13 år gammal lvg-cykel

vadaren

Aktiv medlem
13 år gammal lvg-cykel
Har en Canyon ultimate al 9.0 2010 som stått sedan 2014, börjar nu bli sugen på lvg-cykling igen.

Vad gör man med en cykel som stått i ett förråd (varmt) närmare 7-8 år? Däck och slang byter jag, något annat? Cykeln var väl underhållen när den slutade användas.

Någon med tips på hur man uppdaterar hojen för att få den lite modernare och mata prylnörden i sig lite? Elektriska växlar vore kul. Ser också att bra wattmätare kan hittas till överkomliga priser. Det hade även varit trevligt med en ram som har lite mer komfort.

Kanske är lika att sälja denna för vad man kan få och gå på en nyare hoj men känns som att det inte går att komma i närheten av vad man fick 2010 för pengarna nu. 15k då verkar vara 30-40k nu.

13 år gammal lvg-cykel
Var i exakt samma sits för några år sen; min ultimate al var från 2008 och hade stått still under småbarnsåren.

Som du säger får man inte mycket för en sån cykel idag, men den går fortfarande utmärkt att cykla på. Jag köpte nya däck och stack ut och körde. Sen är det väl vanligt underhåll som kan behövas(drivlina, vajerhöljen, bromsklossar). STI-reglage kan kärva men kan smörjas upp med gott resultat.

Ibland har jag uppgraderingstankar, då handlar det om fin-hjul där jag håller mig inom var som är kompatibelt.

13 år gammal lvg-cykel
Om den stått sen 2010 hade jag börjat med att cykla på den och se om du kommer igång mer regelbundet - sen kan du fundera på ny cykel eller uppgraderingar :)
Ååååh vilket tråkigt svar! Inte alls det TS vill höra ju!?

Skämt åsido tror jag också det är det bästa - ut och kör bara! Fungerar bromsarna behöver man inte göra någonting förutom att trampa på pedalerna. Resten ger sig sen.

13 år gammal lvg-cykel
Priserna har stuckit iväg rejält tyvärr.
Om man kollar lite närmare på vad som har förändrats på en ”över-instegs-cykel” sedan du sist cyklade är det numer oftast elväxlar, genomgående axlar och skivbromsar. Så är man prylnörd kan det vara bra att veta, för alla andra är det bara att cykla som vanligt. :-) Alltså byt inte en massa prylar om du tror att du egentligen vill ha hela paketet, bättre då att sälja och köpa ny komplett hoj.

13 år gammal lvg-cykel
min enda dedicerade landsvägare är en pinarello från 1996 med niodelad campa. har tweakat framdreven, annars varit verkligen noll längtan efter uppgradering.

så har du en i grunden harmonisk cykel du trivs med, gräv där du står. ut och hoja!

två mera tekniska uppgraderingar värda namnet har kommit sedan din cykel tillverkades. skivbromsar och möjligheten få in grusvägsdugliga däckdimensioner. så ska du köra i alperna eller längtar efter större frihet i dina vägval, titta gärna åt det hållet.

allt annat varit gadgets. snart kommer ännu nyare gadgets. deras syfte är endast och allena att sälja nya cyklar. men tyvärr, inget som ökar din fart har kommit ut dessa år. slanglöst som är det senaste skriket ökar inte farten på landsvägshojar som det gjort inom mtb.

när det eventuellt händer kommer saken i annat läge.

13 år gammal lvg-cykel
min enda dedicerade landsvägare är en pinarello från 1996 med niodelad campa. har tweakat framdreven, annars varit verkligen noll längtan efter uppgradering.

så har du en i grunden harmonisk cykel du trivs med, gräv där du står. ut och hoja!

två mera tekniska uppgraderingar värda namnet har kommit sedan din cykel tillverkades. skivbromsar och möjligheten få in grusvägsdugliga däckdimensioner. så ska du köra i alperna eller längtar efter större frihet i dina vägval, titta gärna åt det hållet.

allt annat varit gadgets. snart kommer ännu nyare gadgets. deras syfte är endast och allena att sälja nya cyklar. men tyvärr, inget som ökar din fart har kommit ut dessa år. slanglöst som är det senaste skriket ökar inte farten på landsvägshojar som det gjort inom mtb.

när det eventuellt händer kommer saken i annat läge.
Amen

13 år gammal lvg-cykel
Jag har en lvgcykel från 2000 och en från 2010. Den från 2010 är betydligt mer komfortabel för att den har en mindre styva gaffel och STI grepperna har mer plats för mina stora händer. Jag har funderat på att köpa en ny lvgyckel, men jag ser inte vad jag skulle vinna på det. Behöver inte ännu fler växlar, tycker inte om elektroniska växlar och om att meka med skivbromsar.

13 år gammal lvg-cykel
Tjena tack för svar. Även de tråkiga svaren som att jag ska ut och cykla, inte fundera över elväxlar. Så fort 3dm snö vi fick senaste två dagarna smälter bort ska jag ut. Har däremot torrsprickor i däcken. Ser ut att finnas rätt gott om utrymme i gaffel och ram ändå men får kolla upp vad bredaste däcken jag kan få i är. Den utvecklingen gillar jag verkligen då jag antar att det gör under för komfort. Jag upplevde problem med alla små vibrationer på risig asfalt men det kanske löser sig med däcken.

13 år gammal lvg-cykel
Tjena tack för svar. Även de tråkiga svaren som att jag ska ut och cykla, inte fundera över elväxlar. Så fort 3dm snö vi fick senaste två dagarna smälter bort ska jag ut. Har däremot torrsprickor i däcken. Ser ut att finnas rätt gott om utrymme i gaffel och ram ändå men får kolla upp vad bredaste däcken jag kan få i är. Den utvecklingen gillar jag verkligen då jag antar att det gör under för komfort. Jag upplevde problem med alla små vibrationer på risig asfalt men det kanske löser sig med däcken.
Nya däck, ny styrlinda och vettigt lufttryck i speciellt framdäcket gör nytta. Får du dit 25mm så är det märkbart bättre än 23 tycker jag.

13 år gammal lvg-cykel
Du har kanske även kört med för högt däcktryck om du besvärats av vibrationer?
Så breda däck du får in och ett tryck som närmar sig lägsta som anges på däcket - om du inte är onormalt tung - skal säkert bli bra. Själv hade jag nog bytt bromsklossarna på en cykel som stått såpass länge.

13 år gammal lvg-cykel
Du har kanske även kört med för högt däcktryck om du besvärats av vibrationer?
Så breda däck du får in och ett tryck som närmar sig lägsta som anges på däcket - om du inte är onormalt tung - skal säkert bli bra. Själv hade jag nog bytt bromsklossarna på en cykel som stått såpass länge.
Kan vara, men med gummisnoddarna vill man inte ha så lite heller. Väger 64 kg så bör kunna gå på det mindre spannet. Osäker på om jag har 23 eller 25mm... Är conti gp4000s med någon 22-4-22 beteckning. Ser ut att finnas 1cm spalt runtom, ev. Lite mindre bak vågar man gå på däck upp mot 30mm tror ni? 28mm för att safea?

13 år gammal lvg-cykel
Det är en fin gammal cykel du har. Hade själv en AL 9.0 årsmodell 2009 har jag för mig. Ramen (sadelstagen) är ju konstruerad just med tanke på komfort och minska vägvibrationer. Jag tror inte att du kan få i några 30 mm däck. Som tidigare sagt så är 25 mm med lagom lite tryck stor skillnad i komfort. Kanske du kan få i 28 mm också, du får mäta ordentligt helt enkelt. Jag tror det även sitter en sadelstolpe med lite mer flex/dämpning på den (VCLS). Beroende på var du upplever det att den är obekväm kan du komplettera med annan sadel (svårt att hitta rätt) och gel i och/eller under styrlindan. Som jag uppfattar det så sitter du bra på cykeln i alla fall? Så du t.ex. inte sitter och håller emot för mycket med händer och armar eller något annat.

13 år gammal lvg-cykel
Kan vara, men med gummisnoddarna vill man inte ha så lite heller. Väger 64 kg så bör kunna gå på det mindre spannet. Osäker på om jag har 23 eller 25mm... Är conti gp4000s med någon 22-4-22 beteckning. Ser ut att finnas 1cm spalt runtom, ev. Lite mindre bak vågar man gå på däck upp mot 30mm tror ni? 28mm för att safea?
Bland dine 100 närmaste vänner finns det kanske någon som har ett par beg däck liggande som du kan låna för att testa? Glöm inte att bredare däck även är lite högre i profilen. Och att profilen även beror på inre fälgbredd.
Vem sa att det skulle va lätt?

13 år gammal lvg-cykel
Som de andra sagt, kör på den och var glad!

Jag har en Nishiki team carbon från 2006. Full Dura Ace 7800, den med utanpåliggande växelhöljen. Inte så fint så jag köpte begagnade 7900 istället. Det blev snyggare. Men sämre. Satte på de gamla 7800 igen och är toknöjd.

Visst hade nyare varit kul men det är en dyrköpt seger. Det enda jag på riktigt saknar mot nyare cyklar är möjligheten att ha 30mm+ breda däck. Kör med 25mm nu men det är ändå helt ok.

Jag tänker på hur min cykel ser ut när jag inte cyklar. När jag trampar är växelvajrarna inget problem längre.

13 år gammal lvg-cykel
Bland dine 100 närmaste vänner finns det kanske någon som har ett par beg däck liggande som du kan låna för att testa? Glöm inte att bredare däck även är lite högre i profilen. Och att profilen även beror på inre fälgbredd.
Vem sa att det skulle va lätt?
Jag klickade hem gp5000 700*28 motsv slang så får vi se. Omöjligt att hitta innerfälgsmått m.m på citec 3000 från 2010... Ser då ut som att det borde få plats

13 år gammal lvg-cykel
Enligt canyons hemsida är max 23mm

Bilagor

• Screenshot_20230430_222412_Chrome.jpg
    Screenshot_20230430_222412_Chrome.jpg
    164.3 KB · Besök: 38
Tillbaka
Topp