[100% OT] Enkät om dig och ditt boende

thelizzy

Ny medlem
Hej!

Jag skriver en magisteruppsats i mikroekonomi vid Ekonomihögskolan vid Lunds Universitet, och skulle behöva din hjälp med att svara på en enkät som handlar om dig och ditt boende.

Enkäten tar ungefär fem minuter att göra, och är helt anonym.

För var femtionde som svarar på enkäten lottas fyra trisslotter ut.

Dina svar är ovärderliga för mitt arbete, och jag skulle uppskatta det något oerhört ifall du väljer att svara på enkäten.

Kom ihåg att enkäten är helt anonym, och dina svar kommer inte på något sett att kopplas till dig som person.

Enkäten hittar du här: https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGNwazROUzBDWnRHeEVuUUFJNzkxbVE6MQ#gid=0

Enkäten vänder sig endast till dig som för tillfället bor i Sverige.
Bjud mer är gärna in dina bekanta att svara på enkäten.

Tack på förhand!
Martin Ödlund

Edit: fixade fungerande länk

Senast ändrad:
Klart!

Grattis till en mycket välgjord enkät! Sällan man ser så tydlig och entydiga frågor.

Det enda som kändes lite otydligt var att jag inte riktigt kunde avgöra om det var min egen del av boendekostnaden jag skulle ange (när jag skattade hur mycket jag kunde tänka mig att lägga) eller den totala i hushållet. Nu gjorde jag olika på den fråga där jag skulle ange faktisk kostnad, respektive när jag skulle skatta hur mycket jag själv skulle kunna lägga, vilket kanske var fel(?).

Klart. Svårt att svara på hur mycket jag tror andra är beredda att betala för mitt nuvarande boende, så jag skrev samma som jag betalar. Det är ju marknadsvärdet, liksom...

Klart - läkare utan gränser behöver pengarna mer än jag behöver skrapa 4 nitlotter.

Saknar alternativ för hyresrättsradhus..

Tack för alla svar, oerhört uppskattat.

Silverman834--> Ja, sista sidan är väldigt hypotetisk, men förhoppningsvis skall det kunna utläsa något även från dem svaren.

HaraldN--> Kan hålla med om att det blir lite otydligt på den punkten du tar upp, och det kan bli ett problem. Dock går det att rensa orealistiska värden för mig i efterhand, och det misstänker jag att jag kommer få göra med några svar. Jag kunde varit tydligare där.

geologen--> Det stämmer, det du betalar är ju marknadsvärdet, men jag misstänker att jag kommer få ut vad jag önskar av den frågan ändå :)

Jag tar gärna emot fler svar, och tänk på att om ni väljer att skänka "vinsten" till tex radiohjälpen, så kanske pengarna kan omvandlas till en get för någon familj i Sudan eller liknande, och vem vill inte ha en get?

Vad har du tänkt att kunna dra för sorts slutsatser av resultaten i enkäten? Det urval du drar är ju inte slumpmässigt, och det blir sannolikt svårt att göra någon sorts bortfallsanalys eftersom du inte har nån aning om vilka som valde att inte vara med i enkäten...?

Enber skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har du tänkt att kunna dra för sorts
> slutsatser av resultaten i enkäten? Det urval du
> drar är ju inte slumpmässigt, och det blir
> sannolikt svårt att göra någon sorts
> bortfallsanalys eftersom du inte har nån aning om
> vilka som valde att inte vara med i enkäten...?

Min frågeställning kan jag tyvärr inte gå in på, då risken alltid finns att man därigenom styr svaranden i en viss riktning.

Problemet med alla undersökningar, och särskilt de där det inte finns någon massiv finansiell uppbackning, är ju att det är nästintill omöjligt att få till ett slumpmässigt urval. Så länge man är öppen med eventuella skevheter i urvalet så är detta inget problem, åtminstone inte i en magisteruppsats, som mer syftar till att man skall kunna visa att man kan utföra vissa element.

Men, för att klargöra, så är inte happymtb enda plattformen jag sprider min enkät på, så den eventuella övervikten av medelålders svetton med relativt välavlönade arbeten kompenseras för. För att vara krass består svaren via happymtb av en relativt liten del av de som hittills svarat, baserat på de enorma spikar jag sett i svarsantalen vid tidpunkten för delning i andra kanaler.

De finansiella musklerna för att köpa personuppgifter och liknande information för att därigenom skapa ett urval, och därifrån kunna göra en bortfallsanalys finns tyvärr inte, så detta får ses som ett second best option.

Tack än en gång.

Martin

Done!

Huvudsakligen var det frågeställningar som var hyggligt preciserade. Tyckte möjligen att frågan om vid vilket pris man skulle överväga att flytta var lite besvärlig att veta hur man skulle tolka. Är tanken att övriga bostadsmarknaden ligger rätt still och min bostad helt plötsligt blir mycket dyrare? I så fall blir rimligen svaret inte så väldigt mycket mer än idag då man ju i så fall kan flytta till ett "likvärdigt" beonde och få ner priset. Om man istället säger att hela bostadsmarknaden dubblar priserna, ja, då är det ju ingen större anledning att överväga att flytta om man gillar sitt boende och har råd med en dubblering av boendekostnaden.

Klart.

Cyberbike:

Jag håller definitivt med thelizzy om att andelen "medelålders svetton med relativt välavlönade arbeten" är högre på happymtb.org än i samhället i övrigt.

Men det är förstås bara min uppfattning och jag kan fel.

Det har visserliggen inte hänt ännu detta sekel men rent teoretiskt kan jag alltså ha fel...

/Fedde (för hög ålder, för hög lön, för lite arbete, för mycket gnäll d v s jag är som happymtb?!)

andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Klart - läkare utan gränser behöver pengarna mer än jag behöver skrapa 4 nitlotter.

+1 Skrapa Triss. Nä skulle inte tro det.

Tack för alla svar!

Jag stänger enkäten på måndag morgon, men svara gärna på den fram tills dess. Sprid den gärna till dina bekanta också :)

Tillbaka
Topp