11delat

Jocke Ww

Ny medlem
11delat
Vågar jag byta "upp" mig till 11 delat, vad måste jag ändra på eller hur måste jag förändra min cykling? Nuvarande 3x10 Ht 29" cyklar långlopps cupen på en bra motions nivå men räds inte för lite mer stig körning.
Cykeln jag kikar på är en Trek Superfly 9.8 med X1 ock 1x11 ( 10-42 samt 32t)

11delat
Ja kanske det, gå upp ett par tänder fram, hur känner ni som kör, typ lång loppen? Trampar ni ur eller blir backarna jäkligt sega, hur är kasetten, en 11-36 i grunden med en 42:à eller är det en jämn stigning 11-42.

11delat
10-42, 10an är det stor skillnad på jämfört med 11.

32 fungerar fint men ska man köra mycket långlopp och så kanske en 34a är bättre. Men det handlar till stor del om personliga preferenser med. prova och se.

Tror som Kristoffer att du blir gladare och världen blir bättre iaf :D

11delat
Har en Trek Superfly x1 jättefin och snabb cykel om du gillar ht. ;) Ang utväxling så har jag hittills inte hittat en backe jag inte klarar med 32 klingan och jag vevar ur på drygt 50 km/h så ser inte heller någon anledning att köpa en större klinga...

11delat
Enitos skrev:
-------------------------------------------------------
> Har en Trek Superfly x1 jättefin och snabb cykel
> om du gillar ht. ;) Ang utväxling så har jag
> hittills inte hittat en backe jag inte klarar med
> 32 klingan och jag vevar ur på drygt 50 km/h så
Det är just en sån som står på tapetern, hur sega blir backarna, som sagt kör ju på 3 delat nu.
42-32-24. Vet ju bara att backen (Mörksuggan)
Går på lilla klinga fram men inte på 34:bak.
Vart ligger 32-42bak i paritet med min gamla utväxling?
Vad är det näst största drevet bak 34, 36 eller 38?

11delat
Jocke Ww skrev:
-------------------------------------------------------
> Enitos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har en Trek Superfly x1 jättefin och snabb
> cykel
> > om du gillar ht. ;) Ang utväxling så har jag
> > hittills inte hittat en backe jag inte klarar
> med
> > 32 klingan och jag vevar ur på drygt 50 km/h
> så
> Det är just en sån som står på tapetern, hur
> sega blir backarna, som sagt kör ju på 3 delat
> nu.
> 42-32-24. Vet ju bara att backen (Mörksuggan)
> Går på lilla klinga fram men inte på 34:bak.
> Vart ligger 32-42bak i paritet med min gamla
> utväxling?
> Vad är det näst största drevet bak 34, 36 eller
> 38?

http://www.gear-calculator.com/#KB=...30,34&GT2=DERS&UF2=2120&TF=100&UF=2120&SL=2.8

Du får in och räkna :D

Inte helt med på vad du hade, men detta kanske blev rätt. Inte följt med i tråden.
http://www.gear-calculator.com/?GR=...42&RZ2=11,13,15,17,19,21,23,26,30,34&UF2=2120

Isåfall är 32-42 motsvarande lilla klingan och sen mittemellan det nästa största bak och det innanför det.
Du får ändra till 29tums hjul och så med sen iofs. :D

Senast ändrad:
11delat
32-42 motsvara 24-32 alltså lägsta på singelklinga (32 tänder) blir som din nuvarande näst lägsta. Har för mig att näst största drevet bak är 36. Har inte upplevt att jag saknar någon lägre växel på långa stigningar än, men bor ju i platta skåne ;)

11delat
Jag fegade ur!
Efter mycket letande hittade jag en Superfly 9.8 XT i rätt storlek 17,5" med 2 X 10, Shimanos nya 11 delade ska ju passa på 10 delade bodyn så man får väll uppgradera triggern och kassetten så har ju en bra kompromiss.
Kanske nästa gång,,,,,,,, kör jag med 1 X 11.

Tillbaka
Topp