10 åring har börjat klaga på ryggont, riser bar?

bjornligan1

Medlem
Hej 10åring som kör på en rockhopper XS 27.5 och gjort förra säsongen
Det börjar gå snabbare och mer tekniskt nu och med det har även ryggont kommit.

Jag ser cykeln är stor, skulle en riser bar hjälpa?
flytta fram sadel?
Kapa det alldeles för breda styret?
Verkar ej kunna höja styret mer(eller kan jag flytta ner ena distansen?) och hjälper det?

Tack på förhand
Mvh okunnig förälder

Bilagor

• 6fbe0a6c-95de-4a2f-bae7-d22b8075d23f.webp
    6fbe0a6c-95de-4a2f-bae7-d22b8075d23f.webp
    115.8 KB · Besök: 192
  • bc5032e5-ed7c-4f54-b08a-e3e338c306bb.webp
    bc5032e5-ed7c-4f54-b08a-e3e338c306bb.webp
    360.3 KB · Besök: 134
Är ni med i någon cykelklubb för junior? Isåfall skulle jag fråga där, typ instruktör/ledare och höra om det finns kompetens inom klubben för tex en lättare bike fit som förhoppningsvis inte är lika dyr som för vuxna..

kapa styre. flytta fram sadel.

Så länge sadel är lägre än styre borde det absolut inte behövas rise.
Men jag vet inte, nu är det tydligen modernt med högt styre - så jag fattar inget.

Om det gnälls för mycket så hade jag flyttat distansen men det borde inte behövas

kapa styre. flytta fram sadel.

Så länge sadel är lägre än styre borde det absolut inte behövas rise.
Men jag vet inte, nu är det tydligen modernt med högt styre - så jag fattar inget.

Om det gnälls för mycket så hade jag flyttat distansen men det borde inte behövas
Gnälls inte alls under körning eller så utan efteråt.
Ska börja med att prova dra fram sadeln något
Sadeln är lägre än styret.

Gnälls inte alls under körning eller så utan efteråt.
Ska börja med att prova dra fram sadeln något
Sadeln är lägre än styret.
Till en vuxen hade man kanske sagt core-träning.

Systersonen kände rätt bra i magen när vi körde valåsen. Han är i bra form men det kräver väl ändå specifik träning

Senast ändrad:
Du har inte skrivit var hen får ont. Ett för brett styre borde, om jag har förstått rätt, i första hand påverka upp vid skuldrorna.

Hej 10åring som kör på en rockhopper XS 27.5 och gjort förra säsongen
Det börjar gå snabbare och mer tekniskt nu och med det har även ryggont kommit.

Jag ser cykeln är stor, skulle en riser bar hjälpa?
flytta fram sadel?
Kapa det alldeles för breda styret?
Verkar ej kunna höja styret mer(eller kan jag flytta ner ena distansen?) och hjälper det?

Tack på förhand
Mvh okunnig förälder
Det låter inte så sunt att en 10 åring tränar på ett sett så att hen har ryggont. Kanske minska på träningsmängden. Alternativt mixa in sport som stärker bålmuskelatur?

Sitter hen mycket på sadeln? Vibrationer och stötar från ojämnheter går via sadeln in kroppen.
Mtb på stigar mm handlar mycket om att stå på pedalerna och dämpa så mycket som möjligt med benen. Sitt på sadeln uppför när lämpligt och på släta underlag.

Om hen cyklar med klubb bör ledarna kunna hjälpa, men möjligt att de försöker hålla igen när deltagarna är unga och ovana.

Det låter inte så sunt att en 10 åring tränar på ett sett så att hen har ryggont. Kanske minska på träningsmängden. Alternativt mixa in sport som stärker bålmuskelatur?
cykling kör vi inte ofta, det är 2ggr i veckan, 1h per gång med effektiv cykling på kanske 35-40min
Däremot är det ju andra aktiviteter med, fotboll och basket.

Fasiken min första Finnmarkstur på 90-talet och det kändes som ryggen gått av efter 50km, stretch och vila hjälpte men ffa lillklingan och högre kadens.

Det KAN ju finnas orsaker som inte är direkt cykelrelaterade så för att utesluta det är ett besök på VC kanske inte så dumt?

Lite så. Innan folk börjar prata om överträning, kadens, växelomfång osv.
Barn är extremt dåliga på att överträna sig själva.
Däremot är det växande varelser där saker och ting rör sig hela tiden så jag hade börjat på VC innan jag lyssnat på en massa happygubbars tyckande som har sin egna sen länge fullvuxna (i alla fall vertikalt) kropp som referens.

Är inte cykeln för lång då? Flytta fram sadeln så mycket som möjligt som många skrivit och att testa ett smalare styre med mycket backsweep tror jag är melodin.

Sitter hen mycket på sadeln? Vibrationer och stötar från ojämnheter går via sadeln in kroppen.
Mtb på stigar mm handlar mycket om att stå på pedalerna och dämpa så mycket som möjligt med benen. Sitt på sadeln uppför när lämpligt och på släta underlag.

Om hen cyklar med klubb bör ledarna kunna hjälpa, men möjligt att de försöker hålla igen när deltagarna är unga och ovana.
Ja träningen är väldigt försiktig.

Är inte cykeln för lång då? Flytta fram sadeln så mycket som möjligt som många skrivit och att testa ett smalare styre med mycket backsweep tror jag är melodin.
Jag tror cykeln är för lång. Han borde vara runt 10cm längre skulle jag tro för optimal sittposition, men genvägade till 27.5 XS då övriga barn i klubben körde det i samma längd.

Tillbaka
Topp