12speed or not?

marr

Aktiv medlem
12speed or not?
12växlars börjar bli en möjlighet för hopesyndarna med shimano djävulen i sig.

Men är det lönt att gå där? Till hösten tror jag det börjar bli dags att byta alla mina kassetter oavsett så det är väl egentligen ganska givet?
3par hjul som ska kläs. Tänker mig att köpa microspline body till två direkt. (eventuellt i ett senare skede försöka köpa ett nav med microspline som sen ska byggas med vanlig body ändå)
Xtr 10-51 kasett på fin stig hjulen.
Xt 10-51 på enduro hjulen
Nån form av sunrace/sram för shimano body på hjulen som mest används i park.

Xtr trigger med ispec-ev
Adapter till hope bromsen för ev. Verkar finnas ett art.nr. Men hittar inte i butik ännu.

En xt bakväxel och en slx i reserv.

Kmc 12 spd kedjor.

Först testa om det fungerar med hopedreven jag har (har ett nytt liggandes) , annars agera därefter.

Frågan är, tänkt fel någonstans? Kommer shimano släppa trådlösa 12speed växlar?
Ska man gå bananas o köpa axs? Priset drar iväg ganska mycket.

12speed or not?
Det låter som att tusenlapparna drar iväg rätt snabbt även i kalkylens nuvarande form?

Jag tycker att 11s funkar så bra att det inte behövs värre grejor. Möjligen att jag landar i 12s vid nyköp någon gång i framtiden, men att "uppdatera" befintliga hjul osv med ett steg till och lite större omfång känns inte alls värt pengarna.

12speed or not?
Jag velar själv, har inte behovet av fler växlar / större omfång men däremot verkar de jag känner som bytt att hylla möjligheten att växla under belastning, man kan cykla på ett helt annat sätt i bröt då.

12speed or not?
Nya tallboyen får 12 delat shimano men med nya sun race 903 kassetten som väger "bara" 500 gram för 11-51.
Kör den kassetten nu på andra hojen men med Sram. Än så länge bara sett den på bike discount.
Orkade inte gå ifrån hg body då jag ville ha alla hjulpar kompatibla med alla hojar.

Med Sram lirar det kanon, kan återkomma hur d lirar med allt annat shimano om nån vecka eller två :)

Ska ändå det mesta bytas tycker jag man kan gå till 12 delat direkt. Sen är frågan microspline eller inte, blir ju en del kulor att byta alla Bodys.
Trådlös el lär dröja och ändå vara apdyrt länge.
Kolla på lvg sidan där snik el fortfarande är rätt dyrt.

12speed or not?
Sjukt ovärt.
Men att dina tre kassetter tar slut samtidigt kanske innebär mer villhöver så att säga? ?

11 växlar bra. 12 håller sämre. Bygger man inte nytt så skulle jag inte ha bytt.

Byggde ihop en med xt 12 igår. Ska prova idag!

12speed or not?
Kommer du att köra shimano 12s kedja? Vad jag gissar mig till är det nog den som ibland gör att allt inte litar med allt. Funkar inte i sram 12s kassetten om jag minns rätt. Och tydligen tillverkas specifika 12s klingor för shimano också av 3rd party. Vet inte varför vanliga 10-12s klingor inte skulle funka.

12speed or not?
Jag ser ingen som helst poäng egentligen. Även om sommarens alpsemestrar lär ge mig viss glädje av det större omfånget jämfört med vad jag har nu.

Nya cykeln kommer med det så får väl se då hur stor skillnad det faktiskt är. Tycker det funkar bra att växla som en idiot med elva också.

Villhöver du så villhöver du men jag hade lagt den ganska ansenliga summan på att åka och cykla ihop istället.

Senast ändrad:
12speed or not?
Rattnalle sa:
jonte987 sa:
Sunrace 11s 11-51 vore intressant att jämföra med. Om man ändå inte byter till genomgående shimano 12s.
Det vore också intressant att jämföra shimanos mot sunrace kassett eftersom en ansenlig andel av växelprestandan sannolikt kommer från kassetten.

Ja shimano säger väl att hyperglide i hela paketet är grejen. För min del växlar shimano xt 11s bra nog. Så frågan är vad sunrace 12s och 11s hamnar jämfört med det.

12speed or not?
Med tanke på priset och vikten för en xt 12spd kassett så är det inte värt att mickla med sunrace. Inte alls nöjd med deras kassetter tidigare.

Nya shimano väger dessutom imte 1kg längre.

Det är ganska knepigt att hitta 11spd kassetter som inte väger väldigt mycket, utan att priset drar iväg. Nu kör jag tex 2 st garbaruk, de fungerar bra. Men tänker inte köpa fler sådana för priset. Får bli 12spd till hösten när det mesta ändå är utslitet.
Antar att en del gällande drev och så lär klarna till då.

12speed or not?
9 delat med 12-51 hade varit ok med mig. Jag gör så att jag i framtiden köper nav som går att konvertera till microspline och nöjer mig med 11-46 ett tag till. (Oklart vad jag har för nav nu)

12speed or not?
zinkpasta sa:
Jag velar själv, har inte behovet av fler växlar / större omfång men däremot verkar de jag känner som bytt att hylla möjligheten att växla under belastning, man kan cykla på ett helt annat sätt i bröt då.

Växla under belastning har fungerat bra ända sen 10spd infördes tycker jag. Man behöver inte vålda in reglaget, växeln håller och kedjan byter läge. Vad mer önskas? Tidigare pajade antingen reglaget eller växeln om man gjorde det för ofta. På 11spd är det inga problem alls, gör det mest hela tiden. Det är ett behov i mtb.

12speed or not?
Kommer testa sunrace 12spd i sommar på en ny hoj jag bygger ihop i vinter. Har en sram/shimano 11sodmix idag. (shinanokassett).

Gillar inte priserna på sram och shimanos kassetter för 12spd. Kassetter är slitdel och ska kunna bytas utan att råna hushållskassan. Jag tror på sunrace här. De vinner erkännande år för år.

12speed or not?
calmbay sa:
Kommer testa sunrace 12spd i sommar på en ny hoj jag bygger ihop i vinter. Har en sram/shimano 11sodmix idag. (shinanokassett).

Gillar inte priserna på sram och shimanos kassetter för 12spd. Kassetter är slitdel och ska kunna bytas utan att råna hushållskassan. Jag tror på sunrace här. De vinner erkännande år för år.

En slx 12spd kostar 700? 800? Vad kostar sunrace?
Hade det inte varit för att sunrace är rätt kass så fine.

Sunrace 12spd för hg body. 11-50, 585 gram. 74eur
https://www.bike24.com/p2272929.html?q=Sunrace

Slx 12spd. Nackdel microspline, 10-51, 534 gram, 72 eur.
https://www.bike24.com/p2325349.html?q=slx+10-51

Vet vad jag hade valt om microspline finns till ens nav.

Senast ändrad:
12speed or not?
marr sa:
calmbay sa:

På vilket sätt tycker du att Sunrace suger jämfört med Shimano så pass att kostnaden för en uppgradering till microspline är accepterbart?

Senast redigerad av en moderator:
12speed or not?
calmbay sa:
Växla under belastning har fungerat bra ända sen 10spd infördes tycker jag. Man behöver inte vålda in reglaget, växeln håller och kedjan byter läge. Vad mer önskas? Tidigare pajade antingen reglaget eller växeln om man gjorde det för ofta. På 11spd är det inga problem alls, gör det mest hela tiden. Det är ett behov i mtb.

Tjena!

Upplevde inga problem när jag körde niodelat. Dock körde jag XTR 950 vilket är den absolut bästa gruppen Shimano har gjort genom tiderna.
Med Rapidrise blev det ännu bättre. Dock med nackdelen att det går något slöare att få i en klätterväxel, vilket i sig inte var ett problem då eftersom man hade minst två klingor fram.

12speed or not?
Paco sa:
marr sa:
calmbay sa:

På vilket sätt tycker du att Sunrace suger jämfört med Shimano så pass att kostnaden för en uppgradering till microspline är accepterbar?

De 3? (eller 4) Jag har haft har alla växlat klart sämre än shimano. Samt att de skramlar och låter en massa. Så jag tycker att ska man ändå byta, kan man lika gärna gå microspline direkt istället för att dra på det. Shimano lär hålla fast vid den ett tag nu.

12speed or not?
Tycker shimanos 12 delade grejor ligger bra i pris, är ju inte mkt dyrare än de gamla 11 delade. Har nx 11 delat på hojen idag men kommer nog när kasetten är slut att byta till shimano 12 del. SLX bakvxl, xt reglage, o SLX kasett och xt kedja. Vill man åt shimanos mjuka växlingar så må man ju köra både kasett å kedja från dem

12speed or not?
marr sa:
calmbay sa:

Fast man köper väl 903
https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-mz903-12-speed-cassette-11-51-917645

910g, min vägde strax under.
Har inte haft några bekymmer med dåliga växlingar eller skrammel när jag kört med den gamla i en 12s NX Eagle set-up.

Men visst har man microspline hjul så klart man kör Shimano. Men har man flera hjulpar och vill inte byta på alla är sun race grymt tycker jag.

Tillbaka
Topp