[½OT] Uranberikat vatten (i cykelflaskorna!)

Arsozath

Aktiv medlem
Jag gillar Uran. Fantastisk grundämne. Men som många andra med egen brunn i Småland så är det liiite för mycket i vattnet. Som cyklist dricker jag mycket vatten, så därav nästan helt cykelrelaterat....
Info i kronologisk ordning.
När jag var liten så fick vi inträngning av restprodukter från kourin i våran vattenbrunn. En ny brunn skulle fixas och den fick borras. Första hålet gav för lite vatten så det övergavs efter 100+ meter. Nästa hål gick dock bättre, men även det är nere på över 100 meters djup. Inget vattenprov togs då och har inte gjorts förrän i våras. Vi fick då anmärkningar på Uran samt Fluor, men det stod även att vattnet var tjänligt så ingen åtgärd vidtogs.
Så i somras/höstas? var min mor och fru på lantbruksmässan på Elmia och av en ren nyfikenhet så visades vattenprovet upp för en vattenreningproduktsförsäljare. Han gick igång direkt och påstod att vattnet var helt otjänligt och att de kunde få mässpris på ett filter på 36000 sek. De gick de inte med på och jag läste på lite om det är farligt eller ej. Kom väl fram till att det inte finns några belägg för att det skulle vara det, iaf inte i vårat fall. Kan tillägga att nivån ligger på 60+ microg/l jämfört med gränsvärdet som förra året höjdes till 30 från 15 microg/l, så det är fortfarande högt över.
Så jag började sno vatten på jobbet och vi tog ett vattenprov till, som naturligtvis visade samma sak.
Nu har jag tagit in offert från en filterleverantör, filter för 16000 sek.
Också tagit kontakt med en lokal rörmokare som har en annan leverantör som jag pratade med idag. Denna försäljare var inne på min linje och tyckte det var onödigt att sätta in ett filter när värdet är så pass lågt. Jag kommer ändå i dagarna få en offert på det därifrån också.
Till saken hör att brunnen går till tre hus, en ladugård samt ett stall. Djuren är jag inte speciellt orolig för men i ett av husen har vi hyresgäster som ska få barn. Jag diskuterade det med dom och tyckte att de får bestämma själva om de vill att jag ska sätta in filter eller inte i deras hus. Ska själv få nummer tre i mars så på sätt och vis känns det onödigt att chansa, men om till och med en försäljare som verkar påläst tycker det är onödigt....

Så hur farligt är det med Uran i vattnet egentligen?

Praktiskt.
Då kan man hitta barnen med geigermätare när de villar bort sig. Eller självlysande i mörkret....

Inte för att raljera, utan att ha ett dugg vetande i ämnet, skulle jag tro att vid noggranna analyser hittar man i princip vaffan som helst i vilka dricksvattenprovar som helst. Gränsvärden sätts utifrån vad som är ”ekonomiskt försvarbart. Jmf gärne bequerelmätningar i renkött, gränsvärdena höjdes plötsligt till det tredubbla efter Tjernobyl 1986.
Vi som har kommunalt väljer att tro på att det är toppenbra.

Nja, alltså det är 238U vilket inte strålar så mycket. Sen är det tydligen inget gränsvärde, utan snarare ett riktvärde, varför man inte får skriva att det är otjänligt även med nivåer högre än 30 microg/l...

Hur funkar filtren då? Finns det nån vetenskap bakom så det inte är nåt vattenvirvlande eller annat humbug?

till och med en försäljare som verkar påläst tycker det är onödigt....

Orkade inte läsa mer än lite strö meningar i slutet. Men svaret finns nog här och nej vi kan inte hålla dig i handen även om du vill.

ooms sa:
Hur funkar filtren då? Finns det nån vetenskap bakom så det inte är nåt vattenvirvlande eller annat humbug?

Jonbytarteknik. I princip spolar man vattnet genom något salt som ersätter uranet med klorid. Bland annat SLU har gjort studie på det och det fungerar. Frågan är bara om det behövs eller inte.

hithit sa:
till och med en försäljare som verkar påläst tycker det är onödigt....

Orkade inte läsa mer än lite strö meningar i slutet. Men svaret finns nog här och nej vi kan inte hålla dig i handen även om du vill.

Ska man lita på försäljare så hade jag redan haft ett filter. Därav frågan. Det står i mitten av stycket ungefär, det du inte orkade läsa...

Tungmetaller (i betydelsen giftiga metaller men inte nödvändigtvis tunga) är ju inte bra om det är hög långvarig exponering, så man kan ju fundera på hur njurar och lever mår i långa loppet. Så farligt är det nog.
Sen vad man ska göra åt det är ju en annan femma. Filtrera kan ju inte vara lätt.

Som den oroliga dansken, som kom förbi när jag utförde ett arbete på grannfastigheten till honom, och ville ställa en fråga om vattenprov.
Han undrade om firman som jag jobbade åt, gjorde vattenprov. Hans oro baserade sig på att vattnet blev brunt och smakade dåligt sommartid.
Ställde frågan om han hade grävd eller borrad brunn. Han svarade "Nej, jag har en sådan trekammarbrunn."

weldion sa:
Som den oroliga dansken, som kom förbi när jag utförde ett arbete på grannfastigheten till honom, och ville ställa en fråga om vattenprov.
Han undrade om firman som jag jobbade åt, gjorde vattenprov. Hans oro baserade sig på att vattnet blev brunt och smakade dåligt sommartid.
Ställde frågan om han hade grävd eller borrad brunn. Han svarade "Nej, jag har en sådan trekammarbrunn."

Fantastiskt!

Mina svärföräldrar har motsvarande uranhalt i sitt vatten i sommarstugan och jag sökte runt lite kring det i somras. Har inte kvar länkarna, men läste nån rapport där det framgick att kommunalt vatten också kan ligga över gränsvärdena. Minns inte siffrorna exakt men har för mig att det var nån svensk kommun som låg på 40 när tester gjordes, och där blev det väl inte direkt rikslarm av upptäkten.

Så vi resonerade som så att iom att det är en sommarstuga blir exponeringen väldigt låg på totalen och därför brydde vi oss inte. Om det gäller permanentboende kanske det kan vara klokt med ett filter. En annan rapport, eller möjligen samma, visade att det fungerar bra att sänka förekomsten av uran med flera olika metoder.

weldion sa:
Det där tror jag inte på. Skitsnack!

Uran 238 sönderfaller ju på lång sikt till bly 206, så om ni väntar lite så blir det helt ofarligt. ?

Där min mamna växte upp finns alunskiffer med de näst högsta uranhalterna i Sverige. Det var länge tal om att öppna en urangruva där...

Själv är jag uppvuxen i ett hus byggt av blå lättbetong. Det är ju...strålande.

Fluor är ju inte heller nyttigt. Vet ej dock i vilka mängder man bör oroa sig.
Hörde på radion för några år sedan att amerikanerna har varningstext på tandkrämstuberna just för fluoret. Men de har väl å andra sidan varningstext på i princip allt.

Fältprästen sa:
Fluor är ju inte heller nyttigt. Vet ej dock i vilka mängder man bör oroa sig.
Hörde på radion för några år sedan att amerikanerna har varningstext på tandkrämstuberna just för fluoret. Men de har väl å andra sidan varningstext på i princip allt.

De brukar å andra sidan fluorera dricksvattnet...

Sszon sa:
Det står ganska tydligt att enligt SGU och baserat på en mätning gjord av SSM så blr man vidta åtgärder för halter runt eller över 30 mikrogram per liter. Samma rilinjer är för övrigt för WHO
https://www.sgu.se/grundvatten/brun...v-brunn/radon-radium-och-uran-i-brunnsvatten/
Jag tycker det är en annan diskuasion om vem som ska pynta kalset dock. Borde inte tex försäkringsbolaget gå in?

På länken står bara att man hittar uran i vatten samt att vatten med uran är tjänligt med anmärkning. I övrigt hänvisar de till livsmedelsverket. Och där går man på WHOs linje. Det verkar finnas hur mycket data som helst på att det finns uran i vatten, men när det kommer till om det är farligt eller ej hittar jag inga publikationer som visar på ett klart samband mellan något högre uranhalt i vattnet och påverkan på individers hälsa.

Du borde kolla efter finska data.
Där har de än mer uran i vattnet än normalt i sverige (dvs på era nivåer) så där bör man kunna hitta studier över njurfunktion hos långtidsexponerade.

weldion sa:

Till trådstartaren:
Kanske hörde fel, det var urin, inte uran? Urinberikat vatten...

Jag är uppväxt med dricksvatten som innehåller bly, 1200% högre än gränsvärderna för tjänligt vatten. Ny brunn borrades och mätvärdena från den nya borrhålet låg i samma klass. Lösningen blev en omvänd osmos anläggning (självtryck) under diskbänken för att producera dricksvatten. Duscha och tvätta får man göra i blyhaltigt vatten.

Det kan vara värt att kolla på en omvänd osmos anläggning för producering av dricksvatten.

Tillbaka
Topp