100 mil från Västerås för tredje gången

Petert

Aktiv medlem
Välkommen till tråden för den sista av tre 100-milare i CK Distans regi.

Åtta anmälda tisdag em.

Sista anmälningsdag: tisdag 10/8

Starttid: fredag 13/8 kl 06.00

Startplats: Shell 24t (endast lucka till 06.00) på Arosvägen alldeles vid E18 och avfart 132. Parkering vid skola i direkt anslutning.

Stämpelkort och laminerad vägbeskrivning: delas ut 5.30-5.50.

Kontrollen vid Byberget, 452 km, är bemannad dygnet runt av CK Distans contrôle maestro Bo Norgren. Enklare frukost mot en mindre summa.

Om man inte hittar några öppna butiker eller lösdrivande personer som kan signera kortet gäller ett MMS eller en senare mejlad bild.

Startavgiften är 100 kr och för att få medaljen lägger man till 50 kr. I och med att man har anmält sig ska startavgiften betalas även vid förhinder att delta.

Rutten är ordentligt förändrad för att hitta en totaldistans som är så nära som möjligt, men inte under, 1000 km. Om allt stämmer är rutten nu 1006 km. Dels är hela sträckan Los-Rättvik ny och dels har kontrollen i Fagersta flyttats fram tre kilometer till platsen som kallas Oti krog, fyrvägskorsningen mellan RV 66,68 och LV 250. Därifrån cyklar man tillbaka de tre kilometerna för att vika av söderut på 66:an. Om man inte väljer att undvika drygt 30 km vajer och tar den aningen längre och mer kuperade (och vackrare) vägen över Ängelsberg.

http://maps.google.se/maps/ms?hl=sv...9.910976,17.270508&spn=9.894197,43.198242&z=5

Senast redigerad av en moderator:
Jag och två vänner har bokat stugor i Hennan och Rättvik.
Finns en säng-plats kvar på båda ställena. Om nån är intresserad: hör av er!

riksväg 70 är skojsig. Jag kanske kan ordna en liten depå i Våmhus, tor att jag kommer att vara där den helgen.

Sablar vad kul det skulle vara att köra en 100-milare. Då jag saknar form, cykel och tid får det anstå till en annnan gång...

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> riksväg 70 är skojsig. Jag kanske kan ordna en
> liten depå i Våmhus, tor att jag kommer att vara
> där den helgen.

Jo 70:an är en höjdare. Om man inte har blivit mosad av en husvagn innan Vikarbyn kan man som ketchup på korven njuta av vyn över Rättvik och Lerdalshöjden.

Rock, en liten personligt färgad kontroll vore trevlig. Macken stänger 21 och någon timme till kanske du kan bidra med. Det blir ett antal som sover i Rättvik så det skulle kunna passa ypperligt.

--------------

Just nu kan jag inte göra annat än svära ve och förbannelse över mitt vänsterknä som inte verkar vilja låta mig cykla den här turen.
Nåja. Det kommer fler tillfällen.

/s-o

Rock skrev:
> Har dom öppnat macken igen? OK la ju ner förra
> sommarn, ICA också.

Är det så illa? Det är ständigt ödesår för glesbygden. Inte första gången något lägger ner framför hjulen på mig. Jag fick informationen från en hemsida som borde (BORDE)vara uppdaterad.

Då är det ju ännu mer välkommet om du kan möta upp!

---------

Det är väl 30% chans att jag startar, kör isf från söder till starten på fredag i grisottan. Startläget borde klarna imorgon runt lunch.

yakuta skrev:
> Jag och två vänner har bokat stugor i Hennan och
> Rättvik.
> Finns en säng-plats kvar på båda ställena. Om
> nån är intresserad: hör av er!

Jag tänker köra lugnt och är intresserad av sängplats om det fortfarande finns. Kolla dina PM.

ev. randonörd skrev:
> Men cerberos, du kan ju missa miglian eller flyger
> du direkt till starten ?

Har för lite tryck i benen för Miglian.... Körde 40-milen "på två man" förra veckan samt en 60-milare solo. Är inte i form att trycka backar i en vecka.. Tar det lite vackert med ödemarkstouring på "hemmaplan" istället. :)

@Peter, jag har kollat. Macken finns inte men han som hade OK-macken driver fortfarande den tillhörande butiken/kiosken/videouthyrningen. Öppettider är lite okända men till 20 är citat "det vanliga".

Jag får tyvärr inte till det med timingen, hade gärna kört en 100-milare i år men som sagt, för mycket annat på gång.

Det är 3km grusväg mellan Smedsbo och Aspeboda utanför Falun men det kanske är ok för tuffa radnonörer? Det går att svänga vänster mot Falun i Smedsbo och efter 2km svänga höger mot Aspeboda.

/Mats

MatsS skrev:
> Det är 3km grusväg mellan Smedsbo och Aspeboda
> utanför Falun men det kanske är ok för tuffa
> radnonörer? Det går att svänga vänster mot
> Falun i Smedsbo och efter 2km svänga höger mot
> Aspeboda.
>
> /Mats

Tack för påpekandet! Det är dock känt och inskrivet i vägbeskrivningen. Jag vet att den var gropig men i övrigt slät i juni. Skulle ett apokalyptiskt skyfall slå till är vänster Falun bättre, avgjort.

--------------

Hej!

Jag kom hem från cykelsemester och såg att starten var ändrad till 6:00. Hade räknat med att starta 8 eller 9 som det pratats om tidigare (så man hinner till Västerås med buss) ...

Hursomhelst har jag fått grönt från Peter att starta fram till 9 (vilket jag avser), så om du vill starta då kontakta mig eller Peter.

/Per Eric

Det ser ut att bli en runda i varmt väder med inte alltför mycket regn. Två av oss åtta som cyklar (vi var elva fram till förkylningar ställde till det) kör för andra gången i år och en stor skillnad mot i juni lär bli mörkret och längden på natten.

Som vanligt denna sommar man se fram emot att bli väl emottagen av Bo vid den nordöstraste stämplingen, Byberget. Det kommer att underlätta min nattcykling. Läs hans blogg som uppdateras vartefter han stämplar in oss från natten till lördag till förmiddagen, http://cykelbo.blogspot.com/.

Sen är det bara att trivas även med resten. Någon kanske t ex ser en björn igen. Jag såg en i juni strax efter Kårböle på vägen fram till Los och det har suttit uppe varningsskyltar för björn utmed E45:an i de trakterna. Mot vildmarken!

---------

Förstaklungan med cerberos, Petert och Tomas lunchade i Ockelbo klockan 13. Varmt och tuff vind sade rapporten.

För egen del togs det mogna(?) beslutet att avstå rundan trots att jag har irriterande nära till starten.

Hemma igen, stämplade in 17.49 efter en lugn resa de sista 22 milen. Första natten var jag rätt grynig pga ha sovit för lite i veckan. Vi stannade en timma i Byberget, sedan var jag pigg igen. Dagen efter präglades av sttgningarna runt Los och Hamra. Häftigt! Tomas sprätte upp som om det vore helt platt, fast han tog det lugnt. Peter var inte långt efter... Själv släpade jag mig upp försiktigt för att inte bränna allt krut. Det var varmt :)

Jag vill undvika att bli så sömnig att jag riskerade att somna på cykeln natt två så jag bokade ett hotell i Rättvik. När jag väl stod där uppe på Vidablick så ångrade jag att jag hade bokat hotell, jag kände mig piggare än förväntat. Nåväl beslutet var fattat och allt bokat så jag gled ned till hotellet. Avslutade kvällen med en specialbeställd räkmacka och en stor kall starköl från hotellet nedanför Vidablick. Avnjöt det hela med utsikt över solnedgången över Siljan :)

Startade med sovmorgon och hotellfrukost och kom iväg lite sent, 12 timmars stopp :). Det rullade på lugnt och fint under dagen, lite lyxrandonné som avslutning satt fint :)

Nu borde PBP 2011 vara säkrat. :)

Tack för sällskapet till allihopa, speciellt Peter och Tomas!

En elogé till Bo också för den fina kontrollen i Byberget :)

jonas-ni skrev:
> Tommy slutstämplade kl 15:50. Denna 100-milare
> var hans brevet-debut.

Oj, vilken debut! Men inte långcyklingsdebut, får man anta?

cerberos: räkmacka och hotellfrukost lät mycket bättre än vad man brukar läsa om på såna här tillställningar.

Fikasvettot skrev:
> jonas-ni skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tommy slutstämplade kl 15:50. Denna 100-milare
> > var hans brevet-debut.
>
> Oj, vilken debut! Men inte långcyklingsdebut,
> får man anta?
>

Instämmer Tommy var stenhård, han levde på luft och cyklade konstant kan man tro?

> cerberos: räkmacka och hotellfrukost lät mycket
> bättre än vad man brukar läsa om på såna här
> tillställningar.

Jag fick en massa bestämda åsikter om övernattning från sambon när jag körde 60-milen solo senast. Då körde jag hotell i Norrköping. Cyklar man inte allt för långsamt kan man unna sig lite lyx. Det har blivit en ovana de senaste två brevetloppen. Vi får se om jag kan åervända till bara blod, svett och urindoft igen..... :)

cerberos skrev:

> Jag fick en massa bestämda åsikter om
> övernattning från sambon när jag körde
> 60-milen solo senast. Då körde jag hotell i
> Norrköping. Cyklar man inte allt för långsamt
> kan man unna sig lite lyx. Det har blivit en ovana
> de senaste två brevetloppen. Vi får se om jag
> kan åervända till bara blod, svett och urindoft
> igen..... :)

Jag kör alltid mina lite längre turer själv. Blir bara så trött på de som ska sprätta uppför och "Bromsar" en utför. Nej själv är bäste dräng. (Bara ett försvar för att man är så kass uppför)

40 mil, ingen övernattning 50 mil, nej inte då heller. Sen så är mitt längsta iofs 55 mil bara. Så 60 mil? Ja kanske. Men nej det ska inte behövas. 30 timmar, ja det har man varit vaken i ett sträck ett antal gånger på jobbet. 100 mil? JA! det skulle väl inte vara så tokigt att sussa lite då. Men 12 timmar? Nja det är att lyxa till det lite väl mycket, tycker jag. Men så cyklar ni/du ju så fort också. Ni hinner ju liksom med det då. Annat är det med mig. För man kan inte beskylla mig för att cykla snabbt precis. Runt Vänern (42 mil) på ca 18.30. Då går det fan inte fort. Men trevligt är det. Och själv är man ;7)

Jag är riktigt imponerad av er som fixar detta med 100 mil. Jag tror helt ärligt att min gräns går där runt 60 mil eller så. Man kan ju undra när jag blir stor och stark så att även jag orkar köra långt.

Grattis till er alla som kör denna enastående distans, 100 mil. Det är respekt det, 100 mil.
Å klart att PbP är klart som i en lite ask, eller hur.

Pebben skrev:
> 40 mil, ingen övernattning 50 mil, nej inte då
> heller. Sen så är mitt längsta iofs 55 mil
> bara. Så 60 mil? Ja kanske. Men nej det ska inte
> behövas. 30 timmar, ja det har man varit vaken i
> ett sträck ett antal gånger på jobbet. 100 mil?
> JA! det skulle väl inte vara så tokigt att sussa
> lite då. Men 12 timmar? Nja det är att lyxa till
> det lite väl mycket, tycker jag.

Hotellfrukosten serverades från 07.30 så det fanns ingen anledning att stressa. Visst kan man sticka utan frukost men jag stack vid nio och då hade alla stämplingsställen hunnit öppna så jag slapp krångla. Var 10.45 i Ornäs och de öppnade 10.00. Jag chansade på att de öppnade 11.00 och tänkte hänga på låset. Fördelen med att köra på dagen föruom att det är ljust är att nästan allt är öppet så dte är mycket enklare att stämpla och fixa käk. :) Därav den lite längre vilan när jag ändå skulle sova :) När jag gick i mål kände jag mig faktiskt fräsch. Drog en drick yogurth packade in grejerna i bilen och körde hem. Känner mig fortfarande pigg. Jag sov säkert åtta timmar jag är van vid 4-5 :)

> Grattis till er alla som kör denna enastående
> distans, 100 mil. Det är respekt det, 100 mil.
> Å klart att PbP är klart som i en lite ask,
> eller hur.

Tack det låter som att du själv är på god väg eller redan har kapacitet att ge dig på en del "omöjliga distanser" :)

cerberos skrev:

> Hotellfrukosten serverades från 07.30 så det
> fanns ingen anledning att stressa. Visst kan man
> sticka utan frukost men jag stack vid nio och då
> hade alla stämplingsställen hunnit öppna så
> jag slapp krångla. Var 10.45 i Ornäs och de
> öppnade 10.00. Jag chansade på att de öppnade
> 11.00 och tänkte hänga på låset. Fördelen med
> att köra på dagen föruom att det är ljust är
> att nästan allt är öppet så dte är mycket
> enklare att stämpla och fixa käk. :) Därav den
> lite längre vilan när jag ändå skulle sova :)
> När jag gick i mål kände jag mig faktiskt
> fräsch. Drog en drick yogurth packade in grejerna
> i bilen och körde hem. Känner mig fortfarande
> pigg. Jag sov säkert åtta timmar jag är van vid
> 4-5 :)

Jag glömde ju att skriva "Med glimten i ögat. Inte alltid, men nu"

Men självklart så finns det ingen anledning att stressa. Hotellfrukost, det är ju inget man hoppar ;7) bara så där om man har möjlighet att käka det.

> Tack det låter som att du själv är på god väg eller redan har kapacitet att ge dig på en del
> "omöjliga distanser" :)

Nja. Jag måste nog vara lite ödmjuk här. 100mil, det är långt det. Riktigt långt.
Jag får nog nöja mig med "mellan" distanser som 30-40 mil.

Angående Våmhusmacken så är den numera öppen som butik och heter "Handlarn". Fast det står "Våmhusmacken" på stämpeln :) Öppettider minns jag inte men det var öppet vid 17-tiden på lördagen i alla fall. Peter kanske lade tiderna på minnet? Det går ju alltid att ringa om inte annat när det är dags för nästa vända tel: 0250-451 92

Jag gillade förresten Peters kommentar angående det lite backiga avsnittet runt Los och Hamra:

"Den här 100-milaren kanske är lämplig som laddning inför RAAM"

Så om någon av er som körde den här nya sträckningen tykte det var tufft så var det nog inte helt fel he, he :)

Speciellt hatten av till vår vän på fixie.... det måste vara en ypperlig bedrift att ta sig upp där, för att inte nämna utför, måste bli en härlig kadens :)

Fikasvettot skrev:
> jonas-ni skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tommy slutstämplade kl 15:50. Denna 100-milare
> > var hans brevet-debut.
>
> Oj, vilken debut! Men inte långcyklingsdebut,
> får man anta?
>

För både Tomas och Tommy var det första gången över 30 mil. Tommys brevet-debut innehöll alltså en sådär 75 mil solocykling.

jonas-ni skrev:
> För både Tomas och Tommy var det första gången
> över 30 mil. Tommys brevet-debut innehöll
> alltså en sådär 75 mil solocykling.

RESPEKT!!!!!

Tack Peter för en härlig runda! mycket fint att titta på. Tack Bo för frukost och pratstund på Byberget, verkligen välkommet.

Nästa gång skall jag ta med mig en tandborste, "lager på lager" brukar vara på modet med några års mellanrum, men inte när det är på tänderna.

/Mattias

100-milen avklarad :-)

Grattis till alla som tog sig i mål!

Var en härlig runda med många backar och fina partier. Håller med Peter att det nog är en passande runda för träna inför RAAM med den banprofil det var mellan Kårböle och Orsa, var inte många släta partier där, gick antingen uppför eller nedför hela tiden upplevde jag det som.

Tackar er alla som jag cyklade med på denna runda för sällskapet, ni var alla mkt starka. Grymt av Tommie köra själv så länge och inte ge sig också men så är han envis som få. Själv valde jag hålla igen en del för ha sällskap, kunde inte med att åka själv från backarna före Los och resterande 40-mil, hade nog inte fixat det genom andra natten utan att sova i så fall. Tack än en gång för sällskapet genom natt två Peter, det var ovärderligt.

Var grymt trött i huvudet mellan sista stämplingen i Fagersta dit vi kom efter 939 km och avfarten mot Ramnäs, var nog tur vi tog en 10-min vilopaus i diket där, hade då cyklat ca 96-97 mil och varit vaken kring 48h. Sömnbristen upplevde jag som det klart tuffaste på rundan, det blev mer än 50h utan sömn till slut. Kunde aldrig somna i Byberget första natten där Peter och Reimert knoppade en stund i Bo´s stuga. Jag vilade dock en stund i Bo´s bil och snackade sedan med Tommie när han fikade.

Vi, jag och Peter hade lite vittring på köra att under 48h ett tag så vi körde på för fullt mellan Ramnäs och tills vi hade 4-5km kvar men konstaterade att vi skulle behövt köra 50 km/h sist milen för fixa 48h så då slog vi av på farten sista biten in mot mål. Körde dock kring 40 km/h långa partier från Ramnäs, genom Skultuna och därefter, är otroligt att det går att köra så fort efter så lång tid i sadeln.

Skippar träningen i kväll :-)

Tomas N

Bra kört alla! Jag siktade först på under, men hade sovit för lite redan innan, så blev en runda med ordentliga sköna övernattningar, om än inte fullt lika mycket turistande som förra gången. (Med facit i hand hade man kunna stanna på fler sevärdheter och fik ...).

Hann ikapp Olle och Peter (H något?) i Delsbo, och fick låna en bädd i deras 4-pers-stuga i Hennan. Tackar! Vi kom dit vid 3-tiden. De for redan vid 7, jag åkte vid 10 (startade först 9 från Västerås, så hade bättre med tid). Vi möttes i Östavall igen, men jag skulle upp till Byberget och stämpla. Tack för lunchen Bo, trevligt som vanligt ...

Vid Johannesberget sågs vi igen. Vacker kväll, bara någon enstaka fågel över myren. En bil på fyra mil eller så. Och så två röda lysen längre uppför backen. För tyst för att vara en bil, och lugnare fart, aha, trevligt. Övernattade med tält vid Voxnan, 10 km S om Los.

Efter Johannesberget är det bara nerför? Nejdå, många stärkande backar. Fin väg över 45:an och Mora. Mötte så igen (De for vid 04. Jag tycker om att sova, och gjorde så från midnatt till 06) Peter och Olle på pizzerian i Ornäs. Sen solokörning; något har hänt när man börjar tänka "nästan hemma" i Hedemora ...

Såg så två baklysen i Kärrgruvan, men det var falsklarm; det var fullt med ungdomar i byn varav två cyklade med lysen. Sovtrött innan Fagersta, men ylleunderställ och kanelbullar piggar upp. Fotade Otti-krogen, vände om och körde den trevligare vägen via Ängelsberg.

IMG_0579.jpeg

start (någon slags fotobevis att jag var i Västås vid 9 ännu)

IMG_0591.jpeg

Tåg kommer. Och nu ser jag i efterhand, troligen en randonnör också (visste jag inte då)

IMG_0607.jpeg
Trevligt möte i Delsbo

IMG_0610.jpeg

Nattkörning mot Ljusdal

IMG_0620.jpeg

Bemannad kontroll i Byberget. Tack för lunch och bullar!

IMG_0624.jpeg

Rätans kraftstation, 10 km innan Rätan. Lagom många och svalkande droppar

IMG_0640.jpeg

Stilla över myren. En vacker kväll går mot stjärnklar natt.

IMG_0641.jpeg

Vi ses på toppen. Skyltar: "Johannesberg" "512m över havet" ...

IMG_0649.jpeg

Frukost vid den brusande Voxnan

IMG_0652.jpeg

Typiskt glesbyds-ställe.

IMG_0656.jpeg

Upp och ner bär det av ...

IMG_0658.jpeg

I finnmarkerna nära Gråtbäck (Inlandsbanans högsta punkt för övrigt)

IMG_0684.jpeg

Framme i Västerås

Rock skrev:
> @Peter, jag har kollat. Macken finns inte men han
> som hade OK-macken driver fortfarande den
> tillhörande butiken/kiosken/videouthyrningen.
> Öppettider är lite okända men till 20 är citat
> "det vanliga".

Rock! Detta inlägg hade såväl jag som mina två medryttare helt missat. Beklagar det efter din research. Nu hade vi tur som kom dit i tid och fick därmed en skön överraskning. Vi behövde inte bara en butiksstämpel utan något drickbart efter en riktigt tuff körning i sex mil på E45. (inte tufft som i att cykla på en motorväg i dimma, utan mer som att cykla i överdrivet många långa backar i hög värme. E45 är en nyligen statushöjd men i övrigt oförändrad smal glesbygdsriksväg).

Att svänga in på vägen till Våmhus efter drygt 2,5 timmar på E45 var som att komma till annan värld när vägen blev en byväg och den strax började slingra sig mellan dalabebyggelsen. Härliga känsloskiften som man kanske bara upplever på en resa i ultradistans.

Yes, enligt skylt på dörren stänger de kl 20.

Tillbaka
Topp