10-milsrunda från centrala Stockholm.

DT sa:
Det finns fantastiskt fina landsvägar runt Stockholm.... Jämfört med stora delar av "glesbygden" så är dessutom vägnätet utanför staden väldigt tätt....
Som jämförelse.... och där är det bara 2-3 km innan man kommer ut på landsvägen vilket till en början känns helt underbart. Men när man har varit där någon vecka så känns det som att man har cyklat alla möjliga rundor...
+1

Haha, vilket liv det blev för att jag konstaterade att detta är ytterligare en anledning att inte bo i Sthlm. För mig. Snacka om ömma tår :-)
Själv bor jag i centrala Uppsala, har max 10 min transportcykling ut till fina vägar i ALLA väderstreck. Kan inte säga att det råder brist på vägar, kan lätt nå Roslagen, Örsundsbro/Enköping, etc, som nämns här i tråden, men även Norduppland. Kan dessutom lätt lägga upp en fin 10-milarunda utan att nån gång vara mer än 2 mil hemifrån. I Sthlm får man välja på att bo centralt och ha lång transport ut, eller bo i förorten med kort transport åt ETT håll. Båda alternativen upplever jag som sämre. Och pendlingsmässigt har jag kortare restid till jobbet i Kista än flera av mina kollegor som bor i Sthlm. Men alla är vi olika.

Senast ändrad:
De gånger tågtrafiken bryter samman avundas jag inte mina kollegor som bor i Uppsala och ska ta sig dit från centrala Stockholm. ;-)

Grejen är väl att det i stort sett alltid finns för- och nackdelar med allt och olika människor har olika bakgrund och preferenser.

Senast ändrad:
Bor i närförort norr om Stockholm, och håller med DT om att det är å ena sidan lite längre till fina vägar här än i genomsnittlig svensk stad, å andra sidan är det totala utbudet större så man kan köra fler rundor oftare utan att behöva köra samma vägar jämt.

Ooms poäng om Uppsala är bra dock, där har man rimligen både nära till bra landsväg, och ett utbud minst lika bra som Stockholms (man delar ju t.ex. på södra roslagsområdet). Lätt avundsjuk faktiskt.

GoranS sa:
De gånger tågtrafiken bryter samman avundas jag inte mina kollegor som bor i Uppsala och ska ta sig dit från centrala Stockholm. ;-)

Grejen är väl att det i stort sett alltid finns för- och nackdelar med allt och olika människor har olika bakgrund och preferenser.
För mig blir det då en taxi som SL (dvs Sthlms läns skattebetalare) får betala :-)

nisseson sa:
Bor i närförort norr om Stockholm, och håller med DT om att det är å ena sidan lite längre till fina vägar här än i genomsnittlig svensk stad, å andra sidan är det totala utbudet större så man kan köra fler rundor oftare utan att behöva köra samma vägar jämt.

Ooms poäng om Uppsala är bra dock, där har man rimligen både nära till bra landsväg, och ett utbud minst lika bra som Stockholms (man delar ju t.ex. på södra roslagsområdet). Lätt avundsjuk faktiskt.

Och så är det ju nära till Stockholm med alla sina fina landsvägar med lite trafik! *asgarv*

ooms sa:
GoranS sa:

För mig blir det då en taxi som SL (dvs Sthlms läns skattebetalare) får betala :-)
Är inte så säkert att du får tag i någon taxi som vill köra dig till Uppsala när det är snökaos och ett antal tusen Uppsalapendlare ska hem en fredageftermiddag. Vet i alla fall personer som inte lyckats med detta.

motionisten sa:
nisseson sa:

Och så är det ju nära till Stockholm med alla sina fina landsvägar med lite trafik! *asgarv*

:-) Kolla youtube-klippet Skogling delade på förra sidan.
3 bilar på 15 minuter är inte så plågsamt mycket trafik.

Hittar man rätt vägar så är trafiken inte alls speciellt intensiv. Åkte 60 km i söndags kväll ganska nära stan utan att behöva fundera på bilar.

nisseson sa:
...

Fast är man ovan med storstadspulsen så kan det såklart kännas lite läskigt med så mycket trafik.

//j

Senast ändrad:
jesperC sa:
nisseson sa:
...

Fast är man ovan med storstadspulsen så kan det såklart kännas lite läskigt med så mycket trafik.

//j

[OT]

Visst ! När man sitter ute i förorten i sitt trånga radhus med mångmiljonskulder efter en 'bostadskarriär' och tre timmar pendling om dan så måste man ju greppa alla halmstrån som finns.
Klart som fan man har bra cykling med , iallafall på udda tider på Söndagarna, nåra mil från stan !
Och glöm inte storstadspulsen! Den har alla 08:or i kväll när de sitter i bilköerna ut ur stan med cykeln på biltaket och säkert även på Söndag när de ska hem igen.
Det finns säkert mycket som är bra med att bo i Stockholm, men när man drar upp just cykling som något att sukta efter i Stockholm ,då är vi många lantisar som skakar på huvet.....

[Edit] Glömmer ord i affekt som lantis

Senast ändrad:
motionisten sa:
jesperC sa:
nisseson sa:
...

//j

[OT]

Visst ! När man sitter ute i förorten i sitt trånga radhus med mångmiljonskulder efter en 'bostadskarriär' och tre timmar pendling om dan så måste man ju greppa alla halmstrån som finns.
Klart som fan man har bra cykling med , iallafall på udda tider på Söndagarna, nåra mil från stan !
Och glöm inte storstadspulsen! Den har alla 08:or i kväll när de sitter i bilköerna ut ur stan med cykeln på biltaket och säkert även på Söndag när de ska hem igen.
Det finns säkert mycket som är bra med att bo i Stockholm, men när man drar upp just cykling som något att sukta efter i Stockholm ,då är vi många lantisar som skakar på huvet.....

Jag bor i Stockholms län. Har noll skulder. Pendlingstid ca 1.20 per dag med gång+allmänna kommunikationer eller ungefär detsamma i rulltid om jag cyklar. Pendlingstiden ägnas till gående (skönt att få röra på benen) samt 20 min på tåget (sitter och läser) så jag ser inte det som direkt bortkastad tid. Har inte bil så jag tar aldrig bilen för att cykla utan startar nästan uteslutande utanför dörren. Undantag är att ta mig till och från brevetcykling när pendeltågen ger vettigt alternativ.

Med detta bara sagt att du överdriver. Är inte speciellt svårt att rita upp en motsvarande nidbild av "lantisar" men det tillför inget till diskussionen så jag avstår från det.

I sak så tycker jag absolut inte att platsen jag bor på är idealisk för cykling. Den platsen finns f.ö. över huvud taget inte i Sverige p.g.a. backbrist. Skulle absolut gå att hitta bättre platser ur rent cykelhänseende inom rikets gränser. Dock är jag inte alls säker på att jag skulle vilja kompromissa övriga delar så det skulle vara värt det. Så dåligt är det inte cyklingsmässigt där jag bor drygt 1,5 mil från city - genom ett villaområde och ett industriområde och sen är jag ute på landsvägen.

motionisten sa:
jesperC sa:
nisseson sa:
...

//j

[OT]

Sukta efter? Någon ställde en fråga. Vi svarade.

Tycker du är väldigt raljerande och nedlåtande och i din ton och jag förstår ej varför denna stigmatisering?

Ingen har sagt att att Stockholm har den bästa cyklingen. Snarare att det går att hitta bra cykling.

GoranS sa:
motionisten sa:
jesperC sa:
nisseson sa:
...

//j

[OT]

Jag bor i Stockholms län. Har noll skulder. Pendlingstid ca 1.20 per dag .

Låter väldigt representativt för 08:or. Men vad vet jag, kanske gäller de 08:or som cyklar. Det vi lantisar reagerade på i tråden var att det överhuvudtaget inte går att ifrågasätta boendeort med avseende på preferenser på cykling. Det är ett känsligt ämne och har märkt det många gånger tidigare när samma reaktion poppar upp. Hellre lokalpatriot än lokalidiot , gäller både 08:or och oss lantisar.

Ni som klagar på transportsträckor borde bara htfu, bara lite mer träning. Bor centralt så för mig är den enda transporten som suger lite genom Söder lördag/söndagmorgon - extra slangar är standard.

Jävla tröttsam tråd med en seriös frågeställning. Dags att sluta bevaka tråden ;)

motionisten sa:
GoranS sa:
motionisten sa:
jesperC sa:
nisseson sa:
...

//j

[OT]

Jag bor i Stockholms län. Har noll skulder. Pendlingstid ca 1.20 per dag .

Låter väldigt representativt för 08:or. Men vad vet jag, kanske gäller de 08:or som cyklar. Det vi lantisar reagerade på i tråden var att det överhuvudtaget inte går att ifrågasätta boendeort med avseende på preferenser på cykling. Det är ett känsligt ämne och har märkt det många gånger tidigare när samma reaktion poppar upp. Hellre lokalpatriot än lokalidiot , gäller både 08:or och oss lantisar.
Visserligen inte purfärsk statistik men enligt denna är snittpendlingstiden i Stockholms län 32 min enkel väg så hel orepresentativt är nog inte min pendlingstid; http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/vi-har-i-snitt-25-minuter-till-jobbet-1049540

Vad gäller skulder så är det troligen inte så att stockholmare typiskt sett saknar skulder. Däremot tror jag inte att det är extremt ovanligt. I Stockholms stad är t.ex. över 40% av lägenheterna hyresrätter och där kan man tänka sig att det inte är helt ovanligt att människor inte har lån och typiskt lär lånen i alla fall inte vara gigantiska i den gruppen. https://www.scb.se/hitta-statistik/...g/statistiknyhet/bostadsbestandet-2017-12-31/

mamme1 sa:
desmo sa:
Visst kan jag ta pendeln söderut, men då försvinner ju genast 45-60 minuter av cykeltid.
Älvsjö-Vega en kvart med pendeln, sen Dalarövägen ut från rondellen vid Gudöbroleden/Nynäsvägen.

Som lantis behöver jag vara på perrongen några minuter innan avgång. Och sedan behöver jag åka pendel hem igen. Så säg att 40 min att cykeltiden försvinner?

Och det är min kommentar till @kroem uppmaning angående htfu också. Transportcyklingen stjäl tid från kvalitetscyklingen.

Kan jag få loss 2h från familjelivet så känns det ovärt att lägga 40min transport och bara få ut 80min bra cykling. Priset jag får betala för att jag bor där jag bor. Därför tar jag ofta hellre mtb.

Håller dock med det som skrivits tidigare om att vägnätet är tätt i området och kan kombineras på fler sätt än på landsbygden. Så jag försöker se något objektivt på problematiken.

Intressant fenomen när någon som har skrivit ett tiotal inlägg under 9 års tid på forumet kommer in och helt out of nowhere rockar loss med en stark kandidatur till "Happyrides bittraste inlägg 2019". :-)

DT sa:
Intressant fenomen när någon som har skrivit ett tiotal inlägg under 9 års tid på forumet kommer in och helt out of nowhere rockar loss med en stark kandidatur till "Happyrides bittraste inlägg 2019". :-)
Vi får nog byta ut "OT" till "Triggervarning"

@lundatok och DT med flera: Trådens alla svar verkar mest tyda på motsatsen...

Senast redigerad av en moderator:
lundatok sa:
Jag har svårt att förstå hur en lantis kan bli kränkt av att folk cyklar i storstäder.

Jag har svårt att förstå hur en 08:a kan bli kränkt av att lantisar säger att man har bättre cykling utanför storstäderna.

Over and out. Måste gå och jojka för kossorna.

desmo sa:
Kan jag få loss 2h från familjelivet så känns det ovärt att lägga 40min transport och bara få ut 80min bra cykling. Priset jag får betala för att jag bor där jag bor. Därför tar jag ofta hellre mtb.

Håller dock med det som skrivits tidigare om att vägnätet är tätt i området och kan kombineras på fler sätt än på landsbygden. Så jag försöker se något objektivt på problematiken.
Jag är en inflyttad lantis som bor i Hägersten och om jag ska cykla mindre än 10 mil orkar jag inte ta mig söderut utan kör istället mot Ekerö och försöker se det positiva i transporten, t ex utsikten från Gröndalsbron och Nockebybron och att det finns ganska bra backar upp från Gröndal och genom Bromma. När jag cyklar söderut accepterar jag att det är uppvärmning tills jag har passerat Huddinge, tycker ändå att det är bättre än att ta pendeln. Det största problemet med cykling runt Stockholm är som GoranS säger att det saknas riktiga klättringar.

mkallstrom sa:
desmo sa:

Jag är en inflyttad lantis som bor i Hägersten och om jag ska cykla mindre än 10 mil orkar jag inte ta mig söderut utan kör istället mot Ekerö och försöker se det positiva i transporten, t ex utsikten från Gröndalsbron och Nockebybron och att det finns ganska bra backar upp från Gröndal och genom Bromma. När jag cyklar söderut accepterar jag att det är uppvärmning tills jag har passerat Huddinge, tycker ändå att det är bättre än att ta pendeln. Det största problemet med cykling runt Stockholm är som GoranS säger att det saknas riktiga klättringar.

Jag håller med dig om att se det som sightseeing istället för regelrätt träning bitvis ibland. Ibland är det inte heller helt dumt att ta cx och snurra runt på cykelbanor, upp på småtopparna och annat.

I mitt personliga fall skulle jag nog trivas bättre i "Stockholm" om vi hade bosatt oss längre från smeten (Tullinge, Tumba, Rönninge, Salem etc).

motionisten sa:
lundatok sa:
Jag har svårt att förstå hur en lantis kan bli kränkt av att folk cyklar i storstäder.

Jag har svårt att förstå hur en 08:a kan bli kränkt av att lantisar säger att man har bättre cykling utanför storstäderna.

Det är lite fnissigt att just du tar åt dig. Längtar du till stan?

desmo sa:
Som lantis behöver jag vara på perrongen några minuter innan avgång. Och sedan behöver jag åka pendel hem igen. Så säg att 40 min att cykeltiden försvinner?

Point taken.
Beroende på vilken tid en startar så kan ju pendel ena vägen ibland vara att föredra.
Det går ju även att se "transporten" som en längre uppvärmning. Och precis som du säger, CX & MTB är ju utmärkta alternativ.

En enkel favorit"runda" för egen del är Nynäshamn ToR, skapligt bilfritt längs gamla nynäsvägen efter VH, och hejokej från stan till VH via Skarpnäck, Sköndal, Trånkan o Gamla Dalarövägen från rondellen vid Centrumvägen.

lundatok sa:
motionisten sa:
lundatok sa:

Det är lite fnissigt att just du tar åt dig. Längtar du till stan?

Förstör inte nu! Här kämpar man för att få till en bra fredagstråd på ett Happy som bara blivit tråkigare och så kommer du och blir kränkt på RIKTIGT! Jag som trodde 08:or var smartare än oss lantisar.

motionisten sa:
...
Förstör inte nu! Här kämpar man för att få till en bra fredagstråd på ett Happy som bara blivit tråkigare och så kommer du och blir kränkt på RIKTIGT! Jag som trodde 08:or var smartare än oss lantisar.

Jag tycker att du har en lite för blygsam syn på hur du lyckats i din kamp att få till en fredagstråd.
Dock trist att en intressant tråd med tips om bra rundor drabbades men sånt får man ta för att Happy inte ska bli för tråkigt.

//j (som snart tar "genvägen" via Sigtuna när jag ska hem till stan från Sollentuna)

Jag är snarare imponerad av storstadsbor generellt när många verkar ha krångligt till fin lvgscykling men ändå bara kör .
Ibland har man ju nog med problem ändå att komma ut trots fin cykling runt knuten .
Jag förstår att man vänjer sig vid pulsen och det som för oss lantisar liknar kaos men onekligen lite krångligare .

M

Jag tror inte någon flyttar till Stockholm för den fina cyklingens skull. Det kan som många skriver vara en hel del transport för att komma till bra cykling. Oftast cyklar man på den sidan av stan man bor. Jag som bott hela mitt liv i Västerort har mest cyklat på Ekerö och ut mot Bålsta. Ekerö/Färingsö är bra för rundor upp mot 10 mil. Vill man cykla längre så får man ta sig norr, syd eller väster om stan. Om man vill undvika lång och trist transport kan man ta bil eller pendeln. Det är mest en vanesak och inte så mycket att göra åt.
Ett bra sätt att komma ut på nya vägar är att köra randonnélopp. Det finns flera olika startplatser i Stockholm. Södertälje, Täby och Barkarby. Till och med i Uppsala som verkar räknas som en förort.
Hoppas trådskaparen har fått några bra tips i tråden.

bigmollo sa:
Ett bra sätt att komma ut på nya vägar är att köra randonnélopp. Det finns flera olika startplatser i Stockholm. Södertälje, Täby och Barkarby. Till och med i Uppsala som verkar räknas som en förort.
Det är lite roligt att ingen av de där startplatserna ligger i Sthlm :-)

ooms sa:
bigmollo sa:

Ha ha,

Jag faktiskt lite komiskt att det bara var en av oss som startade klubben Ranonneur Stockholm som faktisk bodde i Stockholm men vi har ju även undertiteln "Den naturliga klubben långcyklare i Stockholm med omnejd." till klubbnamnet.
Men Barkarby ligger ganska nära ändå - 300 meter från gränsen till Stockholm brukar starterna gå.

Kolla med Fredrikshof CK i Järfälla, dom kör snabb, medel och långsamma grupper varje helg och ibland i veckorna. Dom utgår från stäket och brukar köra upp mot bålsta-skokloster-krägga-enköping mm. ca 10 mils rundor. Kolla dom på Fb för uppdateringar.

toshiba sa:
Ingen som har föreslagit innerskärgården runt via Rindö-färjorna än? Inget man gör varje helg, men kul att testa.

Den är kanonfin, härlig Skärgårdskänsla. Körde en 11mils-variant av den idag (med nytt pers över Rindö, kan behövas ibland om man ska timea färjorna motsols...).

LVGStockholm2019-06-06.jpg

Ganska mycket transportsträcka iofs, egentligen är det väl bara cirka hälften av rundan som är ren landsväg. Fast Nacka-Gustavsberg är väldigt fin för att vara transportsträcka (och man kan stå på hyfsat bra där).

ooms sa:
bigmollo sa:
Misstänker att lantisarna kallar Täbybor för 08:or. ;-)

/skärgårdsöbo som svara ja på frågan om jag bor i Stocholm trots att det inte är Stockholms stad utan bara Stockholms län och Stockholm Metropolitan area; https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_metropolitan_areas_in_Sweden#Metropolitan_Stockholm

Ett säkert tips är att navigera sig ut till VIK skolan i Upplands-Väsby. Därifrån kan man lägga upp hur många rundor som helst på lantliga vägar.
Numer cyklar man lätt o säkert hela vägen fr SthlmC ut till Upplands-Väsby .
För alla som flugit in över Sthlm så inser man snabbt att staden ligger lantligt , omgärdad av skog och "landsbygd".
Dvs passar utmärkt som utgångspunkt för cykling.

Tillbaka
Topp