10-milsrunda från centrala Stockholm.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Gärna en runda som så snabbt som möjligt ger möjlighet att dra på. Plus om den slutar på ett bra lunchställe och går att koppla på med pendeltåg (5 mil till, men inte så mycket mer om man ska vara realistisk)om man orkar åka mer efter lunch. Är det 260:an och Nynäsvägen som gäller eller finns det lättnavigerade alternativ norr om stan?

SåsenFrÅsen sa:
..eller finns det lättnavigerade alternativ norr om stan?
Från Roslagstull går cykelvägar med mer eller mindre fri fart upp till Danderyd och 262:an eller Enebybergsvägen och sedan förbi Vallentunasjön upp mot 77:an. Det finns många små fina snirkliga vägar i området samt lite rakare mellanstora vägar.
Många fina vyer och det luktar gödsel. Riktigt bra för att vara så nära Stockholm.
Titta på Strava och du lär ser hur folk cyklar.

Fors-Nynäs-Fors är ju annars ett klassiskt segment om man skall försöka få till lite tempo ett antal mil. Hittas garanterat i Strava bland segmenten, man åker väl till Haninge med pendel då om man inte vill trassla sig ut från city

Pendel till VH och sedan hela Södertörns härlighet framför hjulen. Enkelt, tryggt och effektivt! Är man bilmänniska går det parkera gratis kvällar och helger på ribbyskolan. Inte ett rödljus och inte en stopplikt innan hjulen smeker asfalten.

#reklam

Från centrala Stockholm -> Lovön -> Ekerö -> Färingsö sen är det bara bestämma dig för hur långt ut på Svartsjölandet du vill åka.

Jag tänkte just skriva:
- Söderut: Södertörn med fika i Ösmo
- Västerut: Färingsö
- Österut: Värmdö-Ingarö

Men lundatok hann före med ypperliga Strava-förslag (great minds think alike). :-)

Återstår bara:
- Norrut: Vallentuna-trakten och längre norrut (som även det föreslogs tidigare i tråden)

I samtliga fall blir det dock några mils transportsträcka, liksom lite svårt att undvika om man startar från centrala Stockholm. Men det är skillnad på transportsträcka och transportsträcka, det finns ju en del cykelbanor och lågtrafikerade gator där man kan stå på rätt bra ändå. Kortast transportsträcka är nog till Ekerö.

Det finns gott om fina vägar i Roslagen. Om man kan ta sig ut en bit. Själv brukar jag cykla från Hässelby Villastad och upp mot Sollentuna och vidare norr ut.

Här en snutt från Arlanda mot Markim och avslut i Husby. Filmat ca 10 km. Sagolik sträcka. 3.40 in.

DT sa:
Jag tänkte just skriva:
- Söderut: Södertörn med fika i Ösmo
- Västerut: Färingsö
- Österut: Värmdö-Ingarö

Men lundatok hann före med ypperliga Strava-förslag (great minds think alike). :-)

Återstår bara:
- Norrut: Vallentuna-trakten och längre norrut (som även det föreslogs tidigare i tråden)

I samtliga fall blir det dock några mils transportsträcka, liksom lite svårt att undvika om man startar från centrala Stockholm. Men det är skillnad på transportsträcka och transportsträcka, det finns ju en del cykelbanor och lågtrafikerade gator där man kan stå på rätt bra ändå. Kortast transportsträcka är nog till Ekerö.

Exakt, hade norrut på gång men iddes inte hitta en bra runda i strava. ?

Denna var visst lite lång, kommer inte ihåg så mycket av omgivningarna.
https://www.strava.com/activities/606951512

lundatok sa:
Exakt, hade norrut på gång men iddes inte hitta en bra runda i strava. ?

Denna var visst lite lång, kommer inte ihåg så mycket av omgivningarna.
https://www.strava.com/activities/606951512

Den visar bra möjliga tillfartsvägar. För att få till ca 10 mil från city kan sträckan kortas ner med tex denna genväg:
skarvning.JPG

Det finns många fina vägar i området och skyltningen är bra.

Stravasegmentet Djurgården Runt är en mil, bara trycka valfritt antal varv - nära till många bra lunchställen!

Men ut på Färingsö är nog bäst, den Lundatok postade (https://www.strava.com/activities/897317780) har fina vägar.

Vad gäller transportsträckor så är Djursholm ut ganska fint, t.ex. denna - så täcker du Rydbo, Rumsättra (så vackert) och Skålhamra https://www.strava.com/routes/19345067

ooms sa:
Skogling sa:
ooms sa:
Skogling sa:
ooms sa:
Ytterligare en anledning att inte bo i Sthlm :-)

Va?
Hålla på och krångla med pendeltåg, bil, eller ändlös transportcykling med trafikljus och mög innan man är ute på fina landsvägar, hur kul är det?

Stockholm är ganska stort...
Det är ju just det som är problemet.

Det största problemet är alla som inte bor i Stockholm och klagar på Stockholm.

Det är inga problem att cykla kring Stockholm. Själv bor jag i en förort och har 1200 m till skogsstigar. Lantlig cykling har jag 13 km till.

Bor man mitt i Stockholm så är det ju en del transportsträcka innan man kommer ut på vägarna, men man bor väl inte mitt inne i stan för närheten till landsvägscykling ändå.
Vill som västerortsbo även jag slå ett slag för vägarna ut mot Bålsta-Örsundsbro-Enköping mm.
Om man utgår från Kungsängen så finns det gott om bra vägar och möjligheter att få ihop bra rundor.
Samma sak med rundor upp mor roslagen där man kan utgå från Sollentuna eller Rotebro.
Ekerö-Färingsö i alla ära men det var bättre förr när föräldrarna bodde där och det inte var fullsmockat med cyklister ;-)

nypan sa:
Bor man mitt i Stockholm så är det ju en del transportsträcka innan man kommer ut på vägarna, men man bor väl inte mitt inne i stan för närheten till landsvägscykling ändå.
Vill som västerortsbo även jag slå ett slag för vägarna ut mot Bålsta-Örsundsbro-Enköping mm.
Om man utgår från Kungsängen så finns det gott om bra vägar och möjligheter att få ihop bra rundor.
Samma sak med rundor upp mor roslagen där man kan utgå från Sollentuna eller Rotebro.
Ekerö-Färingsö i alla ära men det var bättre förr när föräldrarna bodde där och det inte var fullsmockat med cyklister ;-)
Ja, det där området är ocyklat för mig runt Bålsta - Enköping. Håller med om Roslagen, körde 10 mil på jättefina vägar för några veckor sedan. Bland annat delar av den där fina vägen som går från Gimo till Knutby.

Skogling sa:
ooms sa:
Skogling sa:
ooms sa:
Skogling sa:
ooms sa:
Ytterligare en anledning att inte bo i Sthlm :-)

Va?
Hålla på och krångla med pendeltåg, bil, eller ändlös transportcykling med trafikljus och mög innan man är ute på fina landsvägar, hur kul är det?

Stockholm är ganska stort...
Det är ju just det som är problemet.

Det största problemet är alla som inte bor i Stockholm och klagar på Stockholm.

Det är inga problem att cykla kring Stockholm. Själv bor jag i en förort och har 1200 m till skogsstigar. Lantlig cykling har jag 13 km till.

Känns lite ansträngt att hävda att man har bra cykling när man bor i Storstockholm mht trafiktäthet osv. Konstigt att man får alla kommentarer från just Stockholmare hur bra vi har det på vichan när de är på besök och cyklar. Tydligen känsligt ämne.....

Fantastiskt att det här blev en tråd för kränkta lantisar. :D
Stockholm är inte så stort och farligt som ni tror.

Bisarr tråd.
Tillhör den omtalade gruppen Stockholmsbor som brukar uttrycka min uppskattning över den fina cyklingen utan trafik när jag cyklar i de mer glesbefolkade delarna av landet, vilket händer titt som tätt.
Konstigt nog betyder inte det att det inte finns bra cykling i och kring Stockholm...

emilh sa:
Bisarr tråd.
Tillhör den omtalade gruppen Stockholmsbor som brukar uttrycka min uppskattning över den fina cyklingen utan trafik när jag cyklar i de mer glesbefolkade delarna av landet, vilket händer titt som tätt.
Konstigt nog betyder inte det att det inte finns bra cykling i och kring Stockholm...

+10

Skogling sa:
bigmollo sa:
Fantastiskt att det här blev en tråd för kränkta lantisar. :D
Stockholm är inte så stort och farligt som ni tror.

+1.

Fast ni har väl båda bott massa år i Stockholm och är acklimatiserade?

Jag tillhör skaran "inflyttade lantisar" som klagar på cyklingen i Stockholm. Så det beror lite på vad man har för bakgrund. Jag flyttade hit från Norrköping och tycker det är hemskt att ta mig till bra vägar att cykla på (bor i närheten av Älvsjö). Visst kan jag ta pendeln söderut, men då försvinner ju genast 45-60 minuter av cykeltid. Hade jag däremot tidigare bott i Paris/London/etc och flyttat hit hade jag nog tyckt annorlunda. Detta gäller alltså landsväg.

MTB tycker jag är fantastiskt bra för att vara storstad!

Stockholm är inte BARA trafik och trafikljus.

Nä, det är inte optimalt att cykla landsväg, fort, rakt fram närmare centrum. Men det finns ett enormt nät av CB som man tar sig ut från smeten.

Jag har hyrt ställen i Skåne och på Gotland i många år. Alltid haft med mig hoj och njutit av fin cykling. Där också.

Jag förstår inte den här "antistockholmmentaliteten" som en del har. Fattar inte...

Sverige är fantastiskt. Hela Sverige. ?

Skogling blev upprörd! Och bigmollo var tvungen att dra lantiskortet på bästa Kinberg Batra-vis. Vi ber om ursäkt. ?

Örjan Lax sa:
Skogling blev upprörd! Och bigmollo var tvungen att dra lantiskortet på bästa Kinberg Batra-vis. Vi ber om ursäkt. ?

Jag varnade ju att det var ett känsligt ämne! Klart kungliga huvudstaden har tolkningsföreträde var det finns bra cykling i Svea Rike. Allt annat vore ju anarki !

I vilket inlägg var jag upprörd? ?

Jag har aldrig hört någon stockholmare klanka ner på någon annan i vårt avlånga land.

Jag har aldrig sagt att Stockholm har bästa landsvägscyklingen heller. Eller?

Ja, ja. Ni får fortsätta att göra er lustiga över oss 08:or om ni mår bra av det. ?

SåsenFrÅsen sa:
Gärna en runda som så snabbt som möjligt ger möjlighet att dra på. Plus om den slutar på ett bra lunchställe och går att koppla på med pendeltåg (5 mil till, men inte så mycket mer om man ska vara realistisk)om man orkar åka mer efter lunch. Är det 260:an och Nynäsvägen som gäller eller finns det lättnavigerade alternativ norr om stan?

Var i Stockholm bor du? Det kan vara rätt stor skillnad på vilken sida du bor.

Skogling sa:

Jag har aldrig hört någon stockholmare klanka ner på någon annan i vårt avlånga land.

Ja, ja. Ni får fortsätta att göra er lustiga över oss 08:or om ni mår bra av det. ?

Nänä, förlåt, kanske inte upprörd, men du gick igång** en aning i alla fall såg det ut som.

**Gick igång, som att börja andas snabbare och plötsligt få lite skrivklåda, inte gick igång som att "blev kåt".

Örjan Lax sa:
Skogling sa:

Nänä, förlåt, kanske inte upprörd, men du gick igång** en aning i alla fall såg det ut som.

**Gick igång, som att börja andas snabbare och plötsligt få lite skrivklåda, inte gick igång som att "blev kåt".
Puh, tur att du förklarade. Tyckte det var jättekonstigt skrivet...

bigmollo sa:
SåsenFrÅsen sa:

+1
Jag tror jag hamnat lite fel.

Men jag gissar att SåsenFrÅsen kanske hör hemma i Hägerstensåsen? Då jag startar från Älvsjö så har min standardrunda blivit runt Bornsjön. Lite trixigt tills man passerat Botkyrka. Enligt information håller de tydligen på att lägga ny beläggning runt sjön vilket är behövligt. https://www.strava.com/activities/1072850132

desmo sa:
bigmollo sa:
SåsenFrÅsen sa:

Nu byter du bara ämne Mollo. Det är inga problem att cykla i Stockholm. Det har Skogling sagt. Alla lantisar fattade.

Det finns fantastiskt fina landsvägar runt Stockholm, många av dem dessutom med ganska lite trafik (eftersom bulken av biltrafiken har flyttat till mer nybyggda motorleder). Jämfört med stora delar av "glesbygden" så är dessutom vägnätet utanför staden väldigt tätt, och det finns nästan inga ocyklingsbara 2+1-vägar som på många andra håll, vilket gör att det är lätt att sno ihop en massa olika variationer av fina rundor.

Nackdelen, som man inte kommer ifrån om man utgår från centrala Stockholm, är att det blir 1-2 mils transportsträcka innan man kommer ut på riktigt landsvägen. Det är som det är helt enkelt.

Som jämförelse tar jag varje sommar med cykeln till en annan svensk (medelstor) stad, och där är det bara 2-3 km innan man kommer ut på landsvägen vilket till en början känns helt underbart. Men när man har varit där någon vecka så känns det som att man har cyklat alla möjliga rundor, eftersom man begränsas en del av att vägnätet är glesare och man inte kan cykla på vissa 2+1-vägar.

Tillbaka
Topp