småkollade firman. Hade aldrig hört om den innan jag fick en träff på deras takräcken. Låter ju inte så lovande.

Snuten sa:
Belse sa:

Intressant! Satt och småkollade firman. Hade aldrig hört om den innan jag fick en träff på deras takräcken. Låter ju inte så lovande.

Nä, var riktigt less på dom till slut, minst en timme i telefonkö varje gång, och blev lovad både hjälp och återkoppling men inget hände så till slut kontaktade jag Klarna istället så fick dom ta kontakten med dom, då fick jag tillbaks pengarna på en dag när dom tryckte på lite...

Belse sa:
Snuten sa:
Belse sa:

Nä, var riktigt less på dom till slut, minst en timme i telefonkö varje gång, och blev lovad både hjälp och återkoppling men inget hände så till slut kontaktade jag Klarna istället så fick dom ta kontakten med dom, då fick jag tillbaks pengarna på en dag när dom tryckte på lite...

Låter lite som Comhem back in the days...

Belse sa:
Snuten sa:
Belse sa:

Intressant, det påminner om min upplevelse av...Klarna.

Tillbaka
Topp