.

.
Hur var sisa kilometrarna in mot Hindås?
Tidigare år har den biten varit rätt tråkig. Många fallna träd, igenvuxet och lite blött.
Har de gjort något åt detta?
Övriga delen minns jag som underbar cykling. Både ToR.
/Peter

.
Eftersom det varit så de senaste åren, tvivlar jag på att de någonsin kommer att göra något åt det hela :-(
Ser ut som om du körde lvg hem.
Avstickaren du tog till Sjön, var det en felkörningen eller en planerad grej? (Eller är det en del av leden. Kommer inte ihåg...)
/Peter

.
Coolt! Ser sjukt litet ut, HammerSchmidttet, som en mormorsklinga med dubbelbash typ :-) Hela cykeln ser rätt funkis ut för övrigt, lär du vara nöjd med.

.
Vad kostar ett sådant där Hammarschmidt-system? Antar att det fungerar klockrent till en början, men hur blir det när det slits, måste man byta kugghjul inuti den där snusdosan som innehåller framklingan? Mao, är det klurigare att underhålla ett sådant där system än ett traditionellt med vanliga klingor?

.
saltgurkan skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad kostar ett sådant där Hammarschmidt-system?
> Antar att det fungerar klockrent till en början,
> men hur blir det när det slits, måste man byta
> kugghjul inuti den där snusdosan som innehåller
> framklingan? Mao, är det klurigare att
> underhålla ett sådant där system än ett
> traditionellt med vanliga klingor?

Det lär ju vara både krångligare och dyrare att underhålla, när det väl behövs, har dock inte sett nåt om vad det ska vara för serviceintervall på HS.. hade varit intressant att läsa lite mer om.

.
Helt klart en intressant pryl, men hur upplever du de punkter som oftast kritiseras på HS, nämligen oljud o seghet/tröghet när överväxeln används?
Då HS även innehåller ett frihjul undrar jag hur stort glappet i drivningen (POE) är. Det kanske är omärkbart, men annars är jag rädd för för mycket glapp om man behöver lägga ihop glappen i HS + baknavet?

/S

.
filto skrev:
> ICSG adaptrar verkar gå att köpa. Ligger på
> cirka 18$.

Jag är väldigt skeptisk till att använda en ISCG-adapter. De är tänkta för att montera kedjestyrare, som endast belastas i sidled och möjligen vertikalt. Ett hammerschmidt-vevparti utsätter fästet för ett stort vridmoment, vilket en adapter inte kan ta upp då den endast är fastklämd mellan vevhus och vevlagerskål.

.
pow skrev:
> Det lär ju vara både krångligare och dyrare att
> underhålla, när det väl behövs, har dock inte
> sett nåt om vad det ska vara för
> serviceintervall på HS.. hade varit intressant
> att läsa lite mer om.

Truvativ rekommenderar inspektion hos närmaste HS-kunnige handlare varje 100 timmar. Håll ögonen öpnna för ett test av HS-utrustad cykel här på Happy inom kort :-)

.
s skrev:
> filto skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ICSG adaptrar verkar gå att köpa. Ligger på
> > cirka 18$.
>
> Jag är väldigt skeptisk till att använda en
> ISCG-adapter. De är tänkta för att montera
> kedjestyrare, som endast belastas i sidled och
> möjligen vertikalt. Ett hammerschmidt-vevparti
> utsätter fästet för ett stort vridmoment,
> vilket en adapter inte kan ta upp då den endast
> är fastklämd mellan vevhus och vevlagerskål.

Misstänkte det. Men det lite var därför jag tog upp detta.

Ett hammerschmidt-vevparti bygger om jag förstått det rätt på en planetväxel och jag förstod det som att man skulle kunna fixera dessa adaptrar på två punkter?

.
C-dale skrev:
> Helt klart en intressant pryl, men hur upplever du
> de punkter som oftast kritiseras på HS, nämligen
> oljud o seghet/tröghet när överväxeln
> används?
> Då HS även innehåller ett frihjul undrar jag
> hur stort glappet i drivningen (POE) är. Det
> kanske är omärkbart, men annars är jag rädd
> för för mycket glapp om man behöver lägga ihop
> glappen i HS + baknavet?
>
> /S

Innehåller HS frihjul? Om så är fallet så borde man väl kunna skippa frihjulet i baknavet, eller? Kedjan skulle iofs rotera så fort bakhjulet snurrar, men det skulle leda till att det skulle gå att växla med bakväxeln utan att man behöver trampa så länge man rullar.

.
Hej,
Har precis dragit fast mitt HS på min Scott Genius 30. Hade inget ISCG05 fäste men löste det genom att skapa ett. CNC fräste ut konturen från en 15mm tjock aluminiumbit. Anpassade biten så att den passade ramen, slipade med Power file. Ruggade upp alu limytan rejält och borrade limkanaler. Slipade bort klarlacken på karbonramen. Primade alu biten. Limmade fast den vinkelrätt mot vevaxeln och flush mot vevlagerytan med Plexus 300. Därefter använde jag en ISCG05 adapter som borrmall, gängade upp hålen. Klart! Sjukt viktigt är att hålbilden är perfekt samt sitter koncentriskt mot vevaxeln och att ytorna är parallella. Hjälper gärna till om någon vill få på ett HS på karbon eller aluminiumram.
Mvh Andreas

Liknande trådar

.
16 svar
.
3 svar
. 2
66 svar
Deleted member 77490
Tillbaka
Topp