11-42 ej kompatibel med 2x11? Lång eller medium bakväxel?

Hej

Funkar det ej att ha 11-42 eller 11-46 om man vill ha 2st framdrev? (2x11)?

Ska man ha lång eller medium bakväxel till 11-40, 11-42, 11-46?

Kommer använda mig utav XT kassetten och XTR bakväxeln.

såvitt jag vet så borde inte 11-42 eller 11-40 vara något problem. jag har 11-40 på min cykel med XT, iofs 1x11.

Från en av artiklarna i länken ovan

The DEORE XT M8000 rear derailleur is compatible direct to mount systems and 1x11 and 2x11 GS (medium) or 3x11 SGS (long) set ups.

Jettamannen88 sa:
enligt vad det står så ska ingen klara 11-42 eller 11-46? och vad står det om man ska ha lång eller medium?
På det ställe jag länkade till: Summera skillnad bak och fram. T.ex. 46-11=35 T bak + 36-26=10 T fram, det blir 35+10=46 T skillnad.

XTR: max 40T som största drev på kassetten. Medium: max 37 T skillnad. Long: max 45 T skillnad.
XT: max 46T som största drev på kassetten. Medium: max 39 T skillnad. Long: max 47 T skillnad.
SLX: max 46T som största drev på kassetten. Medium: max 41 T skillnad. Long: finns ej.

Jettamannen88 sa:
Tycker det är konstigt att XTR bara kan ha 40T som störst..

Kollar man länken nedan så står det att man kan ha Max 42T om man har 2x11. Någon som har testat 42 eller 46 med XTR

https://www.bike-discount.de/en/buy...ailleur-rd-m9000-sgs-shadow-215541/wg_id-6566
Det är mycket som är sjukt konstigt med Shimano MTB 1x11 och 2x11 erbjudanden. T.ex. extremt begränsad valmöjlighet när det gäller drevstorlek fram, den med XTR bakvxl max 40T bak etc. Å andra sidan är XT bakväxel bra och billig, så problemet med XTR bakvxl är lätt att jobba sig runt.

att storleken på en singelklinga fram skulle ha med bakväxeln att göra är ju bara uppenbart nys.

däremot kan kedjestaget begränsa vilken framklinga man kan ha.

Däremot kanske man kan gissa att _angiven_ kassettkompatibilitet hos XTR-bakväxeln styrs av att 11-delad XTR-kassett bara finns 11-40...

Shimano 1x NW drev SLX och XT: 30 till 34 tänder. XTR: 30 till 36.

Med SLX och XT erbjuds alltså högsta vxl 34 fram och 11 bak, utväxling 3,09:1 är för dåligt speciellt som det finns mtb med små 584 och 559 hjul som behöver högre utväxling.

Även Shimano 2x vevpartier är begränsade till tre olika: 34/24, 36/26 och 38/28. Inga alternativ med 40 tänder. Inga alternativ med fler än 10 T skillnad. Wtf!

Öppet mål för Sram!

1x NW drev från SRAM. X-Sync: 26 till 40 tänder. X-Sync 2: 30 till 38.

Extremt mycket större möjlighet till både lägre och högre utväxling med Sram, större framdrev och 10T bak ger upp till 4:1 utväxling utan att krångla till det med fulhack.

Om man är begränsad av att inte ha en 40T fram så kanske man ska överväga en CX/gravel bike istället?

Sixten Fors sa:
kais01 sa:
att storleken på en singelklinga fram skulle ha med bakväxeln att göra är ju bara uppenbart nys.
Har någon sagt att storleken på singelklingan har något med saken att göra?

sorry, läste fel. vill man ha större framklinga än shimano råkar vilja sälja finns det andra firmor som säljer sådana som passar. men se upp för kedjestaget om du kör med 1x eller 2x. ett alternativ är att flytta ut eventuella större klingor genom att byta till en 3x vev eller driver. medför visst oljud när man kör på största drevet bak.

att det är nödvändigt att köpa framklingor som sas är matchade är däremot nys. det viktiga är att den större klingan har lämpliga ramper för ytterpositionsmontage. ramper kan man förresten själv lätt tweaka med vinkelslip kombinerat med en eller annan strategisk sättskruv. lilla klingan kan man välja fritt så länge den inte är specialgjord för 1x.

på min 29a har jag oftast 28/44 fram, men den växlar identiskt bra från 26 till 32 på lilla klingan av diverse märken och utföranden. 24 funkar också.

om man har tre framklingor bör den mellersta ligga närmre den större i storlek, annars bli det inte bra växlingar från lillen till mellan.

om man väljer long cage på sin bakväxel borde det räcka till all range man rimligen kan önska, oavsett om man tar ut den med pannkaka bak eller flerklingor fram. vanligaste missen är att välja för liten lillklinga fram.

på åtminstone landsvägsväxlar säljs cagen till vissa växlar som separat tillbehör. gör det lätt att byta

NLC sa:
Om man är begränsad av att inte ha en 40T fram så kanske man ska överväga en CX/gravel bike istället?
Problemet är bara att en cx/gravel är helt värdelös xc i skogen. En xc kör cirklar runt en cx. Smala däck, ingen fjädring, bockstyre = tre mindre charmig egenskaper :)

Sixten Fors sa:
NLC sa:
Problemet är bara att en cx/gravel är helt värdelös xc i skogen. En xc kör cirklar runt en cx. Smala däck, ingen fjädring, bockstyre = tre mindre charmig egenskaper :)

Monstercross däremot med dämpad framgaffel 50-70mm däck och bokstyre. Perfekt för cykelvasan. Bockstyre är rätt najs så länge det inte lutar för mycket utför i skogen av det lilla jag kört med räsercykeln.

BjornR sa:
Monstercross däremot med dämpad framgaffel 50-70mm däck och bokstyre. Perfekt för cykelvasan. Bockstyre är rätt najs så länge det inte lutar för mycket utför i skogen av det lilla jag kört med räsercykeln.

Låter precis som en xc ht. Med bockstyre som är ganska bra - ibland. Jämfört med ett rakt xc styre som är riktigt bra - hela tiden.

Monstercrossen har säkert 584 mm hjul vilket är sämre än 622. Om man inte är under 165 cm lång.

Sixten Fors sa:
BjornR sa:

Låter precis som en xc ht. Med bockstyre som är ganska bra - ibland. Jämfört med ett rakt xc styre som är riktigt bra - hela tiden.

Monstercrossen har säkert 584 mm hjul vilket är sämre än 622. Om man inte är under 165 cm lång.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3056899/3057062
Bockstyre har ju trots allt flera positioner. Bekvämt och aerodynamiskt på CV. Rakt styre driver mig till vansinne efter 30min plattcyklandes, då börjar man faktiskt fundera på barends.

är inte jättevän av bockstyre generellt och inte i skogen. men legendaren jacquie phelan körde mtb med bockstyre obesegrad på 80talet. byggdes av hennes man cunningham, här är ett exempel från 1986. inget är nytt under solen, det fanns liknande hojar åtm på 60talet, men han förde upp konceptet till en högre nivå.
han har numera det svårt efter en krasch med hjärnblödning för några år sedan.

mejlade henne i vintras när det tjafsades om breda styren i någon happy-tråd, och ja hon tyckte breda styren var skräp. hon kommer gärna hit och föreläser hur det var back in the days.

https://mmbhof.org/jacquie-phelan/

Bilagor

• IMG_0062.JPG
    IMG_0062.JPG
    95.4 KB · Besök: 46
  • IMG_0061.JPG
    IMG_0061.JPG
    195.3 KB · Besök: 24
hon fick inte den frågan, så det vet jag inte. men googlar man ser man att hon omger sig med även raka styren och skivbromsar.

Bilagor

• IMG_0063.JPG
    IMG_0063.JPG
    56 KB · Besök: 45
En long cage kanske är ett bättre val om man kommer att byta singel klingor?

Den borde ju hålla kedjan bättre spänd om jag går från ex 11-46 36 till 11-46 32 så slipper jag byta kedja...? Jag har inte provat själv men jag beställde en long cage till mitt bygge...

låter klokt. att avstå long cage kan ju ge marginell minskning av vikt, och kanske minska risken något för islag. men flexibiliteten är bättre. växlingsmässigt bör det inte vara någon skillnad.

Beställde long cage.... det var inte tanken tyvärr. Nu när jag mekade dit allt nytt insåg jag det.
MEN det gör väl inte så mycket. Oroar mig mest för att den är sjukt nära marken. Lär väl bli slaktad bland stenar.

Ska jag beställa en ny medium och sälja denna långa? 1x11 (34 / 11-42)

Rolle_84 sa:
Beställde long cage.... det var inte tanken tyvärr. Nu när jag mekade dit allt nytt insåg jag det.
MEN det gör väl inte så mycket. Oroar mig mest för att den är sjukt nära marken. Lär väl bli slaktad bland stenar.

När jag konverterade min 2x11 XT-setup till 1x11 bytte jag själv till en medium av just den anledningen du nämner; tycker cagen är skrämmande nära marken med en SGS.

Kollade först runt efter reservdelarna som krävs för att bygga om bakväxeln, men det är sjukt nog dyrare att köpa dessa två reservdelar löst än att köpa en helt ny komplett bakväxel, så valet är enkelt om man går i tankarna att byta längd på cagen...

ancientacid sa:
Rolle_84 sa:

Kollade först runt efter reservdelarna som krävs för att bygga om bakväxeln, men det är sjukt nog dyrare att köpa dessa två reservdelar löst än att köpa en helt ny komplett bakväxel, så valet är enkelt om man går i tankarna att byta längd på cagen...

Är väl bara dessa som behövs?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-inner-plate-for-rd-m8000-634563
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-outer-plate-for-rd-m8000-634551

strax under 14 € för bägge, inte skitfarligt.

N_sandstrom sa:
ancientacid sa:
Rolle_84 sa:

Är väl bara dessa som behövs?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-inner-plate-for-rd-m8000-634563
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-outer-plate-for-rd-m8000-634551

strax under 14 € för bägge, inte skitfarligt.

Det har du rätt i, vill minnas att jag fick tag i helt andra prisuppgifter när jag letade runt förut. Visserligen inte från just bike-discount.
Men för det där priset är det ju ett givet val, även om inte en hel bakväxel är vidare dyr heller (tror jag gav ca 400kr på den kompletta GS-modell jag hittade)

Hej mtb-vänner!
Jag ska bygga om till singelklinga 32 oval och 11-del bak. Tänker köra shimanos slx kasset 11-46 samt xt sh plus bakväxel.
Nu till min fråga; kan jag köra medium cage till denna setup? Många påstår att 11-42 är max samt att jag behöver long cage till 11-46. Funkar medium så vore det så klart bra.

Mvh

MrJazze sa:
Hej mtb-vänner!
Jag ska bygga om till singelklinga 32 oval och 11-del bak. Tänker köra shimanos slx kasset 11-46 samt xt sh plus bakväxel.
Nu till min fråga; kan jag köra medium cage till denna setup? Många påstår att 11-42 är max samt att jag behöver long cage till 11-46. Funkar medium så vore det så klart bra.

Mvh

Medium blir bra!

Långa växelförararmar suger. Lättare att slå i underlaget och spänner kedjan sämre. ( Ju längre hävarmen är, desto mindre blir kedjespänningen). Kravet är att växeln klarar av storleken på största bakdrevet.
Enda nackdelen med kort arm kan ev. vara att kedjan slackar lite när minsta drevet fram och ett par av de minsta dreven bak används.
Kedjelängden skall alltid vara så lång att stora bak o fram kan användas samtidigt.
Själv kör jag med 11-40 bak o 22-34 fram på en cykel med en superkort Saint bakväxel.

Tack ska ni ha för snabbt svar!
Jag vill som sagt undvika lång arm så detta var ett posetivt besked.
Jag kommer köra singel fram så jag behöver inte bekymra mig över att tappa kedjespänningen vid användning av mindre klinga fram!

Mvh Andreas

Jag har bytt från 26-36 till singelklinga och har 11-40 kassett men skulle vilja byta till 11-46.
Bakväxeln är en XTR M9000, vet ej om det är lång eller medium (orginal på scott spark 900 premium 2015)
Någon som vet om de kommer att fungera med min bakväxel?

Tillbaka
Topp